Ja, hvilket helårsdæk taler vi om?
Helårsdæk vs 2 sæt
-
Kleber
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 39 times
Re: Helårsdæk vs 2 sæt
VW ID.3 MAX+ årgang 2025
Opel Karl 1.0 årgang 2016 (konebil)
-
Gogi
- Nyt medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 31 times
Uha, det har jeg ikke lige noteret mig. Det er Yokohama dæk i hvert fald
Men indlægget er lavet for sjov og jeg fralægger mig ethvert ansvar for indholdet
- These users thanked the author Gogi for the post (total 2):
- klodsmajor • jencka
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Midtjylland
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 992 times
Har nu i en uges tid kørt på spritnye Conti vinterhjul og mine halvgamle Pirelli helårsdæk med slattent mønster 2,5-3mm.
Var egentlig lidt bekymret for om slidte helårsdæk ville komme til kort i det nuværende vejr. Men de gør det ganske godt.
Der er naturligvis forskel, ikke mindst pga. nyt konstra slidt.
Men tænker fortsat at kvalitetshelårsdæk er the shiiiizzzzle
Var egentlig lidt bekymret for om slidte helårsdæk ville komme til kort i det nuværende vejr. Men de gør det ganske godt.
Der er naturligvis forskel, ikke mindst pga. nyt konstra slidt.
Men tænker fortsat at kvalitetshelårsdæk er the shiiiizzzzle
-
demo
- Nyt medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Has thanked: 35 times
intressant tråd, nu der lidt tid endnu til at beslutte sig, men kunne godt fristes til ''kun'' et sæt dæk
mine michelin sommerdæk er helt slidt op (det er fint) mine michelin alpin vinterdæk er ikke i nærheden af at være
slidt op, men næste x (efterår 26') rammer de vist at de for ''gamle''
tidligere gav jeg næsten ingenting for skift og opbevaring, men du milde en prisstigning
kører mindre end tidligere og er det total vinterføre behøver jeg ikke køre ud, så det vil give god mening at sætte helårsdæk på til forår
skal så lige finde ud af hvilken producent, har altid været glad for michelin, og conti er udelukket
mine michelin sommerdæk er helt slidt op (det er fint) mine michelin alpin vinterdæk er ikke i nærheden af at være
tidligere gav jeg næsten ingenting for skift og opbevaring, men du milde en prisstigning
kører mindre end tidligere og er det total vinterføre behøver jeg ikke køre ud, så det vil give god mening at sætte helårsdæk på til forår
skal så lige finde ud af hvilken producent, har altid været glad for michelin, og conti er udelukket
A3 2,0 tdi - mit (fast) absolut alles
-
Nicklossi
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Fyn
- Has thanked: 91 times
- Been thanked: 757 times
Michelin CrossClimate er umiddelbart et godt og solidt valg.demo skrev: ↑12. jan 2026, 16:52intressant tråd, nu der lidt tid endnu til at beslutte sig, men kunne godt fristes til ''kun'' et sæt dæk
Det samme med Goodyear Vector 4 seasons.
-
koden
- Medlem
- Geografisk region: København
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 108 times
Jeg skal ikke bestemme hvad folk vil kører på og da jeg har 4 hjulstræk er det ikke altid sammenlignligt.
Men jeg har kørt helårs siden 2021 og er nu på 3 sæt. Min bil vejer 2.1 ton og de skiftes ved 55-75.000km
Men min 23 år gamle ICE med forhjulstræk står også fint fast med helårsdæk. men ikke så godt som min 4 hjuls.
Jeg er nu på Michelin CC3 sport.
Har lige skiftet og mine gamle helårsdæk var nedslidte men har været fantastiske i det vejr vi lige har haft en månedstid.
Et vejr der fuldt ud matcher hvad du kan opleve på en skiferie, hvilket jeg også har været afsted på med helårsdæk.
Jeg tror at om 5 år så vil nedenstående være omvendt. Lidt ligesom med EL biler, så går det bare stærkt.:
---------------------------------------------------------------------------------------
I begyndelsen af 2026 kører langt de fleste danske bilister på vinterdæk (ca. 74-77%), mens helårsdæk vinder markedsandele og nu udgør omkring 13-22% af dækvalget
Men jeg har kørt helårs siden 2021 og er nu på 3 sæt. Min bil vejer 2.1 ton og de skiftes ved 55-75.000km
Men min 23 år gamle ICE med forhjulstræk står også fint fast med helårsdæk. men ikke så godt som min 4 hjuls.
Jeg er nu på Michelin CC3 sport.
Har lige skiftet og mine gamle helårsdæk var nedslidte men har været fantastiske i det vejr vi lige har haft en månedstid.
Et vejr der fuldt ud matcher hvad du kan opleve på en skiferie, hvilket jeg også har været afsted på med helårsdæk.
Jeg tror at om 5 år så vil nedenstående være omvendt. Lidt ligesom med EL biler, så går det bare stærkt.:
---------------------------------------------------------------------------------------
I begyndelsen af 2026 kører langt de fleste danske bilister på vinterdæk (ca. 74-77%), mens helårsdæk vinder markedsandele og nu udgør omkring 13-22% af dækvalget
- Henrik2800
- Aktiv medlem
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 305 times
Re.: Men min 23 år gamle ICE med forhjulstræk står også fint fast med helårsdæk. men ikke så godt som min 4 hjuls.
Så din tunge elbil bremser bedre end din ICE-bil, på en vej med sne og is?
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.
-
koden
- Medlem
Ja klart... men det skyldes jo nok alle de sikkerhedssystemer den er udstyret med.Henrik2800 skrev: ↑24. feb 2026, 09:39Re.: Men min 23 år gamle ICE med forhjulstræk står også fint fast med helårsdæk. men ikke så godt som min 4 hjuls.
-
koden
- Medlem
Netop.. sort is skal man have pigge eller kæder uanset dæktype.
Det glemmer folk nogen gange.
-
Nicklossi
- Aktiv medlem
Vi var syd for Jönköping, da der lå 10mm is på motorvejen. De fleste lå i højre spor med 40-50 km/t. Slap jeg speederen i min tesla, så slog den med bagenden pga. regenerativ bremsning. Trykkede jeg på speederen, så slog den med bagenden - det var MONSTER glat.
Men det var Jönsson i hans Volvo XC70 med kæmpe Hella projektører og pigdæk ligeglad med, de BLÆSER bare forbi i overhalingssporet
Lidt mere ulækkert er det dog, når man bliver overhalet af flere 25m vogntog på så glatte veje 🫣
-
superbeszzz
- Aktiv medlem
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 377 times
- Been thanked: 693 times
Har netop bestilt min "nye" X5 med Vredestein Quatrac Pro+ helårsdæk. I mine undersøgelser er helårsdæk gode nok.
Herrebil: 2024 Mercedes EQS 450+
Ged: 2024 Pinarello F, Zwift ride
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Mercedes EQE AMG 53, BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Tidligere biler: - Mercedes EQE AMG 53, BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
-
claussor
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Has thanked: 275 times
- Been thanked: 395 times
Jeg har nu kørt 46.000 km på mine Goodyear Vector 3 helårsdæk. Jeg fatter det ikke, men det virker som om der er 40.000 km tilbage i dem endnu. De er ekstremt slidsstærke og har kørt helt vidunderligt her i sneen i februar. Sidder på Model 3 Dual Motor så de får bestemt også noget at leve af.
Jeg prøvede en spritny Model Y Performance på vinterdæk i sne. På samme strækning kunne jeg overhovedet ikke mærke forskel på den og min (på helårs).
Jeg prøvede en spritny Model Y Performance på vinterdæk i sne. På samme strækning kunne jeg overhovedet ikke mærke forskel på den og min (på helårs).
-
superbeszzz
- Aktiv medlem
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 377 times
- Been thanked: 693 times
Troede jeg. Dem havde forhandleren ikke adgang til i den ønskede størrelse. Nu må jeg køden den hjem fra Tyskland på sommerdæk og se tiden an. Jeg krydser fingre for godt vejr fra Düsseldorf og hjem 8. martssuperbeszzz skrev: ↑25. feb 2026, 09:41Har netop bestilt min "nye" X5 med Vredestein Quatrac Pro+ helårsdæk. I mine undersøgelser er helårsdæk gode nok.
Herrebil: 2024 Mercedes EQS 450+
- Tonny
- Admin
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 308 times
- Been thanked: 736 times
Jeg skiftede mine efter ca 60.000km. Umiddelbart masser af mønster, men de havde mistet noget bid følte jeg. Jeg formoder de var blevet "hårde". Efter skifte, følte jeg at der var masser af bid igen. Placebo muligvis...claussor skrev: ↑25. feb 2026, 10:00Jeg har nu kørt 46.000 km på mine Goodyear Vector 3 helårsdæk. Jeg fatter det ikke, men det virker som om der er 40.000 km tilbage i dem endnu. De er ekstremt slidsstærke og har kørt helt vidunderligt her i sneen i februar. Sidder på Model 3 Dual Motor så de får bestemt også noget at leve af.
-
demo
- Nyt medlem
jeg har (næsten) besluttet mig for :
michelin x climate 3 i str 225/40/18 R hastighedindex W og HL - til ca. 5-.6.000 kr incl. montering osv
fordi : mine sommer dæk er opslidt - mine vinterdæk er vist for gamle til næste sæson (årg 2019)
og før kostede skift næsten ingenting, samt mit kørselsbehov er lavere - så tror det den rigtige løsning (for mig)
michelin x climate 3 i str 225/40/18 R hastighedindex W og HL - til ca. 5-.6.000 kr incl. montering osv
fordi : mine sommer dæk er opslidt - mine vinterdæk er vist for gamle til næste sæson (årg 2019)
og før kostede skift næsten ingenting, samt mit kørselsbehov er lavere - så tror det den rigtige løsning (for mig)
-
koden
- Medlem
Har 245x45x19 cc3 sport. Fedt dækdemo skrev: ↑26. feb 2026, 13:10jeg har (næsten) besluttet mig for :
-
Nicklossi
- Aktiv medlem
Jeg har CC3 sport, det spiller altså baredemo skrev: ↑26. feb 2026, 13:10jeg har (næsten) besluttet mig for :
-
demo
- Nyt medlem
gad vide hvad forskel er på CC3 og CC3 sport
-
claussor
- Aktiv medlem
- Has thanked: 275 times
- Been thanked: 395 times
Jeg undrer mig over der er så lidt fokus på Hankook Flexclimate der bl.a. har skum (støjdæmpende). Det lader til at have superegenskaber. https://www.tyrereviews.com/Tyre/Hankoo ... limate.htm
https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/ ... i-Test.htm
https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/ ... Report.htm
Var det ikke værd at overveje når man også har Michelin i tankerne?
https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/ ... i-Test.htm
https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/ ... Report.htm
Var det ikke værd at overveje når man også har Michelin i tankerne?
-
Nicklossi
- Aktiv medlem
Bedre køreegenskaber på våd vej og en smule bedre på tør vej, dog vidst nok lidt på kompromis med holdbarhed.
Men CC3 findes slet ikke i min størrelse

-
demo
- Nyt medlem
tak
-
PhillOS
- Medlem
- Has thanked: 164 times
- Been thanked: 261 times
Jeg har netop monteret CC3 Sport på min nye i4. De er SUPER lækre! Det er 245/40/19 for 255/40 bag. 72dB nøjagtigt som et sæt Pilot Sport 5.
Greb på våd vej er fantastisk, de fungerede også glimrende på sne. Er meget spændt på at prøve dem til sommer.
.
-
Nicklossi
- Aktiv medlem
Samme her, helt igennem genialt dæk

Jeg har heller ikke prøvet dem til sommer, så det glæder jeg mig til.
Jeg kørte den anden dag med min datter, og der var en stor vandpyt efter smeltevand.
Den skulle vi igennem, fordi det er sjovt. Jeg havde forberedt mig på det “ryk” det giver, men der kom sgu ikke rigtig noget

Meget imponerende.
- HenrikH29
- Medlem
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 54 times
Har nu kørt denne vinter på 20" helårsdæk på en Audi q5 og synes ikke jeg kan mærke forskel ift. forrige år, hvor den havde vinterdæk på. Begge dæk af mærkevare.
- farouche
- Medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 157 times
Har altid kørt med vinterdæk indtil i år hvor jeg kører på 19" Helårsdæk Continental.
Har så kørt mere i sne og vinterføre i år en de sidste mange år, og de har klaret det fint ..
Har så kørt mere i sne og vinterføre i år en de sidste mange år, og de har klaret det fint ..
2023 Polestar 2 LRSM Plus
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2889 times
- Been thanked: 1060 times
Hvorfor er i så imponerede over, at et vinterdæk klarer sig godt når det er vinterføre?
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
Kleber
- Helt nyt medlem
Den er du nok nødt til at uddybe...
VW ID.3 MAX+ årgang 2025
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2889 times
- Been thanked: 1060 times
Helårsdæk er jo bare et vinterdæk, der har acceptable egenskaber om sommeren.Kleber skrev:
Den er du nok nødt til at uddybe...
Eller i hvert fald meget tæt på, når man kigger på gummi blandingen
- These users thanked the author jansom for the post (total 2):
- MichaelSmed • styker
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
Kleber
- Helt nyt medlem
Arghh... Det er vist at stramme den.
Der findes mange forskellige helårsdæk på markedet. Nogle af de helt billige kinadæk er korrekt nok "bare" et vinterdæk, som har fået betegnelsen "helårsdæk" for at de kan sælge flere dæk. Disse falder så også helt i gennem i tests, da deres egenskaber udenfor vinterføre er dårlige.. Altså stort set uegnet om sommeren og i vådt føre.
Men når vi taler om "premium" helårsdæk, er det en helt anden sag,
De skal jo netop balancere deres egenskaber i alle slags føre. Nogle er produceret med lidt mere vægt på vinteregenskaber, andre med lidt mere vægt på sommeregenskaber og til sidst dem som prøver at balanceret lige i mellem sommer og vinteregenskaber.
VW ID.3 MAX+ årgang 2025