Køreprøve i Høje Taastrup

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Brugeravatar
HaniehM
Helt nyt medlem
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Køreprøve i Høje Taastrup

Indlæg af HaniehM » 5. apr 2010, 19:58

Hej med jer,

jeg skal til køreprøve i Høje Taastrup på torsdag kl. 13. Jeg var ude og køre med min kørelærer idag og der var en - efter min mening - utrolig kompliceret rundkørsel. Det er en stor rundkørsel ved IKEA. Jeg har slået den op på Google Maps.
http://maps.google.dk/maps?hl=da&ie=UTF-8&tab=wl

Mit første spørgsmål er: hvis prøvesagkyndig siger, at jeg skal ud af 1 vej skal jeg så slet ikke ind i rundkørslen? Hvis I zoomer helt ind, kan I nemlig se at der er en slags tilkørsel til rundkørslen.

Mit andet spørgsmål: Hvordan skal man køre i rundkørslen, når man skal ud af sidste vej? Hvis man f.eks kommer fra Roskilde vej.
Jeg ved at jeg skal blinke til venstre til at starte med, og lægge mig helt ind i venstre side. Men kan ikke finde ud af hvornår jeg skal skifte bane til højre. Der er jo hele tre vognbaner i rundkørslen.

Håber virkelig at I kan hjælpe.
På forhånd tak.

Brugeravatar
HaniehM
Helt nyt medlem

Re: Køreprøve i Høje Taastrup

Indlæg af HaniehM » 5. apr 2010, 20:00

HaniehM skrev:Hej med jer,

jeg skal til køreprøve i Høje Taastrup på torsdag kl. 13. Jeg var ude og køre med min kørelærer idag og der var en - efter min mening - utrolig kompliceret rundkørsel. Det er en stor rundkørsel ved IKEA. Jeg har slået den op på Google Maps.
http://maps.google.dk/maps?hl=da&ie=UTF-8&tab=wl

Mit første spørgsmål er: hvis prøvesagkyndig siger, at jeg skal ud af 1 vej skal jeg så slet ikke ind i rundkørslen? Hvis I zoomer helt ind, kan I nemlig se at der er en slags tilkørsel til rundkørslen.

Mit andet spørgsmål: Hvordan skal man køre i rundkørslen, når man skal ud af sidste vej? Hvis man f.eks kommer fra Roskilde vej.
Jeg ved at jeg skal blinke til venstre til at starte med, og lægge mig helt ind i venstre side. Men kan ikke finde ud af hvornår jeg skal skifte bane til højre. Der er jo hele tre vognbaner i rundkørslen.

Håber virkelig at I kan hjælpe.
På forhånd tak.
Nå, jeg kan se, at linket ikke fungerer, som jeg ville det skulle. Men hvis I går ind på google maps og skriver Mårkærvej i søgefeltet, så dukker rundkørslen op :-)

Brugeravatar
ac242
Medlem
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af ac242 » 5. apr 2010, 21:41

du skal bare tage hvert lyssignal som et selvstændig kryds. skal du til venstre skal du holde dig i venstre svingbane ved start, forsæt ud i rundkørslen i venstresvingbanen, derefter har du nu 3 vognbaner i næste kryds hvor de 2 er ligeud og den til venstre er ja til venstre ;)

den er slet ikke så svær når det kommer til stykket. bare du ser den som selvstændige lyskryds og ikke en rundkørsel. og selvfølgelig se dig for hvis du skifter vognbane ;)

og ja hvis du blir bedt om at tage 1 gang til højre skal du slet ikke køre ind i rundkørslen..
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

Brugeravatar
bskaarup
Nyt medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Been thanked: 16 times

Indlæg af bskaarup » 5. apr 2010, 21:50

2015 Golf GTE VanBillede Solgt
2019 Tesla Model 3 https://ts.la/brian98807

Brugeravatar
HaniehM
Helt nyt medlem

Indlæg af HaniehM » 6. apr 2010, 12:02

ac242 skrev:du skal bare tage hvert lyssignal som et selvstændig kryds. skal du til venstre skal du holde dig i venstre svingbane ved start, forsæt ud i rundkørslen i venstresvingbanen, derefter har du nu 3 vognbaner i næste kryds hvor de 2 er ligeud og den til venstre er ja til venstre ;)

den er slet ikke så svær når det kommer til stykket. bare du ser den som selvstændige lyskryds og ikke en rundkørsel. og selvfølgelig se dig for hvis du skifter vognbane ;)

og ja hvis du blir bedt om at tage 1 gang til højre skal du slet ikke køre ind i rundkørslen..
Hmm.. Ja, hvis jeg bliver bedt om at tage sidste vej ud, så skal jeg blinke til venstre og placere mig i venstre vognbane, fordi jeg skal hele vejen rundt. Men jeg skal jo skifte vognbane på et eller andet tidspunkt før jeg skal ud. Jeg kan jo ikke køre direkte fra venstre vognbane også ud på sidevejen. Men jeg kan bare ikke lige gennemskue hvornår man skal gøre det.

Brugeravatar
Ozona
Medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Has thanked: 150 times
Been thanked: 111 times

Indlæg af Ozona » 6. apr 2010, 15:24

Jeg Ville køre sådan rundt i den. Det øjeblik du skifter bane, stopper du med at blinke til venstre, og idet du drejer ud at rundkørslen ville jeg personligt lige markere kort med højre blinklys
Vedhæftede filer
rund2.jpg
rund2.jpg (191.86 KiB) Vist 3912 gange
Maj 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Konebil: Maj 2024 - E-Golf 2020

Brugeravatar
DeCain
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Arden, Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Indlæg af DeCain » 6. apr 2010, 15:32

Nu kan man heldigvis heller ikke dumpe for at misforstå hvad han siger... Hvis du fx kommer til at dreje til højre istedet for venstre osv.. Ihvertfald ifølge min kørelærer.
Skoda Karoq 1.6 TDI
TIDLIGERE GOLF 2 3.0 VRSÆÆÆJS

Brugeravatar
HaniehM
Helt nyt medlem

Indlæg af HaniehM » 6. apr 2010, 16:31

Ozona skrev:Jeg Ville køre sådan rundt i den. Det øjeblik du skifter bane, stopper du med at blinke til venstre, og idet du drejer ud at rundkørslen ville jeg personligt lige markere kort med højre blinklys

Lige præcis! Det er en god og ikke så besværlig måde at gøre det på.

Og hvis han siger, at han vil ud af 2. og 3. vej skal jeg bare køre i højre side hele vejen, ikke?

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Bryrup
Been thanked: 2 times

Indlæg af Uffe » 7. apr 2010, 08:10

HaniehM skrev:
Ozona skrev:Jeg Ville køre sådan rundt i den. Det øjeblik du skifter bane, stopper du med at blinke til venstre, og idet du drejer ud at rundkørslen ville jeg personligt lige markere kort med højre blinklys

Lige præcis! Det er en god og ikke så besværlig måde at gøre det på.

Og hvis han siger, at han vil ud af 2. og 3. vej skal jeg bare køre i højre side hele vejen, ikke?
Dengang jeg tog æ kort - der skulle jeg blinke til venstre og tage inderste bane for at køre ud ad 3. vej. Vi var dog ikke inde på rundkørsler med 3 baner, så der må være særregler. Jeg ville dog nok tage midterbanen i ovenstående rundkørsel hvis jeg skulle ud af 3. vej samt blinke til venstre indtil jeg når til 1. vej, og rykke ud i yderbanen mellem 1. og 2. vej.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km

Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
ac242
Medlem

Indlæg af ac242 » 7. apr 2010, 09:55

nå men ozona er inde på det rigtige
rund2.jpg
rund2.jpg (112.43 KiB) Vist 3856 gange
som jeg skrev skal du tage rundkørslen som selvstændige kryds.

1,2 og 3 er selvstændige kryds. og da du ikke må skifte vognbane midt i et kryds så skal du holde den bane du nu er i. dvs. når du har passeret kryds 2 skal du holde din vognbane venstre om den røde streg jeg har tegnet og der har du så mulighed for at vælge alle 3 baner i kryds 3.
dem som kører i midterste og inderste bane i kryds 2 skal køre ligeud og må ikke køre hen til kryds 3, hvis de gør det har de skiftet vognbane i krydset og det må man ikke.
at folk alligevel gør det er så deres fejl :roll:

hvis du får at vide du skal ud af vej TO så er det bare at køre i højre vognbane rundt og ud.
hvis han siger du skal ud at tredie vej så skal du bare følge ozona's streg rundt og tage en af de 2 ligeudbaner i kryds 3. når du så sætter igang fra kryds 3 behøver du ikke blinke til højre da du kører ligeud...

jeg tror ikke du dumper på at køre forkert i rundkørslen men den tæller nok som en fejl hvis du gør det, og hvis du så laver flere fejl kan den være en medvirkende årsag til at du dumper.
Allan

Brugeravatar
Ozona
Medlem

Indlæg af Ozona » 7. apr 2010, 16:17

Ja, den er faktisk rimelig naturlig når først man er der. På med vanten, og held og lykke! :-)
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A

Brugeravatar
HaniehM
Helt nyt medlem

Indlæg af HaniehM » 7. apr 2010, 22:31

ac242 skrev:nå men ozona er inde på det rigtige
rund2.jpg
som jeg skrev skal du tage rundkørslen som selvstændige kryds.

1,2 og 3 er selvstændige kryds. og da du ikke må skifte vognbane midt i et kryds så skal du holde den bane du nu er i. dvs. når du har passeret kryds 2 skal du holde din vognbane venstre om den røde streg jeg har tegnet og der har du så mulighed for at vælge alle 3 baner i kryds 3.
dem som kører i midterste og inderste bane i kryds 2 skal køre ligeud og må ikke køre hen til kryds 3, hvis de gør det har de skiftet vognbane i krydset og det må man ikke.
at folk alligevel gør det er så deres fejl :roll:

hvis du får at vide du skal ud af vej TO så er det bare at køre i højre vognbane rundt og ud.
hvis han siger du skal ud at tredie vej så skal du bare følge ozona's streg rundt og tage en af de 2 ligeudbaner i kryds 3. når du så sætter igang fra kryds 3 behøver du ikke blinke til højre da du kører ligeud...

jeg tror ikke du dumper på at køre forkert i rundkørslen men den tæller nok som en fejl hvis du gør det, og hvis du så laver flere fejl kan den være en medvirkende årsag til at du dumper.

Når du siger "hvis han siger du skal ud at tredie vej så skal du bare følge ozona's streg rundt og tage en af de 2 ligeudbaner i kryds 3. når du så sætter igang fra kryds 3 behøver du ikke blinke til højre da du kører ligeud..."

Så anser du den sidste sidevej for at være nr. 3, ikke?
Sidevejen, som den gule bus står ved på billedet. Det er den jeg mener, når jeg siger 3. vej. Dvs hvis han bad mig om at tage tredje vej, ville jeg lægge mig yderst til højre og bare køre ud af vejen. (3. vej)

Brugeravatar
ac242
Medlem

Indlæg af ac242 » 8. apr 2010, 14:12

HaniehM skrev:
Når du siger "hvis han siger du skal ud at tredie vej så skal du bare følge ozona's streg rundt og tage en af de 2 ligeudbaner i kryds 3. når du så sætter igang fra kryds 3 behøver du ikke blinke til højre da du kører ligeud..."

Så anser du den sidste sidevej for at være nr. 3, ikke?
Sidevejen, som den gule bus står ved på billedet. Det er den jeg mener, når jeg siger 3. vej. Dvs hvis han bad mig om at tage tredje vej, ville jeg lægge mig yderst til højre og bare køre ud af vejen. (3. vej)
jep det er helt korrekt. der hvor fronten er på den gule bus, er hvor du kan vælge mellem venstresving/midterbane og yderst til højre.
hvis man kigger lidt på bussen så har han faktisk kørt forkert rundt i rundkørslen, og taget midterbanen rundt til kryds 3 :roll:

de gange jeg har kørt der er det tit at når folk kommer hen til kryds 3 så lægger de sig som regel i midterbanen, så hvis du har biler foran dig når du kommer igennem er det ikke sikkert du så kan tage yderst til højre, da du så kommer for langt ud i midterbane, og krydser den røde streg jeg har markeret.

men jeg går ud fra at når du skal op til køreprøven, så har du din kørelærer med hvor i så har 1 eller 2 lektioner inden prøven... så er det bare at sige til din lærer at du godt vil igennem den et par gange... er helt sikker på han ikke har noget imod det...
Allan

Brugeravatar
Ozona
Medlem

Indlæg af Ozona » 11. apr 2010, 16:42

Hvordan gik prøven? ..og kom du igennem rundkørslen ?

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"