borger forslag vedr tændte baglygter

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
hoejfed
Nyt medlem
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: zoologisk have
Has thanked: 31 times
Been thanked: 48 times

borger forslag vedr tændte baglygter

Indlæg af hoejfed » 12. mar 2026, 18:03

Forumregler:
3.22) Ingen links til afstemninger (f.eks, Bilgalleri.dk o.lign), underskriftindsamlinger (f.eks. SkrivUnder.dk o.lign) og tilmelding til Facebook grupper

jeg kan kun være enig med ham ang, tændte baglygter.
jeg tænker der må være en eller to herinde der er enige, man kan jo evt hjælpe hans forslag lidt på vej.
2022 bmw 330e touring (konebil)
2024 ford transit høj, pissegrim men den er gratis. (firmabil) :roll:

demo
Nyt medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 39 times

Re: borger forslag vedr tændte baglygter

Indlæg af demo » 12. mar 2026, 18:12

ja og trafikradio skal også tænde automatisk, og trætheds registrering der tænder kaffe maskinen

det jo alt for bøvlet og køre bil i forvejen :shock: ....man skal selv tænde lys....det går da ikke :!: :o

og måske en voksen med i bilen :idea:
These users thanked the author demo for the post (total 3):
TargetcarstenhjorthRIX
A3 2,0 tdi - mit (fast) absolut alles

Brugeravatar
Henrik2800
Aktiv medlem
Has thanked: 51 times
Been thanked: 305 times

Indlæg af Henrik2800 » 12. mar 2026, 18:14

hoejfed skrev:
12. mar 2026, 18:03
jeg kan kun være enig med ham ang, tændte baglygter.
jeg tænker der må være en eller to herinde der er enige, man kan jo evt hjælpe hans forslag lidt på vej.

...Derfor bør Folketinget pålægge bilproducenter at aktivere baglygter i dagtimerne på alle biler,
hvor funktionen kan implementeres via software...
- At opdateringen skal være gratis for bilejeren.

Juridisk set, nok umuligt at gennemføre, som det er beskrevet i forslaget.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

akaup
Nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
Has thanked: 708 times
Been thanked: 120 times

Indlæg af akaup » 12. mar 2026, 18:27

demo skrev:
12. mar 2026, 18:12
ja og trafikradio skal også tænde automatisk, og trætheds registrering der tænder kaffe maskinen

det jo alt for bøvlet og køre bil i forvejen :shock: ....man skal selv tænde lys....det går da ikke :!: :o

og måske en voksen med i bilen :idea:
Har svært ved at se, hvorfor man skulle være imod det forslag - så hvorfor synes du ikke det er en god idé?
These users thanked the author akaup for the post (total 3):
HallasmajbomRasser73
Ikke sendt via TapaTalk eller Iphone :D
Mvh Andreas
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen - Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen

Hallas
Medlem
Geografisk region: Østjylland
Has thanked: 650 times
Been thanked: 317 times

Indlæg af Hallas » 12. mar 2026, 18:49

akaup skrev:
12. mar 2026, 18:27
Har svært ved at se, hvorfor man skulle være imod det forslag - så hvorfor synes du ikke det er en god idé?
Nemlig og støtte er sendt. Når jeg kører over Storebælt på arbejde med tog 🚂 og sidder forrest tænker jeg tit,,,,,hvorfor fanden har folk ikke tændt lyset så baglyset er tændt. Morgengry, tåge osv er en dårlig cocktail.

Skodaen er sat til tændt baglys konstant. Skal så huske lige at dreje, så den tænder cv og trailer. Det følger ikke med.
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Brugeravatar
HansH
Admin
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 12. mar 2026, 19:12

Det kan konstateres at der er indsendt et borgerforslag vedr dette emne. Linket dertil må folk selv finde frem til.
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
hoejfedmojojencka
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

hoejfed
Nyt medlem
Geografisk sted: zoologisk have
Has thanked: 31 times
Been thanked: 48 times

Indlæg af hoejfed » 12. mar 2026, 19:14

Henrik2800 skrev:
12. mar 2026, 18:14

...Derfor bør Folketinget pålægge bilproducenter at aktivere baglygter i dagtimerne på alle biler,
hvor funktionen kan implementeres via software...

Juridisk set, nok umuligt at gennemføre, som det er beskrevet i forslaget.
muligvis, men er lidt ligeglad hvordan det kommer i stand, bare "gerda gashåndtag" og "bente bundgas" får sat lys på deres Daewoo Matiz når de ligger i yderste spor med 65 kmt :mrgreen:
2022 bmw 330e touring (konebil)
2024 ford transit høj, pissegrim men den er gratis. (firmabil) :roll:

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem
Geografisk region: Midtjylland
Has thanked: 506 times
Been thanked: 764 times

Indlæg af Monze1980 » 12. mar 2026, 23:25

Det er efterhånden nemt at køre bil :D

Men hvem skal betale, hvis ikke ejeren? Ja, så er det vel bilfirmaet, og så kommer ejerne inddirekte til at betale alligevel.
Forslaget indebærer:
- At bilproducenter skal aktivere baglygter sammen med kørelys på biler, hvor det teknisk kan gøres via OTA.
- At biler uden OTA kun omfattes, hvis funktionen kan aktiveres uden hardwareændringer og uden omkostninger for ejeren.
- At formålet er øget trafiksikkerhed uden økonomisk byrde for borgerne.
Samtidig er det i mange biler upraktisk for føreren at tænde nærlys manuelt, fordi bilens software automatisk dæmper skærme og instrumentbelysning til nattilstand. Det gør skærmene svære at aflæse i dagslys og skaber et valg mellem trafiksikkerhed og brugervenlighed

Upraktisk for føreren alligevel?

Ideen er såmænd god nok, men kræver det lovgivning?

Da der i sin tid blev lov om kørelys i dagtimer, skulle man selv tænde det, men med tiden fik bilerne jo det lagt ind som noget, der skete automatisk.

Tænker der er mange andre ting, der vil være mere vigtige at forholde sig til, end lige det her.
These users thanked the author Monze1980 for the post (total 2):
TargetHJLarsen
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
DanielB12
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 5091 times
Been thanked: 2288 times
Kontakt:

Indlæg af DanielB12 » 13. mar 2026, 01:08

Monze1980 skrev:
12. mar 2026, 23:25

Så en video på insta omkring det her borgerforslag, hvor de stod med en eller anden BYD, og ja, der blev alle skærme nærmest helt sorte da han tændte kørelys, uden mulighed for selv at justere det.
Det er jo bare for sjovt

akaup
Nyt medlem

Indlæg af akaup » 13. mar 2026, 06:20

Monze1980 skrev:
Men hvem skal betale, hvis ikke ejeren? Ja, så er det vel bilfirmaet, og så kommer ejerne inddirekte til at betale alligevel.
Vores ene bil bliver jævnligt "gratis" og automatisk opdateret med nye features. Få der ændrer på ting og mange totalt ligegyldige ting som at bilen kan lave lysshow og "themes" til bilens skærm.
Med andre ord - det kan bestemt ikke koste alverden at lave den ændring "hvor muligt".
Mange - med streg under - har betalt værksteder for at eftermontere aut tænding af baglygter på deres helt nye biler, hvilket har krævet fysisk flyt af ledninger eller montering af relæer. Mine forældre blev ligefrem rådet til at få det monteret, da de købte deres forrige bil - hvilket de heldigvis fik gjort.

Der er krav om alt muligt nonsens i moderne biler, hvilket gør dem dyrere for os forbrugere.
Er det muligt at rette op på dette nonsens med biler uden baglys ved en lille softwareopdatering, så skal de jo bare se at komme igang.
Monze1980 skrev:

Ideen er såmænd god nok, men kræver det lovgivning?

Da der i sin tid blev lov om kørelys i dagtimer, skulle man selv tænde det, men med tiden fik bilerne jo det lagt ind som noget, der skete automatisk.

Tænker der er mange andre ting, der vil være mere vigtige at forholde sig til, end lige det her.
Idéen er jo netop god - og forslaget i al sin enkelthed. Argumentationen er måske lidt spøjs ;)

Jeg vil f.eks. hellere have denne lovgivning ang. aut. tænd af baglygter end et ret ligegyldigt krav om konstant overvågning af bilens dæktryk.
Det kostede btw +1700kr ekstra, da ovennævnte bil skulle have et sæt vinterdæk og fælge.
Mvh Andreas
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen - Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem

Indlæg af Monze1980 » 13. mar 2026, 06:47

Næ, måske ikke det koster alverden....og du vil hellere have overvågning af dæktryk fremfor, det er jo fint.

Der er uden tvivl mange holdninger omkring emnet, men at kræve at bilerne gratis opdateres, hvor muligt, tror jeg ikke er vejen frem. Hvad er så den næste opdatering/funktion/feature, der skal kræves gjort?

Hvis ikke folks bil selv tænder eller de selv kan finde ud af at tænde baglygterne i det rette vejr, så er det i min verden helt fint, at man betaler for det.
These users thanked the author Monze1980 for the post:
Target

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 13. mar 2026, 07:00

Jeg synes det ville give fuldstændig mening hvis bilen havde en konfigurationsoption for dette.
Et flueben ekstra inde i menuen, og så ville det være fikset én gang for alle.
En virkelig lille ting hvorom man må tænke - "Hvorfor er det der ikke bare ???" ....

Jeg er enig i indvendingen der går på at nærlys ikke giver det samme som DRL+baglygter.
Der er ingen grund til at skærme og andet skal gå på 'natskema', når man kører rundt i dagslys. Det kan kun gøre det sværere at aflæse .... det man nu skal aflæse.

Noget helt andet er, at mig bekendt KAN aut ikke engang kode det på nyeste VAG med SFD2 beskyttelse. Så det er ikke engang en mulighed.
René kan med sine uautoriserede ninja trixx ... men det kan jo blive overskrevet med næste opdatering, og så man tilbage ved #1.
These users thanked the author HansH for the post:
akaup
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273

Medlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 193 times

Indlæg af Avatar » 13. mar 2026, 08:31

Nej tak til tændte baglygter i dagtimerne, uden tåge!

Jeg ser hurtigere/tidligere bremselygter når baglygter er slukket.

Jeg er med på den moderne bilist ikke længere evner korrekt lygteføring. Her for et par dage siden var det voldsomt tåget/diset her i området. Gæt hvor mange der IKKE kørte med korrekt lygteføring der! (altså kun dagskørelys med slukkede baglygter)

2 måneders kørselsforbud + et forløb ved en kørelærer hvis man bliver taget i forkert lygteføring.
These users thanked the author Avatar for the post:
BrianB

BrianB
Medlem
Has thanked: 105 times
Been thanked: 219 times

Indlæg af BrianB » 13. mar 2026, 08:46

Jeg må erkende at jeg ikke kan se nødvendigheden af forslaget. Nu har det været sådan i mange år efterhånden at nogle biler har slukket baglys, og det har jeg aldrig set som et problem i dagtimerne - kun når folk glemmer at slukke det når det er mørkt eller tåget, men det er jo ikke det som forslaget lyder på. Det er en anden problematik.

Jeg er især også imod forslaget, da jeg som udgangspunkt ikke bryder om når staten pådutter private eller virksomheder udgifter, for at ændre noget der var fuldt lovligt og indenfor gældende regler da det blev produceret/købt. Og hvis x antal tusinde (millioner?) biler skal opdateres, så kommer det til at koste basseører.

De skal enten betales af:

1) Producenten/forhandleren, hvilket er unfair da de jo bare har fulgt reglerne på det tidspunkt bilen blev lanceret.
2) Bilejeren direkte, hvilket er unfair da de jo købte en bil der fulgte gældende lovkrav da den blev købt.
3) Staten fordi de gennemtvinger forslaget - så basalt set os alle sammen, da de i sidste ende kommer fra skattekronerne. Hvilket også er unfair ...

Jeg kommer ikke til at stemme for.
These users thanked the author BrianB for the post:
jansom
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 13. mar 2026, 08:48

Alle betænkeligheder vedr om baglys skal være tændt eller ej fordamper som dug for solen, hvis det implementeres som en konfigurationsoption.
Så kan hver enkelt bestemme hvordan deres bil skal opføre sig, uden på noget tidspunkt at være fritaget for det endelige ansvar mht korrekt lygteføring i enhver situation.
Jeg synes det er svært at se argumenter imod den løsning.
These users thanked the author HansH for the post:
akaup

BrianB
Medlem
Has thanked: 105 times
Been thanked: 219 times

Indlæg af BrianB » 13. mar 2026, 09:15

HansH skrev:
13. mar 2026, 08:48
Alle betænkeligheder vedr om baglys skal være tændt eller ej fordamper som dug for solen, hvis det implementeres som en konfigurationsoption.
Så kan hver enkelt bestemme hvordan deres bil skal opføre sig, uden på noget tidspunkt at være fritaget for det endelige ansvar mht korrekt lygteføring i enhver situation.
Jeg synes det er svært at se argumenter imod den løsning.
Altså misforstå mig ret: Jeg ville intet have noget imod fx en løsning som denne - mit problem med forslaget er at det ønsker at påtvinge producenter/bilister at betale/bruge tid på at ændre en konfiguration, som var fuldt ud lovligt og indenfor reglerne på det tidspunkt den blev produceret. Dette er jeg stærkt imod, især når det ikke i min optik slet ikke er et reelt problem.
These users thanked the author BrianB for the post (total 3):
HansHjansomTarget
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

akaup
Nyt medlem

Indlæg af akaup » 13. mar 2026, 09:35

Monze1980 skrev:
13. mar 2026, 06:47
Næ, måske ikke det koster alverden....og du vil hellere have overvågning af dæktryk fremfor, det er jo fint.
Øhh - nej - det skriver jeg da slet ikke... Faktisk jo det modsatte.
Dæktryksovervågning var til sammenligning også noget vi er blevet påduttet - velsagtens ud fra et temmelig spinkelt miljøhensyn, og det koster så os forbrugere pænt meget ekstra i indkøb og vedligehold. (Dig selv også hvor prisen jo også er en faktor jf et nyligt opslag.)
Mvh Andreas

JKE4068
Helt nyt medlem
Has thanked: 10 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af JKE4068 » 13. mar 2026, 11:01

Her da det sneede kraftigt var der mange der kørte uden baglys som var svære at se
fik det kodet da min Enyaq model 2023 blev leveret, så den skal bare kodes, det kan vel ikke være så dyrt når bilen evt. er inde på værkstedet i forvejen, ved godt at der er andre mærker der ikke kun skal kodes men skal have et relæ monteret, men jeg er for forslaget

EsbenJ
Medlem
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 231 times
Been thanked: 173 times

Indlæg af EsbenJ » 13. mar 2026, 12:04

Biler typegodkendt efter september 2024 har baglygterne tændt under næsten alle forhold, så med tiden bliver problemer mindre.
These users thanked the author EsbenJ for the post:
Monze1980
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 13. mar 2026, 12:19

EsbenJ skrev:
13. mar 2026, 12:04
Biler typegodkendt efter september 2024 har baglygterne tændt under næsten alle forhold..
Hvad betyder "næsten alle forhold" ?

EsbenJ
Medlem
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 231 times
Been thanked: 173 times

Indlæg af EsbenJ » 13. mar 2026, 12:55

Når der er mere end 7000 lux

“Det siger de nye regler

Baglygter i helt nye biler skal være tændt ved ”almindeligt” dagslys. Det skal bilproducenterne sørge for. Teknisk defineres det som 1.000-7.000 lux, hvor det høje niveau svarer til fuldt dagslys, mens det lave er en overskyet dag. Over 7.000 lux kan bilproducenterne vælge at holde baglyset tændt. Foran skal kørelys som minimum altid være tændt, og under 1.000 lux skal bilen køre med nærlys.”
These users thanked the author EsbenJ for the post:
akaup
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 13. mar 2026, 13:02

På VAG bilerne kan man indstille Regn/lyssensorens følsomhed til Lav - Middel - Høj.
Jeg ved ikke hvor mange lux de 3 trin svarer til ... men det kunne lyde lidt som om at de nye bestemmelser du henviser til, svarer til at bilproducenten skal tvinge RLSens følsomhedssetting til "Høj".

Brugeravatar
VWAU
Aktiv medlem
Has thanked: 291 times
Been thanked: 869 times

Indlæg af VWAU » 13. mar 2026, 17:55

På stort set alle biler med automatgear kan man se i instrumenthuset hvilke gear der er valgt.
På relativt få biler kan man se hvilken lygteføring lys-automatikken har valgt. Det er en skandale!
På de fleste Audi kan man se, om automatikken har valgt køre- eller nærlys (inklusive baglygter).
Foto: grøn lampe for nærlys (og baglygter)
Vedhæftede filer
Screenshot_20260313-174654.png
Screenshot_20260313-174654.png (233.59 KiB) Vist 260 gange
These users thanked the author VWAU for the post:
akaup

SzleeperDK
Medlem
Has thanked: 27 times
Been thanked: 93 times

Indlæg af SzleeperDK » 13. mar 2026, 20:05

VWAU skrev:På stort set alle biler med automatgear kan man se i instrumenthuset hvilke gear der er valgt.
På relativt få biler kan man se hvilken lygteføring lys-automatikken har valgt. Det er en skandale!
På de fleste Audi kan man se, om automatikken har valgt køre- eller nærlys (inklusive baglygter).
Synes ikke lige jeg kan komme i tanker om mange moderne biler man ikke kan se det på?

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem

Indlæg af Monze1980 » 13. mar 2026, 20:23

VWAU skrev:
13. mar 2026, 17:55
På stort set alle biler med automatgear kan man se i instrumenthuset hvilke gear der er valgt.
Jeg forstår ikke den her post.

Brugeravatar
majbom
Aktiv medlem
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 254 times
Been thanked: 270 times

Indlæg af majbom » 13. mar 2026, 23:26

Monze1980 skrev:
Jeg forstår ikke den her post.
At det sjældent er synligt hvilken lygteføring man kører med?
//morten

Olibo Green Škoda Enyaq 85 Sportline Advanced 2026

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 13 times
Been thanked: 172 times

Indlæg af Dikal » 14. mar 2026, 15:36

Fra ca september-oktober frem til april kører jeg med nærlyset tændt hele tiden. Har bare drejet knappen over, og det er så det.

MEN… hvis jeg så vil køre med automatisk op- og nedblænding/matrix, så bliver jeg nødt til at “slukke” for lyset igen, da den ellers ikke virker automatisk.

Det er en halvgammel Mercer.

Problemet er også på flere nye elbiler, at hvis man tænder for nærlyset manuelt, så bimler og bamler bilen, når den bliver slukket, da man jo skal huske at slukke lyset, inden man låser den.
Gør man det ikke, så holder bilen bare med lyset tændt konstant.

Der burde bare være meget mere kontrol fra politiets side af, når vi kommer ind i efteråret. Så lige en bøde på x kr. Når der er delt tilstrækkeligt ud af dem, så skal det nok sprede sig, at man skal huske at køre med korrekt lygteføring.

Når jeg i eksempelvis tåge eller regnvejr møder en modkørende uden lys, så får de lige 2 korte blink med det lange lys. I bedste fald bremser de, da de tror, at det betyder, at der er en fotofælde længere fremme
Sker der ikke noget, så får de lige et langt blink med lyset. Oftest så blinker de bare tilbage og så sker der ikke mere.
These users thanked the author Dikal for the post:
QT1410
Nuværende: Mercedes C220d Night Edition
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke, 1x Kinesisk Svensker

Brugeravatar
VWAU
Aktiv medlem

Indlæg af VWAU » 15. mar 2026, 04:58

SzleeperDK skrev:
13. mar 2026, 20:05
Synes ikke lige jeg kan komme i tanker om mange moderne biler man ikke kan se det på?
Vi har / har haft 5 Volkswagen årgang 2015 -2023. Ingen af den har haft det.

Brugeravatar
HansH
Admin

Indlæg af HansH » 15. mar 2026, 06:31

Jeg må desværre stemme i med VWAU her .... der er mange VAG der ikke har det.

- 2010 Passat B6 havde det ikke. Krævede aktivering i EEPROM på instrument for at kunne tilkodes.
- 2013 Passat B7 havde det ikke. Krævede aktivering i EEPROM på instrument for at kunne tilkodes.
- 2010 Octavia havde ab fabrik visning i instrument
- 2020 e-Golf har det ikke. Ingen kodningsmuligheder.
- 2022 Enyaq har det ikke. Ingen kodningsmuligheder.

Jeg ved ikke om det gælder generelt for MEB at ingen modeller har det ? Men det kunne jeg godt vove et forsigtigt gæt på er tilfældet...

På både e-Golf'en og Enyaq'en kan man se det ved at kigge på lyskontakten. Meen ... det er da lidt mere bøvlet.
Der burde bare være en indikator i instrumentet. Basta.

Brugeravatar
VWAU
Aktiv medlem

Indlæg af VWAU » 15. mar 2026, 07:26

En anden mulighed er at se på, om navigation er i "nat-mode": mørke farver. Nat-mode er lig nærlys samt baglygter. Men igen lidt nørdet og vel ikke noget Hr. og Fru DK overvejer.

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"