Hvis du holder dig til mærkevarerne i toppen kan det ikke gå helt galt.
En nyere test: https://fdm.dk/nyheder/bilist/2025-06-t ... hele-aaret
Der er siden kommet en CrossClimate 3 (i to versioner), men har ikke en fuld test af dem
Hvis du holder dig til mærkevarerne i toppen kan det ikke gå helt galt.

Jeg forstår simpelthen ikke, at der nogle almindelige bilister der udtaler sig så skråsikkert, ud fra synsninger.
Der er nok mange ting du ikke forstår...koden skrev:Jeg forstår simpelthen ikke at der er nogen almindelige bilister der sværger til 2 sæt dæk mere, efter de sidste 5 års landvindinger inden for helårsdæk.
Nu skifter jeg snart mine 3 år gamle conti all season helårsdæk til nye Michelin CC 3 helårsdæk.
ja min 500 HK elbil var nok bedre tjent med sommerdæk om sommeren, da det immervæk giver bedre svingegenskaber.
Men jeg vægter nye dæk højere og ikke at skulle skifte 2 gange om året, samt at have bedre dæk om vinteren hvor vi regn og ikke sne.
Ja helårs bremser dårligere på is og sne.
Men næppe dårligere end de 5 år+ gamle vinterdæk de fleste kører rundt på.
"jamen mit værksted eller dækcenter anbefaler vinterdæk"
er den typiske besked man får.
JA selfølgelig gør de det... det er jo en forretning for f..... da.
PS: Min gamle ICE bil har selvfølgelig også helårsdæk.
Nu skal man jo altid passe på ikke at blive alt for firkantet, uanset at andre er det
Helt enig, Der er rigtig mange, som primært "pendler" i byen til fra arbejde. Og skulle vi drukne i sne, kan de måske tage en hjemmearbejdsdag. Disse har reelt ikke behovet for 2 sæt, men kan fint klare sig med helårsdæk.Thor-thor skrev: ↑15. nov 2025, 21:58Nu skal man jo altid passe på ikke at blive alt for firkantet, uanset at andre er det....
Helårsdæk er jo et kompromis, som du beskriver. Men det er vinterdæk i 8-10-12 grader om vinteren også.
Andelen af reelt vintervejr i Dk er efterhånden så lav, så helårsdæk er en udmærket løsning for rigtig mange bilister.
Inden du falder helt om og dør af grin, så er det f.eks. præcis mit primære argument for 2 sæt, at jeg skal afsted i alt slags vejr og kører 20.000 km i vinterhalvåret på ægte vinterdæk.HenrikH29 skrev: ↑16. nov 2025, 11:00Helt enig, Der er rigtig mange, som primært "pendler" i byen til fra arbejde. Og skulle vi drukne i sne, kan de måske tage en hjemmearbejdsdag. Disse har reelt ikke behovet for 2 sæt, men kan fint klare sig med helårsdæk.
Men uha "fordommene" lever stadig med at man skal have 2 sæt. Det afhænger jo helt af ens kørselsbehov, og det har jeg ikke set en eneste af fortalerne ovenfor for 2 sæt, skrive noget som helst om.
Og helsårsdæk behøver jo ikke være "cykelhjul". Cross Climate kan fx. fås i 22 tommer og måske mere (har ikke checket).
Har altid selv kørt 2 sæt, men er fra denne sæson gået over til et sæt helårsdæk i 20" som var samme størrelse som sommerdækket (genbrugt sommerfælgen). Kørselsbehov 10.000 km årligt primært 8 km frem og tilbage mellem arbejde i Aalborg City. Kan arbejde hjemme, hvis sneen skulle vælte ned - hvad der nok ikke kommer til at ske med de klimaforandringer, vi oplever.
bliver bare provokeret af udtalelserne, når for siger "jeg har nu kørt i 3 år uden problemer = så er det bedste at brug helårsdæk"

Betænkningen til den nye lov siger jo lige netop at der kun skal gives bøde, hvis dækkene udgør en risiko. Og det gør de ikke endnu.MichaelSmed skrev: ↑20. nov 2025, 21:31Regnfyldt vej, med risiko for dannelse af islag pga temperaturer tæt på 0°, og så går politiet i for små sko, fordi de stopper ham på sommerdæk?
Stop...

Så man må give bøder på formodninger nu?MichaelSmed skrev: ↑20. nov 2025, 21:31Regnfyldt vej, med risiko for dannelse af islag pga temperaturer tæt på 0°, og så går politiet i for små sko, fordi de stopper ham på sommerdæk?
Stop...
Uanset hvor mange gange, du læser den lov, vil den altid være elastik i metermål.
Er helt med på hvad du mener om loven vedr. sommer-/vinterdæk - så det er ikke det jeg ikke forstår.
Har du læst loven?

Problemet opstår jo når det er forskellige personer der skal vurderer hvad der åbentlyst uegnet. Og om det er vinterfører eller hårdt vinterfører.
Ej det har intet med flueknepperi at gøreJay-Jay skrev:
Aarh Monze, så kan du jo blive ved!
Du er ude i noget flueknepperi her...