Skoda Enyaq 60 hakker bremserne hårdt ved nedbremsning i vådt føre (10km/t)

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Besvar
fjeppe
Medlem
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 49 times

Skoda Enyaq 60 hakker bremserne hårdt ved nedbremsning i vådt føre (10km/t)

Indlæg af fjeppe » 2. nov 2025, 21:21

Hej

Nå, dette er egentligt et problem der er opstået inden for det sidste 1½ år af bilens nu 3 år lange liv (2022)

Når der er vådt føre (behøver ikke at regne), så hakker bilen bremserne i ved nedbremsning omkring 10km/t, det er nok til at jeg næsten får et Skoda logo i panden og bilerne bagfra blinker fordi det fremstår som en nødopbremsning før tid.

Hvis jeg stiller bilen (Hvor problemet er der), og først kører i den dagen efter hvor alt er tørt, så er der intet problem.

Nå problemet er der, kan jeg få det til at stoppe, ved at bremse hårdt i N et par gange, men stiller jeg bilen og kører i den i vådt føre et par timer efter, så er problemet tilbage.

Jeg kan også parkere den ved tørt føre, og hvis det så begynder at regne ligesom jeg kører, så kommer problemet ret hurtigt, men ikke nødvendigt de første par opbremsninger, undervognen skal lige have modtaget lidt vand først.

Skoda har monteret de manglende pakninger på tromlerne bag på, men det er ret tydeligt at det kommer forfra.

Skoda siger at det er belægning på skiverne som bare skal bremses væk ved et par hårde opbremsninger, men det synes jeg virker lidt overdrevet hvis det er den måde jeg skal kører på hver gang det regner. Men de kunne sagtens genskabe problemet.

Dette sker i øvrigt kun ved bremsning med pedal, når det er assisten der bremser, så bremser den normalt.

Andre bud?
Senest rettet af fjeppe 3. nov 2025, 16:20, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 516 times
Been thanked: 290 times

Re: Skoda Enyaq 60 hakker bremserne hårdt ved nedbremsning i vådt føre (10km/t)

Indlæg af KBoesen » 3. nov 2025, 08:01

Hurtigt spørgsmål - har du nummerplade rammer på foran?
For når det er under 10 km/t er det dine p-sensorer der giver “advarslen” og tager bremsen.

På fx ID.4/5 kan der ikke sidde nr plade rammer foran, fordi de fucker med sensorne. Tænker det er en det samme på Enyaq.

Virker dette ikke/ikke er tilfældet med rammerne, kan du slå manøvrefunktionen fra inde i dit display. Så skulle den gerne stoppe med det.
2013 Porsche Boxster S
2013 VW Move Up!

Bace
Helt nyt medlem
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Indlæg af Bace » 3. nov 2025, 09:50

Mener at have læst at der kan være problemer med tromlebremserne og at vand kan trænge ind, således at de sætter sig fast.. måske det kunne være problemet.

Brugeravatar
HansH
Admin
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 3. nov 2025, 10:20

Bace skrev:
3. nov 2025, 09:50
Mener at have læst at der kan være problemer med tromlebremserne og at vand kan trænge ind, således at de sætter sig fast.. måske det kunne være problemet.
fjeppe skrev:
2. nov 2025, 21:21
Skoda har monteret de manglende pakninger på tromlerne bag på, men det er ret tydeligt at det kommer forfra.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

fjeppe
Medlem

Indlæg af fjeppe » 3. nov 2025, 11:29

Har nu forsøgt at slå alt fra og den gør det stadig her til formiddag.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1012 times
Kontakt:

Indlæg af i-s » 6. nov 2025, 17:47

fjeppe skrev:
3. nov 2025, 11:29
Har nu forsøgt at slå alt fra og den gør det stadig her til formiddag.
Sikkert rust på skiverne. Prøv at lave nogle kraftige opbremsninger fra høj hastighed ned til 0 med gear i N, så den kun bruger de mekaniske bremser. Hvis det hjælper, så er det overfladerust på bremserne.
Du kan måske nå og redde dem hvis du bremser ned 1-2 gange om dagen mekanisk (i N).

Jeg laver selv en opbremsning om dagen fra 50-60 km/t her gennem vinteren, ellers får jeg også overfladerust.
/Søren.

Cyppen
Nyt medlem
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 21 times
Been thanked: 122 times

Indlæg af Cyppen » 7. nov 2025, 08:46

Vores ID buzz fra i sommers gør fuldstændig det samme.

Hver gang vi triller langsomt frem, og rør bremsen blidt. Så blokkere den bare bremserne når man rammer 7-10 km/t og er på vej ud gennem forruden.

Det kan være på vej ind i en rundkørsel, på vej ud fra en p plads.

Når man slipper bremsen igen, kan man mærke bilen sådan løfter sig.
Porsche Taycan Cross Turismo
ID Buzz
Renault Megane E-tech

fjeppe
Medlem

Indlæg af fjeppe » 10. nov 2025, 09:12

Cyppen skrev:
7. nov 2025, 08:46
Vores ID buzz fra i sommers gør fuldstændig det samme.

Hver gang vi triller langsomt frem, og rør bremsen blidt. Så blokkere den bare bremserne når man rammer 7-10 km/t og er på vej ud gennem forruden.

Det kan være på vej ind i en rundkørsel, på vej ud fra en p plads.

Når man slipper bremsen igen, kan man mærke bilen sådan løfter sig.
Det er 100% det vi også oplever, hvis I får en løsning fra VW, så skriv endelig, for Skoda's løsninger bare at man lige bremser hårdt et par gange når man oplever det, men det skal vi så gøre hver gang det regner.

fjeppe
Medlem

Indlæg af fjeppe » 10. nov 2025, 09:13

i-s skrev:
6. nov 2025, 17:47
Sikkert rust på skiverne. Prøv at lave nogle kraftige opbremsninger fra høj hastighed ned til 0 med gear i N, så den kun bruger de mekaniske bremser. Hvis det hjælper, så er det overfladerust på bremserne.
Du kan måske nå og redde dem hvis du bremser ned 1-2 gange om dagen mekanisk (i N).

Jeg laver selv en opbremsning om dagen fra 50-60 km/t her gennem vinteren, ellers får jeg også overfladerust.
Som skrevet så har vi prøvet det og så forsvinder det for en stund, hvis vi kører tilstrækkeligt langt så gør den det når bremserne er kølet ned igen, og jeg tænker ikke at der når at komme ny ryst belægning på under samme køretur.

Brugeravatar
Melle
Nyt medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Als
Has thanked: 56 times
Been thanked: 50 times

Indlæg af Melle » 10. nov 2025, 12:41

fjeppe skrev:
10. nov 2025, 09:13
Som skrevet så har vi prøvet det og så forsvinder det for en stund, hvis vi kører tilstrækkeligt langt så gør den det når bremserne er kølet ned igen, og jeg tænker ikke at der når at komme ny ryst belægning på under samme køretur.
Jeg ved ikke hvilken slags bremseklodser der sidder på de pågældende biler, og jeg tror heller ikke på det er rust der opstår så hurtigt, men nå det optræder igen så snart bremserne bliver kolde, kunne det vel tyde på en lille mængde fugt optaget i bremseklodserne, måske skift til keramiske bremse klodser ville mindske problemet?
Hvis de er monteret med keramiske........så bare glem at jeg var her :oops:
En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt

fjeppe
Medlem

Indlæg af fjeppe » 10. nov 2025, 21:37

Melle skrev:
10. nov 2025, 12:41
Jeg ved ikke hvilken slags bremseklodser der sidder på de pågældende biler, og jeg tror heller ikke på det er rust der opstår så hurtigt, men nå det optræder igen så snart bremserne bliver kolde, kunne det vel tyde på en lille mængde fugt optaget i bremseklodserne, måske skift til keramiske bremse klodser ville mindske problemet?
Hvis de er monteret med keramiske........så bare glem at jeg var her :oops:
Aner ikke hvad der er monteret originalt, men fikses skal det, inden det ender i en ulykke.

Besvar

Tilbage til "Undervogn"