Golf VI med Webasto Thermo Top E Basic

Alt vedr. klima, aircondition o.lign
Besvar
MortenKoch
Helt nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Golf VI med Webasto Thermo Top E Basic

Indlæg af MortenKoch » 4. feb 2010, 21:27

Hej,

Jeg har netop bestilt en Golf VI tsi Highline 122hk, og får eftermonteret et Webasto Thermo Top E Basic + T100HTM fjernbetjening. (købt og monteres hos SMC...)

Men ud fra min søgning på nettet er jeg kommet i tvivl om benzinfyret er for lille til bilen ?
Hvad er jeres mening?
og hvilken betydning vil det få hvis fyret er for lille?
Tager det bare længere tid at opvarme bilen, eller når bilen ikke at blive ordentlig varm ?

For øvrigt, hvad kan man forvente af opvarmningstid for en stivfrossen bil, ved f.eks -5C ?

- jeg kan se i en anden tråd her på vagcars at Blackfinger har valg termo top C til Golf VI...

Vh
Morten

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 47 times
Been thanked: 434 times

Re: Golf VI med Webasto Thermo Top E Basic

Indlæg af Blackfinger » 4. feb 2010, 21:37

En tommelfingerregel siger at Thermo Top E er fint til biler under 1.9 liter.

Ved -5C varmer det bilen op på 30 minutter. Vil man have det lidt hurtigere kan man vælge et Thermo Top C, hvis man er villig til at betale merprisen.

Der er altså meget op til hvad man selv synes.

Du får nok snart brug for et større og bedre batteri end det lille 44AH bilen er leveret med. For eksempel 77AH Varta Silver Dynamic og Exide Premium passer begge lige i.

MortenKoch
Helt nyt medlem

Indlæg af MortenKoch » 4. feb 2010, 22:03

Tak for svar,

Jeg går ud fra at webasto'en selv kan finde ud af at starte fyret på det rigtige tidspunkt. Sådan at jeg via fjernbetjeningen kan 'programmere' at bilen skal være driftklar f.eks kl 7.30 ? -så kan det vel principielt være lige meget hvor længe fyret er om at opvarme. -eller tager jeg fejl?

Det med batteri kapacitet har jeg egentlig ikke tænkt over. Bruges batteriet i forbindelse med kabineblæserne og vandpumpen eller er der andet som også bruger strøm?

Nu har jeg kun 6 km hver vej til job, mon det er nok til at lade batteriet op efter en opvarming...

Vh
Morten

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem

Indlæg af Blackfinger » 4. feb 2010, 22:47

Fyret, fyrets vandpumpe og kabineblæseren bruger strøm, så jo længere tid det hele skal køre jo mere i underskud kommer du med strøm på batteriet.

Med det kørselsmønster du har skal du være forsigtig med ikke at tappe batteriet.

En tommelfingerregel er at hvis fyret har kørt i 30 minutter, så skal bilen bagefter også køre i 30 minutter.

spejdermanden
Nyt medlem
Geografisk sted: Herning

Indlæg af spejdermanden » 5. feb 2010, 13:26

Vil det ikke hjælpe at monter en Fanmaster

http://www.kjoeller.com/ardic/fanmaster.htm

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem

Indlæg af Blackfinger » 5. feb 2010, 14:18

Jeg ved ikke om det er muligt at montere en Fanmaster på Golf VI og lignende med Climatronic, da en del af styreelektronikken er integreret i selve kabineblæseren.

Hvis det er muligt vil det nok ikke give den store strømbesparelse.

Fanmasteren giver mest strømbesparelse der hvor blæserens hastighed er bestemt af formodstande, som som bruger en masse unødig effekt. Og sådan er det ikke lavet på hverken Golf VI, Golf V, Touran, og Passat 3C, bare for at nævne nogle.

holocaust
Nyt medlem
Geografisk region: Vestsjælland

Indlæg af holocaust » 5. feb 2010, 15:53

Den sidste melding jeg har fået fra Webasto er at man generelt anbefaler at montere Termo Top C i alle personbiler som Blackfinger også foreslår. Det vil være hurtigere til at give varme samt være bedre til at holde den i kabinen og motoren. Reelt set skulle det faktisk give en besparelse i strøm da det ikke skal køre helt så længe som en E model. De ekstra penge som du evt måtte skulle give for en C model frem for en E model er godt givet ud. Og ja som der skrives er det lille standard 44 Ah batteri lige i underkanten. Men det burde være rigeligt når det er nyt. 77Ah synes jeg bliver sådan en kæmpe klods at montere så hellere et 63 Ah og hold dig fra Varta, har p.t kun haft dårlige erfaringer med disse, men det vil altid være en smag sag.

2½" udstødning 3" forrør med VUS,4" sugerør, ITG filter
Kinetic T3 topmount manifold med ekstern wastgate, Turbosmart 38 mm wastgate med fri udblæsning
GARRETT GT3076R Spiderworx indsugning, forge IC
630 ml dyser, 440 l/h walbro benzinpumpe i tanken, Eboost2

Cato
Helt nyt medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Cato » 5. feb 2010, 16:30

MortenKoch skrev:Tak for svar,

Jeg går ud fra at webasto'en selv kan finde ud af at starte fyret på det rigtige tidspunkt. Sådan at jeg via fjernbetjeningen kan 'programmere' at bilen skal være driftklar f.eks kl 7.30 ? -så kan det vel principielt være lige meget hvor længe fyret er om at opvarme. -eller tager jeg fejl?

Det med batteri kapacitet har jeg egentlig ikke tænkt over. Bruges batteriet i forbindelse med kabineblæserne og vandpumpen eller er der andet som også bruger strøm?

Nu har jeg kun 6 km hver vej til job, mon det er nok til at lade batteriet op efter en opvarming...

Vh
Morten
For at batteriet kan blive opladet igen efter brug af varmeren er reglen almindeligvis den at bilens motor skal køre det samme antal minutter som det varmeren har kørt. Hvis du kun skal køre 6 km. bør du købe en lader vil jeg mene.

MortenKoch
Helt nyt medlem

Indlæg af MortenKoch » 6. feb 2010, 09:38

Jeg bor i lejlighed uden fast parkeringsplads, så bilen holder lidt tilfældigt hvor der lige er plads. Så det med at trække strøm til en lader er desværre ikke en mulighed. Jeg må i stedet køre et par lange ture i weekenden :lol:

Nu indgik Webastoen som en del af rabatten på den nye bil, så jeg ved reelt ikke hvad jeg giver for fyret. Men er der nogen som har en ide om mér prisen for C frem for E modellen?
Så kan det være at SMC er villige til en betalt upgrade...

Vh
Morten

Cato
Helt nyt medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Cato » 6. feb 2010, 11:51

Hej Mortenkoch Önsker dig först og fremmest tillykke med din nye bil. Jeg har også lige köbt en Golf VI TSI. Bilen bliver leveret med fabriksmonteret varmer. Det koster så godt nok kr.10000,00 mere end hvis den skulle eftermonteres. Dé penge det koster ekstra at få den fabriksmonteret mener jeg er givet godt ud. Batteri, generator, recirkulationsspjäld som automatisk lukker når varmeren starter, Ledninger og slanger ligger pänt og nydeligt, Uret til at indstille varmeren med, er indbygget i radioen. Det med at få noget eftermonteret er ikke altid lige häldigt. Du skal undersöge om det er et ordentligt stykke arbejde som er blevet udfört når du får bilen. På min kones Polo fik vi eftermonteret varmeren. Det var noget af det värste svineri jeg nogen sinde har set blive lavet. Benzinpumpen släbte neästen hen af jorden da vi hentede bilen. Venstre forskärm var ridset. Ledninger og slanger lå hulter til bulter i motorrummet. En mek. som borede huller hist og pist nogle forkerte steder. Uret til at indtille varmeren var placeret så man skal gå ud af bilen og ned på knä for at indstille uret. Batteriet er på 45 Ah. Det kan godt lige gå når bare varmeren ikke skal köre mere end 30 min. Varmeren kunne heller ikke ventilere kabinen. Det måtte jeg bruge en halv dag på for at värkstede fik lavet det så den kunne ventilere. Varmeren blev monteret på et VW. värksted. Jeg troede derfor at det var et pänt stykke arbejde de leverede. Nu er jeg blevet noget klogere.

kaplan
Helt nyt medlem
Geografisk region: København

Indlæg af kaplan » 14. feb 2010, 13:28

MortenKoch skrev:Hej,

Jeg har netop bestilt en Golf VI tsi Highline 122hk, og får eftermonteret et Webasto Thermo Top E Basic + T100HTM fjernbetjening. (købt og monteres hos SMC...)

Men ud fra min søgning på nettet er jeg kommet i tvivl om benzinfyret er for lille til bilen ?
Hvad er jeres mening?
og hvilken betydning vil det få hvis fyret er for lille?
Tager det bare længere tid at opvarme bilen, eller når bilen ikke at blive ordentlig varm ?

For øvrigt, hvad kan man forvente af opvarmningstid for en stivfrossen bil, ved f.eks -5C ?

- jeg kan se i en anden tråd her på vagcars at Blackfinger har valg termo top C til Golf VI...

Vh
Morten
hej hvor meget skulle du betale for din webasto e model.

Besvar

Tilbage til "Klima/Aircon"