SteffenR skrev:AU-R8 skrev:Lige en opfølgning generelt på den her tråd.
Hvis man nu køber en MB C63 AMG og smider det nye Xtra-Power kompressor kit i til 150 tkr. (Det er Zenvo gutterne der står bag), Så udløser det ikke ekstra afgift selv om det er over 20% tuning,
eller har jeg misforstået noget.
Kittet bliver TÜV godkendt, håber de selvfølgelig. Tyskerne kommer op i morgen.
Trykladning på n/a biler er automatisk over 20%, så vidt jeg er informeret
Man skal lige holde sig for øje, at T&S og Trafikstyrelsen arbejder med 2 forskellige 20%-regler. Trafikstyrelsen anser altid eftermonteret trykladning som mere end 20% effektforøgelse. Dette betyder, at der er krav om en egnethedserklæring, forureningsattest samt støjmålinger. Hvis bilen er på grøn afgift, kræves det også, at der er dokumentation for brændstofforbrug.
Told og Skat arbejder med en 20%-regel, hvor et motorskifte, hvor effekten øges mere end 20% udløser ny afgift. Som udgangspunkt må man tune lige så meget man vil på den originale motor. Hvis ombygningen har karakter af et identitetsskifte udløser det dog også krav om fornyet afgift.
Som jeg ser det, så må du gerne montere kompressor på bilen, så længe du ikke skifter bremser, undervogn, gearkasse, krumtap og/eller lignende, uden at skulle være bekymret for evt. afgiftsmæssige konsekvenser.
Hvis der medfølger dokumentation fra et KBA-P-akkrediteret prøvningslaboratorium i henhold til Merkblatt 751, som omfatter det nævnte, så burde der heller ikke være problemer med Trafikstyrelsen (og dermed synshallen).