Dæk komprimering ved høj hastighed
- ICON
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fun city
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Dæk komprimering ved høj hastighed
Ved ~300 km/t kan man vel hverken regne med speedometer ell. omdrejninger. Dækkene komprimeres en del, så rullediameteren formindskes. Men GPS er vel det nærmeste man kommer den reelle hastighed.
Jack of all trades, master of none
- lune
- Medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sønderborg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Dæk komprimering ved høj hastighed
Hvorfor komprimeres de?ICON skrev:Ved ~300 km/t kan man vel hverken regne med speedometer ell. omdrejninger. Dækkene komprimeres en del, så rullediameteren formindskes. Men GPS er vel det nærmeste man kommer den reelle hastighed.
E70 3,0SD Mtech
Mini One 2002
Bmw z4 Coupe 3,0SI
Mini One 2002
Bmw z4 Coupe 3,0SI
-
cod
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: København
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Det er nok sandsynlig at fejlvisningen bliver større når hastigheder stiger, det er dog ikke helt korrekt at dækkene komprimeres ved høj hastighed, det er omvendt, da centrefugalkraften presser dækkene til at få større omkreds. Dette fænomen er meget synlig i dragrace.ICON skrev:Ved ~300 km/t kan man vel hverken regne med speedometer ell. omdrejninger. Dækkene komprimeres en del, så rullediameteren formindskes. Men GPS er vel det nærmeste man kommer den reelle hastighed.
Audi A3 8L 1.9 TDI
- ICON
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fun city
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Jeps, I har ret. Jeg antog fejlagtigt, at Bilmagasinets artikler byggede på research, men nej.
Men så har jeg lært lidt om dækkets deformation v. høj hastighed i dag
Jack of all trades, master of none
Spændende diskussionICON skrev:Jeps, I har ret. Jeg antog fejlagtigt, at Bilmagasinets artikler byggede på research, men nej.
"Cod" påpeger, at dækkene udvider sig, som følge af centrifugalkraften med henvisning til dragracing.
Korrekt. Det vil dækkene sikkert også gøre ved 300 km/t på en Ferrari 599 GTB, men samtidig bliver de altså også presset mod jorden af 160 kg downforce ved denne hastighed. Ved 320 km/t på nålen, er downforcen endnu større. I Dragracing spiller centrifugalkraften en større rolle, som følge af en højere dækprofil, blødere karkasse og lavere dæktryk.
Hvis centrifugalkraften fik dækkene på en Ferrari 599 til at udvide sig mere, end de blev trykket sammen af downforcen, så burde fejlvisningen blive MINDRE ved høje hastigheder, idet de "opsvulmede" gør rulleomkredsen længere. Ifølge vores gps-måliner forholder det sig omvendt.
Men, nu er jeg kun journalist, så for en sikkerheds skyld, har jeg sendt spørgmålet videre til en ingeniør. Skal nok skrive svaret her.
Mvh
Søren, Bil Magasinet
-
Henrik M
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Ret nemt......
Hvis kraften hvorved dækkets masse slynges udad, er større end den kraft der holder det tilbage, vil dækkets omkreds blive større.
Og jeg tror bestemt at rotationsenergien i et dæk ved 320km/t er større end de 160kg der trækker den anden.....
Men det ses bare ikke så tydeligt da dækket er væsentligt stivere end et tilsvarende dragsterhjul.
Lidt langhåret læsning...
http://en.wikipedia.org/wiki/Moment_of_inertia
Hvis kraften hvorved dækkets masse slynges udad, er større end den kraft der holder det tilbage, vil dækkets omkreds blive større.
Og jeg tror bestemt at rotationsenergien i et dæk ved 320km/t er større end de 160kg der trækker den anden.....
Men det ses bare ikke så tydeligt da dækket er væsentligt stivere end et tilsvarende dragsterhjul.
Lidt langhåret læsning...
http://en.wikipedia.org/wiki/Moment_of_inertia