Chiptunerer politianmeldt.

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Brugeravatar
VW HK - DE BEDSTE
Medlem
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Chiptunerer politianmeldt.

Indlæg af VW HK - DE BEDSTE » 10. aug 2010, 21:45

8 danske tunere er blevet politianmeldt for at levere ulovlige ydelser...

ærgeligt synes jeg når der er forsøgt at komme i dialog med selvsamme personer omkring klarhed af regler!

http://www.scribd.com/doc/35683180/47b1 ... 92e86a87-1
"EITHER WE HEAL NOW AS A TEAM,OR WE WILL DIE AS INDIVIDUALS"

outzen
Helt nyt medlem
Geografisk region: København
Geografisk sted: Høje Tåstrup

Re: Chiptunerer politianmeldt.

Indlæg af outzen » 11. aug 2010, 08:51

Linket er lidt svær at læse, så her er teksten:

Trafikstyrelsen under Transportministeriet har nu politianmeldt otte for- handlere for salg af ulovligt udstyr til tuning af bilmo- torer.

Det sker i et samarbej- de mellem styrelsen og brancheorganisationer-

ne De Danske Bilimpor- tører (DBI), Bilbranchen, Danmarks Automobilfor- handler Forening, Auto- branchens Handels- og In- dustriforening, FDM og Centralforeningen af Auto- reparatører i Danmark.

Bag det drastiske tiltag ligger en erkendelse af, at der ved chiptuning af bi- ler – såvel personbiler som varebiler og lastbiler – sker en omgåelse af bestræbel- serne på at reducere for- ureningen fra bilerne, li- gesom ejerne af visse biler omgår lovgivningen om re- gistreringsafgift.
Forurener mere

»Der er en række gode grunde til at begrænse om- fanget af ulovlig chiptuning i Danmark. Ulovligt chip- tunede biler kan forurene mere og dermed udgøre en risiko for befolkningens sundhed. Chiptuning af bilmotorerne medfører bortfald af fabriksgaran- ti og øger sliddet på mo- tor, bremser og transmis- sion. Og chiptunede biler kan være et sikkerhedspro- blem,« siger ingeniør Peter Jessen Lunddorf fra Trafi k- styrelsens Center for Grøn Transport.
Chefkonsulent

Tejs Laustsen Jensen fra DBI siger:

»Det har været DBI´s ønske, at myndighederne i højere grad, end tilfældet er i dag, skulle gøre en ak- tiv indsats for at stoppe ud- byderne af ulovlig chiptu- ning.«

Det er Trafi kstyrelsens opfattelse, at en overvejen- de del af de virksomheder, der sælger og markedsfø- rer chiptuningsudstyr, bry- der de danske regler, idet den fornødne dokumenta- tion for teknikken ikke ek- sisterer. I Danmark er der særlige krav vedrørende dokumentation for luftfor- urening for chiptunede bi- ler.

Ifølge Peter Jessen Lund- dorf i Trafi kstyrelsen fi n- des der flere former for godkendt chiptuningsud- styr bl.a. for personbiler af mærkerne Volvo og Saab.
En kilde i branchen å e-

ger i denne forbindelse, at det ikke alene er af miljø- mæssige årsager, at chip- tuningsudstyr i visse sam- menhænge benyttes til omgåelse af reglerne for re- gistreringsafgift.

F.eks. sælger visse bil forhandlere – efter bilen er registreret og nummer- pladerne er sat på – chip- tuningsudstyr for 9000 kr. Køberen af bilen spa- rer 30.000 kr. af bilens pris ved denne øvelse på grund af registreringsafgifterne.
Opsiger aftalen

For de tunge køretøjers vedkommende siger Mi- kael Friis fra Scania Biler A/S:

»Vi har en stående ordre i vor tekniske organisation, at hvis vi i forbindelse med service opdager, at en mo- tor et chiptunet, så betrag- tes vedligeholdelses- og serviceaftaler på køretøjet som opsagte. En chiptu- ning kan give anledning til skader på køretøjets drivli- ne, som er motor, gearkas- se, bremser osv. En ulovlig chiptuning opdages straks, diagnoseudstyret sættes i bilen ved service.«

De otte forhandlere af chiptuningsudstyr, som Trafi kstyrelsen har meldt til politiet for markeds- føring af ulovligt udstyr er: Sanco i Aalborg, Scan- tune i Galten ved Århus, Landberg.dk i Hjallerup, RB Group i Nørre Sundby, Chiptuning Direct og Car- tech i Århus, Stoholm Au- 2Service og Optibox i Vem- melev ved Korsør.

»Det er irriterende at bli- ve anmeldt til politiet, og vi har sat vores advokat på sa- gen,« siger medindehaver af Landberg.dk Thomas Landberg.

»Vi har gennem længe- re tid forsøgt at få en dia- log i gang med politikerne og myndighederne om pro- blemerne omkring chiptu- ning. Jeg har skrevet til Trafi kstyrelsen, til Miljø- ministeren og andre, men ikke fået svar. Jeg er ud- mærket klar over, at der fi ndes brodne kar i denne branche. Men hvorfor vil myndighederne ikke være med til at lave nogle klare regler?,« spørger han.

I den samarbejdsaftale, Trafi kstyrelsen er ved at indgå med branchens orga- nisationer, er der enighed om, at organisationerne skal gribe ind, hvis der op- nås kendskab til virksom- heder, der handler i strid med gældende regler.
Mvh.
Outzen.
(VW Tiguan eHybrid)

Brugeravatar
VW HK - DE BEDSTE
Medlem

Indlæg af VW HK - DE BEDSTE » 11. aug 2010, 11:42

Tak.. :) ... jeg rodede også lidt rundt i de links...
outzen skrev:Linket er lidt svær at læse, så her er teksten:

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 32 times
Been thanked: 277 times
Kontakt:

Indlæg af Sorens2 » 11. aug 2010, 11:55

Tanken om at købe en lejlighed ved Nürburgringen fik lige et hak mere på plussiden.
Jeg gider efterhånden ikke spilde mere tid på lovgivningen omkring biler.

Jeg har nu den indstilling at kan det gøres mere ulovligt så skal det gøres bare fordi jeg kan og slipper afsted med det.
Mit eget lille personlige oprør.
Hvis man siger til børn de ikke må røre den varme gryde.....så skal der pilles.

Søren S2
G5 R32 - Porsche Diesel Junior

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2889 times
Been thanked: 1060 times

Indlæg af jansom » 11. aug 2010, 14:34

Latterligt, simpelthen latterligt.

Jeg håber de anmeldte står sammen og kæmper alt det de kan.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

sup3rior
Medlem
Geografisk region: Sverige - (syd)
Geografisk sted: Skåne

Indlæg af sup3rior » 11. aug 2010, 19:00

Sådan er det desværre når man vælger at overtræde loven...

Vælger jeg at køre for stærkt, vælger jeg også at tage den straf der måtte komme...
Nuværende:
2008 Volkswagen Golf GTI | 2013 Citroen C5 eXclusive

Tidligere:
1998 Mercedes Benz C240 | 2004 Mercedes-Benz E 400 CDI | 2008 Mercedes-Benz B 200 CDI | 2004 Audi A8 4,0 TDI | 1998 BMW 328i | 1996 Opel Calibra 2,5 V6 | 1989 Audi 90 2,3E Coupe | 2001 Subaru Impreza WRX STI | 1999 Mercedes Benz S 500 L | 2003 Fiat Punto Sporting | 2010 Mercedes Benz Vito 115 CDI | 2001 Mercedes Benz E 320 CDI | 2015 Opel Ampera | 2004 Mercedes Benz E 55 AMG

Brugeravatar
Kenneth J
Aktiv medlem
Kommerciel bruger: Naviparts/Milltek/Ampire
Geografisk sted: Rødovre - Islev
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Indlæg af Kenneth J » 11. aug 2010, 19:11

sup3rior skrev:Sådan er det desværre når man vælger at overtræde loven...

Vælger jeg at køre for stærkt, vælger jeg også at tage den straf der måtte komme...
:roll:
MVH Kenneth
Naviparts.dk Milltek.dk Ampire.dk Følg os også på Facebook!
Salg og eftermontering af originalt ekstraudstyr! Altid rabat til VAGcars.dk brugere!

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Krog » 11. aug 2010, 20:03

Nu er jeg ikke sart, men jeg synes godt nok at den kommentar er lige en tand for hellig.. Man kan jo selvfølgelig også være ligeglad når man er bosat på den falske side af Öresund.

Det her land er sgu efterhånden blevet lige gang for navlebeskuende og alle skal snart pege fingre af alle - hva' fuck sker der DK for alt det her regelrytteri??
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times
Kontakt:

Indlæg af mart!n » 11. aug 2010, 20:17

Jeg har virkelig også været træt af den danske lovgivning i lang tid... Hver en lille frihed eller glæde vi efterhånden har bliver en efter en gjort ulovlig af den ene eller anden grund... Men hovedsaglig fordi det lige generer en eller anden politiker der bare vil sætte sit præg på at have tilføjet et eller andet til den danske lovgivning...

Det her lorte land er sgu for latterligt efterhånden...
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

boelle
Helt nyt medlem
Geografisk region: Fyn

Indlæg af boelle » 11. aug 2010, 20:33

hehe... havde det ikke været fordi min kæreste er knyttet tæt til svigermor så var vi også daffet et sted hen hvor det er tilladt at have det sjovt. men vi skal nok få opvejet alle de røv regler og "afgifter" som skattefar påføre os.

Brugeravatar
kimhemm
Meget aktiv medlem
Kommerciel bruger: vagtuning.dk
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af kimhemm » 11. aug 2010, 20:36

Og syntes også at hvis man læser lidt rundt omkring så bliver der blandet meget rundt i begreberne med bokstuning og chiptuning

Har set et TV indslag hvor de skulle vise hvor enkelt "chiptuning" var og der monterede de en boks på motoren :? :? :?

Få dog hellere lavet nogen regler som alle kan følge. Også en fordel for fabrikanterne at få gjort chiptuning lovligt og skrevet på registreringsattesten for så kan de hurtigt se hvem der har pillet og derfor ikke har garanti på drivlinien f.eks
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook

Brugeravatar
CULT
Aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 5 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af CULT » 11. aug 2010, 21:44

Så har du sikkert heller ikke noget imod hvis alle biler blev begrænset til 130km/t man må jo ikke kører hurtigere alligevel.

sup3rior
Medlem

Indlæg af sup3rior » 12. aug 2010, 06:47

CULT skrev:

Så har du sikkert heller ikke noget imod hvis alle biler blev begrænset til 130km/t man må jo ikke kører hurtigere alligevel.
Hvis du nu læser hvad jeg skriver, så tager jeg ikke stilling til hvad jeg synes om loven... For det er jo en helt anden sag...
Men bryder man den, må man tage sin straf... Alternativet er at få loven ændret, eller flytte et sted hen hvor reglerne er anderledes...
Nuværende:

Tidligere:
1998 Mercedes Benz C240 | 2004 Mercedes-Benz E 400 CDI | 2008 Mercedes-Benz B 200 CDI | 2004 Audi A8 4,0 TDI | 1998 BMW 328i | 1996 Opel Calibra 2,5 V6 | 1989 Audi 90 2,3E Coupe | 2001 Subaru Impreza WRX STI | 1999 Mercedes Benz S 500 L | 2003 Fiat Punto Sporting | 2010 Mercedes Benz Vito 115 CDI | 2001 Mercedes Benz E 320 CDI | 2015 Opel Ampera | 2004 Mercedes Benz E 55 AMG

sup3rior
Medlem

Indlæg af sup3rior » 12. aug 2010, 06:50

Krog skrev:

Nu er jeg ikke sart, men jeg synes godt nok at den kommentar er lige en tand for hellig.. Man kan jo selvfølgelig også være ligeglad når man er bosat på den falske side af Öresund.

Det her land er sgu efterhånden blevet lige gang for navlebeskuende og alle skal snart pege fingre af alle - hva' fuck sker der DK for alt det her regelrytteri??
Hvori ligger det hellige? Jeg konstaterer at bryder man den danske lov, må man tage sin straf...
Alternativet ville jo være at det skulle være op til den enkelte at afgøre hvilke love de synes galdt for dem... Og det kunne nok vække et ramaskrig når pædo-bent synes det er ok han skal rende og gramse på små drenge...

Vi har en lovgivning i landet, og den må vi leve efter... Ellers må folk få loven ændret, eller smutte til mere lempeligere vilkår...
Nuværende:

Tidligere:

Brugeravatar
Kenneth J
Aktiv medlem
Kommerciel bruger: Naviparts/Milltek/Ampire
Geografisk sted: Rødovre - Islev
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Indlæg af Kenneth J » 12. aug 2010, 07:57

sup3rior skrev: Hvori ligger det hellige? Jeg konstaterer at bryder man den danske lov, må man tage sin straf...
Alternativet ville jo være at det skulle være op til den enkelte at afgøre hvilke love de synes galdt for dem... Og det kunne nok vække et ramaskrig når pædo-bent synes det er ok han skal rende og gramse på små drenge...

Vi har en lovgivning i landet, og den må vi leve efter... Ellers må folk få loven ændret, eller smutte til mere lempeligere vilkår...
Du er da total ignorant... Har du overhovedet læst artiklen, eller fulgt med i debatten omkring chiptuning, det sidste års tid ??
MVH Kenneth
Naviparts.dk Milltek.dk Ampire.dk Følg os også på Facebook!
Salg og eftermontering af originalt ekstraudstyr! Altid rabat til VAGcars.dk brugere!

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem

Indlæg af Krog » 12. aug 2010, 08:18

Kenneth J skrev:
sup3rior skrev: Hvori ligger det hellige? Jeg konstaterer at bryder man den danske lov, må man tage sin straf...

Du er da total ignorant... Har du overhovedet læst artiklen, eller fulgt med i debatten omkring chiptuning, det sidste års tid ??
Tror desværre ikke at han fulgt med i ret meget vedrørende dette emne, men blot lige vil gnide salt såret og derved fryde sig over at han er bosat hvor han nu engang er.

sup3rior
Medlem

Indlæg af sup3rior » 12. aug 2010, 08:31

Kenneth J skrev:

Tak for tonen...

Jeg har skam læst artiklen... At man skriver til diverse myndigheder for at få en dialog omkring reglerne ændrer ikke ved der er en regel, som de pågældende virksomheder har overtrådt...

Hvis jeg er utilfreds med skattelovgivningen skider jeg da heller ikke på den, og skriver til SKAT at det er jeg utilfreds med for derefter at blive fortørnet når jeg bliver knaldet for at overtræde den... Sådan hænger verden ikke sammen...

Vi har en lov i DK som siger at når en bil modificeres skal den overholde nogle regelsæt, deriblandt forureningskrav mv. og disse skal være dokumenterede... Gør man ikke det, overtræder man loven...

If you can't do the time, don't do the crime...
Nuværende:

Tidligere:

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem

Indlæg af Krog » 12. aug 2010, 08:33

sup3rior skrev:
Krog skrev:

Hvori ligger det hellige? Jeg konstaterer at bryder man den danske lov, må man tage sin straf...

Jeg mener at det hellige ligger i at, vi andre har taget stilling og mener at lovgivningen er strikket således sammen at den ikke på måde tilgodeser de gode elementer i chiptuning. Hvorimod du blot klapper hælene sammen og siger "ja, naturligvis er det en super god idé at forbyde alt hvad der muligvis kunne skabe noget positivt". Tværtimod mener jeg som myndighederne også gør, at boxtuning intet positivt bragt med sig. Problemet ligger i at lovgiverne ikke aner en kæft om hvad forskellen også er det lettere bare at forbyde hele pisset og derved ikke lave en nuanceret lovgivning.

Min personlige holdning, anser dig for at være en stivstikker.. Intet mindre

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem

Indlæg af Krog » 12. aug 2010, 08:36

sup3rior skrev: Vi har en lov i DK som siger at når en bil modificeres skal den overholde nogle regelsæt, deriblandt forureningskrav mv. og disse skal være dokumenterede... Gør man ikke det, overtræder man loven...
Dette er blot en observation, men hvordan du sige "Vi har en lov i DK" når du bor i Sverige :!: Du er vel flyttet af en grund..
Senest rettet af Krog 12. aug 2010, 08:40, rettet i alt 1 gang.

sup3rior
Medlem

Indlæg af sup3rior » 12. aug 2010, 08:39

Krog skrev: Jeg mener at det hellige ligger i at, vi andre har taget stilling og mener at lovgivningen er strikket således sammen at den ikke på måde tilgodeser de gode elementer i chiptuning. Hvorimod du blot klapper hælene sammen og siger "ja, naturligvis er det en super god idé at forbyde alt hvad der muligvis kunne skabe noget positivt". Tværtimod mener jeg som myndighederne også gør, at boxtuning intet positivt bragt med sig. Problemet ligger i at lovgiverne ikke aner en kæft om hvad forskellen også er det lettere bare at forbyde hele pisset og derved ikke lave en nuanceret lovgivning.

I det jeg skriver har jeg ikke taget stilling til om loven er fair eller ej... Jeg forholder mig til der er nogle regler der skal overholdes...

Igen svarer det jo til at du er utilfreds med at man ikke må begå mord her i landet, så det gør du bare... Og himler op om bagefter at det er uretfærdigt...

Hvis man er utilfreds, må man jo være med til at lave loven om... Men indtil da skal den overholdes, eller forfalder ender det hele i anarki...
Nuværende:

Tidligere:

sup3rior
Medlem

Indlæg af sup3rior » 12. aug 2010, 08:41

Krog skrev:
sup3rior skrev: Vi har en lov i DK som siger at når en bil modificeres skal den overholde nogle regelsæt, deriblandt forureningskrav mv. og disse skal være dokumenterede... Gør man ikke det, overtræder man loven...
Du kan vel ikke sige "Vi har en lov i DK" når du bor i Sverige :!: Du er vel flyttet af en grund..
Selvom jeg bor i SE, kunne det jo være der var forhold i mit privatliv som gjorde at jeg også var omfattet af de pågældende regler i et eller andet omfang... Du tolker for meget af det jeg skriver...
Nuværende:

Tidligere:

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem

Indlæg af Krog » 12. aug 2010, 08:45

sup3rior skrev:
Krog skrev: Jeg mener at det hellige ligger i at, vi andre har taget stilling og mener at lovgivningen er strikket således sammen at den ikke på måde tilgodeser de gode elementer i chiptuning. Hvorimod du blot klapper hælene sammen og siger "ja, naturligvis er det en super god idé at forbyde alt hvad der muligvis kunne skabe noget positivt". Tværtimod mener jeg som myndighederne også gør, at boxtuning intet positivt bragt med sig. Problemet ligger i at lovgiverne ikke aner en kæft om hvad forskellen også er det lettere bare at forbyde hele pisset og derved ikke lave en nuanceret lovgivning.

I det jeg skriver har jeg ikke taget stilling til om loven er fair eller ej... Jeg forholder mig til der er nogle regler der skal overholdes...

Igen svarer det jo til at du er utilfreds med at man ikke må begå mord her i landet, så det gør du bare... Og himler op om bagefter at det er uretfærdigt...

Hvis man er utilfreds, må man jo være med til at lave loven om... Men indtil da skal den overholdes, eller forfalder ender det hele i anarki...
Det er vist ikke nødvendigt at skildre din tilgang myndighedernes inkompetence længere.. Hvis vi alle besad din tilgang til lovgivning, så kunne vi jo lige så godt ligge os fladt ned på ryggen og blot håbe på det bedste...

sup3rior
Medlem

Indlæg af sup3rior » 12. aug 2010, 08:51

Krog skrev: Det er vist ikke nødvendigt at skildre din tilgang myndighedernes inkompetence længere.. Hvis vi alle besad din tilgang til lovgivning, så kunne vi jo lige så godt ligge os fladt ned på ryggen og blot håbe på det bedste...
Jeg ved udemærket godt at myndighederne ikke er skarpe... Men forklar mig hvorfor man skal overtræde en lov, bare fordi man er utilfreds med den? For hvor skal grænsen så gå...

For er du utilfreds med loven om chiptuning, så overtræder du den... Palle nede på hjørnet er utilfreds med at stoffer er ulovlige, så den overtræder han... Pædo-Bent er utilfreds med at han ikke må gramse på små drenge, så det overtræder han... Peter Lundin er utilfreds med loven om drab, så han dræber en masse...

Hvem skal straffes, og hvem skal slippe i ovenstående? Alle har overtrådt en lov som de ud fra deres synsvinkel er utilfredse med...

Prøv at læs hvad jeg skriver... Er du utilfreds, så få lavet loven om INDEN du overtræder den... Vælger du at overtræde den før den er lavet om, så kommer der en straf...
Nuværende:

Tidligere:

Brugeravatar
Thomas Landberg
Nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
Kommerciel bruger: www.chiptuning.nu
Been thanked: 1 time

Indlæg af Thomas Landberg » 12. aug 2010, 10:45

Vores holdning til det her:

- Vi har gjort hvad vi kan for at få lavet en lov vi har en chance for at følge, men føler vi slår i en dyne. Ham vi snakker med hos Trafikstyrelsen (Niels Anders Nielsen) virker komplet ligeglad og griner blot ad os når vi ringer til ham. Har skrevet til diverse politikere, ingen har gidet svare.
Problemet er jo bl.a., at man ikke bremser chiptuning, man blot ødelægger vores marked og flytter al handel til Sverige og Tyskland. Hvor svært er det for en københavner at køre til Malmø for at få sin bil tunet? Eller for en jyde at køre til Flensburg? Jeg har kunder, der kører fra Sjælland op til mig i Hjallerup, mon ikke han gad svinge til venstre efter Lillebæltsbroen og køre til Tyskland hvis jeg havde et værksted der?
Og når folk køber en Utune, så er jeg sådan set ligeglad med om den skal sendes herfra eller fra Tyskland eller Sverige. Det ville da være det mindste problem for os at sælge den via Cartrends, der har adresse i Sverige, så hvis det gør Trafikstyrelsen glade, så gør vi da bare det fremover.
Jeg synes bare stadig, at det var klart bedst, at der blev lavet nogle regler vi har en mulighed for at følge i stedet for, at vi skal bruge energi på at finde ud af hvordan vi kan komme udenom reglerne.
Og til "sup3rior": Hvad ville du gøre, hvis myndighederne pludseligt fjernede dit levebrød uden en ordentlig begrundelse og uden at ville gå i dialog? Altså ud over at stikke halen mellem benene og flygte til Sverige...

Synes i øvrigt det er interessant, at FDM åbenbart har været med til at presse Trafikstyrelsen til at politianmelde os. Specielt når man tænker på, at FDM bl.a. ejer Jyllandsringen og arrangerer billøb med biler, som jf. Trafikstyrelsen er under samme regler som gadebiler, men som åbenlyst alle kører ulovligt. Det er også interessant, at FDM selv sponserer et racerteam, som næppe deltager med en godkendt bil. Og endeligt synes jeg det er uheldigt, at FDM prøver at stoppe noget, som en stor del af deres medlemmer er glade for. Måske burde FDM i stedet havde gået deres medlemmers ærinde og forsøgt at skabe nogle regler der virker for alle?
MVH

Thomas Landberg
Landberg.dk ApS er pr. 1. september 2014 delt i to firmaer. Derfor:
Olie fra Castrol, autopærer fra Philips og Osram, Bell Add, Bosch viskerblade og en masse andet biltilbehør til landets bedste priser - så er det https://landberg.dk
Chiptuning, rullefelttest, Utune, EGRMOD osv. - så er det http://chiptuning.nu. Forhandlere i hele landet, bl.a. http://www.racetech.dk i Ringsted, http://www.cartrends.dk i Rødovre, http://www.au2sound.dk i Næsteved, NT Auto i Vejle, Procarshop i Odense og Insight Racing i Hedehusene..

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem

Indlæg af Krog » 12. aug 2010, 11:01

sup3rior skrev:
Krog skrev:
Du kan vel ikke sige "Vi har en lov i DK" når du bor i Sverige :!: Du er vel flyttet af en grund..
Selvom jeg bor i SE, kunne det jo være der var forhold i mit privatliv som gjorde at jeg også var omfattet af de pågældende regler i et eller andet omfang... Du tolker for meget af det jeg skriver...
Jeg har svært ved at se hvordan dine private forhold kan være påvirket af at man i DK vælger at forbyde alle former chip/boxtuning. Såfremt du er i branchen så er det jo meget belejligt at du som sagt er bosat i et land hvor reglerne er væsentligt mere lempeligere end her i DK.

Hvis det mod al forventning skulle forholde sig således at du er ansat i branchen i DK, forstår jeg på ingen måde at argumentere på..

sup3rior
Medlem

Indlæg af sup3rior » 12. aug 2010, 13:18

Thomas Landberg skrev:Vores holdning til det her:

Og til "sup3rior": Hvad ville du gøre, hvis myndighederne pludseligt fjernede dit levebrød uden en ordentlig begrundelse og uden at ville gå i dialog? Altså ud over at stikke halen mellem benene og flygte til Sverige...
Thomas, jeg har ikke sagt jeg er enig i reglerne... Det står ingen steder i det jeg skriver...

Men der eksisterer en lovgivning på området som siger at en bil skal leve op til visse krav for lovligt at kunne køre på de danske veje... Ved at chippe en bil, ændrer du på de forudsætninger som bilen er godkendt under, ergo skal den have en ny godkendelse da bilen ikke længere er den samme...

Hvad er alternativet til ikke at skulle have disse godkendelser på bilerne... Så kan alle jo bare bygge hvad de vil...

CCA Tuning er godt nok gået konkurs nu... Men de leverede da tuninger som var godkendte af Færdselsstyrelsen, men det var folk for nærige til at betale for... Så er dit problem reelt ikke at du leverer din vare for billigt, så du derved ikke har råd til overholde loven?
Nuværende:

Tidligere:

Brugeravatar
VW HK - DE BEDSTE
Medlem

Indlæg af VW HK - DE BEDSTE » 12. aug 2010, 14:04

det er forøvrigt flere tunge kræfter i branchen der står bag anmeldelsen..

du kan se samtlige her:

http://www.lastbilnyhederne.dk/?Id=38940

Hvorfor er det egentlig "kun" de nævnte 8 der er anmeldt!? Der findes jo mange flere - nogle mere kendte end andre....( jeg synes det er underligt at man er så "hurtig" på aftrækkeren - og så ikke får alle sammen med som man mener bryder loven...)

Er det nemmest at fange dem der gør højst?
Thomas Landberg skrev: Synes i øvrigt det er interessant, at FDM åbenbart har været med til at presse Trafikstyrelsen til at politianmelde os. Specielt når man tænker på, at FDM bl.a. ejer Jyllandsringen og arrangerer billøb med biler, som jf. Trafikstyrelsen er under samme regler som gadebiler, men som åbenlyst alle kører ulovligt. Det er også interessant, at FDM selv sponserer et racerteam, som næppe deltager med en godkendt bil. Og endeligt synes jeg det er uheldigt, at FDM prøver at stoppe noget, som en stor del af deres medlemmer er glade for. Måske burde FDM i stedet havde gået deres medlemmers ærinde og forsøgt at skabe nogle regler der virker for alle?

Brugeravatar
kimhemm
Meget aktiv medlem
Kommerciel bruger: vagtuning.dk
Kontakt:

Indlæg af kimhemm » 12. aug 2010, 14:15

sup3rior skrev:CCA Tuning er godt nok gået konkurs nu... Men de leverede da tuninger som var godkendte af Færdselsstyrelsen, men det var folk for nærige til at betale for... Så er dit problem reelt ikke at du leverer din vare for billigt, så du derved ikke har råd til overholde loven?
CCA og Palm's osv som havde godkendte tuninger tidligere lavede ikke tuningerne selv men købte TÜV godkendte filer i Tyskland og som reglerne var kunne de dermed godkendes til syn.

Idag er en typegodkendelse ikke nok, så det er hver enkelt bil der skal testes og godkendes på godkendt laboratorium for at du kan få en lovlig tuning. Det vil sige at du skal enten til Tyskland eller Stockholm og få testet din bil, og hvor mange har lige tænkt sig at bruge 15-20.000,- på det ??

Regler er fine, men få dem da lavet så det er muligt for forhandlerne at få dem godkendt herhjemme til en rimelig pris
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook

sup3rior
Medlem

Indlæg af sup3rior » 12. aug 2010, 14:27

kimhemm skrev:
sup3rior skrev:CCA Tuning er godt nok gået konkurs nu... Men de leverede da tuninger som var godkendte af Færdselsstyrelsen, men det var folk for nærige til at betale for... Så er dit problem reelt ikke at du leverer din vare for billigt, så du derved ikke har råd til overholde loven?
CCA og Palm's osv som havde godkendte tuninger tidligere lavede ikke tuningerne selv men købte TÜV godkendte filer i Tyskland og som reglerne var kunne de dermed godkendes til syn.

Idag er en typegodkendelse ikke nok, så det er hver enkelt bil der skal testes og godkendes på godkendt laboratorium for at du kan få en lovlig tuning. Det vil sige at du skal enten til Tyskland eller Stockholm og få testet din bil, og hvor mange har lige tænkt sig at bruge 15-20.000,- på det ??

Regler er fine, men få dem da lavet så det er muligt for forhandlerne at få dem godkendt herhjemme til en rimelig pris
Type godkendelsen på filen har aldrig været nok... De har også skullet røggas testes mv., hvilket CCA blandt andet har brugt rigtigt mange penge på at få gjort...
Så vi er tilbage ved min oprindelige udtalelse... Deres problem er at de sælger deres produkt så billigt at de ikke har råd til at overholde lovkravene...
Nuværende:

Tidligere:

Mikkel2200
Helt nyt medlem

Indlæg af Mikkel2200 » 12. aug 2010, 16:09

Vores holdning til det her:

- Vi har gjort hvad vi kan for at få lavet en lov vi har en chance for at følge, men føler vi slår i en dyne. Ham vi snakker med hos Trafikstyrelsen (Niels Anders Nielsen) virker komplet ligeglad og griner blot ad os når vi ringer til ham. Har skrevet til diverse politikere, ingen har gidet svare.
Problemet er jo bl.a., at man ikke bremser chiptuning, man blot ødelægger vores marked og flytter al handel til Sverige og Tyskland. Hvor svært er det for en københavner at køre til Malmø for at få sin bil tunet? Eller for en jyde at køre til Flensburg? Jeg har kunder, der kører fra Sjælland op til mig i Hjallerup, mon ikke han gad svinge til venstre efter Lillebæltsbroen og køre til Tyskland hvis jeg havde et værksted der?
Jeg synes bare stadig, at det var klart bedst, at der blev lavet nogle regler vi har en mulighed for at følge i stedet for, at vi skal bruge energi på at finde ud af hvordan vi kan komme udenom reglerne.

Synes i øvrigt det er interessant, at FDM åbenbart har været med til at presse Trafikstyrelsen til at politianmelde os. Specielt når man tænker på, at FDM bl.a. ejer Jyllandsringen og arrangerer billøb med biler, som jf. Trafikstyrelsen er under samme regler som gadebiler, men som åbenlyst alle kører ulovligt. Det er også interessant, at FDM selv sponserer et racerteam, som næppe deltager med en godkendt bil. Og endeligt synes jeg det er uheldigt, at FDM prøver at stoppe noget, som en stor del af deres medlemmer er glade for. Måske burde FDM i stedet havde gået deres medlemmers ærinde og forsøgt at skabe nogle regler der virker for alle?
Godt indlæg - saglig argumentation.

Jeg er fuldstændig enig - der er en fuldstændig unuanceret politikerstemning imod alt, der slutter på -tuning og har med privatbilisme at gøre.
Det sørgelige er, at de fleste politikere rådgives, i større eller mindre omfang, af embedsmænd, som igen lytter til/påvirkes af div. indflydsrige lobbyister fra brancheorganisationer osv.
Når en ´lille´ skare erhvervsdrivende (chiptunere) så henvender sig, for dialogens vej at nuancere debatten og lovgivningen en smule, er det som at råbe under vandet - der er ikke en kæft der lytter eller interesserer sig for disse menneskers argumenter eller levebrød for den sags skyld.

P.S. Jeg interesserer mig ikke synderligt for, hvor vidt loven om chiptuning overholdes eller hvordan folk tager den straf de bliver pålagt.

//M.
Billede
Touran TDI Highline 2004
Tidl: Touran TDI Trendline 2004
Passat TDI Variant 1999
Opel Vectra 1991

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"