Tvivlsom afgift beregning

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
superbeszzz
Aktiv medlem
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 377 times
Been thanked: 693 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af superbeszzz » 6. apr 2024, 05:50

KMDTHY skrev:
4. apr 2024, 12:47
superbeszzz skrev:
4. apr 2024, 08:57
Det kan man i høj grad. Der er mange importører, der ansvarsfraskriver sig. De beregner også ofte en optisimitisk afgift og henter omsætningen andetsteds. Kunden kigger for det meste kun på bundlinjen og står potentielt med et problem efterfølgende. Man bør derfor KUN arbejde med importører, der indestår for afgiften og giver garanti herfor.
Men f.eks. Motorkompagniet og afgiften.dk fraskriver sig jo IKKE deres ansvar. De skriver tværtimod at de "friholder Kunden for ethvert krav fra SKAT i forbindelse med eventuelle reguleringer af værdifastsættelsen." Det er jo fint....

Men nu kan jeg se at både afgiften.dk og motorkompagniet tidligere er gået konkurs/ophørt. Så hvad sker der med de reguleringer der evt. sker efter sådan en konkurs/ophør. Går SKAT direkte efter privatpersonen der ejede bilen på import tidspunktet? Man har da i så fald med noget af en risiko selv... selvom man måske endda har betalt en større eller mindre "risikotillæg" til selvanmelder. Det virker stadig til at være lidt et cowboy land det her selvanmelder.

Fx. Afgiften
Før: https://datacvr.virk.dk/enhed/virksomhed/34161372
Nu: https://datacvr.virk.dk/enhed/virksomhed/42991929

Motorkompagniet
Før: https://datacvr.virk.dk/enhed/virksomhed/41921404
Nu: https://datacvr.virk.dk/enhed/virksomhed/44198932
Jeg er med på disse eksempler ikke ansvarsfraskrivelse sig, men det var ikke det spørgsmålet gik på.
Herrebil: 2024 Mercedes EQS 450+
Ged: 2024 Pinarello F, Zwift ride
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Mercedes EQE AMG 53, BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 72 times
Been thanked: 572 times

Indlæg af Realtor » 15. apr 2024, 11:36

Nu vil skæbnen, at min e-tron jeg hentede fra stokholm er udtaget til kontrol. Har lige fået brev i e-boks fra motorstyrelsen.

Syntes afgiften var lav, men brugte selvanmelder der stadig er aktiv, så tænker de må rode kastanjerne ud af ilden hvis det er. De skriver de hæfter for evt. regulering.
Audi E-tron 55

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 506 times
Been thanked: 764 times

Indlæg af Monze1980 » 15. apr 2024, 11:39

Spændende
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 942 times
Been thanked: 552 times

Indlæg af KMDTHY » 15. apr 2024, 18:41

Realtor skrev:
15. apr 2024, 11:36
Nu vil skæbnen, at min e-tron jeg hentede fra stokholm er udtaget til kontrol. Har lige fået brev i e-boks fra motorstyrelsen.

Syntes afgiften var lav, men brugte selvanmelder der stadig er aktiv, så tænker de må rode kastanjerne ud af ilden hvis det er. De skriver de hæfter for evt. regulering.
Hvad skriver motorstyrelsen i sådan et brev? Og hvorfor sendt til dig? Mener de at du skal betale noget? Hvem brugte du?
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 550.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem

Indlæg af Monze1980 » 15. apr 2024, 20:32

Jeg er via anden bruger herinde, gjort opmærksom på at dennes afgiftsvurdering var taget op igen, og søreme om ikke også vores er det.

Vi brugte Motorkompagniet, som sidenhen er gået konkurs og overtaget af Dansk Motor Finans.

Min reg. afgift blev af Motorkompagniet vurderet til 3.999,-, men 2.1.24 blev den så igen vurderet til 11.130,-. Jeg går ud fra det er SKAT, der er gået ind og har lavet den nye vurdering?
Skærmbillede 2024-04-15 kl. 21.31.53.png
Skærmbillede 2024-04-15 kl. 21.31.53.png (80.28 KiB) Vist 10197 gange

Forventer som sådan ikke noget ift. det, for i vilkårene hos Motorkompagniet stod følgende, da vi indgik aftalen:
Motorkompagniet ApS hæfter derfor alene overfor den endelig værdifastsættelse til Motorstyrelsen, og dermed vil kunden hverken opkræves eller erstattes yderligere registreringsafgift, såfremt der ved efterberegning findes grund til afgiftsændring
Her lige den første afgiftsfastsættelse:
Gl..png
Gl..png (224.11 KiB) Vist 10197 gange

Og den nye:
Ny.png
Ny.png (228.59 KiB) Vist 10197 gange

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem

Indlæg af Realtor » 15. apr 2024, 23:48

KMDTHY skrev:
15. apr 2024, 18:41
Realtor skrev:
15. apr 2024, 11:36

Hvad skriver motorstyrelsen i sådan et brev? Og hvorfor sendt til dig? Mener de at du skal betale noget? Hvem brugte du?
De skrev til mig pga. jeg jo importerede den i sin tid. Den røg dog videre et par måneder senere, hvilket sagsbehandleren tydeligvis ikke vidste. Brugte RealAfgift.
Materialeindkaldelse – kontrol af registreringsafgift
Du har fået registreret nedenstående køretøj den xxx
Vi har udtaget
køretøjet til kontrol af registreringsafgift i forbindelse med køretøjets registrering i
Danmark.
Stelnummer Mærke/model
AUDI e-tron 50 quattro 230 kw
Motorstyrelsen ønsker at efterprøve, om der i forbindelse med køretøjets afgiftsberigtigelse er blevet afregnet korrekt registreringsafgift.
Til brug for Motorstyrelsens efterprøvelse af registreringsafgiften, bedes du, inden
den 23. april 2024, indsende følgende materiale og oplysninger:
- Dokumentation for køb af køretøjet, slutseddel og faktura. Hvis du ikke
har modtaget begge dokumenter, men kun en slutseddel eller en faktura, skal
du oplyse dette ifm. indsendelse af materiale.
- Dokumentation for betaling af køretøjet, bankoverførsel eller lignende.
- Kopi af korrespondance du har haft ifm. køb af køretøjet.
- Eventuel kopi af annonce på køretøjet.
Oplysningerne og materialet bedes fremsendt via Digital Post.
Audi E-tron 55

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Has thanked: 15 times
Been thanked: 308 times

Indlæg af AU-R8 » 16. apr 2024, 05:43

Hvis selvanmelder er gået konkurs hænger ejeren vel på den som jeg husker det.

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 215 times
Been thanked: 197 times

Indlæg af Mathiasen » 16. apr 2024, 06:41

Og hvem hæfter for en evt mer-afgift, hvis bilen er solgt videre?

Det er godt nok lidt sketchy det system.
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem

Indlæg af Monze1980 » 16. apr 2024, 06:58

Jeg kan ikke forestille mig at en ejer kommer til at hænge på en afgift, som en godkendt selvanmelder har lavet. Det er i hvert fald skørt, hvis det er sådan, men man ved selvfølgelig aldrig.

Ift Dansk Motor Finans, så har de uden tvivl overtaget hæftelserne fra Motorkompagniet.

Skat/Motorstyrelsen bør nok istedet se deres godkendelser igennem, hvis det viser sig at der er flere/mange forkerte anmeldelser.

Må indrømme at jeg altid har synes at det er et mærkeligt system, når man kan have kontakt til fem selvanmeldere, og man så har fået fem forskellige afgifter. Så er der noget fuldstændig galt med systemet, og den måde ud-/beregninger laves på.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem

Indlæg af Realtor » 16. apr 2024, 10:53

Jeg har idag fået brev om at der skal indsendes kvittering for betaling af afgift til selvanmelder samt tilbud herpå.

Der stod dog samtidig, at jeg ikke ville høre mere idet jeg ikke er part i sagen, om det så er fordi den er solgt videre eller de tager det med selvanmelderen er sagen ukendt.
These users thanked the author Realtor for the post (total 2):
KMDTHYMathiasen
Audi E-tron 55

Brugeravatar
KMDTHY
Admin

Indlæg af KMDTHY » 16. apr 2024, 11:02

Min ENYAQ også er genberegnet her i februar 2024. Men har intet hørt fra hverken motorstyrelsen eller selvanmelder(Motorkompagniet). Håber da bare det er case closed. Vil da ikke betale mere end jeg har.
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
Marshall
Nyt medlem
Geografisk region: Østjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Marshall » 18. maj 2024, 07:23

Jeg er nysgerrig - har I hørt mere @Realtor & @KMDTHY ? :)
These users thanked the author Marshall for the post:
martinta

Brugeravatar
KMDTHY
Admin

Indlæg af KMDTHY » 28. maj 2024, 16:46

Nope intet hørt.

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem

Indlæg af Monze1980 » 28. maj 2024, 17:29

Heller ikke her.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem

Indlæg af Realtor » 28. maj 2024, 22:45

nope
Audi E-tron 55

gammelfeldt
Helt nyt medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Indlæg af gammelfeldt » 1. sep 2025, 08:55

Hej alle, Nu er det en meget lang tråd, og gammel, men alligevel sjov at læse, hvad filk tror og ved omkring branchen :)

Mht. branchen generelt, så hæfter alle selvanmeldere for deres beregninger, hvis de går konkurs, har de oftes haft min. en halv million liggende som garanti, den skal så dække disse udgifter. Jeg køre Afgiften.dk, (kaldte det tidligere Dinreg.dk (enkeltmands virksomhed) - men lavede det om til et Aps, da vi importerede ret mange el biler i 21,22 og 23 samt 24. (jeg er ikke gået konkurs :) nu hvor jeg blev nævnt i sammen med motorkompagniet)

Mht. evt. efter regninger, så fik vi faktisk nogle enkelte fakturer fra SKAT på vores gamle cvr nummer, på nogle små reguleringer. - men det var også som enkeltmandsvirksomhed, hvorfor jeg jo hæfter privat, uanset hvad.

generelt, så er det langt fra alle der praktisere det der bliver nævnt i tråden, omkring at give kunden EN afgift, og så at "melde" en lavere afgift til skat, (vi gør det ikke, og mig bekendt gør Quickimport det heller ikke). Men desværre er det noget der har været en stor penge maskine for andre i branchen

Mig bekendt må du heller ikke gør det overfor private længere, da jeg startede aps'et op, fik vi tjekket alle vores biler de første 2 år, ikke kun udregninger men det hele, hvad Kunden havde fået af os, mails, fakturer, alt. (Kunderne var også blevet kontaktet)

- Men jeg ved at det er praksis mange overfor forhandler, da de ikke er "sikret" på samme måde som private.

Sidst men ikke mindst findes der kun 3 afgifts systemer i DK, Vi har udviklet vores eget, ASG og estimatic, alle 3 har deres styrker og svagheder, hvis man selv vil kaste sig ud i det her, er estimatic vidst det bedste, (forudsat at du vil regne den rigtige afgift, ikke bare den "laveste")

Vh PBG
These users thanked the author gammelfeldt for the post:
KMDTHY

superbeszzz
Aktiv medlem

Indlæg af superbeszzz » 1. sep 2025, 11:14

gammelfeldt skrev:
1. sep 2025, 08:55
Hej alle, Nu er det en meget lang tråd, og gammel, men alligevel sjov at læse, hvad filk tror og ved omkring branchen :)

Mht. branchen generelt, så hæfter alle selvanmeldere for deres beregninger, hvis de går konkurs, har de oftes haft min. en halv million liggende som garanti, den skal så dække disse udgifter. Jeg køre Afgiften.dk, (kaldte det tidligere Dinreg.dk (enkeltmands virksomhed) - men lavede det om til et Aps, da vi importerede ret mange el biler i 21,22 og 23 samt 24. (jeg er ikke gået konkurs :) nu hvor jeg blev nævnt i sammen med motorkompagniet)

Mht. evt. efter regninger, så fik vi faktisk nogle enkelte fakturer fra SKAT på vores gamle cvr nummer, på nogle små reguleringer. - men det var også som enkeltmandsvirksomhed, hvorfor jeg jo hæfter privat, uanset hvad.

generelt, så er det langt fra alle der praktisere det der bliver nævnt i tråden, omkring at give kunden EN afgift, og så at "melde" en lavere afgift til skat, (vi gør det ikke, og mig bekendt gør Quickimport det heller ikke). Men desværre er det noget der har været en stor penge maskine for andre i branchen

Mig bekendt må du heller ikke gør det overfor private længere, da jeg startede aps'et op, fik vi tjekket alle vores biler de første 2 år, ikke kun udregninger men det hele, hvad Kunden havde fået af os, mails, fakturer, alt. (Kunderne var også blevet kontaktet)

- Men jeg ved at det er praksis mange overfor forhandler, da de ikke er "sikret" på samme måde som private.

Sidst men ikke mindst findes der kun 3 afgifts systemer i DK, Vi har udviklet vores eget, ASG og estimatic, alle 3 har deres styrker og svagheder, hvis man selv vil kaste sig ud i det her, er estimatic vidst det bedste, (forudsat at du vil regne den rigtige afgift, ikke bare den "laveste")

Vh PBG
Hvor får "Sikker Afgift", "DMF", "Tracksights", "Quickimport" og "Afgift Danmark" og andre jeg sikkert har glemt, så deres afgifter fra?

Vi er gået helt væk fra ASG fordi det er så absurd fejlbehæftet. Estimatic, har også virkeligt mange fejl og så er det utroligt tungt at danse med. Begge beregnere er dog de eneste af de nævnte, som viser alle mellemregninger, hvilket medfører at man kan se fejlene og så lade sig irritere over det..
These users thanked the author superbeszzz for the post:
baconbaronen
Tidligere biler: - Mercedes EQE AMG 53, BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

gammelfeldt
Helt nyt medlem

Indlæg af gammelfeldt » 1. sep 2025, 14:44

Det kan selvfølgelig være der er nogen som har lavet noget, som jeg ikke bare kender til, har dog arbejdet med det her i snart 16 år. Man kan selvfølgelig regne den manuelt, men der er en del udfordringer forbundet med den slags.

Jeg tror de fleste bruger estimatic og asg, og det at man kan se fejlene, gør dem jo gode, for så kan man rette dem. Hos os kan man også se alle mellemregninger, men man skal dog vide hvad man arbejder med, for at forstå det. Selv skattefolkene har tit kommenteret at de ikke helt forstår det, selvom det er bygget på samme principper som SKAT brugte inden estimatic :D. Tracksigt har faktisk deres eget, men de har ikke adgang til alt data, som man skal bruge, ikke mindst pga. prisen.
Når du siger "Vi"? hvem snakker du så for? alle dem du nævner sælger jo som sådan ikke udregninger til 3. part. så du kan aldrig se deres udregninger, (mig bekendt)

superbeszzz
Aktiv medlem

Indlæg af superbeszzz » 2. sep 2025, 21:20

Jeg bi-jobber med Bilimport. Vi benytter alle de nævnte, da der er stor forskel på de beregnede afgifter på samme bil. Da vi vil kunderne det bedste, benytter vi selvfølgelig den billigste.

Som et kuriosum vil ASG og Estimatic gerne, mod betaling, lave en beregning for dig, men de vil ikke indestå for afgiften. Jeg forstår faktisk ikke, at ASG kan have en forretning med afgiftsberegning. Jeg vil tro, at Max 10% af deres beregninger er korrekte på ekstraudstyrssiden ifølge mine observationer 100+. Det er simpelthen useriøst.

Som eksempel på Mercedes EQE fx. Har den premium pack betaler du afgift af pakke . Men fordi de ikke har styr på indholdet af pakken, trækker de også afgift af 4-zonet klima, digitalt lys osv. selvom vi gentagne gange har oplyst om problemstillingen, retter de det ikke.
baconbaronen

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem

Indlæg af Monze1980 » 2. sep 2025, 22:04

Måske et dumt spørgsmål, men hvilken metode benytter SKAT?

I sidste ende er det vel deres vurdering der tæller?

Sendt fra min NE2213 med Tapatalk

These users thanked the author Monze1980 for the post:
superbeszzz

superbeszzz
Aktiv medlem

Indlæg af superbeszzz » 3. sep 2025, 06:54

Monze1980 skrev:
2. sep 2025, 22:04
Måske et dumt spørgsmål, men hvilken metode benytter SKAT?

I sidste ende er det vel deres vurdering der tæller?

angiveligt, er Estimatic udviklet mårettet til Skattestyrelsen. Generelt, er Skattestyrelsen ikke meget for at dele hvilke værktøjer og metoder de benytter, hvilket jo ellers kunne være smart for selvanmeldere, da de så kunne benytte de samme. Problematikken er nok, at det er så komplekst, at det ville/kunne udstille Skattestyrelsens mangelfulde indsigt og metode.

En stor problematik i dette er fx. Nyvognspris, der indgår som parameter i afgiftvurdering. Et tænkt eksempel (nu bruger jeg igen Mercedes EQE, men det kunne være så meget andet. Alle priser er opdigtet).

En Mercedes EQE 350 koster vejledende DKK 650.000
Salget går ikke som forventet, så 12. maj reducerer Mercedes prisen til 610.000 og inkluderer AMG-pakke og baghjulsstyring.

Ovenstående ændring skal/bør indgå som ændring til nyvognspris. Bilimportørerne ønsker ikke at dele disse ændringer på en formel måde (angiveligt deles de dog med Skat i nogen grad, men det ser ikke ud til, at de forholder sig til dem). Det bliver derfor selvanmeldernes eget problem at holde øje med sådanne ændringer og efterfølgende påvise overfor Skat, at der er belæg for en reduceret nyvognspris gældende fra 12. maj. Afgiftsberegnerne er slet ikke i stand til at håndtere sådanne ændringer, hvilket gør at ASG og Estimatic er voldsomt fejlbehæftet, da de umiddelbart forholder sig til pris/udstyr 1/1-xxxx og så ikke indkorporerer ændringer undervejs i kalenderåret. Så ved beregninger skal man fx. efterfølgende række ud til ASG og påvise dokumentation for prisreduktionen hos Mercedes, så det kan indgå i den dokuentation man skal have klar, hvis Skat vil have afgiften genberegnet. Det er altså en meget ressourcekrævende proces. I kan selv prøve at finde ud af hvad lanceringsprisen på en Mercedes EQE var og hvilket udstyr var standard. Efterfølgende så finde datoer på hvornår, der skete pris- og/eller udstyrsændringer.

Den underliggende problematik i alle beregnere/samt kulturen er nok, at man tidligere så, at biler primært steg i pris i modsætning til nu, hvor de pludseligt falder 100.000 eller mere, som fx A6 netop er. Det gør det meget svært at håndtere, men det er samtidigt så store beløb, at det er relevant for en eventuel køber.

Nu bliver registreringsafgiften så ikke fjernet på elbiler, i øvrigt som jeg forudsagde i en tidligere tråd. Der er simpelthen ikke politisk vilje til den manøvre i den nuværende politiske konstellation. Det betyder umiddelbart at nogle elbiler vil stige betydeligt i pris og i enkelte tilfælde vil der være stigninger over 100.000. Det skal nok blive sjovt for selvanmeldere :roll:
These users thanked the author superbeszzz for the post (total 2):
baconbaronenakaup

gammelfeldt
Helt nyt medlem

Indlæg af gammelfeldt » 3. sep 2025, 07:35

Overordnet er problemstillingen korrekt mht ASG, men du kan jo bare selv blive selvanmelder, det er lidt "tarveligt" overfor ASG, du kunne jo også bare købe en afgift hos fx. "os". VI har som såden samme problem stilling, og har fx. på eqe'erne også flere lister fra da de udkom, som vi tager udgangspunkt i. Problem stillingen som du nævner kan sagtens løses, at ASG måske ikke helt har viljen til det, er en anden ting. Men et meget større problem, er at en Fransk bil, eller Østrigisk bil kan have helt andre Pakker end der er på de danske lister, og derfor giver helt andre udsving, hvis man ikke er opmærksom på dette, og jeg ved da at hverken ASG eller Estimatic kan håndtere den slags, selvom det er et fokus område for estimatic.

Mht. Estimatic, så er Estimatic (mig bekendt), en kopi af SKATS system

Det er ikke SKATs metode som tæller i sidste ende der er den korrekte, det er Skatteankestyrelsen, der egentlig er er facit, dernæst oplever vi ofte at biler er regnet på forskellige måder, alt efter hvilken medarbejder håndtere den.

Generelt så er der ved registreringsafgiftsforliget aftalt at man ikke laver om på vores afgiftssystem før udgangen af 2025, og jeg tror skam på at de laver om på systemet, da det har utroligt mange huller, (som slet ikke er nævnt i tråden), som teknisk set koster Statskassen mange milliarder om året. - Dernæst er der Valg senest til efteråret i 2026, så det ville da være dumt vis ikke afgifter blev del af valgkampen. Nu hvor de har kørt flere "test-runs" på det nye afgifts system.

Lille detaljer på din senest post, Nyvognprisen er den vigtigeste parameter, da vi altid regner baglæns på en afgift, dvs. du finder Nyprisen på en bil, og så tager man den derfra.

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem

Indlæg af Monze1980 » 3. sep 2025, 07:43

Synd det er så indviklet.

Vores blev genberegnet af SKAT og ændret, men det skulle firmaet stå for, vi havde betalt ca 1.500,- for netop at undgå evt. efterberegning.

Der er sikkert rigtig mange biler der er beregnet lavt, hvis SKAT nu så alle igennem. Billede

gammelfeldt
Helt nyt medlem

Indlæg af gammelfeldt » 3. sep 2025, 08:53

Umiddelbart er det ikke så svært, hvis man skal være ærlig, det er mere det at finde de korrekte data der er udfordringen. Jeg går ud fra at du ikke fil en efter regning fra SKAT på din skoda? Jeg kørte din bil igennem en 2021 sportline prisliste fra danmark, og ramte 489.993, men hvis du så tager en tysk prisliste, finder man ud af at din bil har mere udstyr, som blot er option klassifiserede anderesledes, da din selvfølgelig er fra tyskland.

Jeg har tjekket lidt på din bil, så hvis du vil kan jeg svare herinde, men nu er det din bil, så jeg vil gerne have din accept først :D.

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem

Indlæg af Monze1980 » 3. sep 2025, 09:17

Nej ingen regning fra Skat, den fik firmaet, hvis der skulle betales noget.

Intet hemmeligt i vores bil, så bare skriv løs

superbeszzz
Aktiv medlem

Indlæg af superbeszzz » 3. sep 2025, 09:36

Vi er selvanmelder, men har valgt primært at benytte andres kalkuler, da der simpelthen er for stor kompleksitet og dermed risiko ved at gøre det selv. Dette især, når man ønsker at gøre det så korrekt som muligt.
baconbaronen

gammelfeldt
Helt nyt medlem

Indlæg af gammelfeldt » 3. sep 2025, 10:05

Hehe, reglerne omkring reguleringerne er også at selvanmelderen skal stå mål overfor hans fejl. Medmindre! og det er her, "professionelle" har et problem, medmindre selvanmelderen ikke har penge(og garanti'en er brugt op),

Sagt på en anden måde, hvis du er bil forhandler eller i større eller mindre grad tjener penge/lever af at sælge biler, og fx. har brugtmotorkompagniet til at betale en eller flere afgifter, - og motorkompagniet ikke har flere penge, så er der rent faktisk en Paragraf, som sender regningen videre til den "professionelle", dog er den ikke blevet brugt endnu (mig bekendt). Nu ved jeg ikke hvor meget fx superbeszzz bruger selvanemeldere generelt, men der kunne godt komme en udfordring der.

Mht. til din bil, så er afgiften betalt stadig for lav, selv efter SKAT har været hen over den.

Hvis jeg køre den igennem en standard enyaq prisliste fra slut 2021, er nyprisen 484.998, hvilket alligevel er tæt på, så ville jeg nok bare sige "pyt", det plejer jeg også at høre fra SKAT'TE folket.

Men nu er din bil parallel importeret fra Tyskland, så udstyrs koderne passer ikke med de Danske koder, som SKAT, ASG(måske) men også estimatic bruger.

Fx: Så har din:
PD9 Convenience Plus (DE, Sportline) hedder i DK PDB eller PDE og koster 11.000
PF9 Drive Sport Plus (DE, Sportline) I dk hedder den PFC og koster 7.499
PKA Lys og syn Plus (DE, Sportline) PK9 i DK til 15.500

alle 3 pakker, er tilvalgs pakker såvel i DK og i Tyskland ;) - så der er ikke tale om "standard" - pakker

Hvis man ligger ovenstående til SKAT regulering få vi en nypris på 512854 som så ville give en afgift på 21.251 kr istedet :D - Ud fra 2023 variabler

just for the fun of it :)

Hvis man så tager samfundshatten på, så har en "rigtig" selvanmelder ikke skyggen af en chance, når jeg rammer 21.251, og oveholder alle regler, mens fx. motorkompagniet rammer 3.999. Selvfølgelig vælger du dem, og du ville sikkert endda, bliver lidt irreteret over mit tal, og tænke at det er useriøst.
These users thanked the author gammelfeldt for the post (total 2):
superbeszzzHansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 3. sep 2025, 11:22

gammelfeldt skrev:
3. sep 2025, 10:05
...
Hvis man så tager samfundshatten på, så har en "rigtig" selvanmelder ikke skyggen af en chance, når jeg rammer 21.251, og oveholder alle regler, mens fx. motorkompagniet rammer 3.999. Selvfølgelig vælger du dem, og du ville sikkert endda, bliver lidt irreteret over mit tal, og tænke at det er useriøst.
Hmm... Dvs dét jeg hører dig sige mellem linjerne er :

- hvis en "rigtig" selvanmelder giver den "rigtige" pris som afgiftsberegningen spytter ud .... så er det bare en anden der får ordren på den import.
Derfor er der kun én vej frem hvis man vil drive importforretning, og det er at gamble. Dvs byde afgiftsberegningen ned, og så satse på ikke at få ørerne i maskinen hos SKAT senere. Eller - at man i hvert fald kun får ørerne så tilpas lidt i maskinen, at den samlede gambling over længere tid falder ud positivt.

Korrekt forstået ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

gammelfeldt
Helt nyt medlem

Indlæg af gammelfeldt » 3. sep 2025, 11:36

HansH skrev:
3. sep 2025, 11:22
Hmm... Dvs dét jeg hører dig sige mellem linjerne er :

- hvis en "rigtig" selvanmelder giver den "rigtige" pris som afgiftsberegningen spytter ud .... så er det bare en anden der får ordren på den import.
Derfor er der kun én vej frem hvis man vil drive importforretning, og det er at gamble. Dvs byde afgiftsberegningen ned, og så satse på ikke at få ørerne i maskinen hos SKAT senere. Eller - at man i hvert fald kun får ørerne så tilpas lidt i maskinen, at den samlede gambling over længere tid falder ud positivt.

Korrekt forstået ?
Hehe, hvis du "snyder", på 100% af dine sager, men kun får en regulering på 10%. så er det jo en netto "gevinst" på 90% af sagerne. Dog er det en meget simpleficeret udtaelse, da det ikke er sort og hvidt på den front.

Da jeg ikke tror "nogen" ville finde den "rigtige" pris på 21k, da den kræver virkelig meget know - how.
These users thanked the author gammelfeldt for the post:
HansH

Brugeravatar
KMDTHY
Admin

Indlæg af KMDTHY » 3. sep 2025, 11:55

gammelfeldt skrev:
3. sep 2025, 10:05
.

Mht. til din bil, så er afgiften betalt stadig for lav, selv efter SKAT har været hen over den.

Hvis jeg køre den igennem en standard enyaq prisliste fra slut 2021, er nyprisen 484.998, hvilket alligevel er tæt på, så ville jeg nok bare sige "pyt", det plejer jeg også at høre fra SKAT'TE folket.

Men nu er din bil parallel importeret fra Tyskland, så udstyrs koderne passer ikke med de Danske koder, som SKAT, ASG(måske) men også estimatic bruger.

Fx: Så har din:
PD9 Convenience Plus (DE, Sportline) hedder i DK PDB eller PDE og koster 11.000
PF9 Drive Sport Plus (DE, Sportline) I dk hedder den PFC og koster 7.499
PKA Lys og syn Plus (DE, Sportline) PK9 i DK til 15.500

alle 3 pakker, er tilvalgs pakker såvel i DK og i Tyskland ;) - så der er ikke tale om "standard" - pakker

Hvis man ligger ovenstående til SKAT regulering få vi en nypris på 512854 som så ville give en afgift på 21.251 kr istedet :D - Ud fra 2023 variabler

just for the fun of it :)

Jeg hentede også en ENYAQ Sportline… der må være en der har regnet helt skævt ser det ud til. Første nypris der er blevet brugt var 424.000… så ser det ud til SKAT et år efter hævede nypris til 520.000 hvilket udløste en ekstra afgift på knap 50.000 kr :shock:

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"