SorenR skrev: ↑1. jun 2019, 14:00
LeVelsBech skrev: ↑1. jun 2019, 10:42
WHAOUUUU
Det er uden sammenligning det mindst indsigtsfulde indlæg i hele denne tråd - er du vild en mangel på forståelse, respekt for reglerne osv osv.
Uden selv at være klar over det (håber jeg), viser du på skrift, at du har fattet MINUS af hvad reglerne for vigepligt og venstresving går ud på.
Og givetvis også rigtigt mange andre ting i færdselsloven - hey det er jo bare at sige
"B.S. siger jeg bare..."
Jeg har altid lært at færdselsloven ikke er åben for fortolkning. Det var den ikke dengang jeg tog kørekort, og dengang konen tog kørekort og begge mine børn... I alle tilfælde scorede jeg højere i test end dem, så jeg tolker det som at jeg godt kan færdes lovligt i trafikken.
Vigepligterne er grundstenen i trafikken.
Overholder du ikke dine vigepligter er du farlig og skal fjernes!
Ubetinget vigepligt trumfer alt andet. Har man ubetinget vigepligt, så bliver man holdende til der er frit!
Da trådstarter har meldt sig ind i debatten igen, vil jeg også tillade mig at deltage på ny.
Færdselsloven er grundstenen - vigepligterne er en del af færdselsloven.
Og du viser igen at du simpelthen ikke har fattet hvad reglerne er. Undskyld til forumreglerne, men det er fandeme skræmmende at typer som dig kører frit rundt....!!! Du kender tilsyneladende ikke de mest simple regler.
Det er da mega fint at du har luret at vigepligterne er vigtige

men så tag dog at sæt dig ind reglerne.
Du skriver:
"Overholder du ikke dine vigepligter er du farlig og skal fjernes!" Jamen jeg er helt enig - du (og tilsyneladende flere andre) burde faktisk ikke have lov til at færdes i trafikken.
Et par uddrag af færdselsloven:
Vigepligt m.v.
§ 26. Kørende skal iagttage særlig forsigtighed ved vejkryds.
Stk. 2. Ved kørsel ind på eller over en vej har den kørende
vigepligt for den kørende færdsel fra begge sider (ubetinget vigepligt), såfremt dette er tilkendegivet ved afmærkning i medfør af § 95.
Dvs. du skal vente på færdsel fra siderne - sgu ikke for modkørende (ligeudkørende/venstresvingende)
Yderligere et:
Stk. 6. Kørende må ikke svinge til venstre, før det kan ske uden ulempe for modkørende færdsel. Ved svingning til højre må den kørende ikke være til ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige ud.
Dvs. venstresvingende må IKKE svinge såfremt de er til ulempe (og dermed heller ikke til fare. Og bare for vi er enige: At være til ulempe betyder at man tvinger andre til at ændre køremåde. Altså at ændre hastighed eller placering)
Så BOTTOM LINE: Ubetinget vigepligt betyder at man skal vente på tværkørende færdsel. IKKE modkørende. Højresvingende skal vente på cykler og knallerter. IKKE modkørende. Venstresvingende SKAL vente på modkørende (herunder højresvingende)
Så nej kære ven - Ubetinget vigepligt trumfer IKKE alt. Det er en del af en række regler, som betyder at man skal vente på nogle andre. Når man har ventet på dem, skal dem (i dette tilfælde) der skal til venstre, først overholde deres ubetingede vigepligt, og derefter vente på at svinge til venstre til det er DERES tur.
Nu kan jeg så se at du fortsat fører dig frem med: Kan du sige
"Ubetinget vigepligt" ?.
"Ubetinget vigepligt ... slå det op!" Det har du tydeligvis forsøgt, men uden held til at læse og forstå konceptet.
@SteffenR. Måske du forsøger at læse og forstå færdselsloven - men må desværre oplyse dig om at du åbenbart ikke har evnet at lure reglerne.