Alu'er - men hvilke passer?

Alt vedr. fælge, ET mv.
Besvar
bertelsen1
Nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Alu'er - men hvilke passer?

Indlæg af bertelsen1 » 5. dec 2008, 08:36

Jeg er næsten ikke i tvivl om hvilke fælke jeg gerne vil have til min Octavia ll. Jeg har 3 par som jeg synes er fede - BBS RX, Rial Nogano og Dotz Mugello. Skal være 18" med dækstørrelse 225/45-18. Jeg er så blevet i tvivl om fælgens bredde og indpresning så derfor lige et par spørgsmål til jer herinde:

Bilen er jo som sagt en Skoda Octavia Combi 2,0 Tdi fra 2008.
Skal bredden på fælgen være i 8' foran og 8,5 bagpå? De må på ingen måde gå på skærm eller fjederben.
Hvad er ET min. og max. uden spacere på sådan en vogn?
Bilen bliver desuden sænket ca 35mm fra standard.

På forhånd tak
Skoda Octavia 2,0 tdi dpf combi '08

Brugeravatar
Tigger
Aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Kontakt:

Re: Alu'er - men hvilke passer?

Indlæg af Tigger » 5. dec 2008, 09:20

Det var dog et høj dæk du skal ha på, er det til vinter kørsel ?

bertelsen1
Nyt medlem

Indlæg af bertelsen1 » 5. dec 2008, 18:13

Det er selvfølgelig 225/40-18

Martin VV
Nyt medlem
Geografisk sted: Grindsted

Indlæg af Martin VV » 5. dec 2008, 19:12

ET35-40 og op til 8,5" går fint som på de fleste vag biler af nyere årgang...
If you can't eat it or fuck it... Then Kill it!!

Brugeravatar
Tigger
Aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af Tigger » 6. dec 2008, 02:17

Er det ikke noget med at der er rimelig meget plads i bag :?:

bertelsen1
Nyt medlem

Indlæg af bertelsen1 » 6. dec 2008, 11:10

Ok - Tak for det :)

Er det ikke noget med at der er rimelig meget plads i bag
Det har jeg også hørt - Derfor jeg også spørger om fælgen skal være bredere bagpå :)

Brugeravatar
ac242
Medlem
Geografisk region: København
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af ac242 » 6. dec 2008, 12:44

har prøvet at sætte en OZ 8x17 ET 35 på min octavia og der sad den perfekt bagpå helt ud til skærmkanten, men ragede ud over skærmen foran :roll: lidt skidt med tanke på da jeg købte dem testede vi dem kun bagpå, så de blev solgt igen 8-)

ved ikke om det giver en forskel at det er 18* men standard mener jeg den kører med ET 50 så max ET er 40 hvis det skal være lovligt.

rial nogaro kan du få i 8* eller 9x18 ET40 eller ET35 ifølge http://www.wheelmachine2000.de/ de andre 2 kan jeg ikke lige finde ET på
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

Martin VV
Nyt medlem

Indlæg af Martin VV » 6. dec 2008, 13:59

bertelsen1 skrev:
Ok - Tak for det :)

Er det ikke noget med at der er rimelig meget plads i bag
Det har jeg også hørt - Derfor jeg også spørger om fælgen skal være bredere bagpå :)
Ja jeg skal jo nok passe lidt på her, og det kan sku være du skal have noget højere ET end man regner med, udfra hvad ac242 skriver med 8" og ET35 på hans skal du nok nærmere ET 45-50 før 8,5" overhovedet går an foran, 0,5" er lige omkring 13mm og det vil så give 6,5mm mere bredde ud mod skærmene...

Der skulle gerne være en smule afstand til skærmene da der jo er en grund til de er der, dog skal man jo se på hvordan de stikker ud, der er regler for at de ikke må stikke udover skærmens overkant, men på siderne må de gerne rage ud inden for et antal grader, skærmen runder næsten altid indad til hver sin side..

Prøv lige at kig dig omkring hvad de forskellige udbydere af fælge har af udbud i 8,5" til din bil når du ser specifikt på fælge til Octavia 08...

Jeg ville ikke bruge forskellige fælg bredder for og bag, men af stylingsmæssige grunde er det jo selvfølgelig en af måderne at få alle fælgene pænt ud til skærmene for og bag, men jeg foretrækker at kunne skifte rundt på dem hvis der kommer slid problemer pga sporingen, som kan komme pga de undervogns opsætninger man vælger, disse kan for det meste ikke ændres ret meget, og hæl og tå og andet tror jeg stadig kan forekomme på de nyeste vags ligesom tidligere..

ac242:

har prøvet at sætte en OZ 8x17 ET 35 på min octavia og der sad den perfekt bagpå helt ud til skærmkanten, men ragede ud over skærmen foran lidt skidt med tanke på da jeg købte dem testede vi dem kun bagpå, så de blev solgt igen
Hvor meget stak du ud over overkanten, eller gjorde de det kun udtil siderne som jeg omtaler ovenfor?

Jeg skal vidst vide lidt mere inden jeg udtaler mig, men hva så lærer jeg også lidt... ;)

bertelsen1
Nyt medlem

Indlæg af bertelsen1 » 6. dec 2008, 15:26

har prøvet at sætte en OZ 8x17 ET 35 på min octavia og der sad den perfekt bagpå helt ud til skærmkanten, men ragede ud over skærmen foran lidt skidt med tanke på da jeg købte dem testede vi dem kun bagpå, så de blev solgt igen.
Det er lige nøjagtig det jeg vil undgå :oops:
Det skal jo bare se ordentligt ud - Hvad kører du med nu på din?

bertelsen1
Nyt medlem

Indlæg af bertelsen1 » 6. dec 2008, 15:29

Jeg ville ikke bruge forskellige fælg bredder for og bag, men af stylingsmæssige grunde er det jo selvfølgelig en af måderne at få alle fælgene pænt ud til skærmene for og bag, men jeg foretrækker at kunne skifte rundt på dem hvis der kommer slid problemer pga sporingen, som kan komme pga de undervogns opsætninger man vælger, disse kan for det meste ikke ændres ret meget, og hæl og tå og andet tror jeg stadig kan forekomme på de nyeste vags ligesom tidligere..
Her har du en rigtig god pointe. Jeg har kørt 25000 km med nogle Michelin uden der kom hæl og tå, men det er nu rarest at kunne skifte rundt når de forreste bliver lidt slidte.
Måske et pa spacere bagpå kunne gøre det så i stedet for en bredere fælg, så er jeg da ude over det problem eller???

Brugeravatar
ac242
Medlem

Indlæg af ac242 » 6. dec 2008, 16:11

kan ikke huske hvor meget de stak ud men når man kiggede ovenfra skærmen strittede de ud, men om det var 0,5 cm eller mere kan jeg ikke huske.

mine nyværende 17* ET 47 rager lidt ud forneden af skærmen foran, men er pænt inde når man kigger ovenfra.. kan så ikke lige huske om det er en 7 eller 7,5 :oops:

Btw. org. rs zenith 17* er ET54

kan lige se om jeg kan finde et billed af en gut der har ET 35 på sin octavia på et tyske forum
Allan

Martin VV
Nyt medlem

Indlæg af Martin VV » 6. dec 2008, 16:32

bertelsen1 skrev:
Her har du en rigtig god pointe. Jeg har kørt 25000 km med nogle Michelin uden der kom hæl og tå, men det er nu rarest at kunne skifte rundt når de forreste bliver lidt slidte.
Måske et pa spacere bagpå kunne gøre det så i stedet for en bredere fælg, så er jeg da ude over det problem eller???
Well spacere er jo ulovligt, men ja det er nok det jeg ville vælge, men er bare ikke meget for at bruge 5-10mm og skal de smalle vælges skal det være med nav, men helst minimum 15mm med 8 huller så man undgår for lange bolte, der kan også forkomme unødigt slid af hjullejer i værste tilfælde osv, men er man klar over faldgruberne så kan man jo gøre hvad man vil, jeg har ikke noget problem med 15mm og til nød 10mm med nav..

Dækslid er også mere end bare hæl og tå, for at få det meste ud af dine dæk bør du måle på dem og tilsætte tryk derefter, mere slid på midten end på sidene kræver mere dæktryk og omvendt, 225/40 kræver for det meste omkring 3.0 bar...

Brugeravatar
ac242
Medlem

Indlæg af ac242 » 6. dec 2008, 17:57

fandt lige denne tråd http://www.octavia-forum.de/forum/viewt ... 17&t=34768
anden sidste indlæg
med mit rigtig gode tysk ser det ud til han har 8,5 x 18 ET45 og de rager ud foran... ikke så slemt som mine 8x17 et35
Billede
og endnu et
Billede
og en med 19* ET35 uden bredte på fælg
Billede

men søg lidt rundt derinde, de er meget flinke til at tage billeder af deres biler :-)
Allan

bertelsen1
Nyt medlem

Indlæg af bertelsen1 » 6. dec 2008, 19:25

Ja, de er for langt ude foran. Tak for svarene - Jeg prøver at kigge lidt derinde på det tyske :)

Besvar

Tilbage til "Fælge"