Må jeg køre dette læs uden trailerkort!?
- Søren K
- Medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 27 times
Må jeg køre dette læs uden trailerkort!?
Hej
Må jeg trække dette med et alm. B kørekort?
Bil: VW Passat 1.8 20v, 125hk, vejer 1250kg, påhængsvægt med bremse: 1350kg
Vægt på bil PÅ autotailer: 650kg
Vægt på trailer (buggy maskintrailer): 650kg
Hvis ikke, vil en anden bil hjælpe!?
Må jeg trække dette med et alm. B kørekort?
Bil: VW Passat 1.8 20v, 125hk, vejer 1250kg, påhængsvægt med bremse: 1350kg
Vægt på bil PÅ autotailer: 650kg
Vægt på trailer (buggy maskintrailer): 650kg
Hvis ikke, vil en anden bil hjælpe!?
Vh Søren K
-
Mule
- Medlem
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Må jeg køre dette læs uden trailerkort!?
Nej.............det må du ikke.
Du må ikke trække noget der vejer over 750kg på et B-kørekort uanset om det tilsammen vejer mindre end 3500kg.....
Du må ikke trække noget der vejer over 750kg på et B-kørekort uanset om det tilsammen vejer mindre end 3500kg.....
-
BGP
- Nyt medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Has thanked: 1 time
Her er hvad jeg kunne finde på nettet http://www.deloren.dk/trailer_info.htm
B-kørekort.
Følgende betingelser skal være opfyldt før føreren lovligt må køre vogntoget m B-kørekort.
1. Den tilladte totalvægt af påhængskøretøjet må aldrig overstige bilens egenvægt plus 50 kg.
2. Summen af påhængskøretøjets tilladte totalvægt og bilens tilladte totalvægt må ikke overstige 3.500 kg. Er det alligevel tilfældet må summen af bilens totalvægt og bilens tilladte påhængsvægt ikke overstige 3.500 kg.
Man må altid køre med en trailer med en totalvægt på op til 750 kg. Er behovet større, og er enten punkt 1 eller 2 ikke opfyldt, skal men have B/E-kørekort.
Du kan kontrollere om dit vogntog er lovligt på www.fdm.dk
B-kørekort.
Følgende betingelser skal være opfyldt før føreren lovligt må køre vogntoget m B-kørekort.
1. Den tilladte totalvægt af påhængskøretøjet må aldrig overstige bilens egenvægt plus 50 kg.
2. Summen af påhængskøretøjets tilladte totalvægt og bilens tilladte totalvægt må ikke overstige 3.500 kg. Er det alligevel tilfældet må summen af bilens totalvægt og bilens tilladte påhængsvægt ikke overstige 3.500 kg.
Man må altid køre med en trailer med en totalvægt på op til 750 kg. Er behovet større, og er enten punkt 1 eller 2 ikke opfyldt, skal men have B/E-kørekort.
Du kan kontrollere om dit vogntog er lovligt på www.fdm.dk
Passat st. car fra 2014, 1.6 TDI 105 HK
-
UdstyrsFreak
- Nyt medlem
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
Så tror jeg der er mange der trækker rundt med en campingvogn uden at have kørekort til det...Mule skrev:Nej.............det må du ikke.
Mvh
Michael Hansen
Audi A6 Avant 2.0 TDI, 2007
VW Golf 4 - 1.9 TDI, 2002
VW Golf 1 - 1.8 Cabriolet, 1991
Michael Hansen
-
Mule
- Medlem
Trailerkort og trailer/påhængskøretøj:
Kørekort til kategori B (almindelig bil) dvs. at du må føre personbil og varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
Du kan føre almindelig personbil samt trailer, hvis du har kørekort til kat. B, og du behøver her altså ikke at have et trailerkort.
Reglerne kan være svære at forstå.
Almindelig bil og trailer benævnes som vogntog.
Kørekort til kat. B + Trailer med tilladt totalvægt over 750 kg:
Som udgangspunkt må vogntoget samlede tilladte totalvægt ikke overstige 3.500 kg, hvis trailerens samlede tilladte totalvægt overstiger 750 kg. Samtidig må trailerens tilladte totalvægt ikke overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg.
Eks 1: Dvs. at du kan føre en trailer med en samlede tilladt totalvægt på 1.750 kg, men dette kræver så at bilens egenvægt skal maximum 1.700 kg, traileren skal være 50 kg tungere end bilen. Det samlede vogntog totalvægt bliver herved: 1.700 kg + 1.750 kg = 3.450 kg.
Husk:
· At vogntoget ikke må overstige 3.500 kg.
· At traileren max må være 50 kg tungere.
Kørekort til kat. B + Trailer med tilladt totalvægt på ikke over 750kg:
I modsætning til ovennævnte eksempel må vogntoget samlede tilladte totalvægt overstige 3.500 kg. Bilen må have en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg. Samtidig kan du føre en trailer med tilladt totalvægt på ikke over 750 kg. Dvs. at du kan fører et vogntog med en samlede totalvægt på 3.500 kg + 750 kg = 4.250 kg.
Kørekort til kat. C (Lastbil ) og D (Bus) + Trailer:
Med kørekort til kat. C og D kan du føre trailer med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.
Kørekort til kat. E (stort påhængskøretøj/trailerkort):
Med kategori B/E kan du føre bil og stort påhængskøretøj, der ikke henhører under kat. B. Med kategori C/E og D/E kan du fører stort påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg.
Så ja det er der............
Kørekort til kategori B (almindelig bil) dvs. at du må føre personbil og varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
Du kan føre almindelig personbil samt trailer, hvis du har kørekort til kat. B, og du behøver her altså ikke at have et trailerkort.
Reglerne kan være svære at forstå.
Almindelig bil og trailer benævnes som vogntog.
Kørekort til kat. B + Trailer med tilladt totalvægt over 750 kg:
Som udgangspunkt må vogntoget samlede tilladte totalvægt ikke overstige 3.500 kg, hvis trailerens samlede tilladte totalvægt overstiger 750 kg. Samtidig må trailerens tilladte totalvægt ikke overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg.
Eks 1: Dvs. at du kan føre en trailer med en samlede tilladt totalvægt på 1.750 kg, men dette kræver så at bilens egenvægt skal maximum 1.700 kg, traileren skal være 50 kg tungere end bilen. Det samlede vogntog totalvægt bliver herved: 1.700 kg + 1.750 kg = 3.450 kg.
Husk:
· At vogntoget ikke må overstige 3.500 kg.
· At traileren max må være 50 kg tungere.
Kørekort til kat. B + Trailer med tilladt totalvægt på ikke over 750kg:
I modsætning til ovennævnte eksempel må vogntoget samlede tilladte totalvægt overstige 3.500 kg. Bilen må have en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg. Samtidig kan du føre en trailer med tilladt totalvægt på ikke over 750 kg. Dvs. at du kan fører et vogntog med en samlede totalvægt på 3.500 kg + 750 kg = 4.250 kg.
Kørekort til kat. C (Lastbil ) og D (Bus) + Trailer:
Med kørekort til kat. C og D kan du føre trailer med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.
Kørekort til kat. E (stort påhængskøretøj/trailerkort):
Med kategori B/E kan du føre bil og stort påhængskøretøj, der ikke henhører under kat. B. Med kategori C/E og D/E kan du fører stort påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg.
Så ja det er der............
UdstyrsFreak skrev:Så tror jeg der er mange der trækker rundt med en campingvogn uden at have kørekort til det...Mule skrev:Nej.............det må du ikke.
-
UdstyrsFreak
- Nyt medlem
Derfor er det stadig ikke rigtig når du skriver man ikke må trække noget der vejer over 750 kg med i B-kort.Mule skrev: Så ja det er der............
UdstyrsFreak skrev:Så tror jeg der er mange der trækker rundt med en campingvogn uden at have kørekort til det...Mule skrev:Nej.............det må du ikke.
Det afhænger jo af bilens egenvægt og hvad den er godgendt til at trække på krogen.
Med et B-kort må du fx gerne føre en bil med egenvægt på 1600 kg og trække en trailer med totalvægt på 1650 kg hvis vel at mærke bilen er godkendt til det på registreringsattesten.
Havde bilen derimod haft en egenvægt på 1900 kg så gik den ikke selv om den var godgendt til at trække de 1650 på registreringsattesten. Årsag: Den samlede vægt er over 3500 kg
Mvh
Michael Hansen
Michael Hansen
-
Mule
- Medlem
Nej......for det er din tilladte TOTALvægt og ikke bilens egenvægt....det er kun i spørgsmålet om det at traileren ikke må veje mere end 50 kg mere end bilens egenvægt.
- Philip
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Arden
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 81 times
Prøv denne, og tast data ind
http://www.torbenskoereskole.dk/dk/defa ... erkort.asp
-
UdstyrsFreak
- Nyt medlem
Men så må jeg jo ud og tage B/E kørekort for at køre med med trailer med totalvægt = 800 kg... Ej vel !?Mule skrev:Nej......for det er din tilladte TOTALvægt og ikke bilens egenvægt....det er kun i spørgsmålet om det at traileren ikke må veje mere end 50 kg mere end bilens egenvægt.
Hvis reglerne var så simple havde FDM nok ikke lavet en beregner:
http://www.fdm.dk/bilen-til-daglig/trai ... -koere-med
Den siger iøvrigt at det ikke er noget problem at køre med en trailer med en totalvægt på over 750kg når man har B-kort. Men det afhænger selvfølgelig af bilen.
Nå men ikke for at gøre en længere diskusion ud af dette. Jeg siger bare at du ikke kan stille det så simpelt op som du gør og påstå at man uanset hvad ikke må køre med en trailer på over 750 kg.
Mvh
Michael Hansen
Michael Hansen
- Thyge
- Nyt medlem
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Faaborg
Der er vist nogen som misforstår 750kg reglen. Det er max grænsen for trailerens totalvægt hvis den ikke har påløbsbremse. Men det er givetvis heller ikke tilfældet her, da der er tale om en maskintrailer som altid har bremse.
Thomas
VW Passat CC, 170hk/DSG, med en del gejl...
VW Passat CC, 170hk/DSG, med en del gejl...
-
Jacob H
- Nyt medlem
- Geografisk region: København
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Arh, det kan da vist ikke være rigtigtNej.............det må du ikke.
Her står lidt om det: http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anha ... enger.aspx
Sådan som jeg læser det er det ikke noget problem at køre med den.
-
Mule
- Medlem
Hør nu her.....
Bilens tilladte totalvægt og trailerens tilladte totalvægt, må ikke overstige 3500kg.
Trailerens tilladte totalvægt må IKKE være større end bilens EGENvægt + 50kg.
Så hvis traileren MÅ veje 2000kg, så er det no-go.....UANSET hvad der står på traileren!!
Bilens tilladte totalvægt og trailerens tilladte totalvægt, må ikke overstige 3500kg.
Så hvis traileren MÅ veje 2000kg, så er det no-go.....UANSET hvad der står på traileren!!
50 kg-reglen: Bilens egenvægt + 50 kg** skal være større eller lig med: Totalvægten i følge påhængskøretøjets registreringsattest.
-
Jacob H
- Nyt medlem
Jeg tror lige vi mangler TOTALvægten på traileren, for uden BE kort må trailer totalvægt ikke overstige det bilen må trække..
Hvorimod med BE kort må trailer totalvægt godt overstige det bilen må trække, for der er det den faktiske totalvægt der tæller..
Meget mærkelige regler
Mule: Så passer det jo heller ikke det skriver i dit første indlæg
Hvorimod med BE kort må trailer totalvægt godt overstige det bilen må trække, for der er det den faktiske totalvægt der tæller..
Meget mærkelige regler
Mule: Så passer det jo heller ikke det skriver i dit første indlæg
-
Mule
- Medlem
Du må ALDRIG køre med mere end din bil er godkendt til....
Om du så har B/E....
Nu har jeg B/C/D og E............
Så jeg har været igennem min del af køreprøver!
Om du så har B/E....
Nu har jeg B/C/D og E............
Så jeg har været igennem min del af køreprøver!
Jacob H skrev:Jeg tror lige vi mangler TOTALvægten på traileren, for uden BE kort må trailer totalvægt ikke overstige det bilen må trække..
Meget mærkelige regler
Mule: Så passer det jo heller ikke det skriver i dit første indlæg![]()
-
Jacob H
- Nyt medlem
Med BE må du godt køre med en trailer med tilladt TOTALvægt på 3500kg efter en bil der må trække 1200kg, hvis bare den FAKTISKEvægt IKKE overstiger det bilen må trække, i det her eks. 1200kg.
-
Mule
- Medlem
Det er korrekt!
Jacob H skrev:Med BE må du godt køre med en trailer med tilladt TOTALvægt på 3500kg efter en bil der må trække 1200kg, hvis bare den FAKTISKEvægt IKKE overstiger det bilen må trække, i det her eks. 1200kg.
-
bo jensen
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Geografisk sted: Asnæs
På sikkertrafik kan man taste bil og trailer ind og få svar
http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anhaenger.aspx
http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anhaenger.aspx
Skoda Octavia elegance combi 2007
Eftermonteret Columbus, multifunktionsrat, ops, dellederkabine (cs)
ønsker sig oliefyr, maxidot, bakkamera, xenon
Eftermonteret Columbus, multifunktionsrat, ops, dellederkabine (cs)
ønsker sig oliefyr, maxidot, bakkamera, xenon
-
Thomas
- Nyt medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Been thanked: 5 times
Jo,det må man godt......Mule skrev:Nej.............det må du ikke.
Prøv selv at taste ind her : http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anha ... egner.aspx
Audi Cabriolet 91´ 2.3 NG1
Skoda Octavia 04´ 1.9 TDI
Skoda Octavia 04´ 1.9 TDI