hul i afgiftsloven? - billig afgift fra gul til hvideplader?

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Brugeravatar
Philip
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Arden
Has thanked: 9 times
Been thanked: 81 times

hul i afgiftsloven? - billig afgift fra gul til hvideplader?

Indlæg af Philip » 9. feb 2010, 22:17

En kammerat ringede og spurgte om det var noget jeg havde hørt om? Var det så ikk :mrgreen:

Han forklarede det som følgende:
Ved at veje hans touran ned til 2000 kg, ville den blive billigere at konvertere til at hvide plader?

Jeg har læst noget herinde om nedvejning på gule for at spare privatbenyttelse, men her skifter den fra gule til hvide plaader...
Er der nogen der kan hjælpe her?

Brugeravatar
Tigger
Aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: hul i afgiftsloven? - billig afgift fra gul til hvideplader?

Indlæg af Tigger » 9. feb 2010, 23:22

har også hørt rygtet

Silverbora
Nyt medlem
Geografisk region: Vestjylland

Indlæg af Silverbora » 9. feb 2010, 23:27

Rygtet taler sandt, men har hørt at hullet lige er blevet lukket

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 72 times
Been thanked: 572 times

Indlæg af Realtor » 9. feb 2010, 23:27

der er noget med, at hvis man idag skal have en gulpladebil om til hvide plader, så gås der ud fra at man har betalt 50% afgift, uanset om der er betalt 30% eller 50% oprindelig. Er det det han tænker på? nedvejningen burde ikke betyde noget mener jeg, det er der jo ikke forskel på afgiften på ved hvide plader.
Audi E-tron 55

Brugeravatar
Kim J
Medlem
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: 8881 Thorsø

Indlæg af Kim J » 10. feb 2010, 06:48

Der er hvis stadig penge i at konvertere, da markedet for f.eks. gul plade Touraner er større en for de hvide pladet. Udbud og efterspørgelse sætte prisen
Audi A6 Avant 1,9 TDI 130hk 300Nm Årg. 2003

vagspeed
Helt nyt medlem
Geografisk region: København

Bagsæder i gulplade-biler er ny fidus

Indlæg af vagspeed » 18. feb 2010, 19:22

nyhed fra bilbasen idag ;)

Ejere af gulpladebiler - der oprindelig er født med bagsæder, og derefter bygget om efter de danske regler for varebiler - kan spare en formue på atter at bygge dem om til personbil igen. Det viser en analyse som BilBasen har lavet i samarbejde med Ekstra Bladet.

Fidusen lyder kompliceret, men i praksis er den ganske enkel. Ejere af gulpladebiler kan få monteret bagsæder i gulpladebilen, og samtidig spare afgift. Derved bliver det billigere at montere bagsæder i gulpladebilen end at købe den som hvidplademodel født med sæder.

Der betales en lav afgift (60 procent) på varebiler, men efter en ny regel, der blev indført i 2007, refunderes et mest af denne afgift, når bilen monteres med bagsæder og dermed omregistreres til personbil, og da personbilen har en lav værdi, er den nye afgift, der skal betales, også forholdsvis lav. Selv hvis man medregner de ca. 10.000 kr., en ombygning til personbil koster, er det en god fidus.

FDM har kendskab til en ejer af en Suzuki Grand Vitara XL 7 fra 2005 på gule plader, som med Skats billigelse har omregistreret bilen til personbil for 30.000 kr. i ny registreringsafgift plus udfgiften til ombygning. Det er en besparelse i forhold til en standard-personbil i samme stand på ca. 60.000 kr.

Og den er god nok. Hos Skat bekræfter specialkonsulent Jakob Hansen den afgiftsbesparende fidus, selv om han hverken vil være med til at kalde det en fidus eller love, at alle kan spare 60.000 kroner.

"Der er jo også ombygningsprisen, og jeg har en fornemmelse af, at det ofte er den, ombygningsprojekterne strander på," siger han. Men Skat hjælper gerne med beregningerne, før borgerne begynder på ombygningen.

Ombygningen er ikke noget problem for de mange bilforhandlere, der har opdaget fidusen, og det har øget efterspørgslen efter såvel gulpladebiler som bagsæder.

”Gulpladebiler er steget i pris det seneste halve år, og samtidig oplever vi, at bilforhandlerne efterspørger bagsæder i en grad som ikke er set tidligere,” siger Kenneth Andersen administrerende direktør for BilBasen.

Brugeravatar
Audi S-Line
Aktiv medlem
Kommerciel bruger: www.absolutecars.dk
Geografisk sted: Kolding Danmark

Re: Bagsæder i gulplade-biler er ny fidus

Indlæg af Audi S-Line » 18. feb 2010, 20:01

sikke en surprise.......gul plade markedet er gået fuldstændig istå hvilket at priserne er presset i bund. Og der er betalt lidt i afgift allerede på den gulplade bil.
Det er ikke rigtig noget nyt under solen :)
mange glemmer hvad sæder og sådan noget koster. Og det markede er bare støvsuget for sæder, da dem som sælger biler til eksport som også sælger gulpladet biler de har følehornene ude for at finde sæder
Blanz Society - Keep it simple

guffis
Helt nyt medlem
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af guffis » 18. feb 2010, 20:19

Hej
jeg skal ind og se hvad jeg skal giv i afgift hos skat i morgen på min seat altea
vil se om jeg ikke skal ha den op på 95 % afgift på guleplader
så skulle den komme ned i vagtafgift 2520 kr og så 900 i tillæg for privat hvis den er under 2 t total vægt og det er min
hvor jeg i dag giver 4030 i vagtafgift og 5040 i tillæg for privet
har hørt at det skulle ca komme til at koste 12000 kr men nu må vi se i morgen
Brian Christensen
Diagnose og kodning med VCDS
Rensning af VNT-Turbo med ultralyd
VW Tiguan 2,0 TDi 140 Sport & Style DSG 4M 5d

UdstyrsFreak
Nyt medlem

Indlæg af UdstyrsFreak » 18. feb 2010, 23:55

guffis skrev:Hej
jeg skal ind og se hvad jeg skal giv i afgift hos skat i morgen på min seat altea
så skulle den komme ned i vagtafgift 2520 kr og så 900 i tillæg for privat hvis den er under 2 t total vægt og det er min
Hvad gør man egentlig helt konkret når man vil have en gulplade lavet om til hvide plade ? Køre man bare til den nærmeste Skat, eller skal man op til en af de store skatte centre Århus/Tåstrup ? Og betaler man så bare ved kasse 1 eller kan man få et overslag inden man beslutter sig ?
Og så er det bare til syn efterfølgende med bagsædet monteret ?
Mvh
Michael Hansen
Audi A6 Avant 2.0 TDI, 2007
VW Golf 4 - 1.9 TDI, 2002
VW Golf 1 - 1.8 Cabriolet, 1991

René M
Nyt medlem
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af René M » 19. feb 2010, 08:35

guffis skrev:Hej
Lyder spændende.. Giv endelig en tilbagemelding, når du har fået svar.

Hvor gammel er din altea? og er den på 30 eller 50 % afgift nu?
´09 Ford Fiesta 1,25 5d
´19 Ford S-Max 2,0 Ecoblue 7 Pers.
´73 Fiat 500R - Sommerbilen
´86 Puch Maxi KL

Brugeravatar
kimhemm
Meget aktiv medlem
Kommerciel bruger: vagtuning.dk
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af kimhemm » 19. feb 2010, 08:40

Men det trick gælder vel kun for biler der har været på hvide plader først eller hvad ??
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook

Brugeravatar
Obel
Medlem
Has thanked: 31 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Obel » 19. feb 2010, 09:08

Nej det gælder normale gulplade biler - skal være indregistreret før 2007 som jeg har forstået det.
Det der står med, at den skal have været født med bagsæder - betyder blot, at bilen skal være en model hvor der kan bygges bagsæder i...

Har lige hørt om en der fik hans 2005 VW (et eller andet) på hvide medaljer for omkring 10.000 (Uden ombygning) - om det er rigtigt ved jeg ikke, men det lyder godt.
Jeg har en forespørgelse inde ved skat lige nu på en 98'er passat.
Skat har lige nu omkring 4 ugers ventetid på forspørgelserne, hvis man bare sender dem ind... Så det kan godt betale sig at kende en derinde. ;)

UdstyrsFreak
Nyt medlem

Indlæg af UdstyrsFreak » 19. feb 2010, 09:21

Obel skrev:Jeg har en forespørgelse inde ved skat lige nu på en 98'er passat.
Skat har lige nu omkring 4 ugers ventetid på forspørgelserne, hvis man bare sender dem ind... Så det kan godt betale sig at kende en derinde. ;)
Hej Obel,
Hvordan laver man sådan en forespørgsel ? Ligger der en formular online man skal printe ud og indsende, eller hvordan forgår det ?
Mvh
Michael Hansen
Audi A6 Avant 2.0 TDI, 2007
VW Golf 4 - 1.9 TDI, 2002
VW Golf 1 - 1.8 Cabriolet, 1991

Brugeravatar
Henrik
Aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: 7200 Grindsted
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Indlæg af Henrik » 19. feb 2010, 09:41

Formularen er på skat.dk ja,

Jeg har en der har fået ombygget hans gr. vitara fra 06, der kom han ad med 31.xxx i afgift mener jeg det var. Dertil kommer der så ombygning til hvide plader.
/Henrik
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk |
| Alle indlæg vedrørende KØB skal postes i Køb - Købe guide - Alt vedr. køb |

2023 Volvo XC90 T8 Ultimate - 2016 Mercedes C63s AMG Coupe - 2022 Polestar 2 - VW Polo DSG -

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem

Indlæg af Realtor » 19. feb 2010, 10:25

faldt lige over det her på et andet forum, men kort sagt kan det kun betale sig hvis man har planlagt at beholde i bilen i min x antal år ( årligbesparelse / ekstra afgift ). Overvejde det selv på min altea fr, men da jeg kører halv privat/erhverv var der ikke så stor en besparelse i det.
Hvis du ændrer vægten, vil denne afgift imidlertid falde fra 5040 kr årligt, til 900 kr årligt. Til gengæld skal der betales en registreringsafgift på 95 %. Heri skal imidlertid ske modregning af en del af den tidligere betalte afgift.

Vi vælger normalt altid ud fra den pågældende årgang. Hvis den bil, du kigger på, er registreret i 2004, bruger vi de annoncerede priser for 2004-modeller. Vi kan i visse situationer blive nødt til at kigge på årgangene lige før eller lige efter, men så regulerer vi for dette.

Vi gør det, at når vi har fundet gennemsnitsprisen for en årgang, reducerer vi denne pris med 5%. Det er det, vi regner med, er gennemsnitlig opnåelig rabat. Det er derfor forhandlerpriser, vi anvender.

Desuden reducerer vi yderligere prisen med 3%, hvis den er i "middel" stand. Det er et såkaldt "klargøringsfradrag". Langt de fleste biler må kategoriseres som værende i middel stand.

Ud over de nævnte fradrag regulerer vi også for antal kørte kilometer, hvis dette afviger meget fra de normtal, der fremgår af lovgivningen.

Ændringen med nedvejning til under 2000 kg, og dermed lavere privatbenyttelsesafgift, gælder KUN for varebiler, der er registreret 1. gang i perioden 3. juni 1998 til 24. april 2007.

Er den registreret senere end 24. juni 2007, kan det ikke lade sig gøre, og før 3. juni 1998 var der ikke noget, der hed privatbenyttelsesafgift.

Håber du kan finde hoved og hale i det.

Her kan du beregne afgift på hhv. 95% og 50%: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1755101

Træk beløbene fra hinanden og forskellen giver så et skøn på det du skal give.

For at beregne en handelspris, kan du tage gennemsnits prisen af alle biler til salg ved bilforhandlere på bilbasen.dk og dba.dk. Husk at udlade den billigste og den dyreste. Træk herefter 5% fra beløbet og derefter yderligere 3% jævnfør ovenstående = handelspris.
Audi E-tron 55

Mejner
Helt nyt medlem
Geografisk sted: 6650 Brørup city

Indlæg af Mejner » 19. feb 2010, 12:34

Hvordan skal det forstås??

kopi fra SKATs side..

Der kan også foretages beregning af afgift (differenceafgift) ved omregistrering af en varebil til personbil, idet bilen mister sin afgiftsmæssig identitet (ID-tab) - vær i givet fald opmærksom på, at det er handelspriserne som personbil, der skal indtastes Ved ID-tab tastes markedsprisen både i feltet nypris og i feltet handelspris. Vær i denne forbindelse også opmærksom på, at lovændringen bl.a. betyder, at en varebil indregistreret første gang her i landet før 25. april 2007 med 95 pct. afgift, som udgangspunkt skal anses som en varebil, der har betalt 50 pct. afgift efter de nu gældende regler.

Hvis Varevogen er reg. 1 gang efter 25 april 2007, så kan det ikke lade sig gøre eller hva ??
Mvh Claus Mejner

phone 20 14 20 38

Brugeravatar
Obel
Medlem

Indlæg af Obel » 19. feb 2010, 13:55

Mejner skrev:Hvordan skal det forstås??

kopi fra SKATs side..

Der kan også foretages beregning af afgift (differenceafgift) ved omregistrering af en varebil til personbil, idet bilen mister sin afgiftsmæssig identitet (ID-tab) - vær i givet fald opmærksom på, at det er handelspriserne som personbil, der skal indtastes Ved ID-tab tastes markedsprisen både i feltet nypris og i feltet handelspris. Vær i denne forbindelse også opmærksom på, at lovændringen bl.a. betyder, at en varebil indregistreret første gang her i landet før 25. april 2007 med 95 pct. afgift, som udgangspunkt skal anses som en varebil, der har betalt 50 pct. afgift efter de nu gældende regler.

Hvis Varevogen er reg. 1 gang efter 25 april 2007, så kan det ikke lade sig gøre eller hva ??
Nej - ikke hvis jeg forstår det korrekt.

Brugeravatar
Obel
Medlem

Indlæg af Obel » 19. feb 2010, 13:56

UdstyrsFreak skrev:
Obel skrev:Jeg har en forespørgelse inde ved skat lige nu på en 98'er passat.
Hej Obel,
Hvordan laver man sådan en forespørgsel ? Ligger der en formular online man skal printe ud og indsende, eller hvordan forgår det ?

Der ligger en online formular du kan sende ind. Eller du kan printe og udfylde den og gå ned og stå i kø. De fleste steder kan de så give dig svar med det samme.

Triker
Nyt medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: Uvelse

Indlæg af Triker » 20. feb 2010, 08:44

Min far har en Mercedes ML og jeg har lovet at hjælpe ham med at finde ud af hvad den skal koste i afgift hvis den skal på hvide plader men hvor skal jeg sætte krydset 30%, 50% eller 95% afgift

Brugeravatar
Philip
Aktiv medlem
Geografisk sted: Arden
Has thanked: 9 times
Been thanked: 81 times

Indlæg af Philip » 20. feb 2010, 10:33

Er det mig der forstår det forkert, eller det realtor skriver, er det ikke nedvejning af ens bil for at undgå privatbenyttelsesafgiften? Sådan som jeg læser det, bliver bilen på gule pladader i det citat?

guffis
Helt nyt medlem
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af guffis » 20. feb 2010, 10:46

Hej
så var jeg inde ved skat i går men de kunne ikke giv mig svar med det samme de har fået at vide at de ikke må giv svar med det samme. :cry:
men jeg har en ven der her fået svar fra dem i går
hans er en seat altea 1.9 tdi fra 2005
og han skulle giv 9000 kr for at få den op på 95 % i afgift
og hvis han så vil ha den på hvid plader skal han giv 18000 kr oven i så det alt i alt skal af med 27000 kr i afgift
der til kommer så sæder og syn og ligt arbejde.

min er en seat altea 2.0 140 hk med DSG og fra 2006 så jeg skal nok af med 11000-14000 vil jeg tro men nu må vi se hvad de kommer frem til

jeg skal nok giv lyd fra mig når jeg høre fra skat.
Brian Christensen
Diagnose og kodning med VCDS
Rensning af VNT-Turbo med ultralyd
VW Tiguan 2,0 TDi 140 Sport & Style DSG 4M 5d

Brugeravatar
DeCain
Aktiv medlem
Geografisk sted: Arden, Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Indlæg af DeCain » 20. feb 2010, 11:20

guffis skrev:jeg har en ven der her fået svar fra dem i går
hans er en seat altea 1.9 tdi fra 2005
og han skulle giv 9000 kr for at få den op på 95 % i afgift
og hvis han så vil ha den på hvid plader skal han giv 18000 kr oven i så det alt i alt skal af med 27000 kr i afgift
Det lyder da vanvittigt billig :o :D
Skoda Karoq 1.6 TDI
TIDLIGERE GOLF 2 3.0 VRSÆÆÆJS

marc1171
Nyt medlem
Geografisk sted: Sjælland
Kontakt:

Indlæg af marc1171 » 20. feb 2010, 11:33

Men det er vidst kun så billigt fordi den er fra før 2007 ;)

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem

Indlæg af Realtor » 20. feb 2010, 13:39

må indrømme at jeg ikke helt fatter det. Forstår godt man kan få den nedvejet og betale en afgift for at slippe for misundelsafgiften, men det med hvideplader for næsten ingen penge giver ikke mening. Du kan jo finde en altea 1,9 til 70.000 så dvs. du kan faktisk få den på hvide skiver for 100k +-
Audi E-tron 55

Brugeravatar
Obel
Medlem

Indlæg af Obel » 20. feb 2010, 15:08

Realtor skrev:må indrømme at jeg ikke helt fatter det. Forstår godt man kan få den nedvejet og betale en afgift for at slippe for misundelsafgiften, men det med hvideplader for næsten ingen penge giver ikke mening. Du kan jo finde en altea 1,9 til 70.000 så dvs. du kan faktisk få den på hvide skiver for 100k +-
Jamen det er jo hele ideen med det... Der er da ingen som vil gi' 9000 og stadig ha bilen på gule medaljer, når man kan gi' 27 og få den på hvide.
Det er da bare og komme igang....
Der er vel egentlig heller ingen der siger, at der skal være bagsæder i en hvidplade bil?? eller er der?
Du kan vel i princippet bare hente de hvide medaljer - skal man overhovedet til syn?

RIX
Meget aktiv medlem
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 365 times
Been thanked: 104 times

Indlæg af RIX » 20. feb 2010, 15:18

så vidt jeg ved skal du til syn men der skal ikke være sæder i ;)

VH:

Brugeravatar
Obel
Medlem

Indlæg af Obel » 21. feb 2010, 18:48

Så fik jeg svar på passaten.

Det er en 98'er 110hk TDI.
PT på 50% afgift på gule medaljer og har kørt lige omkring 200.

Skal koste 13000 ialt inkl. plader for at få hvide skilte....

Brugeravatar
DeCain
Aktiv medlem
Geografisk sted: Arden, Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Indlæg af DeCain » 21. feb 2010, 20:26

Obel skrev:Så fik jeg svar på passaten.

Det er en 98'er 110hk TDI.
PT på 50% afgift på gule medaljer og har kørt lige omkring 200.

Skal koste 13000 ialt inkl. plader for at få hvide skilte....
For satan da..! At sætte igang :o :shock: :D
Skoda Karoq 1.6 TDI
TIDLIGERE GOLF 2 3.0 VRSÆÆÆJS

rugne
Helt nyt medlem
Geografisk sted: Randers

Indlæg af rugne » 7. mar 2010, 13:05

Hej..

kan det så passe at fordi min bil er fra maj 2007, så kan jeg ik gøre det med at veje den ned og få den på hvide plader billigt ?
VW GOLF VI 1.4 TSI 122 HK DSG7 Highline

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem

Indlæg af Realtor » 7. mar 2010, 17:57

min er fra juni 07, og kan godt konverteres. Kommer an på om der er betalt 30 eller 50% afgift.
Audi E-tron 55

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"