Kørelys i nyere skodaer
-
ohaue
- Nyt medlem
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Kørelys i nyere skodaer
Hejsa,
Sidder og roder i en spritny Superb og har lagt mærke til på flere nye skodaer at når lysvælger står på auto, så er der kørelys, hvilket vil sige lys i tågelygter og ingen lys bag på. Med lyssensor tænder den så selv for det rigtige lys når det bliver mørkt. Jeg ved jeg kan lade lysvælger stå på altid tændt, men så er navigationsskærm altid mørk - også om dagen. Jeg vil gerne have hjælp til hvordan jeg koder bilen således at der altid er lys foran og bagpå når lysvælger står i auto - dag og nat. Sådan virker det på f.eks. passat når den er kodet til Scandinavisk kørelys.
Jeg har fundet ud af at hvis jeg i VCDS i 09/Centra elektronik ændrer Byte 11/bit 2, så er der om dagen altid lys foran - men ikke bagpå. Hvad mangler jeg ? Andre med Skoda må da have haft samme tanker.
Mvh Otto
Sidder og roder i en spritny Superb og har lagt mærke til på flere nye skodaer at når lysvælger står på auto, så er der kørelys, hvilket vil sige lys i tågelygter og ingen lys bag på. Med lyssensor tænder den så selv for det rigtige lys når det bliver mørkt. Jeg ved jeg kan lade lysvælger stå på altid tændt, men så er navigationsskærm altid mørk - også om dagen. Jeg vil gerne have hjælp til hvordan jeg koder bilen således at der altid er lys foran og bagpå når lysvælger står i auto - dag og nat. Sådan virker det på f.eks. passat når den er kodet til Scandinavisk kørelys.
Jeg har fundet ud af at hvis jeg i VCDS i 09/Centra elektronik ændrer Byte 11/bit 2, så er der om dagen altid lys foran - men ikke bagpå. Hvad mangler jeg ? Andre med Skoda må da have haft samme tanker.
Mvh Otto
12' Golf 2,0 Highline med følgende tilføjelser:
Scirocco Sportsrat, Navi, Bakkamera, Alarm, Regn/lyssensor, Fjernlysassistent, LED/Xenon, LED baglygter, Webasto fyr, PDC/OPS
[/color][/size]
18' Passat 2,0 Highline med følgende tilføjelser:
PLA, El Bagklap, Svingbart træk, TPMS, Discover Pro, Area View, Klapspejle, Side Assist, Lane Assist, Alarm, Dynaudio Soundsystem, Kessy (Easy Open/Easy Close), Dynamisk lys assistent, Trailer assistent, Kø assistent, Emergency Assist.
[/color][/size]
Scirocco Sportsrat, Navi, Bakkamera, Alarm, Regn/lyssensor, Fjernlysassistent, LED/Xenon, LED baglygter, Webasto fyr, PDC/OPS
[/color][/size]
PLA, El Bagklap, Svingbart træk, TPMS, Discover Pro, Area View, Klapspejle, Side Assist, Lane Assist, Alarm, Dynaudio Soundsystem, Kessy (Easy Open/Easy Close), Dynamisk lys assistent, Trailer assistent, Kø assistent, Emergency Assist.
[/color][/size]
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 856 times
- Been thanked: 2400 times
Re: Kørelys i nyere skodaer
Næh; for det ser super godt ud, med kørelys i tågelygterne og intet bagpå
Den tænder jo selv for resten, når det er nødvendigt.
‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus
- Thyge
- Nyt medlem
- Geografisk sted: Faaborg
- Been thanked: 0
Min lysvælger står altid på tændt, og min navi er ikke mørk men justerer selv lysstyrken afhængigt af hvor mørkt det er.
Jeg synes ikke det er pænt med lys i tågelygterne. Smag og behag.
Thomas
VW Passat CC, 170hk/DSG, med en del gejl...
VW Passat CC, 170hk/DSG, med en del gejl...
- Uffe
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Bryrup
- Been thanked: 2 times
Nye EU regler siger at man udenfor lygtetændingstiden gerne må undlade at tænde baglygterne i lande hvor kørelys er påkrævet. Det er i et forsøg på at spare brændstof.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
-
ohaue
- Nyt medlem
Hej Tyge,Thyge skrev:Min lysvælger står altid på tændt, og min navi er ikke mørk men justerer selv lysstyrken afhængigt af hvor mørkt det er.
Hvis du sætter lysvælger på tændt, så står navi vel i "nat" mode med mørk/sort skærm konstant ?
Men var ikke klar over de nye EU regler - men også det var mystisk at Skoda sendte biler på gaden som ikke overholdte loven, men det gør de så
Synes nu personligt at xenon ser bedre ud end bare lys i tågelygter - men tak for indput. Mangler dog stadig indput til hvordan det kan kodes som beskrevet i første post.
Mvh Otto
[/color][/size]
[/color][/size]
[/color][/size]
[/color][/size]
-
Allanxx
- Medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 31 times
Du skal ind i noget af det langkodning, for den er derinde. Jeg kan dog ikke huske hvor.
Du kan også lave om så lyset først tænder når du slipper håndbremsen.
- strandgaard
- Medlem
- Geografisk sted: Ebeltoft
- Been thanked: 3 times
Nej de gør ikke - de nye regler siger netop at man ikke behøver at tænde baglys sammen med dedikeret kørelys - under forudsætning af at der er lysautomatik på bilen.ohaue skrev: Men var ikke klar over de nye EU regler - men også det var mystisk at Skoda sendte biler på gaden som ikke overholdte loven, men det gør de så![]()
Enig, men har du set hvad en ny Xenon pære koster???ohaue skrev: Synes nu personligt at xenon ser bedre ud end bare lys i tågelygter - men tak for indput. Mangler dog stadig indput til hvordan det kan kodes som beskrevet i første post.
Jan Strandgaard
The only real wisdom is knowing you know nothing
2025 Skoda Enyaq Coupe 85
2020 VW eGolf
2020 VW eGolf
-
ohaue
- Nyt medlem
Hejsa,
.
I øvrigtg kørte jeg fra Vestjylland og til Østjylland i dag - en tur i dagslys på lidt over 2 timer, hvor navigationsskærmen 75% af tiden stod på natdisplay hvilket vel vil sige at xenonlygterne også var tændt 75% af tiden, så måske man skulle kigge lidt på den automatiske lysjustering.
Mvh Otto
Ja du har helt ret Jan - fik vist formuleret mig lidt dårligt der, men troede ikke det var lovligt indtil jeg hørte om de nye EU regler - gad vide hvor meget diesel man så kan spare på det ?strandgaard skrev: Nej de gør ikke - de nye regler siger netop at man ikke behøver at tænde baglys sammen med dedikeret kørelys - under forudsætning af at der er lysautomatik på bilen.
Ja original til passaten er det vist noget med 1500 eller deromkring og sikkert også til skoda, men har kørt med tændt lys i passaten i 2 år nu og den er ikke sprunget endnustrandgaard skrev: Enig, men har du set hvad en ny Xenon pære koster???
I øvrigtg kørte jeg fra Vestjylland og til Østjylland i dag - en tur i dagslys på lidt over 2 timer, hvor navigationsskærmen 75% af tiden stod på natdisplay hvilket vel vil sige at xenonlygterne også var tændt 75% af tiden, så måske man skulle kigge lidt på den automatiske lysjustering.
Mvh Otto
[/color][/size]
[/color][/size]
[/color][/size]
[/color][/size]
-
Anders D
- Meget aktiv medlem
- Geografisk region: København
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 190 times
Skægt du lige nævner det.ohaue skrev:I øvrigtg kørte jeg fra Vestjylland og til Østjylland i dag - en tur i dagslys på lidt over 2 timer, hvor navigationsskærmen 75% af tiden stod på natdisplay hvilket vel vil sige at xenonlygterne også var tændt 75% af tiden, så måske man skulle kigge lidt på den automatiske lysjustering.
Jeg har en oplevelse af at enten hastighed eller tidspunkt har noget at sige ift. hvornår den synes vi skal køre med nærlys.
Jeg ved det er sådan i Golf 6 platformen (hastighedsafhængig kørelys) men troede ikke det var sådan på Golf 5/Passat 3C platformene..
- strandgaard
- Medlem
- Geografisk sted: Ebeltoft
- Been thanked: 3 times
Min tænder lyset når jeg har kørt et stykke tid med over 140 km/t - siger min kone 
Og iøvrigt også når vinduesviskerne har kørt et antal gange.
Men det er vist et kodningsspørgsmål.
Og iøvrigt også når vinduesviskerne har kørt et antal gange.
Men det er vist et kodningsspørgsmål.
Jan Strandgaard
2020 VW eGolf
2020 VW eGolf
- clayton
- Nyt medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- Been thanked: 7 times
Mit tågelygter tænder når jeg lægger håndbremsen, og så der er ikke lys i radio m.m.jydefyr29 skrev:Du skal ind i noget af det langkodning, for den er derinde. Jeg kan dog ikke huske hvor.
kan bare ikke huske hvor det er man piller, men synes ikk det var svært....
Seat Altea 2008
ID4 MAX, UP! DK-2017 
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 856 times
- Been thanked: 2400 times
Man kunne jo også bare slå "nightmode" fra på sin navigation, så er den prut da slået? 
‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus
-
boelle
- Helt nyt medlem
GaSelle skrev:Næh; for det ser super godt ud, med kørelys i tåbelygterne og intet bagpåDen tænder jo selv for resten, når det er nødvendigt.
Hvem ser det supergodt ud for? Man skulle tro du ikke har prøvet at blive blændet af noget man slet ikke må have tændt med mindre det er TÅGET eller regner KRAFTIGT.
-
boelle
- Helt nyt medlem
fidusen med kun at tænde lys foran er at man har meget længere levetid på instrumentlys som vist er temmelig dyrt at få skiftet nu om dage, og lys bag skal heller ikke skiftes så tit.
xeon pære spænger ikke som alm pære, de bliver svagere og svagere og til sidst kan der ikke springe noget i gnistgabet og så er det om med mulvarpen ca 1000 kr pr styk
xeon pære spænger ikke som alm pære, de bliver svagere og svagere og til sidst kan der ikke springe noget i gnistgabet og så er det om med mulvarpen ca 1000 kr pr styk
- Dasker
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Vinderup
- Has thanked: 7 times
boelle skrev:GaSelle skrev:Næh; for det ser super godt ud, med kørelys i tåbelygterne og intet bagpåDen tænder jo selv for resten, når det er nødvendigt.
Hvem ser det supergodt ud for? Man skulle tro du ikke har prøvet at blive blændet af noget man slet ikke må have tændt med mindre det er TÅGET eller regner KRAFTIGT.
Tåbelygter???
Ved ikke selv hvad du kører i men sikkert en seat med gule plader og krom spejlhuse.
På sådan en skoda har man faktisk fundet ud af at placere en ekstra pære ved siden af tågelyset.
Og mener kun at det er 15 w, så det er nok begrænset hvad de blænder.
Så skal du ihvertfald ned på knæ.
mvh:
Kenneth Askov Hansen
Skoda Octavia 2.0 TDi Elegance 2014. Men en masse dejlige ting. bla: KEESY, xenon lygter med LED. 220v stik. Canton.
Ting der er kodet indtil videre :TPMS High, Tågelygter til CH/LH, LED nrpladelys, trailer kontrollampe i instrument, Needle sweep, Mindre sprinkler på lygter, Led stribe slukket ved blink. Visning af blæser ved auto. MIB 2,5 Columbus monteret. Klapspejle med nedblænding. RVC High. En lille chipning. Virtual Cockpit.
Kommende projekter:
VCDS Altid nyeste version.
Kenneth Askov Hansen
Skoda Octavia 2.0 TDi Elegance 2014. Men en masse dejlige ting. bla: KEESY, xenon lygter med LED. 220v stik. Canton.
Ting der er kodet indtil videre :TPMS High, Tågelygter til CH/LH, LED nrpladelys, trailer kontrollampe i instrument, Needle sweep, Mindre sprinkler på lygter, Led stribe slukket ved blink. Visning af blæser ved auto. MIB 2,5 Columbus monteret. Klapspejle med nedblænding. RVC High. En lille chipning. Virtual Cockpit.
Kommende projekter:
VCDS Altid nyeste version.
- Uffe
- Aktiv medlem
- Geografisk sted: Bryrup
Næ hov, det passer ikke. Man må hjertens gerne køre med tåbelys 24/7, bare ens normale kørelys er slukket. Dvs. du må have lys i 2 pærer fortil, så vælger du selv om de skal sidde højt eller lavt.boelle skrev: Hvem ser det supergodt ud for? Man skulle tro du ikke har prøvet at blive blændet af noget man slet ikke må have tændt med mindre det er TÅGET eller regner KRAFTIGT.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
- Pete
- Medlem
- Geografisk sted: Randers
Det er fuldt lovligt at benytte de forreste tågelygter som kørelys. De må bare ikke tænde automatisk. Det har været flere tråde om emnet. Iøvrigt så blænder korrekt justerede tågelygter da ikke.boelle skrev:Man skulle tro du ikke har prøvet at blive blændet af noget man slet ikke må have tændt med mindre det er TÅGET eller regner KRAFTIGT.
VagCom/VCDS
-
Gossa
- Aktiv medlem
- Geografisk sted: Århus området
- Has thanked: 1 time
Tågelys som kørelys er vist kun godkendt udenfor den almindelige lygtetændingstid (om dagen).Uffe skrev:Næ hov, det passer ikke. Man må hjertens gerne køre med tåbelys 24/7, bare ens normale kørelys er slukket. Dvs. du må have lys i 2 pærer fortil, så vælger du selv om de skal sidde højt eller lavt.boelle skrev: Hvem ser det supergodt ud for? Man skulle tro du ikke har prøvet at blive blændet af noget man slet ikke må have tændt med mindre det er TÅGET eller regner KRAFTIGT.
Og at man naturligvis kun må benytte tågelyset om natten såfremt at vejret kræver dette.
mvh
Gossa
SEAT Alhambra Signo 2001 TDI PD.
Reflexsilber, Elektrisk-, Vinter- og Teknikpakker, Parkeringsvarmer m/ T70 fjernbetjening, Sony Ericsson BT installation.
Audi A6 Avant, 2.8 AUT, 1998
Gossa
SEAT Alhambra Signo 2001 TDI PD.
Reflexsilber, Elektrisk-, Vinter- og Teknikpakker, Parkeringsvarmer m/ T70 fjernbetjening, Sony Ericsson BT installation.
Audi A6 Avant, 2.8 AUT, 1998
- dkull
- Nyt medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
Kan man kode det sammen op en Altea FR fra 12/2006? den har lys sensor og auto på lys kontakt...? evt lidt noob guide
Med venlig hilsen
Mathias
Seat Leon ST 1,6 TDI Style DSG Van
Udstyr: Fuld LED, Panorama tag, P-sensor for og bag, bak camerar, Seat Nav, Adaptiv fart pilot, Lane assist, regn sensor, lyssensor, foldebare spejle
Mathias
Seat Leon ST 1,6 TDI Style DSG Van
Udstyr: Fuld LED, Panorama tag, P-sensor for og bag, bak camerar, Seat Nav, Adaptiv fart pilot, Lane assist, regn sensor, lyssensor, foldebare spejle