Hej Vag.svan skrev:som jeg har skrevet tidliger er der 2 afgørende forskelle i forhold til de 2 konkrete sager der diskuteres:
VaSe's projekt ligger lige til højrebenet for skat, og nu må du rette mig hvis jeg tager fejl, bilen er en S4 som er ombygget til en større model, der er taget kabine, motor, gear og bremser, og hvad ellers hører til, der er tale om at den oprindelige bil mister sin identitet og pludselig er blevet til "storebror" det er max 5 min. læsen på reglerne på skat's hjemmeside for at se at den er gal, selvom det ikke er rimeligt er det meget tydeligt at den operation medfører afgiftpligt, sådan er det.
Det handler om at der reelt er en storebror at henvise til.
I sagen med Ford'en er det jo lige netop det der problemet, der er lavet konstruktive ændringer som IKKE er taget fra en større model i serien, netop derfor kan der ikke henvises til en større model, at afgiftpålægge ham ud fra, som jeg ser det er hele sagen et spørgsmål om at skat fortolker regelsættet til deres egen fordel, formentlig for at statuere et eksempel,
Havde bilen nu været født som en 1,4 med 80 hk og knægten havde lagt en 150 hk ST motor i, så havde sagen lignet VaSe's, og så falder hammeren, men den kan stadig synes, bare man betaler ved kasse 1.
Skat tager altså afgiften fra en bil der ikke findes, og smider den i hovedet på knægten, det er simpelthen forrykt.
I sådanne tilfælde skal bilen indkaldes til syn, eller måske tranporteres til synshallen for ikke at ødelægge beviserne, der skal den gennemgås, der skal udskrives en bøde med en vis størrelse for at køre i et ulovligt køretøj, og så skal bilen ellers fremvises noget der ligner en måned efter for at kontrollere at ulovlighederne er væk, det må være konsekvens nok, bliver man derimod indblandet i et færdselsuheld, så er det en helt anden sag men det bliver vist i en anden tråd engang.
svan
Jeg må også sige jeg har den største medfølelse for manden, tror ikke nogen ville tro at det kunne udsløse den form for afgift ved montering af kompressor og et par større bremser.
Har lige taget lidt fra Told & Skat's hjemmeside:
Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder.
Eksempler/afgørelser på motortuning/-ombygning Eksempler/afgørelser mv. fra skat.dk:
Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:
•Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 : 1.
•Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
•Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
•Garrat Volvo Turbo monteres.
•Intercooler monteres.
•Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.
Jeg er selvfølgelig klar over der skal dokumenteres for forurening's niveau ikke er mere end originalt og ligeledes en støjmåling (cirka 10.000kr i tyskland). Ydermere skal der sige god for bilen evne til at klare den ekstra effekt, koster alt fra 15.000 & op til 200.000 afhænger 100% af hvor meget effekt man ønsker den synet med!
Men hvorfor kommer den unge mand til at betale afgift af motor tuning når det hele er lavet på original motoren? Er det ren og skær grundet bilen ikke er synes og godkendt med det? For eller modsiger told & skat da 100% sig selv ved opgørelse på Volvoen. Altså hvis Kevin med Ford Fiesta havde haft bilen godkendt til syn med diverse papir, havde de så ikke forlangt afgift?????????????????
Læs mere omkring afgørelser og regler her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=110568 ... rch=tuning
Kan forstår Politi manden Chris fra kanal 5 slet ikke kan undlade at stoppe biler med eftermonteret "inter køler", kender til en anden som fik konfiskeret sin VR6 Turbo af samme mand. Men denne sag endte uden bøde/afgift eller noget som helst. Politi havde bilen i en mdr. cirka derefter fik han bilen tilbage? Han fik at vide fra Told & Skat de slet ikke ville kigge på sagen da bilen var alt for gammel?
Men igen kan heller ikke se det skulle udløse afgift når det er på original motor.
Undtagen hvad burde reglerne være mere ens for alle, den unge mand i ST150 for bøder i nærheden af 160.000kr, en VR6 turbo gider de så ikke engang kigge på, men konfiskeret blev den da!!!!!!! Men Chris kom til at aflevere den igen, dog havde han hvis taget nummerpladerne pågrund af for meget sænkning.
Men som han sagde i fjernsynet var han tæt på expert viden med hensyn til konstruktive ændringer. Jeg vil så gerne spørge om hvor mange tuner i dk ville grine hvis man blev ringet op og spurgt hvilken Inter Køler der kunne tilbydes
Hav an god weekend.
MVH
JVK Tuning
Jacob Vanggaard