Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
Ozona
Medlem
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 3. dec 2008, 19:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 110 times
Been thanked: 90 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Ozona » 6. apr 2024, 06:45

BrianDS skrev:
6. apr 2024, 00:03


Nej, jeg tror bestemt ikke du har forstået hvad jeg mener.
Er det jævnt fordelt 24/7/365, så er det sandsynligvis ikke noget problem - problemet opstår når størstedelen fx gerne vil lade op natten til mandag, eller lignende, fordi batteriet er tomt og bilen skal være klar til at køre på arbejde - det var samtidighedsfaktoren vi talte om.
Jeg kan ikke vide hvornår naboerne har planlagt at deres bil skal lade, og det er jo så dér problemerne kan opstå.

Og nej, jeg tror ikke på en løsning hvor man aftaler med naboerne hvornår man kan lade bilen, eller tilsvarende "intelligente" løsninger der begrænser ladeeffekten - det vil være meget dyrt, og også flytte folk væk fra elbiler.

Som sagt, med 150A til deling, og uden hensyn til andet forbrug, så vil der ikke kunne lade mere end 9 elbiler, samtidig.
Sikringen burde de kunne opgradere, kablet på 150 kvadrat alukabel burde kunne klare cirka 220A, så der er lidt plads endnu. Men den nyeste udstykning med kun det halve antal matrikler har alligevel fået 240 kvadrat alukabel.


Mit netselskab udstiller så vidt jeg er orienteret ikke data på belastningen af deres transformatorstationer (det er et meget lille netselskab), men den data kan du heller ikke bruge til noget, for den angivne transformatorstation forsyner flere veje, som hver især har deres forsyning (kabel), med sikringer foran, det er denne sikring der er 150A.



Samtidighedsfaktoren er problemet, og alle er ikke så privilegerede at de har en fælles forsyning der (næsten) er dimensioneret til at kunne lade én bil pr husstand - samtidig
Jeg er helt enig med Brian her... Vores elnet er slet ikke gearet til den hastighed vi har på udrulningen af El-biler. Alle vil lade når det er billigst, og derfor vil alle også lade samtidig, jeg er overbevist om det bliver et problem før, eller siden.

Men typisk de danske regeringer, så stikker vi hovedet i busken, og snakker ikke om det, eller prøver at finde en løsninger før det rent faktisk ER for sent, og problemet opstår
These users thanked the author Ozona for the post (total 2):
BrianDSRIX
Maj 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Konebil: Maj 2024 - E-Golf 2020

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 415
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 61 times
Been thanked: 115 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af nbryde » 6. apr 2024, 06:49

peter w skrev:
5. apr 2024, 13:15

Også heldigt, at de ikke har hørt om, at elbiler er så distancedårlige i koldt vejr, og at de ikke kan anvendes til lange distancer.
Det er et spørgsmål om antallet af pauser, så kan alt lade sig gøre. Men hvis du gerne vil kunne køre 3 timer eller 300 km i god fart på motorvejen i koldt vejr uden at skulle stoppe, så pøj pøj med at finde en elbil der kan det.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 6. apr 2024, 07:13

LIdt pudsigt, den enighed der her gives udtryk for mht hvilket issue samtidighedsfaktoren kan blive.

Jeg mindes en tidligere debat, hvor jeg førte det synspunkt, at elaftale med spotpris faktisk ville være med til at forstærke det issue.
Fordi - netop som der er konsensus omkring her - alle vil lade når det er billigst. AKA - "samtidighedsfaktoren".

Og i samme åndedrag ræsonnerede jeg, at fastprisaftaler dermed - i hvert fald i teorien - kunne være en balancerende faktor i forhold til vores elnet, idet man der vil være "ligeglad" med hvornår man lader (lige bortset fra forbrugstariffen.. men ellers).

Men det argument syntes ikke rigtigt at vinde gehør .. hehe :)
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
DanielB12RIX
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 404
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 126 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Avatar » 6. apr 2024, 07:32

.. og som jeg har gjort mig tiltalsmand for tidligere:

Laver man en gennemsnitsbetragtning, ser det måske lidt anderledes ud:

Det typiske kørselsmønster på 20.000 km om året. Gennemsnitsfart på 54km/t.

Hvis vi forestiller os en ladestruktur hvor elbilen kan lades op lige så snart den holder stille (foran arbejdspladsen, Brugsens parkeringsplads, ved børnehaven, elskerens indkørsel, ...), kan man nøjes med at lade med ca. 1,6 kW.

Den elprisstruktur der er gældende lige understøtter ikke ligefrem dén ladestrategi.
These users thanked the author Avatar for the post:
mertodinlo

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 6. apr 2024, 07:48

Avatar skrev:
6. apr 2024, 07:32
Hvis vi forestiller os en ladestruktur hvor elbilen kan lades op lige så snart den holder stille (foran arbejdspladsen, Brugsens parkeringsplads, ved børnehaven, elskerens indkørsel, ...), kan man nøjes med at lade med ca. 1,6 kW.
.. men .... er det en realistisk ladeinfrastruktur du bringer til torvs her ?

Der skal være et udtag ved hver eneste tænkelige p-plads i kongeriget.
Og stikket skal sættes i, uanset om man holder 5-10-20-60 minutter. Det gad jeg i hvert fald ikke bøvle med :)

Det er fuldstændig urealistisk i mine ører. Og så synes jeg ikke man kan bruge din vinkel til så meget... andet end at notere det som en teori.

Det svarer jo til at sige, at hvis en bil er 4m lang, så kan der på en vejstrækning på 1000m godt være 250 biler, og de kan alle sammen køre med 80 km/t. Blot de alle kører med samme hastighed hele tiden.
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
DanielB12majbomBrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4618 times
Been thanked: 2040 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 6. apr 2024, 08:51

Vi har en postdoc ansat hos os, der forsker i netop elnettets udnyttelse ifbm den grønneomstilling, med fokus på den socioøkonomiske konsekvens af tilskud (😮💨). Udover at han synes @BrianDS’ solcelleløsning er den bedste løsning - altså solceller der kun dækker tomgangsniveauet - så har han også undersøgt hvornår folk med elbiler lader og hvorfor de har valgt det tidspunkt.. kan ikke huske tallene præcis, men det omkring de 90 pct (af den målgruppe han spurgte, hvor der var noget socioøkonomisk tilgang i udvælgelsen ind over) der lader mellem 00.00-07.00. Primært fordi man i årtier har fået banket ind i hovedet, at strøm er billigst om natten.
Et senere spørgsmål var så, at hvis man ved elprisen er billigere om dagen, ville man så lade op om dagen.. og generelt nej - fordi det er mest komfortabelt, at når du har kørt den sidste planlagte tur, så sætter du bilen til opladning,
Folk gider ikke gå ud og sætte bilen til opladning, hvis de alligevel skal køre ungerne til gymnastik senere på aftenen.

Når jeg ser på dem jeg kender med elbiler, inkl mig selv, og som hans siger, så er der simpelthen for bøvlet at sætte stik ind og ud, og scanne apps og kort etc, til at jeg gider gøre det mere end en gang om dagen.. og vi lader begge biler dagligt - kærestens om eftermiddagen og min om natten.
HansH skrev:
6. apr 2024, 07:48

Det svarer jo til at sige, at hvis en bil er 4m lang, så kan der på en vejstrækning på 1000m godt være 250 biler, og de kan alle sammen køre med 80 km/t. Blot de alle kører med samme hastighed hele tiden.
Hvis man har brugt bare lidt timer på ing.dk så giver sådan en udtalelse nervøse tiks over RUF-mafiaens komme, og dens tossede ideer 😨😂
Vedhæftede filer
IMG_1767.jpeg
IMG_1767.jpeg (92.88 KiB) Vist 2915 gange
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
HansHBrianDS
Det er jo bare for sjovt

heinejepsen
Nyt medlem
Indlæg: 157
Tilmeldt: 17. nov 2014, 14:55
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 47 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af heinejepsen » 6. apr 2024, 15:17

Jeg gider sq godt sætte bilen til om dagen hvis det er billigere. Den lader fx nu :-)
These users thanked the author heinejepsen for the post:
donfetaful
TMY 2023 LR
Skoda Citigo 2014

ij6210
Aktiv medlem
Indlæg: 1603
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 95 times
Been thanked: 143 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 6. apr 2024, 18:57

Realtor skrev:
5. apr 2024, 10:19
Men det bliver jo også et problem herhjemme på sigt. På min bette stikvej er der 30 husstand, forholdsmæssigt nyere huse. Idag har ca. 40% elbiler, og der skulle være noget om når vi rammer 80% hvis alle lader på samme tid, at der ikke er strøm nok tilgængeligt til alle.

Sagt af en nabo der er noget forsker indenfor el verdenen, så der er nok noget om snakken
Hvis alle kan lave mad mellem kl. 17 og 21, hvorfor kan alle så ikke lade mellem kl. 21 og 06? De fleste har kun brug for at lade max 30 kWh pr. dag, på 9 timer er 4 kWh nok. Intelligente balanceringssystemer vil også kunne hjælpe.
Audi A3 2.0 TDI 2011, Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011, Audi SQ5 3.0 TDI 2013, VW Touran 1.5 TSI DSG 2020, Tesla Model 3 (2024)
Tesla Model 3 (2023)

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 594 times
Been thanked: 890 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 6. apr 2024, 19:22

ij6210 skrev:
6. apr 2024, 18:57
Hvis alle kan lave mad mellem kl. 17 og 21, hvorfor kan alle så ikke lade mellem kl. 21 og 06? De fleste har kun brug for at lade max 30 kWh pr. dag, på 9 timer er 4 kWh nok. Intelligente balanceringssystemer vil også kunne hjælpe.
Jeg satte bilen til at lade da jeg kom hjem her til eftermiddag. Den slår fra kl 1700.
Laver mad ved de 2 peaks omkring 1830-1845. Der er brugt 2 blus 1 på fuld skald, og et på sådan middelhøj varme.
Og tog en liter eller sådan noget fra cookeren.

En elbil hiver 100% fra start til slut. Uanset om man sætter den til 4 eller 11 kW.
Ovn og kogeplader giver 100% i starten, og så on/off for at holde temperaturen.

Billede
These users thanked the author Korreborg for the post (total 4):
akaupBrianDSHr_RavnDanielB12
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 6. apr 2024, 21:32

HansH skrev:
6. apr 2024, 07:13
LIdt pudsigt, den enighed der her gives udtryk for mht hvilket issue samtidighedsfaktoren kan blive.

Jeg mindes en tidligere debat, hvor jeg førte det synspunkt, at elaftale med spotpris faktisk ville være med til at forstærke det issue.
Fordi - netop som der er konsensus omkring her - alle vil lade når det er billigst. AKA - "samtidighedsfaktoren".

Og i samme åndedrag ræsonnerede jeg, at fastprisaftaler dermed - i hvert fald i teorien - kunne være en balancerende faktor i forhold til vores elnet, idet man der vil være "ligeglad" med hvornår man lader (lige bortset fra forbrugstariffen.. men ellers).

Men det argument syntes ikke rigtigt at vinde gehør .. hehe :)
Fastprisen er efterhånden en svær størrelse, og med elbil ofte en dyr løsning, medmindre man har en aftale fra før sommeren 2021.

Hvis vi havde overskud af energi døgnet rundt, og et godt og robust elnet, der teknisk set var overdimensioneret, så ville fastpris sandsynligvis være mere udbredt, og det ville være lettere at sprede belastningen.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 6. apr 2024, 21:36

ij6210 skrev:
6. apr 2024, 18:57
Realtor skrev:
5. apr 2024, 10:19
Men det bliver jo også et problem herhjemme på sigt. På min bette stikvej er der 30 husstand, forholdsmæssigt nyere huse. Idag har ca. 40% elbiler, og der skulle være noget om når vi rammer 80% hvis alle lader på samme tid, at der ikke er strøm nok tilgængeligt til alle.

Sagt af en nabo der er noget forsker indenfor el verdenen, så der er nok noget om snakken
Hvis alle kan lave mad mellem kl. 17 og 21, hvorfor kan alle så ikke lade mellem kl. 21 og 06? De fleste har kun brug for at lade max 30 kWh pr. dag, på 9 timer er 4 kWh nok. Intelligente balanceringssystemer vil også kunne hjælpe.
Typisk er det mest attraktivt at lade 00-06, de fleste kan nemt nå at lade en elbil i den periode.
Hvis alle på vores vej laver mad, så kan vi hver især bruge cirka 6,5A pr fase, det går fint nok, for sandsynligheden for at alle bruger alle faser er ikke så stor, og oftest ikke så længe da det ikke tager mange timer med fuld belastning at lave mad og lignende

Når så man sætter elbilen til så trækker den 16A på alle tre faser samtidig, og i flere timer, det betyder med 23 husstande, at hver husstand lader én elbil, så vil der alene ved elbilerne være et træk på 368A pr fase - og vi har altså kun 150A Inklusive alt andet forbrug
Sandsynligvis vil alle ikke lade samtidig, men med 50 køretøjer er grænsen på 150A ikke langt væk hvis andelen af elbiler stiger.
These users thanked the author BrianDS for the post:
RIX
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

ij6210
Aktiv medlem
Indlæg: 1603
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 95 times
Been thanked: 143 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 10. apr 2024, 13:26

https://finans.dk/privatokonomi/ECE1700 ... -og-blodig

Andel, som de facto er Clever (nej, jeg gider ikke diskutere det, det er i sidste ende samme ejer), kommer nu med et tilbud, hvor man kan afbetale ladeboks over 36 måneder.
Men modsat Clever, så kan man tilsyneladende ikke få et all-inclusive produkt.

Smart af Andel/Clever, at man nu har 2 nærmest identiske enheder, men som kan differentiere produkterne. Det er lige som når TDC både ejer YouSee og Telmore. Samme ejer, samme net, samme teknikere osv., men forskellige brands.
Audi A3 2.0 TDI 2011, Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011, Audi SQ5 3.0 TDI 2013, VW Touran 1.5 TSI DSG 2020, Tesla Model 3 (2024)
Tesla Model 3 (2023)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 10. apr 2024, 16:15

ij6210 skrev:
10. apr 2024, 13:26
https://finans.dk/privatokonomi/ECE1700 ... -og-blodig

Andel, som de facto er Clever (nej, jeg gider ikke diskutere det, det er i sidste ende samme ejer), kommer nu med et tilbud, hvor man kan afbetale ladeboks over 36 måneder.
Men modsat Clever, så kan man tilsyneladende ikke få et all-inclusive produkt.

Smart af Andel/Clever, at man nu har 2 nærmest identiske enheder, men som kan differentiere produkterne. Det er lige som når TDC både ejer YouSee og Telmore. Samme ejer, samme net, samme teknikere osv., men forskellige brands.
Der er også den forskel at man kan få refusion med solceller hos Clever x Power, men ikke Clever x Andel

FDM/Ilyas Drogu siger godt nok at de "Overordnet arbejder FDM dog for, at markedet indrettes på en måde, så de nuværende forhindringer for at skifte ladeudbyder fjernes, da det vil betyde øget konkurrence uafhængigt af selskabernes skiftede tilbud, lyder meldingen"

Men de er samtidig modstander af at man fjerner refusionsordningen og erstatter den med reduceret elafgift, fordi de mener det skævvrider (altså for dem der ikke lader hjemme) - de vil hellere have en mere separat afregning hvor man har et total abonnement til sin lader som man så kan skifte - uafhængig af den øvrige elaftale til huset. Personligt synes jeg FDM's løsning giver alt for meget kompleksitet i forhold til reduceret elafgift helt generelt.
Samtidig tager deres forslag ikke højde for hverken elbaseret opvarmning, solceller, eller andre forhindringer - men det kan være fordi de gerne selv vil være den foretrukne operatør - men ikke have el-forretningen generelt.

I bund og grund er det jo fuldstændig vanvittigt at der skal være et EKSTRA abonnement på at bruge el hjemme i privaten
https://www.kfst.dk/analyser/kfst/publi ... f-elbiler/
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
Targetjansom
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

ij6210
Aktiv medlem
Indlæg: 1603
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 95 times
Been thanked: 143 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 13. apr 2024, 14:58

E.ON Drive Infrastructure nedsætter prisen for at lade hvis man har et Drive+ abonnement. 2,25 på AC ladere. Drive+ koster 99 pr måned.
Audi A3 2.0 TDI 2011, Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011, Audi SQ5 3.0 TDI 2013, VW Touran 1.5 TSI DSG 2020, Tesla Model 3 (2024)
Tesla Model 3 (2023)

quadkiller
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. mar 2019, 16:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af quadkiller » 15. apr 2024, 16:26

Hejsa
Vi har købt en elbil som bil nummer 2. Vi kommer til at lade hjemme 100% af tiden, vi har varmepumpe, så som jeg forstår det kan vi ikke få double reduktion, men kan det betale sig er købe en ladeboks med refusion aftale? bilen kommer nok til at køre små 15000 km om året.

Sent from my SM-S908B using Tapatalk


Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 11041
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 713 times
Been thanked: 2031 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 15. apr 2024, 17:21

quadkiller skrev:
15. apr 2024, 16:26
Hejsa
Vi har købt en elbil som bil nummer 2. Vi kommer til at lade hjemme 100% af tiden, vi har varmepumpe, så som jeg forstår det kan vi ikke få double reduktion, men kan det betale sig er købe en ladeboks med refusion aftale? bilen kommer nok til at køre små 15000 km om året.

Sent from my SM-S908B using Tapatalk
Som du selv skriver, kan du ikke få refusion, så der er ingen grund til at købe en ladeboks med refusion. Du kan vælge Clever, hvis I har behov for at lade ude - ellers kan det ikke betale sig. Ellers køber du din egen ladeboks og tanker til ‘listepris’ :)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 15. apr 2024, 21:07

quadkiller skrev:
15. apr 2024, 16:26
Hejsa
Vi har købt en elbil som bil nummer 2. Vi kommer til at lade hjemme 100% af tiden, vi har varmepumpe, så som jeg forstår det kan vi ikke få double reduktion, men kan det betale sig er købe en ladeboks med refusion aftale? bilen kommer nok til at køre små 15000 km om året.

Sent from my SM-S908B using Tapatalk
Køb en lader, få den installeret korrekt, og lad når det er billigst

Clever kan på ingen måde svare sig, det vil koste omkring 3,20 kr/kWh i gennemsnit hvis i kører 5 km/kWh (ved 15.000 km/år), det er alt for dyrt
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Sace
Medlem
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 102 times
Been thanked: 196 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Sace » 16. apr 2024, 08:33

quadkiller skrev:
15. apr 2024, 16:26
Hejsa
Vi har købt en elbil som bil nummer 2. Vi kommer til at lade hjemme 100% af tiden, vi har varmepumpe, så som jeg forstår det kan vi ikke få double reduktion, men kan det betale sig er købe en ladeboks med refusion aftale? bilen kommer nok til at køre små 15000 km om året.

Sent from my SM-S908B using Tapatalk
Ja som nævnt hjælper refusionsaftalen dig ikke da du jo har reduceret afgift i forvejen.

Så køb en lader og betal selv for den + montering. Jeg har samme setup som konen bruger til hendes bil (Jeg har Clever og lader på arbejdet for nuværende). Det fungerer glimrende. I sidste måned endte hun på en gennemsnitspris på 84 øre/kWh. I denne måned indtil videre er den helt nede på 47 øre.
Mvh Anders

quadkiller
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. mar 2019, 16:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af quadkiller » 16. apr 2024, 08:42

@GaSelle , @BrianDS , @Sace -

Tak for hjælpen, hvad kan der anbefales af lade bokse?

Sent from my SM-S908B using Tapatalk
These users thanked the author quadkiller for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 16. apr 2024, 09:29

quadkiller skrev:
16. apr 2024, 08:42
GaSelle BrianDS Sace
Tak for hjælpen, hvad kan der anbefales af lade bokse?
De fleste kan klare jobbet.
Zaptec er pt meget populær, dernæst Easee.
Jeg har selv en Wallbox og den er jeg også godt tilfreds med.

fx Easee og Wallbox kan fås med fx Easse Equaliser eller Wallbox EcoSmart til balancering af forbruget, og/eller styring i forhold til hvis man får et (stort) solcelleanlæg.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 16. apr 2024, 18:50

Jeg kan så se Looad har opdateret deres vilkår med dette, hvilket reelt betyder at jeg burde kunne få refusion ved at skifte til Looad (selvom de er lidt dyre med ladeboksen)
Looad.png
Looad.png (94.47 KiB) Vist 2212 gange
Kender nogen til andre der har den mulighed, altså udover Clever og Looad?

Samstrøm har det umiddelbart ikke (endnu)
Greenbow skriver også at de ikke kan give refusion
Zapp henviser til denne side: https://info.skat.dk/data.aspx?oid=2272853
Powerfuel skriver også at de ikke kan: https://powerfuel.dk/inspiration/hvad-er-refusion/

Powerfuel er absolut billigst med skifte af lader til Zaptec GO - desværre er der ikke nogen af dem der vil have min Wallbox Pulsar Plus, men det er muligheden for refusion der trækker - altså rigtig refusion, og ikke Clever refusion.

Folketinget skriver således: https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/ ... /index.htm
Skatteministeriet skriver tilsvarende, men kringlede svar når man spørger dem.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1827
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 24 times
Been thanked: 767 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 18. apr 2024, 22:47

Tesla sænker prisen på deres ikke-Tesla ladeabo. til 75,-/mdr eller 750,-/år...

https://finans.dk/erhverv/ECE17030364/t ... ynladning/

u_bull
Medlem
Indlæg: 811
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 216 times
Been thanked: 381 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 20. apr 2024, 02:25

BrianDS skrev:
16. apr 2024, 18:50
…men det er muligheden for refusion der trækker - altså rigtig refusion, og ikke Clever refusion.
Det kan godt være jeg har sovet i timen, men er fu ikke allerede på nedsat elafgift?

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 20. apr 2024, 06:20

u_bull skrev:
20. apr 2024, 02:25
BrianDS skrev:
16. apr 2024, 18:50
…men det er muligheden for refusion der trækker - altså rigtig refusion, og ikke Clever refusion.
Det kan godt være jeg har sovet i timen, men er fu ikke allerede på nedsat elafgift?
Øh, forsøger du at tage pis på mig, eller? 🤔
Hvis ikke, så ja, så har du muligvis misset noget af mit brokkeri... 😉

Det korte svar: nej, jeg har på ingen måde reduceret elafgift.

Den længere forklaring:
Jeg har et lille 2 kW solcelleanlæg, et anlæg man populært har kaldt et "energirammeanlæg", fordi det er med til at ramme den rette energirammeberegning, vi valgte det til da vi byggede huset, fordi det i bund og grund var nemmest, og fordi det så kunne tage noget af det tomgangs forbrug der er i et moderne hus.
Anlægget kommer dengang i Gruppe 5, men allerede inden det bliver tilmeldt ender det i gruppe 3 (det fik vi dog ikke besked på dengang)
https://energielektrikeren.dk/solceller ... ordninger/

Et sådan anlæg skal man selv bruge forbruget øjeblikkeligt, ellers sælges det til elnettet, i starten fik jeg 0,00 øre/kWh, men kunne så senere få Vindstød til et mindre fradrag, så jeg får lidt for overskuddet (47 øre/kWh i gennemsnit i 2023, forventet noget mindre i 2024)

Der er ingen afgiftsfordele ved et Gruppe 3 anlæg, der skal man have et Gruppe 6 anlæg, før man kan nettoafregne elafgiften.
Jeg betaler naturligvis ikke elafgift af den strøm som jeg selv producerer og ikke sender igennem elmåleren (endnu da, det var der også nogle politikere der mente man skulle😉)


Jeg fik dog følgende meget interessante svar fra en af de refusions udbydere jeg kontaktede efter jeg fandt ud af det med Looad, det er jeg nødt til at få bekræftet, for svaret har været nej tidligere.
Hvis du betaler fuld elafgift af dit strømforbrug på din elregning, vil du kunne få refusion af de kWh du lader. Gruppe 3 solcelle anlæg betaler jo fuld afgift af deres forbrug, så de vil kunne få refusion af elafgiften

Men hvis man har et gruppe 6 anlæg eller er oprette med elvarme, vil man allerede få reduceret sin elafgift og de vil dermed ikke kunne få refusion af elafgiften også, da de jo ikke betaler fuld elafgift i forvejen. Giver det mening? 😊
Jeg skal især have det bekræftet fordi de skriver således i deres betingelser
Vigtigt: For at Kunden kan opnå en rabat svarende til den refusion af elafgift til opladning via ladeboksen, som SAM er berettiget til, er det en betingelse, at Kunden ikke på andet grundlag opnår reduktion af elafgift, eksempelvis ved drift af solceller, varmepumper og/eller el-opvarmet bolig. Kunden er derfor til stadighed ansvarlig for at sikre, at der betales fuld elafgift af den elektricitet, der via den installerede elmåler strømmer til ladeboksen. Er denne betingelse ikke opfyldt, er Kunden ikke berettiget til at opnå rabat fra SAM. Uberettiget opnået rabat skal tilbagebetales. Kunden er forpligtet til at oplyse SAM om ovennævnte forhold i forbindelse med indgåelse af Aftalen og løbende. Fra og med indgåelse af Aftalen håndterer SAM refundering af elafgiften efter gældende regler og satser fastsat af SKAT. Kunden gives en rabat svarende til den elafgift som SAM kan tilbagesøge. Refusionsordningen kan ændre sig fremadrettet som følge af nye regler eller ny praksis. Den nuværende ordning forventes at udløbe i 2030, hvor retten til rabat ligeledes vil ophøre. Ophør af elafgiftsrefusionsordningen medfører ikke Aftalens ophør i øvrigt.
Jeg har i gennemsnit betalt
1,21 kr. oktober 2023
1,39 kr. november 2023
1,75 kr. december 2023
1,75 kr. januar 2024
1,66 kr. februar 2024
1,66 kr. marts 2024

Med refusion eller reduceret elafgift ville det have været cirka:
0,35 kr. oktober 2023
0,52 kr. november 2023
0,88 kr. december 2023
0,80 kr. januar 2024
0,71 kr. februar 2024
0,71 kr. marts 2024

I alt har jeg brugt for cirka 17.500 kr, med refusion ville det have været cirka 9.600 kr, og med Clever cirka 27.500 kr

Så lidt forskel er der da på prisen.

Jeg har så også brugt cirka 4.000 kr på opladning ude oveni, hvoraf cirka 3.300 kr ikke kunne være hos Clever, da det er i udlandet, resten primært i 2022, hvor det nogle gange var billigere at lade ude 😉
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1306
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1165 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 20. apr 2024, 07:57

Ja det er dyrt at have solceller og elbil... Medmindre man har en form for elvarme.
These users thanked the author Target for the post:
BrianDS
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 20. apr 2024, 08:56

Target skrev:
20. apr 2024, 07:57
Ja det er dyrt at have solceller og elbil... Medmindre man har en form for elvarme.
Enig, men jeg venter spændt på hvad Looad finder på, selvom de pt tager 3.999 kr for laderen og 1.000 kr for at skifte den (+ et kabel, for min nuværende har fast kabel)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

u_bull
Medlem
Indlæg: 811
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 216 times
Been thanked: 381 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 20. apr 2024, 09:39

BrianDS skrev:
20. apr 2024, 06:20

Øh, forsøger du at tage pis på mig, eller? 🤔
Hvis ikke, så ja, så har du muligvis misset noget af mit brokkeri... 😉

Det korte svar: nej, jeg har på ingen måde reduceret elafgift.

...
Ok - jeg var godt klar over at du ikke, i udgangspunkt, kunne få refusion.
Dét havde jeg opfattet ;-)

Jeg havde bare misset den del med (manglende) reduceret afgift...
These users thanked the author u_bull for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 20. apr 2024, 10:35

u_bull skrev:
20. apr 2024, 09:39
BrianDS skrev:
20. apr 2024, 06:20

Øh, forsøger du at tage pis på mig, eller? 🤔
Hvis ikke, så ja, så har du muligvis misset noget af mit brokkeri... 😉

Det korte svar: nej, jeg har på ingen måde reduceret elafgift.

...
Ok - jeg var godt klar over at du ikke, i udgangspunkt, kunne få refusion.
Dét havde jeg opfattet ;-)

Jeg havde bare misset den del med (manglende) reduceret afgift...
Fair nok, det giver mening, men det er altså derfor jeg har været et brokkehoved og synes reglerne er tossede.

Havde jeg haft reduceret elafgift ville det være fantastisk, ingen abonnementer eller bøvl 😉👍💪
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

HamDenFede
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 6. apr 2010, 19:50
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 29 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HamDenFede » 22. apr 2024, 11:30

Jeg har en Zaptec boks uden abonnement og solceller i grp. 6, dvs. med nettoafregning af afgiften på årsbasis, hvor der kun betales afgift af forskellen på den strøm du har købt, og hvad du har leveret. Da jeg har en hybrid og kun skal lade ca. 18kWh på bilen, giver det mest mening at lade mens solen skinner (hvis det er muligt). Bilen kan kun lade med 1 fase, men til gengæld kan solcellerne så levere det hele, og der trækkes intet fra nettet, og dermed betales der heller ikke noget. Til gengæld leverer jeg så den del mindre til nettet, og dermed får jeg samlet set mindre rabat på afgiften af den strøm jeg køber. Jeg tænker dog fortsat det er billigst for mig at bruge strømmen med det samme, da min produktion typisk er højest, der hvor elprisen er i den lave ende, og man kan risikere at skulle betale for at komme af med det.

Men jeg er enig i, at reglerne er tossede, og hvis jeg skulle lade en elbil hjemme ofte, ville det også blive en skidt forretning, da den nedsatte afgift slet ikke står mål med det øgede forbrug.
VW Polo
Volvo XC90

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 22. apr 2024, 13:36

HamDenFede skrev:
22. apr 2024, 11:30
Jeg har en Zaptec boks uden abonnement og solceller i grp. 6, dvs. med nettoafregning af afgiften på årsbasis, hvor der kun betales afgift af forskellen på den strøm du har købt, og hvad du har leveret. Da jeg har en hybrid og kun skal lade ca. 18kWh på bilen, giver det mest mening at lade mens solen skinner (hvis det er muligt). Bilen kan kun lade med 1 fase, men til gengæld kan solcellerne så levere det hele, og der trækkes intet fra nettet, og dermed betales der heller ikke noget. Til gengæld leverer jeg så den del mindre til nettet, og dermed får jeg samlet set mindre rabat på afgiften af den strøm jeg køber. Jeg tænker dog fortsat det er billigst for mig at bruge strømmen med det samme, da min produktion typisk er højest, der hvor elprisen er i den lave ende, og man kan risikere at skulle betale for at komme af med det.

Men jeg er enig i, at reglerne er tossede, og hvis jeg skulle lade en elbil hjemme ofte, ville det også blive en skidt forretning, da den nedsatte afgift slet ikke står mål med det øgede forbrug.
Der er ingen tvivl om at de kilowatttimer du selv kan bruge er givet meget godt ud, selvom du mister noget afgiftsrabat hvis ikke du leverer de 4.000 kWh/år til elnettet. Rent teknisk vil løsningen fra Looad måske alligevel kunne bruges af dig - alt efter hvad detaljerne specificerer... (hvis du kommer til at lade mere)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"