SLET
-
VAG Fredericia
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Brændstoffilter / Dieselfilter 2.0 TDI SORT ?
Der findes mange tråde på forumet vedr. olie i brændstoffet. Er det en 170 hestes fra 06-07 eller er det en 140 hestes? Oplys motorkode
- RasmusSkov
- Medlem
- Geografisk region: Midtjylland
- Geografisk sted: Viborg
- Been thanked: 1 time
Kan godt være en utæt tandempumpe. Så blander den olie i diesel.
Kendt problem.
Kendt problem.
Hilsen Rasmus
VW touran 1,6 SCR DSG 2019.
http://www.Oliebiksen.dk
Castrol olie, Bell ADD, Autoglym,Varta, Optima Batterier og Philips autopærer.
VW touran 1,6 SCR DSG 2019.
http://www.Oliebiksen.dk
Castrol olie, Bell ADD, Autoglym,Varta, Optima Batterier og Philips autopærer.
-
Dennis 84
- Medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=58933
Denne er endda blevet skrevet idag..
Men det kan vist være flere ubehagelige ting..
- joe8370
- Helt nyt medlem
Det er en 140 Hk 2006. Motorkode BKD.VAG Fredericia skrev:Der findes mange tråde på forumet vedr. olie i brændstoffet. Er det en 170 hestes fra 06-07 eller er det en 140 hestes? Oplys motorkode
Er det en Dyr/ Større rep. Jeg skal i gang med så ?
VW Golf Mk1 Cab. 1.8 95Hk.
Audi A4 Avant B8. 2009. 1.8 TFSI 120HK.
Fransk. Det høre kun til i sengen
AUDI: Vorsprung durch technik
-
VAG Fredericia
- Helt nyt medlem
Se tråden der netop er henvist til. Der finder du svar. Start med at få testet dit tryk på tandempumpen.
- joe8370
- Helt nyt medlem
Kan se mange godt forslag der. Men min køre perfekt. Trækker normalt. Ingen start problemer. Og hakker heller ikke når den får noget pedal.Dennis 84 skrev:http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=58933
-
Dennis 84
- Medlem
Lige nøjagtig den tråd er nok ikke den aller bedste herinde..
Men tror nu du vil blive MEGET klogere at 5 mins søgen herinde.. Ville skam gerne hjælpe, men jeg har aldrig selv skruet i disse motore.. Jeg kan bare huske de utallige tråde herinde der omhandler nøjagtigt dit problem..
Og jeg er ret overbevist om du bare skal køre lidt længere før den ikke kører fint mere..
Men tror nu du vil blive MEGET klogere at 5 mins søgen herinde.. Ville skam gerne hjælpe, men jeg har aldrig selv skruet i disse motore.. Jeg kan bare huske de utallige tråde herinde der omhandler nøjagtigt dit problem..
Og jeg er ret overbevist om du bare skal køre lidt længere før den ikke kører fint mere..
- joe8370
- Helt nyt medlem
Jeg vil tage fat i audi og se om de ikke kan måle trykket på tandempumpen. Så må vi starte der 
-
Dennis 84
- Medlem
Tror nu også du kunne finde MEGET billigere alternativ.. Men her kan jeg desværre ikke hjælpe.. Men mon ikke andre som har oplevet det selv har nogle gode råd her..?
Men det er altså lidt en skodmotor når den har kørt de km.. De døjer også med topstykker, dyser som går i stykker eller rasler løse og svinghjul...
Men det er altså lidt en skodmotor når den har kørt de km.. De døjer også med topstykker, dyser som går i stykker eller rasler løse og svinghjul...
- joe8370
- Helt nyt medlem
Har hørt meget dårligt om den motor der. Men den har aldrig drillet mig. Turbo'en blev skiftet ved 250.000 samt helt stor service. Tandrem og hele omgangen. Men har ikke haft problemer. Og har jeg heller ikke nu. Ville bare vide om jeg skulle være bekymret over mit filter så sådan ud. Og om jeg skulle rep. noget for at forbygge større skader 
- ac242
- Medlem
- Geografisk region: København
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 23 times
sådan så mit filter ud sidste år, før jeg skiftede tandempumpe
tandempumpe og filter kostede ca 2000kr i flensburg. min motor er også en bkd
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg
Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline
- joe8370
- Helt nyt medlem
Kan du huske reservedels nummerene ??ac242 skrev:sådan så mit filter ud sidste år, før jeg skiftede tandempumpe tandempumpe og filter kostede ca 2000kr i flensburg. min motor er også en bkd
Og det har hjulpet på dit filter ??
- ac242
- Medlem
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 23 times
meeh havde kontakt med dem på den bærbar, og den er pt. lånt ud så reservedelsnumre har jeg ikke lige nu
har ikke tjekket mit filter siden det blev skiftet. bilen kører som den skal, så det blir først tjekket når jeg alligevel skal have lavet nogle andre ting på bilen.
jeg fik så skiftet filter lige efter mit andet service eftersyn og det fik jeg kørt ca 20000km inden jeg fik skiftet tandempumpen og havde problemer de sidste 10000km og 8 måneder hvor den kunne finde på at hakke.
jeg har en svag mistanke om at det muligvis kunne have noget med at der idag blir blandet biodiesel i vore diesel og det måske æder nogle pakninger i tandempumpen på længere sigt
har ikke tjekket mit filter siden det blev skiftet. bilen kører som den skal, så det blir først tjekket når jeg alligevel skal have lavet nogle andre ting på bilen.
jeg fik så skiftet filter lige efter mit andet service eftersyn og det fik jeg kørt ca 20000km inden jeg fik skiftet tandempumpen og havde problemer de sidste 10000km og 8 måneder hvor den kunne finde på at hakke.
jeg har en svag mistanke om at det muligvis kunne have noget med at der idag blir blandet biodiesel i vore diesel og det måske æder nogle pakninger i tandempumpen på længere sigt
Allan
- joe8370
- Helt nyt medlem
Som jeg også skriver længere ope så har jeg heldigvis ingen problemer endnu. Den køre stadig perfekt. Ville bare være forand et Evt. Problem. Så jeg køre lige 3-5.000 Km og så tjækker jeg filteret. Hvis det er blevet helt sort igen. Så skifter jeg pumben. Hvis det stadig ser ok ud. Så får den lov at køre lidt endnu tror jegac242 skrev:meeh havde kontakt med dem på den bærbar, og den er pt. lånt ud så reservedelsnumre har jeg ikke lige nu![]()
- mic72dk
- Nyt medlem
- Geografisk sted: Ungarn
Hvis det er tandempumpen så husk at få renset tanken for det olie der sidder i den.
Passat 2.5 v6 TDI 4Motion (3bg 2002)
- 8278
- Medlem
- Geografisk sted: Bjerringbro
- Been thanked: 9 times
Inden vi alle går i panik... - er der så nogen der ved hvordan et brændstoffilter skal se ud når det er brugt, og tandempunpen er ok?
- for det blive jo ikke ved med at være hvid som det er når det er nyt...
- hvis filteret ikke er slimet / fedtet af motorolie, så tror jeg at det er ok...
- den sorte farve kan sagtens komme fra urenheder i brændstoffet!!..
- vil lige sige at brændstoffilteret på min bil også bliver sort... - men det er ikke fedtet ind i motorolie.
inde i tandempumpen sidder der en dobbeltlæbet pakdåse - der skal adskille brændstof og vaccumpumpe. - det er dennne pakning der med tiden bliver bliver defekt.. - det er den eneste måde jeg kan se at brændstof og olie kan blandes... - dog syntes jeg at det er underligt, at det oftest er olien der kommer over i brændstoffet, og ikke omvendt... - brændstoffet har jo meget højere tryk inde i pumpen, end olien har...
nogen der kan bidrage med mere info?
- for det blive jo ikke ved med at være hvid som det er når det er nyt...
- hvis filteret ikke er slimet / fedtet af motorolie, så tror jeg at det er ok...
- den sorte farve kan sagtens komme fra urenheder i brændstoffet!!..
- vil lige sige at brændstoffilteret på min bil også bliver sort... - men det er ikke fedtet ind i motorolie.
inde i tandempumpen sidder der en dobbeltlæbet pakdåse - der skal adskille brændstof og vaccumpumpe. - det er dennne pakning der med tiden bliver bliver defekt.. - det er den eneste måde jeg kan se at brændstof og olie kan blandes... - dog syntes jeg at det er underligt, at det oftest er olien der kommer over i brændstoffet, og ikke omvendt... - brændstoffet har jo meget højere tryk inde i pumpen, end olien har...
nogen der kan bidrage med mere info?
John / Bjerringbro
Golf GTE 2016
Golf GTE 2016
-
Kildevang
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
- Geografisk sted: Slagelse
det ser jo ud som om det er rent diesel der løber fra filteret!! så jeg ville ikke være nervøs hvis det sådan sådan ud!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
-
VAG Fredericia
- Helt nyt medlem
Et brugt brændstoffilter ser selvfølgelig ikke ud som et nyt, men det skal IKKE være kulsort. En ting er filter, noget andet er selve brændstoffet. Hvis man er i tvivl kan man meget let tage en brændstofprøve ved at pille slangen, der kommer fra tanken, af ved filterbeholderen i motorrummet. Sæt slangen ned i en transparent flaske og sæt tænding på nogle gange, tankpumpen kører 2-3 sek hver gang der sættes tænding på. Husk at tage brændstofprøven på en næsten tom tank, da der ellers kan være blandet næsten 70 liter ren diesel i blandingen.
Efter den øvelse er man ikke mere i tvivl. Se vedlagte eksempel.
Jeg har ikke den tekniske forklaring på, hvordan pumpen bliver utæt, men der er til gengæld rig mulighed for at olie siver ned fra toppen af topstykket og kommer ind i returkanalen for brændstof, hvis den øverste o-ring på dysen er en smule utæt.
Jeg har ikke den tekniske forklaring på, hvordan pumpen bliver utæt, men der er til gengæld rig mulighed for at olie siver ned fra toppen af topstykket og kommer ind i returkanalen for brændstof, hvis den øverste o-ring på dysen er en smule utæt.
- Vedhæftede filer
-
- Olie i Diesel BMR.jpg (27.55 KiB) Vist 6029 gange
- 8278
- Medlem
Hvad så med motorolie forbrug? - hvis der kommer så meget motorolie over i diesel systemet... - kan man så ikke se det på motorolie forbruget?
John / Bjerringbro
Golf GTE 2016
Golf GTE 2016
- joe8370
- Helt nyt medlem
Jeg syndes filteret var lidt fedttet da jeg lige kørte fingeren over det. Men kan jeg jo ikke lige helt 100% huske nu. Men jeg må lige prøve at tage en Diesel prøve når min tank næsten er tomVAG Fredericia skrev:Et brugt brændstoffilter ser selvfølgelig ikke ud som et nyt, men det skal IKKE være kulsort. En ting er filter, noget andet er selve brændstoffet. Hvis man er i tvivl kan man meget let tage en brændstofprøve ved at pille slangen, der kommer fra tanken, af ved filterbeholderen i motorrummet. Sæt slangen ned i en transparent flaske og sæt tænding på nogle gange, tankpumpen kører 2-3 sek hver gang der sættes tænding på. Husk at tage brændstofprøven på en næsten tom tank, da der ellers kan være blandet næsten 70 liter ren diesel i blandingen.
-
VAG Fredericia
- Helt nyt medlem
Det forhøjede olieforbrug kan mærkes, men det kræver at man kender udgangspunktet, altså at men kender sin motor godt nok til at kunne mærke et merforbrug. Vi taler om, at der skal 1-2 liter motorolie til pr. 5-10 Tkm for at farve brændstoffet godt og grundigt sort. Olien ender desværre i dyserne, der stille og roligt kokser til. Fænomenet er yderligere forstærket, hvis der er tale om Siemens-Piezo dyserne, der sidder på BMR og BMN 170 hestes TDI'ere. Disse dyser har flere men mindre huller end sædvanlige Bosch pumpedyse elementer, og det er formentlig årsagen til, at de lettere kokser til.
- 8278
- Medlem
Hej igen,
Nu har jeg lavet en sammenligning af brændstof farven ved fuld tank og ved tom tank... - se billedet...
- der er ingen forskel på farven overhovedet... - men havde nu heller ikke regnet med at der ville være forskel, da bilen ikke bruger motorolie...
- så den med at et brændstoffilteret ikke må være sort, det er vist en and.... rap rap...
Nu har jeg lavet en sammenligning af brændstof farven ved fuld tank og ved tom tank... - se billedet...
- der er ingen forskel på farven overhovedet... - men havde nu heller ikke regnet med at der ville være forskel, da bilen ikke bruger motorolie...
- så den med at et brændstoffilteret ikke må være sort, det er vist en and.... rap rap...
- Vedhæftede filer
-
- foto.JPG (149.12 KiB) Vist 5850 gange
John / Bjerringbro
Golf GTE 2016
Golf GTE 2016
-
nielshm
- Medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- Been thanked: 85 times
Nu har jeg fået min Octavia hjem fra værkstedet.
Det er iøvrigt 140 hk. udgaven uden chiptun.
Præcis samme problem, usandsynligt beskidt filter, med voldsomt hakkeri under acceleration til følge.
Løsningen blev en ny vaccumpumpe + en motorrens for en ordens skyld. Resultatet er en helt anden motorgang end før. Betydeligt blødere og uden nær så meget "hamren og banken". Km-standen er 123.000 km.
Næste gang bilen skal til service, vil man skifte filtret igen, dels fordi de sidste olierester fra dieselen vil afsætte sig, dels for at tjekke, at der ikke er utætheder ved dysernes O-ringe også.
Prisen for en vaccumpumpe er vist 2400 kr. + moms + motorrens.
Det er iøvrigt 140 hk. udgaven uden chiptun.
Præcis samme problem, usandsynligt beskidt filter, med voldsomt hakkeri under acceleration til følge.
Løsningen blev en ny vaccumpumpe + en motorrens for en ordens skyld. Resultatet er en helt anden motorgang end før. Betydeligt blødere og uden nær så meget "hamren og banken". Km-standen er 123.000 km.
Næste gang bilen skal til service, vil man skifte filtret igen, dels fordi de sidste olierester fra dieselen vil afsætte sig, dels for at tjekke, at der ikke er utætheder ved dysernes O-ringe også.
Prisen for en vaccumpumpe er vist 2400 kr. + moms + motorrens.
-
VAG Fredericia
- Helt nyt medlem
Det er interssant viden, at der kan forefindes et sort filter med de viste brændstofprøver (som vi andre med PDD-motorer kun kan drømme om) Min kommentar er: Der er heldigvis for John tale om en BMM motor, der kører med Bosch dyser, som er meget mindre følsomme end Siemens dyser, både mht. at kokse til, men tilsyneladende også mht. at lade olie slippe ind i brændstoffet ved o-ringene.
Min anbefaling er, at stole på brændstofprøver, hvis man har problemer, de taler deres eget sprog, og er lette at tage. Hvis der er tale om en 170 hestes PPD-motor med Siemens dyser(BMR eller BMN) så vil jeg anbefale at skifte brændstoffilter ved hvert olieskift og som minimum hver 30T km.
Min anbefaling er, at stole på brændstofprøver, hvis man har problemer, de taler deres eget sprog, og er lette at tage. Hvis der er tale om en 170 hestes PPD-motor med Siemens dyser(BMR eller BMN) så vil jeg anbefale at skifte brændstoffilter ved hvert olieskift og som minimum hver 30T km.
- Thomas J
- Medlem
- Kommerciel bruger: VAGParts.dk
- Geografisk sted: Nordjylland
- Kontakt:
Hvilken en af de 4 slanger er det man skal pille af for at lave denne test..8278 skrev:Hej igen,
Nogen der kan hjælpe med at billed..
Alt indenfor originalt udstyr og montering tilbydes.
http://www.vagparts.dk
Mail..: Tj@vagparts.dk
Tlf..: 22339970
Montør for Naviparts.dk i Jylland.
http://www.vagparts.dk
Mail..: Tj@vagparts.dk
Tlf..: 22339970
Montør for Naviparts.dk i Jylland.
-
VAG Fredericia
- Helt nyt medlem
Tilløb fra tanken er den slangestuds, der er peger direkte bagud, den findes længst bagud på brændstoffilteret.
her er et billede http://data.motor-talk.de/data/gallerie ... or-bmn.JPG
her er et billede http://data.motor-talk.de/data/gallerie ... or-bmn.JPG
- Old dogg 8464
- Nyt medlem
- Geografisk sted: Harlev/Århus
Syntes det er en spændene tråd, men jeg sidder tilbage med et par spørgsmål da jeg godt kunne tænke mig at skifte brændstof filteret selv..
1. sidder filteret inde i den runde cylender med 4 slanger på?
2. skal man bare skrue låget af cylenderen med de 5 tork skruer og så kan man trække filteret op? (mit låg sidder meget fast skal jeg bare "brække" det op)
3. er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg skiller det ad?
4. Den tandempumpe pakning som i skriver tit går i stykker, kan man selv skifte den og hvor sidder den?
Var nede hos vw for at købe et nyt filter og han sagde der var 3 slags til min bil og at det koster ca. 400 kr, nogen der ved hvilket der skal bruges til en BKD motortype??
Pft.
1. sidder filteret inde i den runde cylender med 4 slanger på?
2. skal man bare skrue låget af cylenderen med de 5 tork skruer og så kan man trække filteret op? (mit låg sidder meget fast skal jeg bare "brække" det op)
3. er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg skiller det ad?
4. Den tandempumpe pakning som i skriver tit går i stykker, kan man selv skifte den og hvor sidder den?
Var nede hos vw for at købe et nyt filter og han sagde der var 3 slags til min bil og at det koster ca. 400 kr, nogen der ved hvilket der skal bruges til en BKD motortype??
Pft.
-
skyrider
- Medlem
- Been thanked: 3 times
hvis man ikke renser tanken for olie fanger filteret ikke olie resterne ? det skal nok skifte oftere men er nemmere end at rense tanken.
Kan man ikke reparere/renovere tandemspumpen med nye pakninger og hjul ?
Kan man ikke reparere/renovere tandemspumpen med nye pakninger og hjul ?