2010 Audi A3 kombiinstrument fungerer ikke

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
dkarlton
Helt nyt medlem
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

2010 Audi A3 kombiinstrument fungerer ikke

Indlæg af dkarlton » 5. mar 2026, 18:09

Hej med jer

Min 2010 Audi A3 1,4 TFSI har et problem med instrumentbrættet. Der er pludseligt ingen baglys, alle 4 skive er på nul, og de 3 små LCD skærme er helt slukkede. Advarselslamperne lyser som de skal, og cruise control mm. fungerer fint. Der er ingen "klik-klik" lyd længere når jeg blinker.

Min mekaniker prøver at anskaffe et helt nyt kombiinstrument fra en brugt A3. Har ikke fået pris endnu. Forhandleren vil have 18.000 kr, og der er 3 måneders ventetid pga reservedel mangel.

Er det noget, man kan fikse selv? Eller er det bedre, at jeg takker ja til at få byttet hele brættet med et brugt?

Tak for hjælpen.
konsol.jpg
konsol.jpg (574.82 KiB) Vist 208 gange

Medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 193 times

Re: 2010 Audi A3 kombiinstrument fungerer ikke

Indlæg af Avatar » 6. mar 2026, 07:21

Det kan måske lyde som en intern 5V LDO der ikke længere virker.

Og ellers er en klassiker på sådan nogle kombiinstrumenter revnede lodninger på off-board mutistikkene. Den type fejl kan fixes med loddekolbe, tinsuger/litze og frisk tin. Årgangen passer meget godt til revnede lodninger.

Revnede lodninger koster det ikke rigtig noget i materialer. Kun tiden der går med det.
These users thanked the author Avatar for the post:
dkarlton

dkarlton
Helt nyt medlem
Geografisk region: København
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Indlæg af dkarlton » 6. mar 2026, 08:29

Tak for hurtigt svar. Jeg har nul forstand på at selv kunne reparere, men jeg sender det videre til mekanikeren.

Bonus info: i går, en af gangene jeg startede bilen, kom brættet online i et super kort øjeblik. Skivene sat sig til 90ºC, en halv tank benzin, 1.200 RPM, og 44 km/t. :-) Og der står de endnu, fastlåst.

Det tegner at teorien om en revnede lodning giver meget mening.

Er der nogen herinde, der kan anbefale en mekaniker (i Storkøbenhavn), der har forstand på sådan en DIY el-reparation?

Medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Been thanked: 193 times

Indlæg af Avatar » 6. mar 2026, 13:08

dkarlton skrev:
6. mar 2026, 08:29
Tak for hurtigt svar. Jeg har nul forstand på at selv kunne reparere, men jeg sender det videre til mekanikeren.

Bonus info: i går, en af gangene jeg startede bilen, kom brættet online i et super kort øjeblik. Skivene sat sig til 90ºC, en halv tank benzin, 1.200 RPM, og 44 km/t. :-) Og der står de endnu, fastlåst.

Det tegner at teorien om en revnede lodning giver meget mening.

Er der nogen herinde, der kan anbefale en mekaniker (i Storkøbenhavn), der har forstand på sådan en DIY el-reparation?
1.
Bilmekanikeren kan IKKE/vil IKKE gennemføre den slags lodde-opgaver! 99,82% af alle mekanikere er modul-udskiftere.

2.
Du skal have fat i en person der ved noget om reparation af elektronik. Men dem er der vist heller ikke mange tilbage af, grundet 1.

Og det fejlforløb du beskriver kan passe vældig godt på revnede lodninger på en eller flere off-board stelforbindelser (hvis jeg husker ret).

/Annekdote on
Jeg husker tilbage i tiden hvor Bosch/Siemens ABS pumperne fejlede i rå mængder, fordi stikket til selve pumpemotoren revnede lodninger på et keramiksubstrat. Jeg havde et eller andet greb til at skære et hjørne af det plastiksvjesede låg på ABS-blokken, efterlodde de to pinde til pumpemotoren og lime det hele sammen igen. Det var tider.
/Anektdote off

/A
These users thanked the author Avatar for the post:
dkarlton

406turbo
Nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Been thanked: 19 times

Indlæg af 406turbo » 6. mar 2026, 21:04