1,9 tdi hvorfor kun 200 hk

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 32 times
Been thanked: 277 times
Kontakt:

Re: 1,9 tdi hvorfor kun 200 hk

Indlæg af Sorens2 » 22. aug 2014, 10:37

Det var Skoda plader.
De må altid bruges til testkørsel så længe man holder sig på mindre veje. :-)

Min S4 sviner ikke for meget. Den har jo 2 katte på.
G5 R32 - Porsche Diesel Junior

Brugeravatar
jakethemoss
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af jakethemoss » 22. aug 2014, 10:43

Sorens2 skrev:Det var Skoda plader.
De må altid bruges til testkørsel så længe man holder sig på mindre veje. :-)

Min S4 sviner ikke for meget. Den har jo 2 katte på.
Jeg spurgte ikke om den sviner, men om den vil kunne klare et reelt syn? ;)
Hvilket er den problematik der rejses i forbindelse med Diesel tuningen.
Er det da ok at en bil reelt ikke kan klare et syn bare den ikke soder??
Billede

Associeret med BNAutoteknik.dk og BNA Performance

Brugeravatar
Tonny
Admin
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 308 times
Been thanked: 736 times

Indlæg af Tonny » 22. aug 2014, 10:45

Praktisk talt ingen af jeres tunede biler kan jo klare et syn hvis alt går efter reglerne, så hvorfor diskuttere det?

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af Sorens2 » 22. aug 2014, 10:46

Tonny skrev:Praktisk talt ingen af jeres tunede biler kan jo klare et syn hvis alt går efter reglerne, så hvorfor diskuttere det?
Enig.
Nu var det sod/røg jeg tænkte på og der er en voldtunet TDI nok lidt længere fra syn end en let tunet benziner.

Alt i DK er jo forbudt.

Brugeravatar
Tonny
Admin

Indlæg af Tonny » 22. aug 2014, 10:48

Sorens2 skrev:
Tonny skrev:Praktisk talt ingen af jeres tunede biler kan jo klare et syn hvis alt går efter reglerne, så hvorfor diskuttere det?
Enig.
Nu var det sod/røg jeg tænkte på og der er en voldtunet TDI nok lidt længere fra syn end en let tunet benziner.

Alt i DK er jo forbudt.
Lettere ja sikkert. Det er bare gradbøjning af ulovligt vi er igang med nu, og det er det jeg mener er irrelevant.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af Sorens2 » 22. aug 2014, 10:52

Enig. Vi kalder dem sgu lovlige.

Brugeravatar
Tonny
Admin

Indlæg af Tonny » 22. aug 2014, 10:55

Sorens2 skrev:Enig. Vi kalder dem sgu lovlige.
Med din proffesionelle baggrund syntes jeg du bør gøre det ret klart at alt chiptuning, som lovgivningen er idag, som udgangspunkt er ulovligt.

At jeg så som privatmand syntes det er en fjollet regel, og at den iøvrigt kun bliver mere fjollet af at den ikke håndhæves en skid, det er en anden sag.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af Sorens2 » 22. aug 2014, 11:04

Al tuning er som udgangspunkt ulovlig.

Bare lige så det er slået fast.

trs
Nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Indlæg af trs » 22. aug 2014, 11:18

Jeg spør lige dumt.

Hvorfor er det man ikke bare montere programmerbar sprøjt på så extrem en tuning. I stedet for at bruge så meget tid på at reverse engineering standart boxen?

Har læst et sted i tråden at 80 er Sw og 20 % er HW. Det er det nok også på en kæmpe Mercedes eller Audi.

Men hvis måler "bare" er at lave en motor der har masser af effekt. ville det da være noget hurtigere at programmere på en en standart box. -tror jeg.

bugs
Nyt medlem
Geografisk region: København
Been thanked: 4 times

Indlæg af bugs » 22. aug 2014, 11:33

trs skrev:Jeg spør lige dumt.

Hvorfor er det man ikke bare montere programmerbar sprøjt på så extrem en tuning. I stedet for at bruge så meget tid på at reverse engineering standart boxen?

Har læst et sted i tråden at 80 er Sw og 20 % er HW. Det er det nok også på en kæmpe Mercedes eller Audi.

Men hvis måler "bare" er at lave en motor der har masser af effekt. ville det da være noget hurtigere at programmere på en en standart box. -tror jeg.
Det var faktisk en rigtig go point, problemet i af montere F.eks en Aem ems 4 er den ikke kan håndtere dysserne, uden en driver, og mig bekendt er det ikke lavet endnu

Stefan
Medlem
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af Stefan » 22. aug 2014, 12:27

bugs skrev:
trs skrev:Jeg spør lige dumt.

Det var faktisk en rigtig go point, problemet i af montere F.eks en Aem ems 4 er den ikke kan håndtere dysserne, uden en driver, og mig bekendt er det ikke lavet endnu
Nu kan standardboksene jo fint det de skal kunne, så hvorfor bruge penge, tid og kræfter på noget der i sidste ende ikke giver et bedre resultat? Definitionsfiler til maps er rimelig tilgængelige eller kan købes for små penge, så længe man har softwaren til at rette i dem. Derudover findes der tilmed freeware, som helt automatisk lokaliserer akser, maps og skalering til i hvert fald VAG's EDC15. Og så kræver det sgutte meget reverse engineering. ;) Det bliver først mere langhåret, når der skal rettes i assemblerkoden eller lignende, som kræver noget mere teknisk kendskab.

christianB
Nyt medlem
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 1 time

Indlæg af christianB » 22. aug 2014, 12:52

nu er der jo sket lidt siden edc15

men enig - assembler er mere langhåret, men det er de færreste tunere der retter i det. Det er som regel "kun" kalibrerings data der rettes.

trs
Nyt medlem

Indlæg af trs » 22. aug 2014, 19:34

Hvorfor tager det så 80 maps eller hvad det nu kaldes for at justere ind til noget der ryger så meget, hvis det er så hurtigt at rette i?

Jeg spørger helt ærligt, for min erfaring er helt tilbage fra 97 med programmerbar indsprøjtning, og der tog det ikke flere uger med at lave max effekten. Der var det alt det andet der var svært. koldstart dellast mm.
Det var en G1 Gti - altså benzin.
Dengang rettede man bare ladetryk tænding og benzin on the fly. men det gør man vel stadig.

Skal lige slå fast at det ikke er et angreb eller noget, bare undren

Chr-Hj
Medlem
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 188 times
Been thanked: 62 times

Indlæg af Chr-Hj » 23. aug 2014, 08:08

x4000 fandme ikke noget værre :evil:
Kims skrev:Ville godt nok blive tosset hvis den der rygemaskine kørte foran mig i trafikken
Cupra Born Valida 58kwh
Polestar 2 Longrange AWD

retoft
Helt nyt medlem

Indlæg af retoft » 1. sep 2014, 22:00

Altså jeg kan sagtens forstå at den røgudvikling som fabia'en viste da jeg var ovre forbi Søren S2 har ført til debat, ikke at jeg havde troet at det ville føre til så meget , men en smule havde jeg da forventet.... og ja et trykrør sprang på grund af manglende påsvejsning af krave og kurven lignede noget som var løgn, hvilket også tydeligt kan mærkes ved kørsel, så sandt så sandt

men jeg troede altså at vi var enige fra starten af om at det var en test for at sammenligne rullefelter og intet andet vi foretog. hvis der skal præsenteres et færdigt produkt på jysk grund så kræver det sgu at der er nogen som vil betale en bid af lagkagen, for bro og diesel er sgu ikke ligegyldige udgifter bare for at modbevise nogle nok så stædige jyder. Jeg kørte ned forbi Søren S2 fordi jeg var i jylland i forvejen, så det var en minimal omvej, for at fjerne så ligegyldig en diskussion som hvorvidt 2 rullefelter havde ens resultater eller ej (hvilket de havde ned til den mindste lille pony) og regnede desværre ikke med at skulle derover igen sådan lige forløbigt

på nuværende tidspunkt kører jeg med en fil som føles meget bedre, uden det enorme dyk den jeg havde i den dag havde, men har ikke fået det målt, vil dog skyde på at vi stadig ligger meget tæt på 290/520 .... og den er praktisk taget RØGFRI. Dette må jeg dog tilsyneladende forvente at ingen tror på herinde og sådan er verden jo nu engang.

MEN i slutningen af denne ugen bliver filen lavet helt færdig, og så skal der nok komme en kurve op sammen med en video af røgudviklingen, og så er der jo ikke det store tilbage at diskutere idet vi er enige om at felterne stemmer overens, altså er formålet med at køre forbi Søren S2 da jeg gjorde åbenlyst for enhver.

det skal så lige tilføjes at jeg med glæde tog en smule mere røg end nu, for lidt flere heste (den ryger kun ved hård sejtræk og når motoren er helt kold nu, og det er et absolut minimum) men det bliver tilsyneladende slet ikke nødvendigt.

til slut vil jeg lige poientere 2 ting til dem der ville hade at side bagved, det ville jeg også... men med stille og rolig kørsel uden at presse eller sejtrække kunne jeg altså sagtens køre til og fra skole uden at smoke nogen til, for kan sgu godt forstå at man finder det provokerende. MEN det er sgu meget fedt når der så ikke er nogen at kunne give den gas... og så er man sgu lidt ligeglad med en smule røg.

MVH

trs
Nyt medlem

Indlæg af trs » 2. sep 2014, 07:22

Du har selvfølgelig helt ret.

Hvordan har i så fået den til at holde op med at ryge og samtidig bevare effekten?

retoft
Helt nyt medlem

Indlæg af retoft » 2. sep 2014, 07:52

Det er en ligelig blanding af den kølende effekt fra vand/meth og så en mere korrekt indstilling af mængden af brændstof. For et mere konkret svar henviser jeg til drengene fra wd tuning

Brugeravatar
Greden
Aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Silkeborg
Been thanked: 2 times

Indlæg af Greden » 2. sep 2014, 09:44

Der skal virkelig meget tweaking til..
der skal røg til at spoole en turbo, der skal ladetryk til at blæse sort røg ud.
bliver der indsprøjtet diesel for tidligt, så har du et PCP der blæser i luften samt du få diesel ind før det kan afbrændes, kommer det for sent så udebliver effekten.
Sættes en bil på et felt for at blive kørt ind og det hele spiller, så er det ikke nødvendigvis det samme når bilen kommer på gaden ikke når vi er ude i de lidt størrer ombygninger som denne her.

Btw.. så har jeg intet med WDtuning at gøre, hell jeg ejer ikke engang en VAG diesel bil - men synes det er dejligt at der endelig er nogen der har taget det store spring og meldt ud hvad de har lavet.

magre
Medlem
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Indlæg af magre » 2. sep 2014, 19:25

retoft skrev:Altså jeg kan sagtens forstå at den røgudvikling som fabia'en viste da jeg var ovre forbi Søren S2 har ført til debat, ikke at jeg havde troet at det ville føre til så meget , men en smule havde jeg da forventet.... og ja et trykrør sprang på grund af manglende påsvejsning af krave og kurven lignede noget som var løgn, hvilket også tydeligt kan mærkes ved kørsel, så sandt så sandt

men jeg troede altså at vi var enige fra starten af om at det var en test for at sammenligne rullefelter og intet andet vi foretog. hvis der skal præsenteres et færdigt produkt på jysk grund så kræver det sgu at der er nogen som vil betale en bid af lagkagen, for bro og diesel er sgu ikke ligegyldige udgifter bare for at modbevise nogle nok så stædige jyder. Jeg kørte ned forbi Søren S2 fordi jeg var i jylland i forvejen, så det var en minimal omvej, for at fjerne så ligegyldig en diskussion som hvorvidt 2 rullefelter havde ens resultater eller ej (hvilket de havde ned til den mindste lille pony) og regnede desværre ikke med at skulle derover igen sådan lige forløbigt

på nuværende tidspunkt kører jeg med en fil som føles meget bedre, uden det enorme dyk den jeg havde i den dag havde, men har ikke fået det målt, vil dog skyde på at vi stadig ligger meget tæt på 290/520 .... og den er praktisk taget RØGFRI. Dette må jeg dog tilsyneladende forvente at ingen tror på herinde og sådan er verden jo nu engang.

MEN i slutningen af denne ugen bliver filen lavet helt færdig, og så skal der nok komme en kurve op sammen med en video af røgudviklingen, og så er der jo ikke det store tilbage at diskutere idet vi er enige om at felterne stemmer overens, altså er formålet med at køre forbi Søren S2 da jeg gjorde åbenlyst for enhver.

det skal så lige tilføjes at jeg med glæde tog en smule mere røg end nu, for lidt flere heste (den ryger kun ved hård sejtræk og når motoren er helt kold nu, og det er et absolut minimum) men det bliver tilsyneladende slet ikke nødvendigt.

til slut vil jeg lige poientere 2 ting til dem der ville hade at side bagved, det ville jeg også... men med stille og rolig kørsel uden at presse eller sejtrække kunne jeg altså sagtens køre til og fra skole uden at smoke nogen til, for kan sgu godt forstå at man finder det provokerende. MEN det er sgu meget fedt når der så ikke er nogen at kunne give den gas... og så er man sgu lidt ligeglad med en smule røg.

MVH
Jeg må ærligt sige at jeg var imponeret over effekten - uanset den nok ikke helt optimale kørbarhed på daværende tidspunkt - jeg synes stadig at 295 HK fra en gammel 1.9 TDI PD 105 HK er imponerende - det med røgen - jeg ville ikke bryde mig om at min røg så meget, uanset om det kun var ved fuldgas eller sejtræk - men det er jo din bil :mrgreen:

Årsagen til at jeg spurgte til om røgen var pist væk var udelukkende fordi at der slet ikke var nogen vinkel hvor man så røgen bagud selv om du/I sagde at den var næsten væk ...

No hate! Jeg er bare så fandes nysgerrig!! :lol:
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

retoft
Helt nyt medlem

Indlæg af retoft » 2. sep 2014, 22:16

nej har desværre ikke nogen film på nuværende tidspunkt... det skal nok komme, men er desværre ikke udstyrret med et go pro som søren, pisse nemt, så det er jo noget med lige at få en til at filme eller lignende og det var der ikke lige tid til på daværende tidspunkt. Men det kommer, hvis ikke i slutningen af denne uge, så starten af næste, der skulle der gerne være lidt luft fra studiet til at lege med den slags :D

lidt røg kan jeg sagtens leve med når den trækker som den gør :twisted:

Brugeravatar
Donkey
Medlem
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af Donkey » 20. sep 2014, 19:59

Sorens2 skrev:Jeg tror godt folk har fattet at effekten er ok, men når man dukker op med et produkt der ikke lever op til folks forventninger så må man forvente en reaktion.

Effekten er flot. Kurven er elendig og kørbarheden ligeså.
Skulle jeg præsentere noget lign. ville jeg nok lige bruge den ekstra tid på at lave det færdigt ellers vil det blive kommenteret.
Som i oplever nu.

At jeg kører lidt på BNs samlekvalitet med manglende kraver på rør, brækkede beslag, osv er da ganske relevant.
Fabiaen gik i stykker mens den var her.
Det giver bare dårlig reklame.

Jeg husker tydeligt for mange år siden da jeg var på striben KBH for at blære mig lidt med min Audi S2.
Den aften gik der et tændrør og jeg fik stryg af en TT.
Videoen "de" lagde op hed "En Jyde for tæv"
Jeg blev hånet til trods for at der bare var gået et tændrør.
Sådan er livet. Lev med det.
Kan sagtens huske de meget meget lange tråde om din S2ér og TTéren, det var hårde tider for dig ; (

passat305
Helt nyt medlem

Indlæg af passat305 » 20. okt 2014, 08:14

Sorens2 skrev:Jeg tror godt folk har fattet at effekten er ok, men når man dukker op med et produkt der ikke lever op til folks forventninger så må man forvente en reaktion.

Skulle jeg præsentere noget lign. ville jeg nok lige bruge den ekstra tid på at lave det færdigt ellers vil det blive kommenteret.
Som i oplever nu.

At jeg kører lidt på BNs samlekvalitet med manglende kraver på rør, brækkede beslag, osv er da ganske relevant.

Jeg husker tydeligt for mange år siden da jeg var på striben KBH for at blære mig lidt med min Audi S2.

Sådan er det jo desværre Søren. Os der kendte bilen, og dig, vidste jo godt at det var misundelse. Men ja, hvis tingene ikke er lavet rigtigt, så bliver man savet ned, ligegyldigt hvor lille fejlen er.
;-)

comforttraktoren
Nyt medlem
Been thanked: 7 times

Indlæg af comforttraktoren » 20. okt 2014, 19:11

passat305 skrev:

Som i oplever nu.

Sådan er det jo desværre Søren. Os der kendte bilen, og dig, vidste jo godt at det var misundelse. Men ja, hvis tingene ikke er lavet rigtigt, så bliver man savet ned, ligegyldigt hvor lille fejlen er.
Jeg har det lidt svært med janteloven...
Men jeg har det også lidt svært med dem som kommer og siger højt og til mange hvor dygtige de er; især hvis det viser sig at det der er så pisse gode til, ikke er så gennemført godt som det burde være i forhold til de ord de bruger.
Jeg har det svært med janteloven, men jeg mener at man bør være ydmyg i forhold til egne evner.
Af en eller anden grund står der mere i plus på min konto ved Søren end hos de fleste andre.

Og jeg disser ingen her ! konstaterer bare.
Hilsen Tommy

Spørgsmålet om Golf er ikke om, men hvornår den næste skal købes !

Aeggos
Medlem

Indlæg af Aeggos » 20. okt 2014, 19:30

comforttraktoren skrev:
passat305 skrev:

Som i oplever nu.

Jeg har det lidt svært med janteloven...
Men jeg har det også lidt svært med dem som kommer og siger højt og til mange hvor dygtige de er; især hvis det viser sig at det der er så pisse gode til, ikke er så gennemført godt som det burde være i forhold til de ord de bruger.
Jeg har det svært med janteloven, men jeg mener at man bør være ydmyg i forhold til egne evner.
Af en eller anden grund står der mere i plus på min konto ved Søren end hos de fleste andre.

Og jeg disser ingen her ! konstaterer bare.
jeg tror vi har haft nok bad blood her på forum, det er uddebateret og folk er trætte af det. Samt halvdelen af VAGcars har postuleret hvem de støtter, givet rygklap og givet det modsatte til "konkurrenterne".

At vi fortsætter den dårlige stemning her tjener INTET formål.. så skal vi udtale os om tunere, i positive vendninger, skal vi så ikke gøre det med øje for at rose de tunere som vi kan lide, og lade det være det??? istedetfor at hælde mere brænde på bålet?

Fint at man vil rose nogle hvis arbejde man kan lide, men er det med øje for at stille andre i dårligt lys eller skabe splid er det sgu dårlig stil..

Brugeravatar
Josl
Medlem
Geografisk sted: Østerbro

Indlæg af Josl » 20. okt 2014, 20:04

Aeggos skrev:
jeg tror vi har haft nok bad blood her på forum, det er uddebateret og folk er trætte af det. Samt halvdelen af VAGcars har postuleret hvem de støtter, givet rygklap og givet det modsatte til "konkurrenterne".

At vi fortsætter den dårlige stemning her tjener INTET formål.. så skal vi udtale os om tunere, i positive vendninger, skal vi så ikke gøre det med øje for at rose de tunere som vi kan lide, og lade det være det??? istedetfor at hælde mere brænde på bålet?

Fint at man vil rose nogle hvis arbejde man kan lide, men er det med øje for at stille andre i dårligt lys eller skabe splid er det sgu dårlig stil..
+1000

Hold op det er trættende at høre på det mudderkasteri der.. :cry:
"Hvor blev min signatur af?"

comforttraktoren
Nyt medlem
Been thanked: 7 times

Indlæg af comforttraktoren » 20. okt 2014, 20:08

Jeg er ENIG, og har taget det til mig, beklager mit skriv...!
Hilsen Tommy

Spørgsmålet om Golf er ikke om, men hvornår den næste skal købes !

Aeggos
Medlem

Indlæg af Aeggos » 20. okt 2014, 20:18

comforttraktoren skrev:Jeg er ENIG, og har taget det til mig, beklager mit skriv...!
+1000

Respekt ven :)

Richardt
Helt nyt medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Kommerciel bruger: http://www.carpolish.dk
Geografisk sted: Padborg
Kontakt:

Re: Sv: 1,9 tdi hvorfor kun 200 hk

Indlæg af Richardt » 6. nov 2014, 11:31

jakethemoss skrev:Søren, det med syn er da ikke noget du hænger dig i hvad benzin tuning angår, hvad med dit Audi projekt, kan den klare et reelt syn?
Eller skal den kun køre på Golf 2 plader som der tidligere er blevet praktiseret? ;)
melander1980 skrev:
jakethemoss skrev:Søren, det med syn er da ikke noget du hænger dig i hvad benzin tuning angår, hvad med dit Audi projekt, kan den klare et reelt syn?
Eller skal den kun køre på Golf 2 plader som der tidligere er blevet praktiseret? ;)
:lol: :lol: :lol:

Aeggos
Medlem

Indlæg af Aeggos » 6. nov 2014, 13:39

Hvad er pointen???

Brugeravatar
Martin1986