Chiptunerer politianmeldt.

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Brugeravatar
Thyge
Nyt medlem
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faaborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Chiptunerer politianmeldt.

Indlæg af Thyge » 14. aug 2010, 11:30

Med hvilken lov i hånden er det de bliver anmeldt? Hvilken lovovertrædelse begår de?

Det er vel personen der kører med chiptuning som begår en overtrædelse?
Thomas
VW Passat CC, 170hk/DSG, med en del gejl...

Kimb
Aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af Kimb » 15. aug 2010, 19:09

Det er til at brække sig i lårtykke stråler over det her. Det viser bare igen, at politikere kan IKKE løse et praktisk problem. Man kriminaliserer folk fordi man ikke kan finde ud af at lave et fleksibelt regelsæt der sætter de nødvendige grænser for hvad der er tilladt og hvad ikke, så kæmmer man alle over en kam, og gør ALLE til kriminelle uanset om dem som virkelig har forstand på chiptuning kan dokumentere, at bilen rent faktisk ikke kommer til at forurene mere eller måske endda mindre end fra fabrikken ! :evil:

Er enig i, at FDM endnu engang virkelig har skuffet i denne sag. De går politikernes ærinde, og ikke medlemmernes ! :(
Kim B., club GOLF Danmark
1983 Golf 1 GTI, 1994 Golf VR6, 2011 Golf 6 GTI Adidas - DSG !!

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Bryrup
Been thanked: 2 times

Indlæg af Uffe » 16. aug 2010, 06:35

Jeg synes det kunne være mere interessant at lave en undersøgelse af forureningen før/efter en god chiptuning af en kendt motor/turbo kombination.

Derefter udføre samme test for en bokstuning af samme kendte motor.

Bare lige for at få en fornemmelse af hvad vi taler om her - mere forurening javel, man kører jo lige langt på literen som før siger man til sig selv. Men en chiptunet motor kan jo sagtens udlede mere NOx og/eller partikler end før uden at øge brændstofforbruget. Det kunne jeg da egentlig godt tænke mig at få en måling på. Måske synshallerne kunne gøre det i fremtiden? Skulle de ikke i 2012 måle NOx også?

Jeg tror at det ville være mest interessant som led i en af DMU undersøgelser ang. forurening fra trafikken at udføre en undersøgelse af chiptunede bilers forurening.

Jeg kunne godt gå og bøvle lidt med en teori om at det er motorens fysiske egenskaber og indsprøjtningstidspunktet der bestemmer hvor meget NOx og PM den udleder (såfremt at der er luft nok, og det er der jo på en ordentlig chiptuning). Og så er der højst sandsynligt ikke nogen stor forskel på før/efter en chiptuning.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km

Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

plind
Helt nyt medlem
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Otterup Nordfyn

Indlæg af plind » 24. aug 2010, 16:36

Ja det er typisk Dansk... Man skal kun skyde i den retning hvor man er sikker på at ramme målet..
Jeg kunne feks nemt finde et sted hvor der er langt flere penge at hente i afgifter. Man kunne begynde med at teste og DB måle lastbiler som køre rundt i en stor sort røgsky, og larme så man tror det er løgn.. Og hvordan med en godkendelse af deres "optimering ".. Det er sgu da også ren ynk at læse en fra den branche stå frem og tale om garantier...
Skal man gå efter nogle, må man tage hele linien, og det indebære jo også alle bøndernes traktorer som næsten alle har lang over de Hk som er std..Og de sviner sgu også en del.. Men så er det jo man rammer bredt, og da vi jo er et land styret af Bønder og bogkloge aber , skal vi nok ikke forvente at det vil ramme så bredt..
Det er som at skide i havet, at forsøge at trænge igennem til de " Folke ansatte ".. Men de få små, de skal satme trynes og der skal alle regler overholdes til punkt og prikke, uden nogen form for dispensation som jo er skik og brug her i landet når noget går imod politikeren...
En Mille på plader, er sjovere end en mille på kontoen.!

Brugeravatar
SHG
Medlem
Geografisk region: Sønderjylland

Indlæg af SHG » 25. aug 2010, 15:47

Det er jo lidt "sjovt" at bilbranchen har så skarpe holdninger til optimering, når mange af dem selv tilbyder at "chippe" bilen inden levering.
Holdningen er åbenbart en anden, når det er deres egen pengepung, der vokser..

De veletablerede og proffe tunere betaler vel deres skat??
Kan helt ærligt ikke se problemet her..

Jeg nægter osse at tro på, at en bil fx rykker ned fra euro5 til euro4 efter en veludført optimering.
Og skulle den -stik i mod min logik, alligevel gøre det, så betalte jeg skam osse gerne de ekstra penge til staten i miljøafgift.

Hvis man forbyder, og derved skaber et sort marked, så går skattefar jo glip af sine %'er..
Men hey, vi kan vel være ligeglade??!

Personligt vil jeg gerne både have OBD optimeret min bil og betale til vores velfærdssamfund ;)

Skulle man sætte hårdt ind imod en befolkningsgruppe, så skulle det da helt klart være tonedøve gademusikanter og talentløse gøglere!! :idea: :twisted:

christianB
Nyt medlem
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 1 time

Indlæg af christianB » 27. aug 2010, 21:54

ja endnu engang må man konstatere at i Danmark vil vi hellere bruge en masse krudt på at jage nogle selvstændig erhvervsdrivende end at tage fat på de tunge problemer i vores samfund.

Men vi ligger som vi har redt - man har de politikere som man fortjener

mvh
Christian

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"