Den mest analoge elbil?
- N
- Medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 24 times
Den mest analoge elbil?
Jeg hader nye biler.
Den "moderne bil" peakede i mine øjne omkring 2015. Traditionelle instrumenter, fysiske knapper, balancerede assist-systemer som ikke direkte forsøger at overtage kontrollen med bilen og degradere føreren til passager.
Det giver en udfordring...
Der er stadig masser af "rigtige biler" i brugtmarkedet, men vores regering har som bekendt besluttet, at vi alle bør køre el.
Min ideelle hverdagsbil er en stationcar med seks propper + en blæser eller to, men det er efterhånden svært at forsvare økonomisk i DK. Reg. afgift og periodiske afgifter straffer ICE så hårdt, at en ~10 år gammel bil koster det samme som en fabriksny elbil i samme klasse. Læg dertil brændstoafgifter.
Så hvad gør man? Findes der en tålelig elbil, som bryder med det herskende "everything's computer" design ethos - foruden eksotiske restomod og low volume projekter?
Den "moderne bil" peakede i mine øjne omkring 2015. Traditionelle instrumenter, fysiske knapper, balancerede assist-systemer som ikke direkte forsøger at overtage kontrollen med bilen og degradere føreren til passager.
Der er stadig masser af "rigtige biler" i brugtmarkedet, men vores regering har som bekendt besluttet, at vi alle bør køre el.
Min ideelle hverdagsbil er en stationcar med seks propper + en blæser eller to, men det er efterhånden svært at forsvare økonomisk i DK. Reg. afgift og periodiske afgifter straffer ICE så hårdt, at en ~10 år gammel bil koster det samme som en fabriksny elbil i samme klasse. Læg dertil brændstoafgifter.
Så hvad gør man? Findes der en tålelig elbil, som bryder med det herskende "everything's computer" design ethos - foruden eksotiske restomod og low volume projekter?
- These users thanked the author N for the post (total 3):
- Jay-Jay • The Micktrix / Dk • DangerDane
- HansH
- Admin
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 4205 times
- Been thanked: 5780 times
Re: Den mest analoge elbil?
En af de ting jeg sætter pris på ved VAG's assistentsystemer (udover at de generelt fungerer ganske glimrende), er at de ikke er overgribende, formynderiske ... kald det hvad du vil .. i en grad så man føler sig under tøflen.
Man kan generelt slå det hele fra/til én ting ad gangen, som man ønsker. Ingen indbyrdes afhængigheder, således at hvis du fra/tilvælger "X", så slæber du uvilkårligt "Y" med ...
Hvis vi snakker fysiske knapper, så er det jo nok ikke lige VW eller Seat man skal kigge på. Skoda har fysiske knapper på rattet, samt også et fysisk knappanel under infotainmentskærmen med genveje til en række af menuerne.
Analoge instrumenter ? Arrr...... den tror jeg til gengæld bliver svær
Man kan generelt slå det hele fra/til én ting ad gangen, som man ønsker. Ingen indbyrdes afhængigheder, således at hvis du fra/tilvælger "X", så slæber du uvilkårligt "Y" med ...
Hvis vi snakker fysiske knapper, så er det jo nok ikke lige VW eller Seat man skal kigge på. Skoda har fysiske knapper på rattet, samt også et fysisk knappanel under infotainmentskærmen med genveje til en række af menuerne.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
superbeszzz
- Aktiv medlem
- Geografisk region: København
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 377 times
- Been thanked: 693 times
Min fornemmelse ville pege dig mod BMW. Det bliver ikke det du ønsker, men BMW er nok tættest på selvom det er langt fra.N skrev: ↑18. okt 2025, 08:21Jeg hader nye biler.
Herrebil: 2024 Mercedes EQS 450+
Ged: 2024 Pinarello F, Zwift ride
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Mercedes EQE AMG 53, BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Ged: 2024 Pinarello F, Zwift ride
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Mercedes EQE AMG 53, BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Has thanked: 226 times
- Been thanked: 979 times
- Kontakt:
Jeg ville også pege på den nuværende generation af BMW inden Neue Klasse rammer næste år. Min iX3 er identisk med en X3 og har masser af fysiske knapper som er nemme at trykke på. Ulempen er jo at interiøret måske ser lidt bedaget ud, hvis man sammenligner med visse andre.
Ift. Assistentsystemer kan man ofte skrue lidt på hvor aggressive de skal være. Der er adskillige niveauer den kan stå på i min, som afgør hvor meget den må hive i rattet og hvor hurtigt den skal reagere.
Ift. Assistentsystemer kan man ofte skrue lidt på hvor aggressive de skal være. Der er adskillige niveauer den kan stå på i min, som afgør hvor meget den må hive i rattet og hvor hurtigt den skal reagere.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2025 Tesla M3 Highland
Senest: 2022 Tesla M3, 2020 Volvo V60 T5, 2019 VW Polo TSI, 2016 Audi A5 Sportback. Ældre: Div. VW Polo, Audi A4, BMW 3
2025 Tesla M3 Highland
Senest: 2022 Tesla M3, 2020 Volvo V60 T5, 2019 VW Polo TSI, 2016 Audi A5 Sportback. Ældre: Div. VW Polo, Audi A4, BMW 3
- Watcher
- Hyper aktiv medlem
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- Kommerciel bruger: CarTrends.dk
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 1347 times
- Kontakt:
Enig med bezz her.. F.eks bmw ix3 minder altså uhyggelig meget om en go gammeldaws bil. Der stadig digital speedo og touchskærm til menuer osv men på en go balanceret måde.
Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
- Watcher
- Hyper aktiv medlem
- Kontakt:
Min lane assist i A7’eren og også dengang jeg havde A5’eren den er uhyggelig aggresiv syntes jeg. På min landevej kommer der nogle sving jeg “flader ud” og krydser vejstriberne let, eller i trafikken hvis man skal undvige eller noget den hiver dig simpelthen ind på plads på sådan en måde at det farligt og nogen gange hvis jeg har måtte undvige er jeg næsten kørt galt fordi den hellere vil hive mig ind i min egen bane.. hvorimod i wifeys mercer der vibrere den blot lidt i rattet de samme steder, dog er hendes så irriterende på andre punkter hvor en vag ville rette op i lane assist delen kvittere mercedes med at bremse hårdt opHansH skrev:En af de ting jeg sætter pris på ved VAG's assistentsystemer (udover at de generelt fungerer ganske glimrende), er at de ikke er overgribende, formynderiske ... kald det hvad du vil .. i en grad så man føler sig under tøflen.

- HansH
- Admin
Jamen .... enig i at LA er træls at køre med. Så derfor har jeg også benyttet mig af min mulighed for at deaktivere det permanent via kodning. Dvs bilen starter altid op med det default OFF, og så kan man jo slå det til hvis man synes .... men det "synes man" så ik ..Watcher skrev: ↑18. okt 2025, 09:31Min lane assist i A7’eren og også dengang jeg havde A5’eren den er uhyggelig aggresiv syntes jeg. På min landevej kommer der nogle sving jeg “flader ud” og krydser vejstriberne let, eller i trafikken hvis man skal undvige eller noget den hiver dig simpelthen ind på plads på sådan en måde at det farligt og nogen gange hvis jeg har måtte undvige er jeg næsten kørt galt fordi den hellere vil hive mig ind i min egen bane.. hvorimod i wifeys mercer der vibrere den blot lidt i rattet de samme steder, dog er hendes så irriterende på andre punkter hvor en vag ville rette op i lane assist delen kvittere mercedes med at bremse hårdt op![]()
Hagen er jo så, at hvis man har en nyere model med SFD2, så skal man til en wizard som dig og betale €xxx pr modul man vil have kodet .... med potentiale for at det skal gentages efter opdatering osv .. :-/ Det op af bakke..
Hvis man kører Tesla, følger Lane Assist med som en ufravigelig del af pakken, hvis man vil benytte sin autopilot. Som jeg har forstået det. Og der synes jeg VAG vinder mht at man kan vælge til/fra a la carte ... Egentlig mest det der var min pointe.
(Nu tænder jeg hermed lige lunten til krudttønden) ...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Kontakt:
Den mest analoge elbil?
Tesla skal slet ikke med i sammenligningen her. Der er ingen justeringsmuligheder og betjeningen er jo et klasseeksempel på det trådstarter forsøger at undgå. Jeg kan sagtens kapere forskellen på min BMW og Tesla i det daglige, og konen elsker sin Tesla, men jeg ville ikke bytte pendlervogn.
Jeg har ikke testet yderpunkterne i justeringen af laneassist (altså den der er aktiv altid og ikke autopiloten), men den giver både brum i rattet og hiver lidt i det, hvis man krydser stregerne. Det sidste kan kan justeres i trin. Den giver faktisk også en audiovisuel advarsel med lys i rattet, hvis den mister syn af striberne, men det er ikke særlig brugbart.
Jeg har ikke testet yderpunkterne i justeringen af laneassist (altså den der er aktiv altid og ikke autopiloten), men den giver både brum i rattet og hiver lidt i det, hvis man krydser stregerne. Det sidste kan kan justeres i trin. Den giver faktisk også en audiovisuel advarsel med lys i rattet, hvis den mister syn af striberne, men det er ikke særlig brugbart.
Senest rettet af TorbenRasmussen 18. okt 2025, 09:52, rettet i alt 1 gang.
2025 Tesla M3 Highland
2025 Tesla M3 Highland
- VWAU
- Aktiv medlem
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 869 times
Pilen peger entydigt mod Stelantis. De er på vej til at fjerne skærmen helt i de billige modeller og alt betjenes herefter med fysiske knapper.
Eksempel: Opel Frontera Basic
Eksempel: Opel Frontera Basic
- Vedhæftede filer
-
- Stelantis.jpg (42.19 KiB) Vist 659 gange
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Kontakt:
Pilen peger aldrig i den retning…
2025 Tesla M3 Highland
2025 Tesla M3 Highland
- Watcher
- Hyper aktiv medlem
- Kontakt:
Mit er også sådan, men kører med det tændt da jeg har tlf i hånden når jeg kører og så det stadig mere sikkert jeg har det tændt kontra udenHansH skrev: Jamen .... enig i at LA er træls at køre med. Så derfor har jeg også benyttet mig af min mulighed for at deaktivere det permanent via kodning. Dvs bilen starter altid op med det default OFF, og så kan man jo slå det til hvis man synes .... men det "synes man" så ik ..![]()
Hagen er jo så, at hvis man har en nyere model med SFD2, så skal man til en wizard som dig og betale €xxx pr modul man vil have kodet .... med potentiale for at det skal gentages efter opdatering osv .. :-/ Det op af bakke..
Hvis man kører Tesla, følger Lane Assist med som en ufravigelig del af pakken, hvis man vil benytte sin autopilot. Som jeg har forstået det. Og der synes jeg VAG vinder mht at man kan vælge til/fra a la carte ... Egentlig mest det der var min pointe.
(Nu tænder jeg hermed lige lunten til krudttønden) ...

- VWAU
- Aktiv medlem
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 869 times
Hvis det primære krav er, at bilen skal være så analog som muligt, så klart ja. Har du andre bud, der er lige så analoge???
Læs overskriften.
- These users thanked the author VWAU for the post:
- tuevestergaard
-
Nicklossi
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Fyn
- Has thanked: 91 times
- Been thanked: 757 times
Jeg vil også sige du skal kigge i retningen af I4 eller IX3 - dog ikke hvis du vil have seks propper og blæser, men det er der ingen elbiler der peger i retningen af
BMW'erne er utroligt "analoge" i deres betjening. Det kan man synes om hvad man vil, men det lyder til du hellere vil i den retning
BMW'erne er utroligt "analoge" i deres betjening. Det kan man synes om hvad man vil, men det lyder til du hellere vil i den retning
- farouche
- Medlem
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 157 times
i4 har jo også iDrive hjulet. Det er væk i IX1.
2023 Polestar 2 LRSM Plus
- N
- Medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 24 times
Tak for input, ser ud til at jeg skal have kigget nærmere på iX3.
Havde en X3 hybrid lejebil en uges tid sidste år, og den husker jeg umiddelbart som en OK oplevelse. Hvis iX3 er samme bil, bare med en anden drivlinje, så kunne det måske godt være interessant.
286 kh til 2.260 kg bil lyder dog ikke som noget, der ligefrem får pulsen op

A4 B9 løser det eks. på glimrende vis med traditionelt layout i et instrumenthus - bare vist på en skærm i stedet.
Vil jeg betale ekstra for det? Nej. Kan jeg leve med det? Absolut.
Der er intet i VW's nuværende lineup, som jeg kunne finde på at købe. Og det piner mig faktisk at sige, som gammel VW fanboy.
Samme historie med Audi. Førhen drømmebiler, men alt ser nu ud til at følge mottoet "Vorsprung durch plastik"...
Skoda og Seat/Cupra har jeg ikke prøvet i nyere aftapning.

Havde en X3 hybrid lejebil en uges tid sidste år, og den husker jeg umiddelbart som en OK oplevelse. Hvis iX3 er samme bil, bare med en anden drivlinje, så kunne det måske godt være interessant.
286 kh til 2.260 kg bil lyder dog ikke som noget, der ligefrem får pulsen op
Bemærk at jeg skrev "traditionelle instrumenter", ikke analogeHansH skrev: ↑18. okt 2025, 08:51En af de ting jeg sætter pris på ved VAG's assistentsystemer (udover at de generelt fungerer ganske glimrende), er at de ikke er overgribende, formynderiske ... kald det hvad du vil .. i en grad så man føler sig under tøflen.
Analoge instrumenter ? Arrr...... den tror jeg til gengæld bliver svær![]()
A4 B9 løser det eks. på glimrende vis med traditionelt layout i et instrumenthus - bare vist på en skærm i stedet.
Vil jeg betale ekstra for det? Nej. Kan jeg leve med det? Absolut.
Der er intet i VW's nuværende lineup, som jeg kunne finde på at købe. Og det piner mig faktisk at sige, som gammel VW fanboy.
Samme historie med Audi. Førhen drømmebiler, men alt ser nu ud til at følge mottoet "Vorsprung durch plastik"...
Skoda og Seat/Cupra har jeg ikke prøvet i nyere aftapning.
Så desperat er jeg heller ikke
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2889 times
- Been thanked: 1060 times
Kona har et underligt miks af en 90er kabine med en masse knapper og mere moderne skærme. Det kunne måske være noget
-No one is more hated than he who speaks the truth-
- HansH
- Admin
Du har helt ret. Det læste jeg forkert
Og jeg forstår hvad du mener. Vores e-Golf har det samme som Audi'en du omtaler .. runde viserinstrumenter, blot digitalt.
-
Schultz
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 17 times
Min Volvo XC40 (nu EX40) opfylder de fleste krav.

Volvo XC40 Recharge Ultimate 252 hk 2024- 
Seat Ateca Xcellence 1,5 TSI 150 hk DSG 2019-2024
Polo 6R BlueGT 1,4 TSI 140 hk DSG 2013-2019

Seat Ateca Xcellence 1,5 TSI 150 hk DSG 2019-2024

Polo 6R BlueGT 1,4 TSI 140 hk DSG 2013-2019
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 856 times
- Been thanked: 2399 times
Jeg vil også pege på iX3 som et godt bud - vi har haft en i 2½ år, men solgte den i forsommeren til fordel for en iX. iX3 er en fossilbil med en elektrisk drivlinje. Den gør det super godt og er "frisk nok"; 0-100 er opgivet til 6,7 sek.
‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus
-
JSA
- Medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 84 times
Hørt i 1916: Hvilken bil er den mest hestevognsagtige?
Jeg finder selv ud .......
Jeg finder selv ud .......
2 X El-bil i husstanden