Brug af VCDS på EL biler

sulletulle
Nyt medlem
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Brøndby
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Brug af VCDS på EL biler

Indlæg af sulletulle » 15. feb 2026, 19:30

Hej

Jeg har brugt VCDS på alle mine køretøjer de sidste mange år. Tiden er inde til at skifte til en el-bil (måske :lol: )
Men jeg ved ikke om man overhovedet kan bruge min VCDS på en el-bil, om der overhovedet er brug for at kunne noget på en el-bil.
Er der nogen der har samme overvejelser og er der nogle der kan oplyse om man kan bruge en VCDS på en el-bil og hvad man evt kan justere på en el-bil ?

Overvejen en Audi Q4, VW ID4, Skoda enyaq (samme platform)

/Sune

Brugeravatar
HansH
Admin
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Re: Brug af VCDS på EL biler

Indlæg af HansH » 15. feb 2026, 20:03

Pointen er ikke om det er en elbil. Pointen er at det er en NY bil.
Jo nyere den er, jo mindre kan vi hobbyfolk rode med/pille ved, og det gælder uanset om det er en ICE, PHEV eller BEV bil.
Bilproducenterne strammer grebet mere og mere om bilens data. Dette er dikteret af lovgivning, som pålægger dem at beskytte bilens data og konfiguration mod uautoriseret tilgang.

Min gamle 2013 Passat var et slaraffenland. Man kunne ALT ! :D Men derfra gik det kun nedad bakke.
Med Golf 8 introducerede VW det sikkerhedslag der hedder SFD, som gjorde tingene betydeligt mere bøvlet / utilgængeligt for hobbyfolk, og med de nyeste biler er man kommet op på SFD2, som reelt set gør det umuligt.

Hvis vi snakker en ny bil med SFD2, så ville jeg ikke overveje et sekund at investere i VCDS, OBD11 eller noget. Der vil ganske enkelt være for lidt at bruge det til.
Du vil stadig kunne lave en autoscan, dvs udlæse fejlkoder osv. Også måleværdier vil være tilgængelige. Og det ka' selvfølgelig os nåd...
Men ændringer i kodning / tilpasningskanaler ... glem det !
These users thanked the author HansH for the post:
KMDTHY
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 366 times

Indlæg af majland » 15. feb 2026, 20:09

HansH skrev:
15. feb 2026, 20:03
Du vil stadig kunne lave en autoscan, dvs udlæse fejlkoder osv. Også måleværdier vil være tilgængelige. Og det ka' selvfølgelig os nåd...
Ja, det har imho ganske stor værdi når det eneste bilen selv oplyser er kontakt værksted og der de fleste steder er ventetid, Også blot for at få læst koder ud.... Samtidig tager mange værksteder selvfølgelig også penge for det arbejde, medmindre det er ender i en garanti rep.

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 15. feb 2026, 20:12

majland skrev:
15. feb 2026, 20:09
Ja, det har imho ganske stor værdi når det eneste bilen selv oplyser er kontakt værksted og der de fleste steder er ventetid, Også blot for at få læst koder ud.... Samtidig tager mange værksteder selvfølgelig også penge for det arbejde, medmindre det er ender i en garanti rep.
Jamen helt bestemt. Men spørgsmålet er om der så ikke findes billigere diagnose tools, som klarer det job ? Hallas nævner af og til en fra Biltema..

Jeg er med på at disse ikke er så stærke som VCDS, men hvis det blot handler om at få fat i en fejlkode, så kan man oftest google fejlkoden og dermed få yderligere info om den. Det ville man jo nok gøre alligevel .. altså google den. Og spørge på vagcars :)

Men det er jo helt op til den enkelte hvordan man vil bruge sine dineros. Jeg konstaterer bare at meget af det tidligere incitament til at have disse tools, er væk med en ny bil.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 41 times
Been thanked: 150 times

Indlæg af Martin1986 » 15. feb 2026, 20:47

Kan man ikke engang kode et batteri (12v, adaptionsværdier) på en Id4 eksempelvis, med obd eleven eller andre ?

akaup
Nyt medlem
Has thanked: 708 times
Been thanked: 120 times

Indlæg af akaup » 15. feb 2026, 21:22

HansH skrev:
15. feb 2026, 20:03
Pointen er ikke om det er en elbil. Pointen er at det er en NY bil.
Jo nyere den er, jo mindre kan vi hobbyfolk rode med/pille ved, og det gælder uanset om det er en ICE, PHEV eller BEV bil.
Bilproducenterne strammer grebet mere og mere om bilens data. Dette er dikteret af lovgivning, som pålægger dem at beskytte bilens data og konfiguration mod uautoriseret tilgang.
Er det lovgivning eller et bevist valg fra bilproducenterne?
Jeg indrømmer gerne at jeg irriterer mig meget over det på den lange bane, og ved at regningen kun ender ét sted - det bliver på alle måder dyrere for os forbrugere, hvor selv den lokale alt-mulig-mekaniker skal betale flere dyre licenser, kurser osv.
Os der har interesse og måske evner til at lave diverse ting selv på bilen, kan hurtigt blive mødt af komponentbeskyttelse, og licenskrav og dyre "testere" for selv mindre ting.
Burde der ikke være en (mere) åben standard for softwaren, producenterne imellem - ligesom f.eks .USB-C blev et krav som ladestik til mobiler mv.? Det sidste tror jeg de fleste sætter pris på efterhånden.
Der kunne f.eks. være lovkrav om at man via bilens menu-system skulle kunne køre bremsekalibre tilbage, kalibrere/nulstille dæktrykssensorer, melde specifik fejlkoder, (abs-føler højre for - intet signal) osv.
(Don't get me started on EU-pålagte E-Call-system, der skal testes ved syn = ekstraregning, trods systemet giver fejllampe, hvis det ikke virker... Sorry - det var en afstikker, men relateret trods alt!)
Ikke sendt via TapaTalk eller Iphone :D
Mvh Andreas
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen - Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen

DangerDane
Medlem
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 221 times
Been thanked: 170 times

Indlæg af DangerDane » 15. feb 2026, 21:53

Jeg følger en på youtube, hvor de skulle bruge en mindre formue på en tester bare for at kunne skifte bremser på bilen. Producentens forklaring var at de ved lov skulle give mulighed for at folk selv kunne fixe deres biler inden for visse rammer. Men kravet nævnte ikke noget om prisen, det måtte koste.
Mvh Flemming Jacobsen
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT Billede

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 15. feb 2026, 22:20

akaup skrev:
15. feb 2026, 21:22
Er det lovgivning eller et bevist valg fra bilproducenterne?
Som jeg forstår det, er det primært drevet af lovgivning.
Der er jo krav om databeskyttelse uanset i hvilken retning du kigger nutildags.
Et af argumenterne har formodentlig noget at gøre med, at bilerne bevæger sig mod stadig højere grad af autonom kørsel. Det er indlysende, at hvis det skal realiseres, så skal den logik og de parametre der styrer tingene være utilgængelige for alle andre end producenten.

At beskyttelsen så muligvis også tjener en sekundær agenda for producenterne ... well, man kan jo prøve om man kan finde nogen der er villige til at stille sig op og forklare om den side af sagen .. :)

I forhold til "right to repair", så mener jeg umiddelbart at det eneste der er lovgivning omkring, er OBD interfacet. Der er defineret en standard, som netop skal sætte 3. part - såsom et frit værksted - til at kunne udlæse fejllageret.
Men ændring i kodning, tilpasningskanaler og alt andet fikumdik - det er der ingen krav om at andre skal kunne.
akaup

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 15. feb 2026, 22:28

Martin1986 skrev:
15. feb 2026, 20:47
Kan man ikke engang kode et batteri (12v, adaptionsværdier) på en Id4 eksempelvis, med obd eleven eller andre ?
Godt spørgsmål. Og godt eksempel på noget der burde være muligt for både et frit værksted, og for bilejeren selv at gøre.
Den nyeste af vores biler har heldigvis kun SFD1, så jeg har ikke været i nærkontakt med problematikken .. :)
Den ID.4 du har kig på, vil således også "kun" have SFD1, i parantes bemærket.

@Watcher - har du et indspark på den ... Dvs om man selv vil kunne udføre kodning af 12V batteri på en SFD2 bil ?

akaup
Nyt medlem
Has thanked: 708 times
Been thanked: 120 times

Indlæg af akaup » 15. feb 2026, 23:21

HansH skrev:
15. feb 2026, 22:20
At beskyttelsen så muligvis også tjener en sekundær agenda for producenterne ... well, man kan jo prøve om man kan finde nogen der er villige til at stille sig op og forklare om den side af sagen .. :)

I forhold til "right to repair", så mener jeg umiddelbart at det eneste der er lovgivning omkring, er OBD interfacet. Der er defineret en standard, som netop skal sætte 3. part - såsom et frit værksted - til at kunne udlæse fejllageret.
Men ændring i kodning, tilpasningskanaler og alt andet fikumdik - det er der ingen krav om at andre skal kunne.
Så lige den første og bedste yt om emnet. Den korte version er at lovgivningen er der, men det er meget meget vagt formuleret og der er virkelig mange penge på spil i det game... :(
These users thanked the author akaup for the post:
HansH
Ikke sendt via TapaTalk eller Iphone :D
Mvh Andreas
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen - Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 16. feb 2026, 05:21

akaup skrev:
15. feb 2026, 23:21
Så lige den første og bedste yt om emnet. Den korte version er at lovgivningen er der, men det er meget meget vagt formuleret og der er virkelig mange penge på spil i det game... :(
Det er der uden tvivl.

I USA kører der på Gud-ved-hvilket år en sag mellem John Deere og deres kunder om netop dette right to repair princip..

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sverige - (syd)
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 1347 times
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 16. feb 2026, 06:15

HansH skrev: Godt spørgsmål. Og godt eksempel på noget der burde være muligt for både et frit værksted, og for bilejeren selv at gøre.
Den nyeste af vores biler har heldigvis kun SFD1, så jeg har ikke været i nærkontakt med problematikken .. :)

[mention]Watcher[/mention] - har du et indspark på den ... Dvs om man selv vil kunne udføre kodning af 12V batteri på en SFD2 bil ?
Jeg har ærligt talt aldrig prøvet med andet end odis til det når nu jeg har det..

Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 16. feb 2026, 06:18

Watcher skrev:
16. feb 2026, 06:15
Jeg har ærligt talt aldrig prøvet med andet end odis til det når nu jeg har det..
Nå nej, selvfølgelig ..... du er nok ikke den rette at spørge om "Hvad gør en hobbymand med hobbytools" .. :)

@majbom - kan du ikke lige skifte batteriet på din, så vi kan få klarhed ?? Der er et helt forum der savner svar.

Jeg kan desværre ikke selv byde mig til, da min bedagede kasse ikke er i målgruppen. Ellers havde jeg naturligvis gjort det.. 😅

Brugeravatar
majbom
Aktiv medlem
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 254 times
Been thanked: 270 times

Indlæg af majbom » 16. feb 2026, 07:52

Haha jo, det har også allerede kørt langt over 10.000km, så det må snart være udskiftningsparat ligesom vinterdækkene
These users thanked the author majbom for the post:
HansH
//morten

Olibo Green Škoda Enyaq 85 Sportline Advanced 2026

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem

Indlæg af Martin1986 » 16. feb 2026, 08:41

HansH skrev: Godt spørgsmål. Og godt eksempel på noget der burde være muligt for både et frit værksted, og for bilejeren selv at gøre.

[mention]Watcher[/mention] - har du et indspark på den ... Dvs om man selv vil kunne udføre kodning af 12V batteri på en SFD2 bil ?
Så VCDS/ Obdeleven kan gøre det på en 2021 ID4?

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem
Geografisk region: Midtjylland
Has thanked: 506 times
Been thanked: 764 times

Indlæg af Monze1980 » 16. feb 2026, 09:11

Så er der jo en kæmpe fordel i at have en "gammel" Enyaq fra 2022, fremfor en af de finere nye faceliftede 85'ere :D

Altså i hvert fald såfremt man gerne selv vil lege lidt med opsætning osv.
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 16. feb 2026, 09:31

Martin1986 skrev:
16. feb 2026, 08:41
Så VCDS/ Obdeleven kan gøre det på en 2021 ID4?
En 2021 ID.4 er, ligesom min Enyaq, beskyttet med SFD1. Dvs - NOGLE af styreenhederne er beskyttede.

For at kunne ændre i disse kræves en såkaldt SFD token. Det er en laaaaang kodestreng som giver adgang til at kode på præcis den styreenhed på præcis den bil med det stelnummer, i 90 minutter.
En sådan token fås nede fra serveren i førerbunkeren, og hvis man har en ODIS tester med online opkobling, så hentes den helt automatisk.
Der findes også en "backup løsning", hvor man - hvis man er indenfor murene af VAG servicenetværk - kan bede om en offline token. Så spytter systemet en token ud i klar tekst, og denne kan man så f.eks. emaile til en ven ..... og så kan han kode i 90 minuttter.
De 90 minutter regnes fra det øjeblik token'en aktiveres på bilen. Ikke fra den er udstedt.

fsva. VCDS, så kan den ikke hente token online. Men der er en funktion hvor man kan indtaste/uploade den.
Dvs du er altså som udgangspunkt afhængig af at du kan skaffe en token gennem dine forbindelser.
Folk der arbejder hos aut plejer ikke at være sindssygt opsatte på at skaffe/udlevere disse, da de hver gang de beder om en skal angive en årsag, og det logges i systemet. Dvs hvis en medarbejder sad og hentede offline tokens 50 gange hver dag til sine venner og bekendte med VAG biler, så vil nogen på et tidspunkt stille spørgsmål. Funktionen er ment som en nødløsning for aut værksted, så de kan arbejde videre på en kundes bil, selv om deres forbindelse til VW backend skulle være nede.

OBD11 derimod, kan lidt mere.
Såfremt du tilkøber en PRO plan - koster €48/år - kan den selv finde ud af at hente en token, når du begynder at kode på en styreenhed der er beskyttet. Man skal ikke tænke på noget - bare kode løs. Den fikser det selv i baggrunden.
En lille smart sidegevinst ved dette : Hvis man har lavet en kodning på en styreenhed med OBD11, så er den låst op i 90 minutter.
Men ikke kun for OBD11. Den er låst op for "alle".
Det betyder, at man indenfor de 90 minutter kan sætte sit VCDS kabel på og kode videre ...... fordi enheden nu er låst op.
Dvs hvis man hellere vil kode med VCDS, så kan man benytte OBD11 som låsesmed ... og derefter bruge det tool man finder bedst til opgaven.

Lang historie .. men for at forklare hvordan det fungerer.

Med forbehold for at jeg ikke har prøvet det, så vil jeg mene at det er disse adaptionskanaler man skal have fat i (nedenstående screenshot).
De ligger i 19 Can Gateway, og den controller er beskyttet med SFD.
Dvs, du skal som minimum have en OBD11 med VAG PRO plan for at kunne gøre det. VCDS alene kan ikke klare det.

Snap222.jpg
Snap222.jpg (20.46 KiB) Vist 440 gange
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
akaupBlackfingermajland

sulletulle
Nyt medlem
Geografisk region: København
Geografisk sted: Brøndby
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af sulletulle » 16. feb 2026, 10:02

Hvad er der forskel på disse biler du skriver, og hvad betyder betegnelserne "ICE, PHEV eller BEV" HansH ?
Og hvorhenne kan man se om bilen har en SFD1 eller SFD2 software ?

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 16. feb 2026, 10:05

sulletulle skrev:
16. feb 2026, 10:02
Hvad er der forskel på disse biler du skriver, og hvad betyder betegnelserne "ICE, PHEV eller BEV" HansH ?
ICE = bil med forbrændingsmotor
PHEV = plug-in hybrid
BEV = elbil (med batteri)

Der sidder ikke et klistermærke et sted i bilen hvor man kan se om den har SFD1 eller SFD2 beskyttelse.
Det er så "intern" en ting, at det ikke er information der vil være interessant og tilgængeligt for den gennemsnitlige bilejer.

Rent teknisk kan man se det i bilens PR-kodeliste. Men den er heller ikke tilgængelig for almen mand.
Hvis du kan poste et stelnummer/reg.nr. så er der en god chance for at du kan få svaret her. Hvis der er tvivl, så vil det i yderste konsekvens koste dig en 50-kr seddel til Cartrends for at skaffe en PR-liste..
sulletulle

Nicklossi
Aktiv medlem
Geografisk region: Fyn
Has thanked: 91 times
Been thanked: 757 times

Indlæg af Nicklossi » 16. feb 2026, 10:14

sulletulle skrev:
16. feb 2026, 10:02
ICE = Internal Combustion Engine
PHEV = Plug-in Hybrid Electric Vehicle
BEV = Battery Electric Vehicle
These users thanked the author Nicklossi for the post:
sulletulle

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem

Indlæg af Martin1986 » 16. feb 2026, 10:34

HansH skrev: En 2021 ID.4 er, ligesom min Enyaq, beskyttet med SFD1. Dvs - NOGLE af styreenhederne er beskyttede.
...
Tak for forklaringen.

Men hvordan får obdeleven de tokens så ?

Betaler de vag for uanede mængder tokens , og hvorfor skulle vag være interesseret i det?

Nu har jeg kodet en del på bmw, og dem der har arbejdet med esys, som er programmet der koder der, ved det ikke bare er lige til. Men at skulle til at slås med tokens osv er lidt, mehhh Billede

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 16. feb 2026, 11:03

Martin1986 skrev:
16. feb 2026, 10:34
Men hvordan får obdeleven de tokens så ?

Betaler de vag for uanede mængder tokens , og hvorfor skulle vag være interesseret i det?
Jeg ved ikke hvordan aftalen mellem OBD11 og VAG er. Der ligger uden tvivl en aftale bag.

Men det fungerer fint :)

Til gengæld tvivler jeg på at der nogen sinde kommer en løsning for hobbyfolket fsva. SFD2. Det kan jeg ikke se hvordan VAG vil kunne tillade, hvis de skal overholde den lovgivning de er underlagt.

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 16. feb 2026, 16:57

HansH skrev: ... forklaring om SFD / token ...
Den manuelle backup løsning på grp portalen har været lukket et par år nu så det kan kun gøres online med odis med mindre man har en generator. En jeg samarbejder med i dubben har sådan en. Han skal bar ha token fra mig så får jeg unlock koden retur. Han skal ik engang bruge stelnr eller noget. Hvor dengang den officielle fandtes skulle du taste stelnr, vælge mærke og SÅ fik du koden.

These users thanked the author Watcher for the post (total 2):
HansHKMDTHY
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg

Brugeravatar
mojo
Aktiv medlem
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 333 times
Been thanked: 322 times

Indlæg af mojo » 22. feb 2026, 17:09

Da jeg lige ville lave en fejlkode udlæsning på min enayq 2023 med den gamle software kom obd eleven med en prompt om en sfd2 kode som skulle indsættes på næste side.
Jeg gik ikke videre da jeg ikke vil ødelægge garantien på bilen.
Jeg har haft obd på før hvor den ikke spurgte om noget.

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 22. feb 2026, 17:27

mojo skrev:
22. feb 2026, 17:09
Da jeg lige ville lave en fejlkode udlæsning på min enayq 2023 med den gamle software kom obd eleven med en prompt om en sfd2 kode som skulle indsættes på næste side.
Øh... det lyder underligt, synes jeg ? En 2023 burde slet ikke være SFD2 beskyttet.
Og desuden bør det ikke være relevant hvis du blot vil lave fejlkodeudlæsning.
Lyder mystisk.

Evt et lille screenshot ?

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af Watcher » 22. feb 2026, 18:28

mojo skrev:Da jeg lige ville lave en fejlkode udlæsning på min enayq 2023 med den gamle software kom obd eleven med en prompt om en sfd2 kode som skulle indsættes på næste side.
Jeg gik ikke videre da jeg ikke vil ødelægge garantien på bilen.
Jeg har haft obd på før hvor den ikke spurgte om noget.
Det har altid undret mig at folk tror de mister deres garanti på bilen hvis man udlæser fejl eller laver en kodning… hvad er det som gør du tror at din garanti skulle bortfalde? Altså der jo ingen steder i verden det ville holde i en retsag at vw siger ja kundens batteri stod af og gik i brand da han havde haft tester på og ændret til permanent kørelys bagpå bilen f.eks.

Brugeravatar
mojo
Aktiv medlem

Indlæg af mojo » 22. feb 2026, 19:17

Så bange er jeg såmænd heller ikke.
Jeg ville bare ikke gå længere når det så forkert ud.
Den kom med en side hvor den havde hentet en lang kode som jeg skulle copy ind på næste side.
Jeg er sikker på den skrev sfd2.
Jeg har fejl på kamera som jeg var nysgerrig på hvad grunder i.
Jeg prøver igen senere

Brugeravatar
mojo
Aktiv medlem

Indlæg af mojo » 22. feb 2026, 19:31

Så er jeg blevet klogere.
Det var simpelthen obd eleven som ville have 2 trins bekræftigelse til biler med sfd beskyttelse.
Men det kunne jeg så ikke komme videre med.
Jeg kunne ikke kopiere koden Billede
Billede[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/202602 ... 981fe9.jpg

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 22. feb 2026, 19:35

mojo skrev:
22. feb 2026, 19:31
Så er jeg blevet klogere.
Det var simpelthen obd eleven som ville have 2 trins bekræftigelse til biler med sfd beskyttelse.
Åh ja.. dagens matematiklektion;

"SFD + 2FA er ikke lig SFD2"

😅😅

Brugeravatar
mojo
Aktiv medlem

Indlæg af mojo » 22. feb 2026, 19:39

Lidt lettere at overskue nå man selv sidder med tlf og ikke kikker over skulderen på @krukkeslikker Billede
These users thanked the author mojo for the post:
HansH

Besvar

Tilbage til "Brugen af VCDS/VAGCom"