DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 343 times
Been thanked: 377 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 4. feb 2016, 16:58

claussor skrev:
GranTurismo skrev:
claussor skrev: Min fik opdateret software i forår sommer 2015 hvor problemerne startede, det kan være du ikke kører på den nyeste. Men hvem ved - det er ikke sikkert. Jeg kan kun fortælle at VW selv siger til mig de mener det er software der skyld i det. Og netop det faktum at min har fået en spritny gearkasse i november - og det ikke kurererede det, så er der ikke meget tilbage udover software.
Hvis der eksempelvis er problemer med nogle af de sensorer jeg har nævnt herover fra leverandørens side, så mener jeg ikke at man kan udelukke det som en mulig fejlkilde.

Hvis der f.eks. er fejl på hver 10. sensor så vil der statistisk være ca 1% chance for at din nye gearkasse vil have samme fejl som den gamle.
Det kan jeg godt se. Men hvad så med lånebilen jeg har der gør det samme. Jeg skal godt nok være uheldig så. Måske jeg skulle købe en lynlotto med den promille jeg åbenbart rammer :p
Ja du burde måske købe en lottokupon :D

Jeg har kørt DQ200 i hhv. Polo 1,2 TSI 90, Polo 1,2 TSI 105, Polo 1,2 TSI 110, Golf 1,4 TSI ACT 150, Ibiza 1,0 TSI 110 og selvfølgelig min egen Polo 1,4 TSI ACT 150. Der er ingen af dem som har haft det pågældende problem.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
madsobh
Medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af madsobh » 4. feb 2016, 17:04

GranTurismo skrev:
claussor skrev:
GranTurismo skrev: Hvis der eksempelvis er problemer med nogle af de sensorer jeg har nævnt herover fra leverandørens side, så mener jeg ikke at man kan udelukke det som en mulig fejlkilde.

Hvis der f.eks. er fejl på hver 10. sensor så vil der statistisk være ca 1% chance for at din nye gearkasse vil have samme fejl som den gamle.
Det kan jeg godt se. Men hvad så med lånebilen jeg har der gør det samme. Jeg skal godt nok være uheldig så. Måske jeg skulle købe en lynlotto med den promille jeg åbenbart rammer Billede

Jeg har kørt DQ200 i hhv. Polo 1,2 TSI 90, Polo 1,2 TSI 105, Polo 1,2 TSI 110, Golf 1,4 TSI ACT 150, Ibiza 1,0 TSI 110 og selvfølgelig min egen Polo 1,4 TSI ACT 150. Der er ingen af dem som har haft det pågældende problem.
Som du har lagt mærke til vel og mærket Billede
2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem

Indlæg af GranTurismo » 4. feb 2016, 17:07

madsobh skrev:
GranTurismo skrev:
claussor skrev: Det kan jeg godt se. Men hvad så med lånebilen jeg har der gør det samme. Jeg skal godt nok være uheldig så. Måske jeg skulle købe en lynlotto med den promille jeg åbenbart rammer Billede

Som du har lagt mærke til vel og mærket Billede
I det omfang som folks videoer viser, vil jeg ikke kunne undgå at bemærke det, vil jeg vove at påstå!
Senest rettet af GranTurismo 4. feb 2016, 17:08, rettet i alt 1 gang.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordjylland
Has thanked: 275 times
Been thanked: 395 times

Indlæg af claussor » 4. feb 2016, 17:08

GranTurismo skrev:
claussor skrev:
GranTurismo skrev: Hvis der eksempelvis er problemer med nogle af de sensorer jeg har nævnt herover fra leverandørens side, så mener jeg ikke at man kan udelukke det som en mulig fejlkilde.

Det kan jeg godt se. Men hvad så med lånebilen jeg har der gør det samme. Jeg skal godt nok være uheldig så. Måske jeg skulle købe en lynlotto med den promille jeg åbenbart rammer :p

Jeg hører hvad du siger, men må indrømme - jeg er skeptisk. Jeg kan også køre i min bil engang i mellem og tro problemet er væk. Jeg tvivler ikke på din Polo kører perfekt når du siger det. Men alle de biler du lister, har du kørt dem i ugevis, eller har det været prøvekørsler? Hvis det sidste, så tager jeg sølvpapirshatten på og påstår nogle af dem garanteret har fejlen. Alt sammen ment i god mening :-)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem

Indlæg af GranTurismo » 4. feb 2016, 17:11

claussor skrev: Jeg hører hvad du siger, men må indrømme - jeg er skeptisk. Jeg kan også køre i min bil engang i mellem og tro problemet er væk. Jeg tvivler ikke på din Polo kører perfekt når du siger det. Men alle de biler du lister, har du kørt dem i ugevis, eller har det været prøvekørsler? Hvis det sidste, så tager jeg sølvpapirshatten på og påstår nogle af dem garanteret har fejlen. Alt sammen ment i god mening :-)
Udover min egen så har det været prøveture. Men dog alle længere ture med kombineret kørsel på både landevej og motorvej med test af både bundtræk og træk ved højere omdrejninger. Jeg prøvekører altid biler med en vis grundighed, vil jeg påstå.

Zwonkie
Helt nyt medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Indlæg af Zwonkie » 4. feb 2016, 17:13

Hvis du ligger mærke til "duty cycle" linjen på grafen af madsobh, kan du se, at efter koblingen glider øger den arbejdet for den hydrauliske ventil/aktuator (koblingstrykket).
Så der er noget i software der prøver at kompensere for sluppet, herefter daler duty cycle igen indtil næste gang det sker...

I bund og grund glider koblingerne hvis der er for lidt friktion til at overføre momentet. Friktionen er stærk afhængig af trykket mellem de to flader.

Desværre er der ingen af os der kan programmere DSG gearkassen til at øge trykket, og ligeledes, ved vi ikke om VW med vilje har mindsket trykket for at løse andre problemer med gearkasse.

Det eneste røde tråd jeg kan se, er at alle biler er relativ nye og efter 2013 "fixet".
Min er fra dec. 2015 - skete efter 500-750 km.

P.S prøver i weekenden at uploade en video fra min bil, hvor den accelerere kraftigt i 3/5 gear - til sammenligning.

Brugeravatar
Josl
Medlem
Geografisk region: København
Geografisk sted: Østerbro

Indlæg af Josl » 4. feb 2016, 17:18

GranTurismo skrev:
claussor skrev: GranTurismo: Problemet er bare at hvis din begynder på det, så er din garanti ikke meget værd hvis det er samme problem som min i hvert fald, da det menes at være software - og der er ingen ny software der fikser det (endnu). Så garantien vil bare sikre at din bil kan holde varmt på værkstedet. Ny gearkasse hjælper intet. Men der kan selvfølgelig være forskellige årsager.

Til dem der efterspurgte videoer, her er af min G6 hvor den springer i omdrejningerne 3 gange:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/968 ... .16.14.mp4
Sålænge den holder varmt på værkstedet og jeg får en lånebil som mindst er tilsvarende, så kan de sgu for min skyld beholde den til problemet er løst, hvis den altså får samme problem. Så er jeg ligeglad med hvor mange år det vil tage dem.

Der skal ikke være nogen tvivl om at jeg ville banke så hårdt i bordet, at det vil kunne høres helt ned til Wolfsburg!

FDM ville blive sat på sagen lige med det samme og hvis deres advokat ikke var kompetent nok, så skulle jeg nok finde en anden som er.

I mellemtiden ville jeg dagligt rykke for at høre om de havde fundet ud af en løsning:

http://www.volkswagen.de/de/servicezube ... mmern.html
Tror ikke den attitude du lægger for dagen der, ligefrem ville hjælpe på sagen.

Men "interessant" problem, gad godt kende lidt til hvorfor de er designet som de er og hvilke kompromiser der er lavet.
"Hvor blev min signatur af?"

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem

Indlæg af GranTurismo » 4. feb 2016, 17:23

Josl skrev: Tror ikke den attitude du lægger for dagen der, ligefrem ville hjælpe på sagen.

Men "interessant" problem, gad godt kende lidt til hvorfor de er designet som de er og hvilke kompromiser der er lavet.
Måske ikke. Men omvendt har den attitude der er lagt for dagen fra dem der er ramt af problemet jo heller ikke hjulpet en disse.

Brugeravatar
madsobh
Medlem

Indlæg af madsobh » 4. feb 2016, 18:29

GranTurismo skrev:
madsobh skrev: Der ligger et dokument her i tråden der beskriver gearkassen virke måde
Okay det har jeg så kigget lidt på...

Umiddelbart tænker jeg at da problemet kun forekommer i nogle gear og ikke alle, så kan man nok udelukke at det er hhv. N435, G182 og formodentlig også G270 der er problemet.

Så måske problemet kunne ligge i G617/G618 eller G487/G488/G489/G490?

Hvis der er et problem med nogle af de ovenstående, ville der så blive logget en fejl?
Det kan ikke have noget med g487/g488/g489/g490 da de intet med styring af koblinger at gøre.

Koblings positions følere g617/g618 måske men næppe da forskellen på position en helt svagt glidende kobling og en ikke glidende kobling næppe kan måles selv med et micrometer ur

Brugeravatar
Mr Galli
Nyt medlem

Indlæg af Mr Galli » 4. feb 2016, 19:02

GranTurismo skrev:
claussor skrev: Jeg hører hvad du siger, men må indrømme - jeg er skeptisk. Jeg kan også køre i min bil engang i mellem og tro problemet er væk. Jeg tvivler ikke på din Polo kører perfekt når du siger det. Men alle de biler du lister, har du kørt dem i ugevis, eller har det været prøvekørsler? Hvis det sidste, så tager jeg sølvpapirshatten på og påstår nogle af dem garanteret har fejlen. Alt sammen ment i god mening :-)
Udover min egen så har det været prøveture. Men dog alle længere ture med kombineret kørsel på både landevej og motorvej med test af både bundtræk og træk ved højere omdrejninger. Jeg prøvekører altid biler med en vis grundighed, vil jeg påstå.
Skal lige høre om du har kørt det i "D" eller i manuel.

Som jeg tolker det på videoerne er det i manuel mode.

Jeg har efter læsning af denne tråd kontrolleret min polo 6c 1.2 tsi fra Juni 2015, og den gør det også dog uden brummen eller rystelser.
Man lægger særligt mærke til det når du skifter manuelt da den i "D" skifter ret tidligt i omdrejningerne.
Polo 6C 1.2 TSI, DSG. BlueMotionTechnology.
Audi A3 sportback 2,0 TFSi, DSG S-Tronic. "S3 edition" Tidligere bil
http://bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=189381

Zwonkie
Helt nyt medlem

Indlæg af Zwonkie » 4. feb 2016, 19:08

Mr Galli skrev:
GranTurismo skrev:

Jeg har efter læsning af denne tråd kontrolleret min polo 6c 1.2 tsi fra Juni 2015, og den gør det også dog uden brummen eller rystelser.
Man lægger særligt mærke til det når du skifter manuelt da den i "D" skifter ret tidligt i omdrejningerne.
Min video er i 7 gear i D. Så jeg har det også uden at give fuld smæk på gassen.
Det er dog nemmest og mest mærkbart, når du giver den gas - og kan bedre styre det i manuel.

I sportmode sker det umiddelbart sjældnere, jeg har svært ved at identificere om den gør det.

Minaldo
Helt nyt medlem
Has thanked: 23 times

Indlæg af Minaldo » 4. feb 2016, 19:33

Her er video af min passat. Nu var det ikke muligt at starte acceleration fra lave omdrejninger, men når jeg gør det glider den i koblingen 2-3 gange inden maks omdrejninger

https://drive.google.com/open?id=0B6GiJ ... U5EeTZyYzg

Mvh
Mikkel
Volvo EX30 AWD - 2024
VW Passat 1,5 tsi - 2020

claussor
Aktiv medlem

Indlæg af claussor » 4. feb 2016, 19:37

Vigtigt for mig at slå fast (jeg ved ikke om de beskeder før var henvendt til mig eller GT). Min G6 og Sportsvanen også glider i 2.3.4.5. (er i tvivl om 6. og har ikke prøvet 1.) gear i D S og manuel. Jeg kører blot manuel på video fordi det er nemmere at vise det.

claussor
Aktiv medlem

Indlæg af claussor » 4. feb 2016, 19:39

Herlig skræmmende tråd vi har gang i forresten :-)

Hvor mange biler er vi oppe på her i tråden der fejler?

1 stk. G6 TSI 160 11/2011. Ny gearkasse november 2015.
1 stk. Sportsvan 1,6 TDI 2015
Senest rettet af claussor 4. feb 2016, 20:01, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
madsobh
Medlem

Indlæg af madsobh » 4. feb 2016, 19:40

1 stk skoda octavia 1.4 tsi. Januar 2015

Zwonkie
Helt nyt medlem

Indlæg af Zwonkie » 4. feb 2016, 19:49

1 stk. Golf 7, 1,4TSI 125hk - dec 2015.

Med alle de folk der kommer med problemet, er det ligefør jeg tror det er normalt/meningen ;)
(dårlig joke)

*Claussor, ret lige din post så årgangen er med
Senest rettet af Zwonkie 4. feb 2016, 19:55, rettet i alt 1 gang.

ITemplate
Helt nyt medlem

Indlæg af ITemplate » 4. feb 2016, 19:54

1 stk Polo 1.4 BlueGT 150 ACT DSG, jan 2016

9had
Medlem
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 31 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Indlæg af 9had » 4. feb 2016, 20:31

Josl skrev: Men "interessant" problem, gad godt kende lidt til hvorfor de er designet som de er og hvilke kompromiser der er lavet.
Kompromsen har vel været i, at koreaner/japaner kunne matche dem på teknologi, pris og garanti/kvalitet.
og man valgte at satse på lappeløsninger fremfor revolutionær løsninger. så man altid var bagud i kampen om at blive verdenstørreste. og derfor valgte man at snyde.
men da det ikke var nok, valgte man også at skrotte kvalitets-kontrol/test, for man kunne jo ikke være verdensstørreste hvis man ikke kunne matche euro og andre miljø/forbrug normer, så kom software snyderi. men den var vel også kun begrænset, så man iverksatte nyt projekt, der egentlig var ved at blive skrottet. DSG7 med tør kobling. for den vil give mindre friktion og dermed bedre forbrug og ekstra gear kan ikke skade. og så kunne man jo være med i kampen med andre, ingen andre havde jo en gearkasse med 7 trin. ægte pioner ånd.
win-win...
indtil man indså at kassen ikke var holdbar. men inden da, opdagede man også at motorene var noget skrot noget. men man kunne jo ikke bare sige... "hele denne generation af biler er noget møg, og vi tilbagekalder dem alle"... nej nej... det skjuler man jo, som enhver vil gøre... og agere som alt er skønneste orden. det gik jo godt, første gang, så man gjorde også næste gang...
men den her gang er man blevet opdaget i snyderi med forbrug... og fået lempet regler... så mon ikke de gør det igen... det virkede jo 2 gange... tredje er lykkensgang...
2024 VW ID.4 Style

Minaldo
Helt nyt medlem
Has thanked: 23 times

Indlæg af Minaldo » 4. feb 2016, 20:32

1 stk passat 1,4tsi nov2015
Volvo EX30 AWD - 2024
VW Passat 1,5 tsi - 2020

Janke
Nyt medlem
Been thanked: 9 times

Indlæg af Janke » 4. feb 2016, 20:38

claussor skrev:Herlig skræmmende tråd vi har gang i forresten :-)

1 stk. Skoda Octavia 1,4TSI 02/2014 Ny kobling oktober 2015
Skoda Octavia feb. 2014 1,4 TSI DSG7 Corrido Red

Brugeravatar
Mr Galli
Nyt medlem

Indlæg af Mr Galli » 4. feb 2016, 20:59

1 stk Polo 1.2 tsi 2015
Polo 6C 1.2 TSI, DSG. BlueMotionTechnology.
Audi A3 sportback 2,0 TFSi, DSG S-Tronic. "S3 edition" Tidligere bil
http://bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=189381

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem

Indlæg af GranTurismo » 4. feb 2016, 21:06

Mr Galli skrev:
GranTurismo skrev:

Når jeg prøvekører biler med DSG så tester jeg "bare" hvordan den trækker i de højere omdrejninger i enten D eller S. Når jeg tester bundtrækket gør jeg det i manuel. Det er man nødt til ellers skifter DSG'en jo 1,2 eller 3 gear ned ved kickdown.

Zwonkie
Helt nyt medlem

Indlæg af Zwonkie » 4. feb 2016, 21:07

claussor skrev:Herlig skræmmende tråd vi har gang i forresten :-)

Claussor, den G6, fik den skiftet gearkasse grundet koblinger der glider eller var det et andet, ældre problem?
Er det først i den nye gearkasse du har problemet med glidende koblinger?

Zwonkie
Helt nyt medlem

Indlæg af Zwonkie » 4. feb 2016, 21:16

Kunne være interessant at se en liste med dato'er over software revisioner/updates fra VW på DSG gearkassen.

Janke er indtil videre den eneste som har oplevet problemet pre. 2015.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem

Indlæg af GranTurismo » 4. feb 2016, 21:23

Jeg mener det var i løbet af 2012 at DQ200 blev opdateret med anden software, kraftigere koblinger og mineralsk olie i stedet for syntetisk. Kender dog ikke det eksakte tidspunkt.

Zwonkie
Helt nyt medlem

Indlæg af Zwonkie » 4. feb 2016, 21:27

GranTurismo skrev:Jeg mener det var i løbet af 2012 at DQ200 blev opdateret med anden software, kraftigere koblinger og mineralsk olie i stedet for syntetisk. Kender dog ikke det eksakte tidspunkt.
Er næsten sikker på at de er flere versioner, dog ikke nogle der bliver installeret undtagen ved problemer eller når bilen bliver produceret. Muligvis også ved service, hvis de mener det er en vigtig update.

Jeg ved ikke om en med VCDS erfaring kan sige om de har set mange forskellige DSG software numre?

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem

Indlæg af GranTurismo » 4. feb 2016, 21:35

Zwonkie skrev:
GranTurismo skrev:Jeg mener det var i løbet af 2012 at DQ200 blev opdateret med anden software, kraftigere koblinger og mineralsk olie i stedet for syntetisk. Kender dog ikke det eksakte tidspunkt.
Er næsten sikker på at de er flere versioner, dog ikke nogle der bliver installeret undtagen ved problemer eller når bilen bliver produceret. Muligvis også ved service, hvis de mener det er en vigtig update.

Jeg ved ikke om en med VCDS erfaring kan sige om de har set mange forskellige DSG software numre?
Ja der er nok flere softwareversioner. Men mig bekendt har der kun været en stor opgradering, hvor der blev skiftet til kraftigere koblinger og anden olietype.

ITemplate
Helt nyt medlem

Indlæg af ITemplate » 4. feb 2016, 23:33

Har gravet lidt rundt på nettet - uha det er et kendt (og frygtet) problem med DQ200. Prøv bare at søge fx på "dq200 drehzahlsprünge" eller "dq200 judder". Det der er den generelle konklusion. er at det er en koblings pack/shim weakness introduceret efter den nye pakke i 2013. Det skulle ikke være hverken software eller olie problematik.

Det tegner ikke godt for en holdbar udbedring desværre - øv.

Brugeravatar
madsobh
Medlem

Indlæg af madsobh » 5. feb 2016, 05:36

ITemplate skrev:Har gravet lidt rundt på nettet - uha det er et kendt (og frygtet) problem med DQ200. Prøv bare at søge fx på "dq200 drehzahlsprünge" eller "dq200 judder". Det der er den generelle konklusion. er at det er en koblings pack/shim weakness introduceret efter den nye pakke i 2013. Det skulle ikke være hverken software eller olie problematik.

Det tegner ikke godt for en holdbar udbedring desværre - øv.
Så må de jo lave en version 3 af koblings pakken

Janke
Nyt medlem
Been thanked: 9 times

Indlæg af Janke » 5. feb 2016, 12:38

De af jer som er medlem af FDM, anbefaler jeg at ringe ind til deres juridiske og tekniske afd.
Så kan FDM begynde at se et omfang.
Pt. syntes der ikke at være registreret særligt mange sager hos FDM, med netop dette problem.
Skoda Octavia feb. 2014 1,4 TSI DSG7 Corrido Red

Besvar

Tilbage til "Transmission"