Golf 2 AFN +200 HK TDI

Denne kategori er KUN for jeres egne STORE projekter – Styling, opbygninger, tuning, kitcar ol.
Forumregler
Værkstedet - Storeprojekter > Tilføjelse til de generelle regler
Nye emner skal indholde billeder på det tidspunkt emnet oprettes
Besvar
Brugeravatar
ChristofferF
Nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Golf 2 AFN +200 HK TDI

Indlæg af ChristofferF » 1. nov 2011, 08:55

Eftersom vi er igang med at bygge min kammerarts Golf 2 om til AFN TDI, blev vi enige om at dele planer og billeder med jer, som projektet skrider frem.
Tråden vil løbende blive opdateret, som projektet skrider frem.

Basis for det hele er en Golf 2 karosse, der er blevet sandblæst, og larkeret rød.
Motoren bliver en AFN, 110 hk TDI fra en Golf 3.

Planen er at motoren skal peppes godt op inden den skal i bilen med følgende:
174 hk VNT turbo fra en Transporter T5.
Store dysehoveder .240.
12 mm pumpe.
G60 intercooler.
Special lavet indsugningsmanifold.
JVK race kobling. Skulle kunne klare 1000 nm.

Bilen bliver bygget med orginalt G60 skørtesæt, med emblemfri rallye front, og Edition kabine, orginal sort himmel, Golf 3 forbro - med store bremser, RH ZW3 split fælge i 9x17.

Indtil videre, er karossen stort set færdig, og mangler at blive samlet.
Motoren er næsten klar til at blive taget ud af donor bilen, og når den kommer ud, kan vi gå igang med at gøre den klar til at blive lagt i 2'eren.

Billeder af karossen efter dørene er kommet på:
Billede
Billede
Billede

Og så havde der tilsyneladende boet en mus, i luftfilter kassen, på TDI'eren :roll: :roll:
Billede

Kommentarer og ideer er hjertelig velkommen 8-)
Senest rettet af ChristofferF 8. nov 2011, 13:58, rettet i alt 4 gange.
Volkswagen Golf III 1.9 TDi - Tysk bil, tysk stil! - http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.asp ... ipc=681744
Hoodbra, sir du? Så vil jeg hellere ha stenslag!

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Golf 2 AFN - 110hk TDI

Indlæg af ICON » 1. nov 2011, 21:19

Et spændende, og lidt anderledes, projekt i mine øjne. Men hvorfor har I valgt den gamle TDI med fordelerpumpe? Topstykket skulle eftersigende være noget ringere flowmæssigt, end på de nyere pumpedyse motorer, og skulle derfor være sværere at presse ekstra hk ud af (+170 hk).
Jack of all trades, master of none

Brugeravatar
Greden
Aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Been thanked: 2 times

Indlæg af Greden » 1. nov 2011, 22:32

nu ved jeg ikke om stumperne er købt hjem eller ligger på hylden.
men jeg ville nøjes med en 11mm org bosch pumpe, rigtig mange 12mm pumper de kan ikke tåle at kører med alt for mange omdrejninger.
husk at få en trykpumpe i tanken til at føde pumpen med diesel, ellers så løber den tør når den rigtig skal arbejde.

turboen er en GT2056V javis den er stor, men den svær at få til at spoole hurtigt nok på en 1.9'er.
en GTB2056VK er meget meget hurtigere til at lave spool
Der kan med fordel monteres en anden knast i toppen, for at få lidt mere riv i motoren.

Jeg er dog enig med icon, hvis motoren endnu ikke er indkøbt, så ville jeg gå en komplet 130hk fra en golf4'er af og så tage den derfra.
Toppen flower et sted omkring 240-250hk hvis den er iorden, og der kører efterhånden en hel del rundt af dem med 200hk...

Brugeravatar
ChristofferF
Nyt medlem

Indlæg af ChristofferF » 1. nov 2011, 22:59

Tak for jeres respons, indtil videre.

ICON - Vi valgte AFN motoren, da den allerede lagde i en bil, der alligevel ikke kunne synes, og derfor skulle hugges op. Motoren har gået 140.000 km.
Mht. flow må vi se om den er god nok, ellers må der sku optimeres, for vi skulle gerne ende ud med +200 hk.

Greden - Jeg har aldrig hørt om det, du siger med de 12 mm pumper, men det skal klart undersøges, inden det bliver lavet.
Vi snakkede lidt om at bygge den om til mekanisk træk istedet for det elektroniske, og så sætte en pumpe på fra en stor Iveco istedet.

Turboen er ganske vist lidt stor, men indtil videre må vi se om ikke nok den kan arbejde - ellers må den skiftes ud :)
Volkswagen Golf III 1.9 TDi - Tysk bil, tysk stil! - http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.asp ... ipc=681744

Brugeravatar
ChristofferF
Nyt medlem

Indlæg af ChristofferF » 1. nov 2011, 23:05

Idag har vi fået taget det sidste ud af donor bilen, og fået tilpasset pedal boxen, rat-stammen og ledningsnettet.

Billede

Ny turbo kontra gammel:
Billede
Billede

Nye dysespidser:
Billede

Motoren:
Billede

Fælgene - rettelse, det er Rondell, og ikke RH, som jeg først havde antaget - monteret med 205/40-17.
Billede
Billede

Brugeravatar
ChristofferF
Nyt medlem

Re: Golf 2 AFN +200 TDI HK

Indlæg af ChristofferF » 2. nov 2011, 22:29

Update.

Forbro, trækaksler, gevind undervogn, og 312 mm bremser monteret.
Kalibere er endnu ikke monteret.

Billede

Bagbroen er nu også monteret, og der bliver monteret ventilerede bag bremser fra en Audi S3.
Flere billeder kommer, som arbejdet skrider frem :)

Dennis 84
Medlem
Has thanked: 1 time

Indlæg af Dennis 84 » 3. nov 2011, 00:21

Spændende projekt.. Og ser godt ud.. Bliver spændende med om den turbo er for stor.. Under alle omstændigheder tror jeg den bliver sløv i mellem acc. Men skal da nok kunne levere temmelig mange hk ved rigtig høje omdrejninger..

Brugeravatar
ChristofferF
Nyt medlem

Indlæg af ChristofferF » 3. nov 2011, 08:00

Dennis 84 skrev:Spændende projekt.. Og ser godt ud.. Bliver spændende med om den turbo er for stor.. Under alle omstændigheder tror jeg den bliver sløv i mellem acc. Men skal da nok kunne levere temmelig mange hk ved rigtig høje omdrejninger..
Jo tak, vi glæder også lidt til at se hvordan det bliver...
Tror ikke det er så galt igen.
Turboen sidder jo normalt på en 2.0, så der er ikke så meget forskel der, samt VNT skulle gerne hjælpe den med noget hurtigere spool up :)

Brugeravatar
R TDI
Nyt medlem

Re: Golf 2 AFN +200 HK TDI

Indlæg af R TDI » 4. nov 2011, 20:46

en 2052 eller 2056 som jeg mener en 174 hk transporter køre med bliver noget problem at spole op. jeg køre med en gtb2260vk på en 1z blok som er boret op til en 2.0 med portet top. og den kan lave 1 bar ve 2000 omdr. så kan se at det skulle være noget problem. hvis toppen skal portes kan viborg cylinderservice få det gjordt :)

Brugeravatar
ChristofferF
Nyt medlem

Indlæg af ChristofferF » 5. nov 2011, 08:21

R TDI skrev:en 2052 eller 2056 som jeg mener en 174 hk transporter køre med bliver noget problem at spole op. jeg køre med en gtb2260vk på en 1z blok som er boret op til en 2.0 med portet top. og den kan lave 1 bar ve 2000 omdr. så kan se at det skulle være noget problem. hvis toppen skal portes kan viborg cylinderservice få det gjordt :)
Fedt fedt fedt!
Hva' laver du af hk med den? :)

Brugeravatar
R TDI
Nyt medlem

Indlæg af R TDI » 6. nov 2011, 18:50

Min opsætning var på en std 1z blok og top med en 16 bit fn box med et andet program så den kunne køre med vnt turbo. Turboen var er gt1749va ( 130hk ) med nogle dyser fra en transporter 150 hk og en golf 2 rally intercooler. Og så blev den kørt ind med det. Og det gav 162 og 380 nm da det var hvad min pumpe kunne levere til Og det sidste jeg lavede var en 1z blok der blev boret til er 2.0 med portet top. Med en stor indsuningsmannifold i 3" fra intercooler og en turbo fra en Audi a6 3.0 TDI og den hedder gtb2260vk. Jeg skulle også have haft monteret en anden pumpe fra en golf 4 tdi med automat gear da de køre med en org 11mm pumpe men det nåde jeg aldrig at få gjordt. Og hvad den havde af hk ved jeg ikke

Brugeravatar
Giggs
Medlem
Geografisk sted: 9600 Aars

Indlæg af Giggs » 6. nov 2011, 19:01

bliver spændende og følge.. :)
http://www.facebook.com/vwsocietydenmark

Legetøj: Vw Golf 2 Gti 16v

Reservedelsekspedient ved Hovwdiaudi.dk
Mail: Rbe@hovwdiaudi.dk
Direkte telefon: 87271032

MIVW 2015/2016/2018

Brugeravatar
ChristofferF
Nyt medlem

Indlæg af ChristofferF » 7. nov 2011, 12:07

R TDI skrev:Min opsætning var på en std 1z blok og top med en 16 bit fn box med et andet program så den kunne køre med vnt turbo. Turboen var er gt1749va ( 130hk ) med nogle dyser fra en transporter 150 hk og en golf 2 rally intercooler. Og så blev den kørt ind med det. Og det gav 162 og 380 nm da det var hvad min pumpe kunne levere til Og det sidste jeg lavede var en 1z blok der blev boret til er 2.0 med portet top. Med en stor indsuningsmannifold i 3" fra intercooler og en turbo fra en Audi a6 3.0 TDI og den hedder gtb2260vk. Jeg skulle også have haft monteret en anden pumpe fra en golf 4 tdi med automat gear da de køre med en org 11mm pumpe men det nåde jeg aldrig at få gjordt. Og hvad den havde af hk ved jeg ikke
Ikke dårligt..
Det er dejligt at høre hvad I har af erfaringer med sådanne projektet - det giver god inspiration, til hvordan vi kan gribe dette bedst an :)

En lille update:
Kobling fra JVK er nu blevet monteret.
Weekenden bød på en masse forskelligt, så der har desværre ikke været meget tid til overs, til at skrue.

Billede

Brugeravatar
ChristofferF
Nyt medlem

Indlæg af ChristofferF » 11. nov 2011, 13:33

Så blev den nye turbo monteret.

Det bliver lidt trængt med plads, mellem actuator og motorophænget, så der er lige blevet justeret en smugle.
Vi mangler fortsat at lave indsugnings manifold, men det kan vi begynde på så snart der kommer rustfri rør hjem til det.

Ellers er bremserør, brændstofslanger og tanken monteret.

Billede

Brugeravatar
Tigger
Aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Kontakt:

Indlæg af Tigger » 12. nov 2011, 23:41

Fedt projekt :P

Brugeravatar
henrik2er
Nyt medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: kolding 6000
Been thanked: 2 times

Indlæg af henrik2er » 22. nov 2011, 00:17

Kanon projekt, :o) kan i finde en manifold fra en 130 hk maskine, tror jeg der er en del at hente der, evt selv smede noget sammen, tror egentlig ikke i får så meget lag på den lader, vnt giver et godt push, men ja der findes altid bedre, hvis man har et penge træ i baghaven, til sidst vil jeg anbefale en anden map sensor, så i ikke er limmetet til de 1,54 bar, ;)
Henrik2er !!

Brugeravatar
ChristofferF
Nyt medlem

Indlæg af ChristofferF » 25. nov 2011, 08:35

henrik2er - Det havde vi faktisk snakket om, men det blev aldrig til noget. Det blev den originale manifold der blev lavet en flance til. Alternativt burde man næsten overveje denne: http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... tform.html

Lidt nyt er der sket i projektet.
Vi har fået lagt motoren i, køler, G60 intercooler, og monteret det meste af fronten. Dog er den nu-monterede frontgrill, ikke den endelige, da denne er gået i stykker.
Bagfælge blev også test monteret. Disse skal nok spaces 30mm ud, da Golf 2 bagbroen er smallere end den Golf 3 forbro der er monteret.

Billede
Billede
Billede

Tylleren
Medlem
Geografisk sted: Ikke så langt fra Aalborg
Has thanked: 7 times

Indlæg af Tylleren » 26. nov 2011, 15:50

Den bliver sgu fed 8-)

Besvar

Tilbage til "Store projekter"