2011 VW Touran 2.0TDI - Luft i calibrene

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Besvar
VWbesse
Helt nyt medlem
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

2011 VW Touran 2.0TDI - Luft i calibrene

Indlæg af VWbesse » 17. nov 2025, 14:46

Så må jeg prøve oraklerne herinde.

Har en vw Touran 2,0 Tdi Bluemotion 2011 med 400.000 på klokken.
Sidste nytår gik bremsepedalen over tid meget længere ned end jeg brød mig om. Efter udluftning på ganske simpel måde med en til at træde og mig til at udlufte kørte jeg 3 uger til og så måtte vi på den igen, og en gang til ,og en gang til etc.

Efter snak med min mekaniker kunne vi kun tænke os frem til en defekt hovedcylinder. Den blev skiftet af værkstedet, alt blev udluftet, væsken skiftet og bilen kørte igen et par måneder så var den gal igen. Det underlige var at det kun var højre forhjulscylinder der satte luft. For 2 mdr. siden pillede jeg alle hjulcylindre af og renoverede dem med nye pakninger. Samme resultat og i øjeblikket er der kun ca. en uge mellem udluftningerne. Nu har jeg også observeret luft i venstre forhjulscylinder.

Alt er gennemgået og ingen utætheder er at se. Ingen væsketab i beholderen. Med slukket motor og konstant kraftigt tryk på bremsepedalen er der ingen tegn på mistet bremsetryk eller buler på slanger eller hovedcylinder der taber tryk. Trykket blev holdt med pind mellem rat og pedal og blev holdt længe.

Skal jeg være pedantisk (og det bør man med bremser synes jeg) er det som om, at når jeg ved kørsel aktiverer bremsepedalen er der en lille mærkbar nedbremsning næsten med det samme. Så kan jeg trykke den endnu et stykke ned uden bremsekraften forstærkes og så først der tager den mærkbart fat. Det får mig til at tænke på en bremsekreds der ikke fungerer optimalt, men det ved jeg ikke om er rigtigt.

Udluftningen er foretaget både med tændt og slukket motor. Om værkstedet brugte VCDS, havde tryk på eller hvad ved jeg ikke, men jeg har kun kunne udføre det på gammeldaws facon.

Er der nogen der kan regne den ud ?

Bedste hilsner VWBesse

VWbesse
Helt nyt medlem
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2011 VW Touran 2.0TDI - Luft i calibrene

Indlæg af VWbesse » 28. nov 2025, 11:49

Nå det var jo ikke mange der havde nogle input til min hovedpine her. Det er næppe IQ der mangler, og det trøster mig selvfølgelig lidt

Jeg er kommet frem til at det må være ABS-blokken der er stået af, revnet eller på anden måde i stykker. Det er det eneste der ikke er prøvet og her kommer så et nyt spørgsmål:

Hvis man nu får fat i en huggermodel, fjerner printet og lodder bilens egen print i, så må man vel slippe for at skulle kode blokken.
Jeg har læst mig frem til at det kræver vcds at udlufte blokken korrekt da det skulle åbne ventilerne og pumpen. Her er spørgsmålet. Er det ikke det der sker når man starter motoren ? Kan man ikke simpelt hen med 2 atm tryk på Væskebeholderen, og motoren tændt udlufte lige så godt når man nu ikke har en VCDS ?

DangerDane
Medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 221 times
Been thanked: 170 times

Indlæg af DangerDane » 28. nov 2025, 21:39

VWbesse skrev:
28. nov 2025, 11:49
Nå det var jo ikke mange der havde nogle input til min hovedpine her. Det er næppe IQ der mangler, og det trøster mig selvfølgelig lidt

Jeg er kommet frem til at det må være ABS-blokken der er stået af, revnet eller på anden måde i stykker. Det er det eneste der ikke er prøvet og her kommer så et nyt spørgsmål:

Hvis man nu får fat i en huggermodel, fjerner printet og lodder bilens egen print i, så må man vel slippe for at skulle kode blokken.
Jeg har læst mig frem til at det kræver vcds at udlufte blokken korrekt da det skulle åbne ventilerne og pumpen. Her er spørgsmålet. Er det ikke det der sker når man starter motoren ? Kan man ikke simpelt hen med 2 atm tryk på Væskebeholderen, og motoren tændt udlufte lige så godt når man nu ikke har en VCDS ?
Fomoder der er nogle magnetventiler indeni som aktiveres af VCDS. og det er jo også muligt at kopierer kodningen med VCDS
Mvh Flemming Jacobsen
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT Billede

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

406turbo
Nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af 406turbo » 30. nov 2025, 11:39

Besvar