I mangel af bedre placering havner mit indlæg her - Så er der nok en venlig mod der flytter det, hvis der findes en bedre kategori for det et sted.
Tiden er kommet, hvor vi skal til at overveje at købe bil igen. Og hvis det skal være noget med noget fremtid i, er det nok noget stationcar vi er ude i - eller i hvertfald noget med et stort bagagerum.
Vi har så småt sporet os ind på 2 typer:
- 2006-2008 VW Passat 2,0 (T)FSi Variant
- 2006-2007 Audi A6 2,4 V6 (Avant)
Som altid er det et slagsmål mellem den fornuftige og ... nå ja, mig
Lidt om vores behov/forventninger:
- Forventet kørselsforbrug: 18.000 km/år. Ca. ½-delen på motorvej.
- Forventet pris: 150.000 - 200.000 kr.
- Forventet km på klokken: 100.000 - 130.000 km. Måske op til 160.000.
Jeg prioriterer komfort/støjfri kørsel på motorvej ret højt og hælder mest til at gå efter en A6 Sedan. Den fornuftige er nok glad, bare hun forholdsvist nemt kan få en 4-hjulet smidt bagi.
Så er der jo lidt spørgsmål, der melder sig:
Audi A6:
- Er der stadig problemer med 2,4 V6'eren? Har læst en del om en ventil, der får kæden til at fejle på 2000-2005 modellerne.
- Hvis ja, er det så noget man bør få skiftet? Er der en måde at høre/se om bilen man står med er i "målgruppen"?
- Kan det værd at overveje en diesel? Hvis ja, er der så nogle svage modeller man bør kende til?
- Er der andre svagheder man bør kende til?
- Frøkenen derhjemme er blevet noget skræmt af vores tidligere bils forbrug og er derfor MEGET opmærksom på dette. A6'eren er opgivet til en 10,2 km/l - Er det hvad man kan forvente med ca. 50%s motorvej?
Generelt:
- Hvad med service/værkstedsregninger? Findes der en service-plan med intervaller og forventede omkostninger? Eller er der nogen der har noget erfaring de vil af med?
- Hvad skal man være opmærksom på, hvis bilen er uden navigation og man ønsker at kunne eftermontere dette? Her tænker jeg på at sikre info-displays af bestemt type, så det understøtter navi osv.
- Er der nogen der har en ide om hvor sulte forhandlerne er for tiden? Hvad man kan forvente i afslag, når man ikke kommer med noget i bytte?
- Er der nogen der har nogen erfaringer/meninger generelt omkring de 2 biler eller valget heraf - eller måske et helt 3. valg - de vil dele? Alt modtages med glæde
Sådan. En hel bunke spørgsmål. -Håber, der er nogen der vil ulejlige sig til at svare på nogle af dem
På forhånd tak.