2020 Skoda Fabia Fl 1,0 MPI 60

Her kan du vise din Skoda frem og få feedback
Forumregler
Værkstedet - Galleri/Show off - Skoda > Tilføjelse til de generelle regler
Billeder eller video er et krav i galleriet.
Emnetitel skal indeholde [Årgang] [Mærke][Model]
Bilen skal være indenfor VAG-gruppen.
Bilen skal være din egen.
Besvar
Brugeravatar
majland
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 366 times

2020 Skoda Fabia Fl 1,0 MPI 60

Indlæg af majland » 23. dec 2025, 10:37

Nå men denne må også hellere få sin egen tråd.

Som skrevet i tråden https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... 0&t=162678 døde Citogo'en og vi skulle finden en anden bil.

Samtidig var udfordringen at vi havde en ung mand der flyttede hjemmefra og dermed ville være daglig bruger af en bil. Vores alm forsikringsaftale er igennem en fagforening og kunne ikke anvendes med ham som fast bruger med anden folkeregister adresse. Mens drengene begge boede hjemme var det ikke et problem sålænge de ikke var fast bruger af en bestemt bil.

Så jagten på en bil blev lidt omvendt. Den startede med jagten på en forsikring der var til at betale for en 18årig der skulle have den første bil i eget navn. Jeg villle stadig være ejer af bilen, men han skulle stå som bruger.

Var nærmest hele raden rundt af selskaber og undersøgt hvad han selv havde af muligheder igennem fagforening etc. Herunder omkring mange bilsælgere for at se om der skulle være en der med et attraktivt tilbud.

Udover at løbe i begrænsninger som at de ikke villle tegne forsikring når brugeren ikke også var ejer så var priserne generelt bare meget høje.

Vi endte med at vælge forsikring hos Semler Mobility (Alm Brand). De kunne forsikre en bil til en værdi på maks 125.000kr til 555,- om måneden (incl BS gebyr)
https://www.vwsf.dk/privat/bilforsikring.html (Stiger så med 10% for 2026)

Udover selvrisikoen på 10.000kr så var ulempen så at bilen skulle købes hos dem.

Kravene var ikke store udover maks værdien for forsikringn - men gerne med android auto og de billigste elbiler* udelukket pga rækkevidden og hans mangel på lademuligheder.

*Egolf, eup, e-citigo

Det endte så med Skoda Silkeborg havde en 2020 Fabia med 100k på klokken til en fair pris. Den kom på helårsdæk med det samme på stålfælgene.
PXL_20250821_141231283 (1).jpg
PXL_20250821_141231283 (1).jpg (133.54 KiB) Vist 318 gange
Bestemt ikke en bil der var smart for en ung mand men dens primære formål er også at løse et transportbehov.

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Re: 2020 Skoda Fabia Fl 1,0 MPI 60

Indlæg af majland » 23. dec 2025, 10:49

Så gik det fint nogle måneder til vi fik den første sne. Det var ikke den unge selv der lavede ulykker - han havde parkeret pænt på en snedækket p-plads.

Men der var en anden der ikke lige kunne styre sin volvo i sneen og ramte den.

Træls ....
Oversigt.jpg
Oversigt.jpg (233.44 KiB) Vist 313 gange
SkråtBagfra.jpg
SkråtBagfra.jpg (274.3 KiB) Vist 313 gange
Skærmkant.jpg
Skærmkant.jpg (364.57 KiB) Vist 313 gange

Men i det mindste var skadevolder ærlig så det kommer ikke til at belaste vores forsikring.

Bilen ramt hovedsageligt på venstre baghjul og blev skubbet ~20 cm sidelæns. Så har også bedt om at få lavet en hjuludmåling for at sikre at akslen ikke er skæv

Men når man nu kigger på billedet af bilen her så er det ganske tydeligt at bilen er blevet omlakeret før. Se på farveforskellen mellem venstre fordør og venste bagdør. Det så vi ikke i lyset hos forhandleren og er heller ikke tydeligt på det første billede i tråden ....

Vi havde talt service historik med sælger og det havde han fremskaffet - men det fremgik ikke af det at bilen havde været skadet !

Den stod også nypoleret (der var hvide poleringsrester nogen steder der ikke var tørret ordentligt af) og man kan jo godt få tanken at det har været for at forsøge at skjule omlakeringen ...

Den er nu booket ind på værksted i uge 6 hvor den unge mand er tilbage på skole. Det var det nemmeste logistisk
Senest rettet af majland 23. dec 2025, 10:59, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 23. dec 2025, 10:58

I aftes hjalp jeg med at skifte en nærlys pære på den. Heldigvis den i passager siden hvor der er plads til at man kan nå pæren med et par fingre. Havde google på forhånd og får svaret at i en mk3 fabia skulle pæren drejes mod uret....

Skulle tro det var et AI svar for den skide pære kunne ikke drejes nogen steder - istdedet skal den bare trækkes lige bagud !

Så det var jo nemt nok - nu må vi hellere får bestilt et nyt sæt pære til den så de er helt ens. Den der kom i var en brugt fra en tidligere bil hvor en var brændt af og jeg havde skiftet dem som par.

Men for at skifte i førersiden skal batteriet ud !

Medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 193 times

Indlæg af Avatar » 23. dec 2025, 17:46

Nu er der jo rigtig mange mennesker der kun ser verdenen på en skærm, optaget med et kamera på en mobiltelefon....

Hvis jeg ikke viste bedre, ville jeg sige billederne ikke er af den samme Fabia.

Omvendt, hvis en autolakerer har ramt så meget ved siden af er der vist dømt tur til optikeren. Eller den korrekte beslyning i malerkabinen.

Du kan også bare sige du har en Harlequin-variant. En one-off der gøt vognen helt særlig... :D

Hvis du selv kigger, uden kamera/mobi og i monoton belysning, er farveforskellen der så stadigvæk?

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 5. jan 2026, 16:44

Når man først har set det så er det tydeligt i diffust lys - men vi så det ikke på billederne i salgsannoncen da vi så bilen og fik en prøvetur.

Får nok ikke noget ud af reklamere over en farveforskel nu - Den er jo ikke ligefrem en skjult fejl. Til gengæld ville jeg gerne vide hvor meget bilen har været skadet tidligere.... Men det var venstre baghjui der var med et Continental dæk hvor de 3 andre var Dunlop - Så åbenbart en skade der havde kostet et hjul ... (derfor jeg handlede helårsdæk med da det imho ikke er optimalt at køre med forskellige dæk med forskellig slid selvom det er lovligt)

Det var det samme med vores sølvgrå supperb hvor der gik næsten 1/2 år fra vi fik den lakeret efter en p skade til jeg så højre side i diffus lyst. Hjemme holdt den normalt i garange og ude gik jeg jo næsten altid til venstre fordør. Jeg kørte derfor på værkstedet med den igen og de var heldigvis helt enige med mig at det ikke var godt nok og sendte den tilbage til maleren ... (de har ikke eget malerværksted men bruger en underleverandør - sikkert hednegangne Pierre.dk)
5b8196a1-867a-4fab-b726-f1fdb062609a_03.jpg
5b8196a1-867a-4fab-b726-f1fdb062609a_03.jpg (152.5 KiB) Vist 205 gange
5b8196a1-867a-4fab-b726-f1fdb062609a_02 (1).jpg
5b8196a1-867a-4fab-b726-f1fdb062609a_02 (1).jpg (144.23 KiB) Vist 205 gange
På det sidste billede kan man måske godt se når man nu ved det ...

Nå men den skal nu omlakeres igen på samme hjørne.... Men det kunne være sjovt at måle laktykkelsen inden.

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 1347 times
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 5. jan 2026, 16:55

Det ligner førerdør + forskærm er mørkere ihvertfald. Når de maler bagskærmen nu sprøjter de ud på bagdøren så hvis du heldig bliver det udlignet

Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg

Besvar

Tilbage til "Skoda"