Kørelys i nyere skodaer

Besvar
ohaue
Nyt medlem
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Kørelys i nyere skodaer

Indlæg af ohaue » 30. jul 2010, 22:23

Hejsa,

Sidder og roder i en spritny Superb og har lagt mærke til på flere nye skodaer at når lysvælger står på auto, så er der kørelys, hvilket vil sige lys i tågelygter og ingen lys bag på. Med lyssensor tænder den så selv for det rigtige lys når det bliver mørkt. Jeg ved jeg kan lade lysvælger stå på altid tændt, men så er navigationsskærm altid mørk - også om dagen. Jeg vil gerne have hjælp til hvordan jeg koder bilen således at der altid er lys foran og bagpå når lysvælger står i auto - dag og nat. Sådan virker det på f.eks. passat når den er kodet til Scandinavisk kørelys.
Jeg har fundet ud af at hvis jeg i VCDS i 09/Centra elektronik ændrer Byte 11/bit 2, så er der om dagen altid lys foran - men ikke bagpå. Hvad mangler jeg ? Andre med Skoda må da have haft samme tanker.

Mvh Otto
12' Golf 2,0 Highline med følgende tilføjelser:
Scirocco Sportsrat, Navi, Bakkamera, Alarm, Regn/lyssensor, Fjernlysassistent, LED/Xenon, LED baglygter, Webasto fyr, PDC/OPS
[/color][/size]

18' Passat 2,0 Highline med følgende tilføjelser:
PLA, El Bagklap, Svingbart træk, TPMS, Discover Pro, Area View, Klapspejle, Side Assist, Lane Assist, Alarm, Dynaudio Soundsystem, Kessy (Easy Open/Easy Close), Dynamisk lys assistent, Trailer assistent, Kø assistent, Emergency Assist.
[/color][/size]

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 856 times
Been thanked: 2400 times

Re: Kørelys i nyere skodaer

Indlæg af GaSelle » 30. jul 2010, 23:35

Næh; for det ser super godt ud, med kørelys i tågelygterne og intet bagpå :) Den tænder jo selv for resten, når det er nødvendigt.

‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus

Brugeravatar
Thyge
Nyt medlem
Geografisk sted: Faaborg
Been thanked: 0

Indlæg af Thyge » 31. jul 2010, 08:11

Min lysvælger står altid på tændt, og min navi er ikke mørk men justerer selv lysstyrken afhængigt af hvor mørkt det er.

Jeg synes ikke det er pænt med lys i tågelygterne. Smag og behag.
Thomas
VW Passat CC, 170hk/DSG, med en del gejl...

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Bryrup
Been thanked: 2 times

Indlæg af Uffe » 31. jul 2010, 08:28

Nye EU regler siger at man udenfor lygtetændingstiden gerne må undlade at tænde baglygterne i lande hvor kørelys er påkrævet. Det er i et forsøg på at spare brændstof.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km

Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

ohaue
Nyt medlem

Indlæg af ohaue » 31. jul 2010, 11:48

Thyge skrev:Min lysvælger står altid på tændt, og min navi er ikke mørk men justerer selv lysstyrken afhængigt af hvor mørkt det er.

Jeg synes ikke det er pænt med lys i tågelygterne. Smag og behag.
Hej Tyge,

Hvis du sætter lysvælger på tændt, så står navi vel i "nat" mode med mørk/sort skærm konstant ?

Men var ikke klar over de nye EU regler - men også det var mystisk at Skoda sendte biler på gaden som ikke overholdte loven, men det gør de så :-)

Synes nu personligt at xenon ser bedre ud end bare lys i tågelygter - men tak for indput. Mangler dog stadig indput til hvordan det kan kodes som beskrevet i første post.

Mvh Otto
Scirocco Sportsrat, Navi, Bakkamera, Alarm, Regn/lyssensor, Fjernlysassistent, LED/Xenon, LED baglygter, Webasto fyr, PDC/OPS
[/color][/size]

PLA, El Bagklap, Svingbart træk, TPMS, Discover Pro, Area View, Klapspejle, Side Assist, Lane Assist, Alarm, Dynaudio Soundsystem, Kessy (Easy Open/Easy Close), Dynamisk lys assistent, Trailer assistent, Kø assistent, Emergency Assist.
[/color][/size]

Allanxx
Medlem
Geografisk region: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Allanxx » 31. jul 2010, 14:30

Du skal ind i noget af det langkodning, for den er derinde. Jeg kan dog ikke huske hvor.
Du kan også lave om så lyset først tænder når du slipper håndbremsen.

Brugeravatar
strandgaard
Medlem
Geografisk sted: Ebeltoft
Been thanked: 3 times

Indlæg af strandgaard » 1. aug 2010, 20:06

ohaue skrev: Men var ikke klar over de nye EU regler - men også det var mystisk at Skoda sendte biler på gaden som ikke overholdte loven, men det gør de så :-)
Nej de gør ikke - de nye regler siger netop at man ikke behøver at tænde baglys sammen med dedikeret kørelys - under forudsætning af at der er lysautomatik på bilen.
ohaue skrev: Synes nu personligt at xenon ser bedre ud end bare lys i tågelygter - men tak for indput. Mangler dog stadig indput til hvordan det kan kodes som beskrevet i første post.
Enig, men har du set hvad en ny Xenon pære koster??? :roll:
Jan Strandgaard
The only real wisdom is knowing you know nothing
2025 Skoda Enyaq Coupe 85
2020 VW eGolf

ohaue
Nyt medlem

Indlæg af ohaue » 1. aug 2010, 22:44

Hejsa,
strandgaard skrev: Nej de gør ikke - de nye regler siger netop at man ikke behøver at tænde baglys sammen med dedikeret kørelys - under forudsætning af at der er lysautomatik på bilen.
Ja du har helt ret Jan - fik vist formuleret mig lidt dårligt der, men troede ikke det var lovligt indtil jeg hørte om de nye EU regler - gad vide hvor meget diesel man så kan spare på det ?

strandgaard skrev: Enig, men har du set hvad en ny Xenon pære koster??? :roll:
Ja original til passaten er det vist noget med 1500 eller deromkring og sikkert også til skoda, men har kørt med tændt lys i passaten i 2 år nu og den er ikke sprunget endnu :-).

I øvrigtg kørte jeg fra Vestjylland og til Østjylland i dag - en tur i dagslys på lidt over 2 timer, hvor navigationsskærmen 75% af tiden stod på natdisplay hvilket vel vil sige at xenonlygterne også var tændt 75% af tiden, så måske man skulle kigge lidt på den automatiske lysjustering.

Mvh Otto
[/color][/size]

[/color][/size]

Anders D
Meget aktiv medlem
Geografisk region: København
Has thanked: 92 times
Been thanked: 190 times

Indlæg af Anders D » 2. aug 2010, 07:03

ohaue skrev:I øvrigtg kørte jeg fra Vestjylland og til Østjylland i dag - en tur i dagslys på lidt over 2 timer, hvor navigationsskærmen 75% af tiden stod på natdisplay hvilket vel vil sige at xenonlygterne også var tændt 75% af tiden, så måske man skulle kigge lidt på den automatiske lysjustering.
Skægt du lige nævner det.

Jeg har en oplevelse af at enten hastighed eller tidspunkt har noget at sige ift. hvornår den synes vi skal køre med nærlys.

Jeg ved det er sådan i Golf 6 platformen (hastighedsafhængig kørelys) men troede ikke det var sådan på Golf 5/Passat 3C platformene..

Brugeravatar
strandgaard
Medlem
Geografisk sted: Ebeltoft
Been thanked: 3 times

Indlæg af strandgaard » 3. aug 2010, 21:43

Min tænder lyset når jeg har kørt et stykke tid med over 140 km/t - siger min kone :-)
Og iøvrigt også når vinduesviskerne har kørt et antal gange.

Men det er vist et kodningsspørgsmål.
Jan Strandgaard
The only real wisdom is knowing you know nothing
2025 Skoda Enyaq Coupe 85
2020 VW eGolf

Brugeravatar
clayton
Nyt medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Been thanked: 7 times

Indlæg af clayton » 3. aug 2010, 21:51

jydefyr29 skrev:Du skal ind i noget af det langkodning, for den er derinde. Jeg kan dog ikke huske hvor.
Du kan også lave om så lyset først tænder når du slipper håndbremsen.
Mit tågelygter tænder når jeg lægger håndbremsen, og så der er ikke lys i radio m.m.
kan bare ikke huske hvor det er man piller, men synes ikk det var svært....

Seat Altea 2008 :-)
ID4 MAX, UP! DK-2017 8-)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 856 times
Been thanked: 2400 times

Indlæg af GaSelle » 10. aug 2010, 16:32

Man kunne jo også bare slå "nightmode" fra på sin navigation, så er den prut da slået? :)

‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus

boelle
Helt nyt medlem

Indlæg af boelle » 11. aug 2010, 18:53

GaSelle skrev:Næh; for det ser super godt ud, med kørelys i tåbelygterne og intet bagpå :) Den tænder jo selv for resten, når det er nødvendigt.

Hvem ser det supergodt ud for? Man skulle tro du ikke har prøvet at blive blændet af noget man slet ikke må have tændt med mindre det er TÅGET eller regner KRAFTIGT.

boelle
Helt nyt medlem

Indlæg af boelle » 11. aug 2010, 19:00

fidusen med kun at tænde lys foran er at man har meget længere levetid på instrumentlys som vist er temmelig dyrt at få skiftet nu om dage, og lys bag skal heller ikke skiftes så tit.

xeon pære spænger ikke som alm pære, de bliver svagere og svagere og til sidst kan der ikke springe noget i gnistgabet og så er det om med mulvarpen ca 1000 kr pr styk

Brugeravatar
Dasker
Aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Vinderup
Has thanked: 7 times

Indlæg af Dasker » 11. aug 2010, 19:43

boelle skrev:
GaSelle skrev:Næh; for det ser super godt ud, med kørelys i tåbelygterne og intet bagpå :) Den tænder jo selv for resten, når det er nødvendigt.

Hvem ser det supergodt ud for? Man skulle tro du ikke har prøvet at blive blændet af noget man slet ikke må have tændt med mindre det er TÅGET eller regner KRAFTIGT.

Tåbelygter???
Ved ikke selv hvad du kører i men sikkert en seat med gule plader og krom spejlhuse.

På sådan en skoda har man faktisk fundet ud af at placere en ekstra pære ved siden af tågelyset.
Og mener kun at det er 15 w, så det er nok begrænset hvad de blænder.
Så skal du ihvertfald ned på knæ.
mvh:
Kenneth Askov Hansen

Skoda Octavia 2.0 TDi Elegance 2014. Men en masse dejlige ting. bla: KEESY, xenon lygter med LED. 220v stik. Canton.
Ting der er kodet indtil videre :TPMS High, Tågelygter til CH/LH, LED nrpladelys, trailer kontrollampe i instrument, Needle sweep, Mindre sprinkler på lygter, Led stribe slukket ved blink. Visning af blæser ved auto. MIB 2,5 Columbus monteret. Klapspejle med nedblænding. RVC High. En lille chipning. Virtual Cockpit.
Kommende projekter: :)
VCDS Altid nyeste version.

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Geografisk sted: Bryrup

Indlæg af Uffe » 12. aug 2010, 06:56

boelle skrev: Hvem ser det supergodt ud for? Man skulle tro du ikke har prøvet at blive blændet af noget man slet ikke må have tændt med mindre det er TÅGET eller regner KRAFTIGT.
Næ hov, det passer ikke. Man må hjertens gerne køre med tåbelys 24/7, bare ens normale kørelys er slukket. Dvs. du må have lys i 2 pærer fortil, så vælger du selv om de skal sidde højt eller lavt.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km

Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
Pete
Medlem
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Pete » 12. aug 2010, 09:43

boelle skrev:Man skulle tro du ikke har prøvet at blive blændet af noget man slet ikke må have tændt med mindre det er TÅGET eller regner KRAFTIGT.
Det er fuldt lovligt at benytte de forreste tågelygter som kørelys. De må bare ikke tænde automatisk. Det har været flere tråde om emnet. Iøvrigt så blænder korrekt justerede tågelygter da ikke.

:) Pete
VagCom/VCDS

Gossa
Aktiv medlem
Geografisk sted: Århus området
Has thanked: 1 time

Indlæg af Gossa » 12. aug 2010, 14:32

Uffe skrev:
boelle skrev: Hvem ser det supergodt ud for? Man skulle tro du ikke har prøvet at blive blændet af noget man slet ikke må have tændt med mindre det er TÅGET eller regner KRAFTIGT.
Næ hov, det passer ikke. Man må hjertens gerne køre med tåbelys 24/7, bare ens normale kørelys er slukket. Dvs. du må have lys i 2 pærer fortil, så vælger du selv om de skal sidde højt eller lavt.
Tågelys som kørelys er vist kun godkendt udenfor den almindelige lygtetændingstid (om dagen).
Og at man naturligvis kun må benytte tågelyset om natten såfremt at vejret kræver dette.
mvh
Gossa

SEAT Alhambra Signo 2001 TDI PD.
Reflexsilber, Elektrisk-, Vinter- og Teknikpakker, Parkeringsvarmer m/ T70 fjernbetjening, Sony Ericsson BT installation.

Audi A6 Avant, 2.8 AUT, 1998

Brugeravatar
dkull
Nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af dkull » 22. aug 2010, 20:19

Kan man kode det sammen op en Altea FR fra 12/2006? den har lys sensor og auto på lys kontakt...? evt lidt noob guide
Med venlig hilsen
Mathias

Seat Leon ST 1,6 TDI Style DSG Van
Udstyr: Fuld LED, Panorama tag, P-sensor for og bag, bak camerar, Seat Nav, Adaptiv fart pilot, Lane assist, regn sensor, lyssensor, foldebare spejle

Besvar

Tilbage til "Kodning af styreenheder/ekstraudstyr"