Golf VI: Forskellige spørgsmål vedr. dæk
- Auto-man
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Golf VI: Forskellige spørgsmål vedr. dæk
Hej,
Nogen der ved hvilke dæk (mærke) der sidder på en Golf VI Highline??
Kigger på vinterdæk og ser at Ultragrip 7+/Conti TS830 195/65/15 er okay billige. Bilen har en maks. hastighed på 200 km/t. Må jeg så nøjes med at bestille dæk godkendt til 190 km/t.
Reifen.com har også billige priser på ovennævnte dæk, nogen erfaringer med dem (gode som dårlige)??
PFT
Nogen der ved hvilke dæk (mærke) der sidder på en Golf VI Highline??
Kigger på vinterdæk og ser at Ultragrip 7+/Conti TS830 195/65/15 er okay billige. Bilen har en maks. hastighed på 200 km/t. Må jeg så nøjes med at bestille dæk godkendt til 190 km/t.
Reifen.com har også billige priser på ovennævnte dæk, nogen erfaringer med dem (gode som dårlige)??
PFT
Senest rettet af Auto-man 16. jan 2010, 10:31, rettet i alt 1 gang.
Nu med Golf VI 1.4 TSI Highline
- Realtor
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 572 times
Re: Golg VI: Forskellige spørgsmål vedr. dæk
ved ikke med priserne - men du skal have H godkendt dæk til 210kmt - det kan give bøde ikke at køre med korrekt kode.
Audi E-tron 55
-
larsfv
- Medlem
- Geografisk region: København
- Geografisk sted: Søborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 29 times
Du får ikke bøde for at kører med for lav hastighedskode på dine dæk det eneste du skal være opmærksom på er, hvis du skal til tyskland så skal du have en mærkat hvor der står vinterdækkenes max hastighed på og den skal sidde synlig for føren af bilen. og køb ts 830 hvis prisen er den samme.
- Auto-man
- Helt nyt medlem
Ok, tak for svaret.
Hvad med dette spørgsmål:
Nogen der ved hvilke dæk (mærke) der sidder på en Golf VI 1.4 TSI 122HK Highline og evt. hvad folks erfaringer med dem er??
Hvad med dette spørgsmål:
Nogen der ved hvilke dæk (mærke) der sidder på en Golf VI 1.4 TSI 122HK Highline og evt. hvad folks erfaringer med dem er??
-
dah007
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- Geografisk sted: Nordsjælland
Kan en golf VI i det hele taget kører på 15" ..? Mine vinterhjul er 16"..
-
nolan
- Helt nyt medlem
- VCDS ejer: Ja
Tror ikke der kan sidde 15" på Golf´en.. Jeg kører med 16" alu pt. og der er ikke meget luft omkring bremseskiverne.. Jeg ved så ikke om der er forskel på 122 og 160hk...
Golf VI 1.4 TSI DSG7 160 HK - Highline
- Auto-man
- Helt nyt medlem
Hvorfor skulle den ikke kunne det??dah007 skrev:Kan en golf VI i det hele taget kører på 15" ..? Mine vinterhjul er 16"..
Ah så lige vi begge havde svaret samtidig..
Hvis man f.eks. på bigwheels søger på Golf VI så kan man godt finde 15" tl den..!! Men hører da gerne fra andre der ved mere inden jeg evt. køber dæk/fælge
- Kenned
- Medlem
- Geografisk region: Sydsjælland
- Kommerciel bruger: Appenæs Auto
- Geografisk sted: Næstved
i Dk må du gerne køre med én lavere hastighedskode end bilen kan køre. så hvis den er opgivet op til 209 km/ t må du sætte et T mærket på. og hvis den er godkendt til 211 skal det være et H.
Jeg satte et sæt stålfælge på en Audi A3 140 HK TDI sportback i 15" på i mandags, så længe det er stål med det rigtige indpresning så skulle det kunne lade sig gøre og den kun har 288 MM skiver på.
Jeg satte et sæt stålfælge på en Audi A3 140 HK TDI sportback i 15" på i mandags, så længe det er stål med det rigtige indpresning så skulle det kunne lade sig gøre og den kun har 288 MM skiver på.
Hilsen Kenneth ____-----____-----_______Vw golf 3 cabriolet / Vw Touran 2,0 TDI 150 highline
Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk |
| Alle indlæg vedrørende KØB skal postes i Køb - Købe guide - Alt vedr. køb
Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk |
-
dah007
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- Geografisk sted: Nordsjælland
Min dæk mand sagde bare det skulle være 16" for ellers kunne de ikke være der for skiverne. Alle dem på mit arbejde som har Golf VI som firmebil har også 16" stål som vinterhjul. Men det er kun hvad jeg har fået at vide, det kan jo sagtens være at han har taget fejl.
- Auto-man
- Helt nyt medlem
JA jeg ved det heller ikkedah007 skrev:Min dæk mand sagde bare det skulle være 16" for ellers kunne de ikke være der for skiverne. Alle dem på mit arbejde som har Golf VI som firmebil har også 16" stål som vinterhjul. Men det er kun hvad jeg har fået at vide, det kan jo sagtens være at han har taget fejl.
http://www.billigalu.dk/default.asp?alu ... ion=search
Mens at 160HK udgaven kan bruge 16"
http://www.billigalu.dk/default.asp?alu ... ion=search
-
steady
- Nyt medlem
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Den holder vist ikke vand, KennedKenned skrev:i Dk må du gerne køre med én lavere hastighedskode end bilen kan køre. så hvis den er opgivet op til 209 km/ t må du sætte et T mærket på. og hvis den er godkendt til 211 skal det være et H.
.
Reglerne er blevet strammet her i efteråret:
Dæk
a) Skal have en bæreevne mindst svarende til køretøjets tilladte akseltryk og
være beregnet til mindst køretøjets tophastighed.
Se http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Libr ... /kap08.pdf
Her fremgår det også, at vinterdæk må have en lavere hastighedskode end svarende til tophastighed:
8.02.020 Bil
(1) Bil kan være forsynet med terræn- og vinterdæk, der er beregnet til mindst 160
km/h (hastighedsmærkning mindst Q), uanset bilens tophastighed overstiger
160 km/h.
Og FDM har for få dage siden lagt følgende på deres hjemmeside:
"Dækket skal have en hastighedskode, der svarer til de hastigheder, bilen maksimalt er typegodkendt til at køre med. Det er altså ikke tilstrækkeligt at købe L-mærkede dæk til max. 120 km/t, fordi fartgrænserne i Danmark nu en gang er maksimalt 130 km/t. Det er bilens topfart, der er afgørende. Kører du stærkere, end dækket er beregnet til, risikerer du, at dækket eksploderer. Det kan få alvorlige følger for dig selv og dine medtrafikanter. Både i Danmark og i Tyskland er det dog tilladt at køre med M+S-mærkede dæk beregnet til en lavere hastighed, end typegodkendelsen angiver."
Golf V R32 DSG
- Kenned
- Medlem
Ok.. Hvordan skal dette så læses? Der snakkes vinterdæk fra trådstarter.steady skrev:Den holder vist ikke vand, KennedKenned skrev:i Dk må du gerne køre med én lavere hastighedskode end bilen kan køre. så hvis den er opgivet op til 209 km/ t må du sætte et T mærket på. og hvis den er godkendt til 211 skal det være et H.
.![]()
Reglerne er blevet strammet her i efteråret:
Dæk
a) Skal have en bæreevne mindst svarende til køretøjets tilladte akseltryk og
være beregnet til mindst køretøjets tophastighed.
Se http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Libr ... /kap08.pdf
Her fremgår det også, at vinterdæk må have en lavere hastighedskode end svarende til tophastighed:
8.02.020 Bil
(1) Bil kan være forsynet med terræn- og vinterdæk, der er beregnet til mindst 160
km/h (hastighedsmærkning mindst Q), uanset bilens tophastighed overstiger
160 km/h.
Og FDM har for få dage siden lagt følgende på deres hjemmeside:
"Dækket skal have en hastighedskode, der svarer til de hastigheder, bilen maksimalt er typegodkendt til at køre med. Det er altså ikke tilstrækkeligt at købe L-mærkede dæk til max. 120 km/t, fordi fartgrænserne i Danmark nu en gang er maksimalt 130 km/t. Det er bilens topfart, der er afgørende. Kører du stærkere, end dækket er beregnet til, risikerer du, at dækket eksploderer. Det kan få alvorlige følger for dig selv og dine medtrafikanter. Både i Danmark og i Tyskland er det dog tilladt at køre med M+S-mærkede dæk beregnet til en lavere hastighed, end typegodkendelsen angiver."
Hilsen Kenneth ____-----____-----_______Vw golf 3 cabriolet / Vw Touran 2,0 TDI 150 highline
-
steady
- Nyt medlem
Re: Golf VI: Forskellige spørgsmål vedr. dæk
Det har du jo ret i, Kenned, men dit udsagn om én kode lavere var vel ikke helt rigtig
Det var egentlig det, der fik mig til at undersøge reglerne - og når jeg alligevel var ved tasterne så at tage de generelle regler med til folkets behagelige oplysning
Det var egentlig det, der fik mig til at undersøge reglerne - og når jeg alligevel var ved tasterne så at tage de generelle regler med til folkets behagelige oplysning
Golf V R32 DSG
- Kenned
- Medlem
Sommerdæk... Der skal dækket kunne tåle bilens topfart dvs. 211 km/t på klokken og du SKAL have et "V" dæk på
Vinterdæk/ Helårsdæk... Der behøver dækket kunne ikke tåle bilens topfart, men lovligt kan man gå en kode ned. dvs. 211 km/t og du må gerne sætte et H dæk på.

Vinterdæk/ Helårsdæk... Der behøver dækket kunne ikke tåle bilens topfart, men lovligt kan man gå en kode ned. dvs. 211 km/t og du må gerne sætte et H dæk på.
Så jo hvis vi ser hvad trådstarter skriver, så skal de "andre" regler vel ikke blandes ind i der.Bilen har en maks. hastighed på 200 km/t. Må jeg så nøjes med at bestille dæk godkendt til 190 km/t.
´s udsagn er ikke korrekt.. Da der snakkes vinterdæk.Realtor skrev:ved ikke med priserne - men du skal have H godkendt dæk til 210kmt - det kan give bøde ikke at køre med korrekt kode.
Har fuldstændig ret..larsfv skrev:Du får ikke bøde for at kører med for lav hastighedskode på dine dæk det eneste du skal være opmærksom på er, hvis du skal til tyskland så skal du have en mærkat hvor der står vinterdækkenes max hastighed på og den skal sidde synlig for føren af bilen. og køb ts 830 hvis prisen er den samme.
Ikke nødvendigt, jeg sælger dæk og fælge hverdag..steady skrev:Det har du jo ret i, Kenned, men dit udsagn om én kode lavere var vel ikke helt rigtig![]()
Det var egentlig det, der fik mig til at undersøge reglerne -
-
steady
- Nyt medlem
"Vinterdæk/ Helårsdæk... Der behøver dækket kunne ikke tåle bilens topfart, men lovligt kan man gå en kode ned. dvs. 211 km/t og du må gerne sætte et H dæk på."
Det er jo stadigvæk ikke rigtigt, hvad du skriver, Kenned, Man må gerne gå flere koder ned
- helt ned til Q = 160 km/t - som jeg læser det.
Korrigér mig gerne med kildeangivelse, hvis jeg tager fejl.
Det er jo stadigvæk ikke rigtigt, hvad du skriver, Kenned, Man må gerne gå flere koder ned
- helt ned til Q = 160 km/t - som jeg læser det.
Korrigér mig gerne med kildeangivelse, hvis jeg tager fejl.
Golf V R32 DSG
- Kenned
- Medlem
Nææ, det kan jeg godt se. Jeg/vi læser det som én kode ned.
Men man bliver da klogere dag for dag så.
En undskyldning fra mig..
Men man bliver da klogere dag for dag så.
En undskyldning fra mig..
- Auto-man
- Helt nyt medlem
Det var vinterdæk godkendt til 190 km/T jeg ville høre om jeg måtte købe selvom maks hastighed er højere
Og det må jeg så.
Snakkede med VW og 15" fælge er ok til 1.4 TSI 122HK men ikke til 160HK da skiverne er større på den model.
Så fik jeg da opklaret det
Snakkede med VW og 15" fælge er ok til 1.4 TSI 122HK men ikke til 160HK da skiverne er større på den model.
Så fik jeg da opklaret det
-
tommyvw
- Helt nyt medlem
Os fattigrøve der kun har råd til en 2.0 tdi TRENDLINE
er altså født på 15" stålfælge