Hehe - den er altså grineren den her tråd.
Det er med at man "strammer" fjederen når man skruer undervognen op.
Fjederen yder en vis modstan i kilonewton opad
Bilen har en vægt i kilonewton nedad - de to ting udligner hinanden indtil jeres biler hænger et eller andet sted i luften.
I forestiller jer altså at når i skruer fjederen opad står bilen stille i luften og fjederen bliver strammet.
Hvis vi skal ophæve dette til en af fysikkens love vil jeg smide min donkraft uad af bagagaerummet imorgen
- den har jeg jo ikke brug for hvis min bil står det samme sted i luften hele tiden.
Hvis fjederen skal blive hårdere skal den vel spændes sammen med nogle "fjederclamps"
eller hvad de nu hedder.
Min konstatering ud fra fysikken love er nu engang at forholdet mellem fjederens modstand og bilens vægt er ens uanset justering.
Hvis man mærker en forskel på bilen tror jeg det kommer af at bilens tyngdepunkt jo hæves uden at fjedrene bliver blødere. Du får altså en "hård" bil der kører på stylter -
Forestil jer en golf med 2 meter høje fjederben, men samme fjedre og vandring(Hårdhed)
Det er ikke svært at forestille sig at den nemt vil vælte i svingene.
Ergo - den lægger mere vægt på hjulene i ydersiden af svingcirklen.
Når bilen flytter mere vægt til hjulene i ydersiden af svinget, men fjederen har samme hårdhed, opleves undervognen hårdere.
Thats it