Jeg skal have nye dæk på sommerfælgene inden at jeg sætter dem på i år; 225/40x18". Bilen er en (sænket) Audi A3 sportback.
De sidste 3 sæsoner har jeg kørt 48.000 km på et sæt Toyo Proxes T1-R og været sådan rimelig tilfreds. De har dog, selv om for og bag bliver byttet rundt, lavet lidt "hæl og tå" med lidt rumlen til følge, og så er det ligesom at de ikke rigtig blev ved med at holde formen efterhånden som de blev slidt. Det bør vel ikke være nødvendigt at starte hver sæson med at få sådan et sæt hjul afbalanceret på ny eller hvad?
Det er jo selvfølgelig et hav af vigtige parametre ved valg af dæk, men jeg må indrømme at her på mine "gamle" dage er det vigtigt at de er rimeligt støjsvage (og dermed bløde?) og så skal de frem for alt kunne afbalanceres 120% til UG med kryds og slange og gerne kunne holde afbalanceringen.
Skal jeg tilbage til Goodyear? Uden at man direkte kan sammenligne sommer og vinterdæk er jeg meget imponeret over kvaliteten af mine UltraGrip vinterdæk.
Hvad har I af erfaringer og hvad vil I anbefale?
Så skal jeg også lige have jer til at anbefale mig et sted at handle; gerne i østjylland. Det skal være et sted hvor de kan skifte dækkene uden at ridse mine fælge (nej; det er nemlig ikke alle der kan finde ud af det) og så skal de kunne lave føromtalte "120% til UG med kryds og slange" afbalancering. Det skal vel være et sted med en Hunter maskine?
PS. Er der nogen der har et link til den store fine dæktest som ADAC plejer at lave hvert år?