ID 3 1st og ID 4 1st kodning Travel Assist uden kapacitiv rat
-
ljohannesen86
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
ID 3 1st og ID 4 1st kodning Travel Assist uden kapacitiv rat
Kære VAGcars
Jeg er ejer af 2 stks VW - hhv. ID 3 1st plus og ID 4 1st (begge importeret fra Tyskland). Desværre har ingen af dem kapacitiv rat, så tilføjelse af Travel Assist via kodning vil, så vidt jeg forstår, få bilen til at prompte brugeren til at lave korrigerende ryk i rattet hver 10-15. sekund pga. manglende følere i rettet.
Spørgsmål: Er det muligt at kode sig ud af dette, så der evt. er længere tidsinterval mellem prompts eller anden workaround der gør Travel Assist uden kapacitiv rat mere brugbart?
Jeg har adgang til VCDS dog uden den store erfaring i kodning. Hvis det kræver mere end en VCDS kan håndtere, er der så nogen i Nord/Midtjylland som tilbyder denne service?
Bare lige for en god ordens skyld: Jeg er ikke ude i at fjerne hænderne fra rattet under kørsel. Jeg er ude i at få en behagelig oplevelse af Travel Assist uden kapacitivt rat og Kina hardware i rattet.
På forhånd tak
Jeg er ejer af 2 stks VW - hhv. ID 3 1st plus og ID 4 1st (begge importeret fra Tyskland). Desværre har ingen af dem kapacitiv rat, så tilføjelse af Travel Assist via kodning vil, så vidt jeg forstår, få bilen til at prompte brugeren til at lave korrigerende ryk i rattet hver 10-15. sekund pga. manglende følere i rettet.
Spørgsmål: Er det muligt at kode sig ud af dette, så der evt. er længere tidsinterval mellem prompts eller anden workaround der gør Travel Assist uden kapacitiv rat mere brugbart?
Jeg har adgang til VCDS dog uden den store erfaring i kodning. Hvis det kræver mere end en VCDS kan håndtere, er der så nogen i Nord/Midtjylland som tilbyder denne service?
Bare lige for en god ordens skyld: Jeg er ikke ude i at fjerne hænderne fra rattet under kørsel. Jeg er ude i at få en behagelig oplevelse af Travel Assist uden kapacitivt rat og Kina hardware i rattet.
På forhånd tak
- HansH
- Admin
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 4205 times
- Been thanked: 5780 times
Re: ID 3 1st og ID 4 1st kodning Travel Assist uden kapacitiv rat
... og det kan desværre ikke lade sig gøre. Der findes ikke kodning som giver dig dét du ønsker dig ... det er kun én af de to options du selv nævner, som løser opgaven.ljohannesen86 skrev: ↑6. jun 2025, 17:39..Jeg er ude i at få en behagelig oplevelse af Travel Assist uden kapacitivt rat og Kina hardware i rattet.
Og derudover: velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster!
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
ljohannesen86
- Helt nyt medlem
Hej HansH
Tak for velkomsten og det hurtige svar
Hvis andre har input, så hører jeg det meget gerne. Er der konsensus om, at det ikke kan lade sig gøre?
Jeg spørger lige igen fordi:
1) Jeg kan se at her på forummet er der en tråd om "ubegrænset Travel Assist" på en ID7, hvor det lyder til at der fundet en løsning. Ved ikke om samme kan gøre sig gældende for ID3/4 uden kapacitivt rat.
2) Jeg er i min søgning faldet over nogen på udenlandske fora som mener, at man via ODIS kan flashe firmware til at have en anden værdi i sekunder for "hands on steering wheel".
Skal jeg "ligge den i graven" eller er der måske en vej frem?
På forhånd tak
Tak for velkomsten og det hurtige svar
Hvis andre har input, så hører jeg det meget gerne. Er der konsensus om, at det ikke kan lade sig gøre?
Jeg spørger lige igen fordi:
1) Jeg kan se at her på forummet er der en tråd om "ubegrænset Travel Assist" på en ID7, hvor det lyder til at der fundet en løsning. Ved ikke om samme kan gøre sig gældende for ID3/4 uden kapacitivt rat.
2) Jeg er i min søgning faldet over nogen på udenlandske fora som mener, at man via ODIS kan flashe firmware til at have en anden værdi i sekunder for "hands on steering wheel".
Skal jeg "ligge den i graven" eller er der måske en vej frem?
På forhånd tak
- Watcher
- Hyper aktiv medlem
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- Kommerciel bruger: CarTrends.dk
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 1347 times
- Kontakt:
Den løsning til id7 er med modul. I og med du ikke har kapasativt rat har du heller ikke noget modul du kan udskifte.
Der ikke lavet andet sw du ka flashe i med odis til id bilerne.. det lavet til mqb platformen
Sent from my iPhone using Tapatalk
Der ikke lavet andet sw du ka flashe i med odis til id bilerne.. det lavet til mqb platformen
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
-
ljohannesen86
- Helt nyt medlem
Hej Watcher
Tak for svar - det er meget brugbar information.
Jeg fandt lige tråden igen på udenlandsk fora, hvor der nævnes modificering af datasættet i A5 til at forlænge "hands on steeringwheel" til 10 minutter. (https://forum.obdeleven.com/thread/1360 ... t-4?page=4 - bruger Stefflimitless).
Kan det helt afvises at han har fat i noget?
Tak for svar - det er meget brugbar information.
Jeg fandt lige tråden igen på udenlandsk fora, hvor der nævnes modificering af datasættet i A5 til at forlænge "hands on steeringwheel" til 10 minutter. (https://forum.obdeleven.com/thread/1360 ... t-4?page=4 - bruger Stefflimitless).
Kan det helt afvises at han har fat i noget?
- Watcher
- Hyper aktiv medlem
- Kontakt:
Der er ikke det datasæt til en MEB bil. Ellers ka du jo skrive til ham hvis han sku ha det datasæt og få det i bilen
-
ljohannesen86
- Helt nyt medlem
Jeg har desværre ikke den fornødne erfaring til at begive mig ud i ODIS programmering (vil kræve MEGET vejledning
). Skulle det vise sig at være muligt at kode/modificere datasæt via ODIS, så vil det nok være noget jeg skulle betale en kyndig for at udføre.
Ham brugeren i det udenlandske forum der angiveligt har gjort det får det til at lyde som om, at man kan downloade koden fra bilen, ændre parametre, og uploade den modificerede kode. Men hvis ikke der er nogen herinde, som har erfaring med at ændre datasæt på MEB platformen, så er det jo nok ikke så fremkommeligt som han gør det til.
Øv - tak for hjælpen alligevel
Ham brugeren i det udenlandske forum der angiveligt har gjort det får det til at lyde som om, at man kan downloade koden fra bilen, ændre parametre, og uploade den modificerede kode. Men hvis ikke der er nogen herinde, som har erfaring med at ændre datasæt på MEB platformen, så er det jo nok ikke så fremkommeligt som han gør det til.
Øv - tak for hjælpen alligevel
- Watcher
- Hyper aktiv medlem
- Kontakt:
Hvis du læser hvad ham steffy skriver så siger han at han har lavet det til 10min, men at han ikke har elektronisk håndbremse i sin bil så derfor skal han selv holde bremsen i trafikken.. alle id3,4,5 har jo elektronisk håndbremse.. så dvs manden køre ikke en id men noget andet(MQB)
Mig bekendt har ingen lavet det custom datasæt endnu til MEB platformen kun med moduler
Mig bekendt har ingen lavet det custom datasæt endnu til MEB platformen kun med moduler
-
ljohannesen86
- Helt nyt medlem
Du har sikkert ret. Han skriver i en tråd omhandlende retrofit på en VW ID model og angiver ikke anden model, så jeg antog jeg at det selvfølgelig var en ID.
VW må have gjort noget særligt for at holde kodningen på MEB platformen hemmelig/lukket - jeg mener, platformen har været ude i mange år efterhånden, og folk er jo opfindsomme
VW må have gjort noget særligt for at holde kodningen på MEB platformen hemmelig/lukket - jeg mener, platformen har været ude i mange år efterhånden, og folk er jo opfindsomme

- Watcher
- Hyper aktiv medlem
- Kontakt:
Det jo bare klassisk opførsel på nettet at folk skriver og svare i tråde med svar der ikke er relevante.. vi ka jo cføli ikke være sikre, men i og med han skriver de ting ang han ikke har elektronisk håndbremse må man jo tage et kvalificeret gæt ved at lægge 2 og 2 sammenljohannesen86 skrev:Du har sikkert ret. Han skriver i en tråd omhandlende retrofit på en VW ID model og angiver ikke anden model, så jeg antog jeg at det selvfølgelig var en ID.
-
ljohannesen86
- Helt nyt medlem
Det ser ud til at jeg må skifte rattet eller ty til Kina hardware.
Min research fortæller mig at rattet skal være part no. 10A 419 089 N YPG. Men når jeg søger efter steder at købe rattet, så får jeg flere muligheder med styreboks til køreassistent.
f.eks.
10A 419 089 XX YFE (røde syninger, ikke læder, meget billigere end andre)
10A 419 089 AE YPG (denne ligner N modellen 1:1 - læder)
10A 419 089 BB YPG (ikke læder, lidt billigere end AE)
AE modellen: https://www.need4street.de/Lenkrad-behe ... n-Leder-ID
Spørgsmål: Skal rattet være N modellen, eller kan jeg vælge frit ud fra præferencer med farve/materiale? Nogen der har erfaring med dette?
Alle nævnte modeller burde have varme, multifunktion knapper og styreboks til køreassistent.
På forhånd tak
Min research fortæller mig at rattet skal være part no. 10A 419 089 N YPG. Men når jeg søger efter steder at købe rattet, så får jeg flere muligheder med styreboks til køreassistent.
f.eks.
10A 419 089 XX YFE (røde syninger, ikke læder, meget billigere end andre)
10A 419 089 AE YPG (denne ligner N modellen 1:1 - læder)
10A 419 089 BB YPG (ikke læder, lidt billigere end AE)
AE modellen: https://www.need4street.de/Lenkrad-behe ... n-Leder-ID
Spørgsmål: Skal rattet være N modellen, eller kan jeg vælge frit ud fra præferencer med farve/materiale? Nogen der har erfaring med dette?
Alle nævnte modeller burde have varme, multifunktion knapper og styreboks til køreassistent.
På forhånd tak
- diskoboy
- Meget aktiv medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 339 times
Det kan godt laves via en ren software løsning. Kim har gjort det i hans Buzz
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
- HansH
- Admin
Javel så!
Jamen uddyb da gerne .... hvad betyder "software løsning" da i denne sammenhæng?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
-
DangerDane
- Medlem
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 221 times
- Been thanked: 170 times
Formoder du mener VAGStyle Kim eller hvordan
- These users thanked the author DangerDane for the post:
- diskoboy
- diskoboy
- Meget aktiv medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 339 times
Det er jo datasættet det ligger i - fuldstændigt på samme måde som med de gamle 3q0/3qd kameraer.
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
- HansH
- Admin
Ja okay. Så det findes altså åbenbart. Datasættet med denne mod .... til MEB biler. Eller i hvert fald til en Buzz..
@ljohannesen86 - du kan evt kontakte omtalte Kim/VAGstyle (bor i Fredericia) her : https://www.facebook.com/vagstyle
@ljohannesen86 - du kan evt kontakte omtalte Kim/VAGstyle (bor i Fredericia) her : https://www.facebook.com/vagstyle
-
ljohannesen86
- Helt nyt medlem
Hej alle
Endnu engang tak for al jeres hjælp.
Til jeres oplysning og evt. andre der søger det samme: Jeg har kontaktet Kim fra VAGstyle, og han oplyser at han kan sætte intervallet op til 10 minutter på modeller fra før 2025 (i hvert fald ID3/4, har ikke spurgt på andre). Ændringen skulle hænge ved efter softwareopdateringer, men ryge hvis kameraet skiftes.
Så nu håber jeg på at få det lavet engang i den nærmeste fremtid. Det tager lidt koordinering, når man skal afsted fra Nordjylland til Fredericia med 2 biler og samtidig nogen der skal undvære bilen imens
Endnu engang tak for al jeres hjælp.
Til jeres oplysning og evt. andre der søger det samme: Jeg har kontaktet Kim fra VAGstyle, og han oplyser at han kan sætte intervallet op til 10 minutter på modeller fra før 2025 (i hvert fald ID3/4, har ikke spurgt på andre). Ændringen skulle hænge ved efter softwareopdateringer, men ryge hvis kameraet skiftes.
Så nu håber jeg på at få det lavet engang i den nærmeste fremtid. Det tager lidt koordinering, når man skal afsted fra Nordjylland til Fredericia med 2 biler og samtidig nogen der skal undvære bilen imens
-
kreativ
- Medlem
- Geografisk sted: Horsens
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 139 times
Kan også fikses hos mig i Horsens 

VCDS, VCP, ODIS S Online - SVM kodning, komponent beskyttelse samt kodning af nøgler + mere
Tjek Vag Service for alle mine projekter.
Nuværende bil: Skoda Octavia Combi Style 1,2 TSi 110 HK 2016
Eftermonteret:Xenon m/LED, Blindspot Assist, Parkeringsassistent PLA 3.0 inkl Bremseassistent, Dæktrykskontrol High m/sensor, ACC Adaptiv Fartpilot, Bakkamera Highline, Amundsen Facelift 8" skærm, Anhængertræk inkl Trailer Assist, QI Trådløs Opladning, DWA+ Tyverialarm, 230V stik inkl USB udgang, Ratvarme,
Tjek Vag Service for alle mine projekter.
Nuværende bil: Skoda Octavia Combi Style 1,2 TSi 110 HK 2016
Eftermonteret:Xenon m/LED, Blindspot Assist, Parkeringsassistent PLA 3.0 inkl Bremseassistent, Dæktrykskontrol High m/sensor, ACC Adaptiv Fartpilot, Bakkamera Highline, Amundsen Facelift 8" skærm, Anhængertræk inkl Trailer Assist, QI Trådløs Opladning, DWA+ Tyverialarm, 230V stik inkl USB udgang, Ratvarme,
-
ljohannesen86
- Helt nyt medlem
Fedt at flere kan lave det
For mig er Horsens og Fredericia næsten lige langt, så tænker at jeg kontakter Kim igen når jeg har fundet en tid der passer til turen. Han har været god og hurtig til at besvare mine spørgsmål.
Hvis der er nogen i Hobro/Aalborg, hvor jeg befinder mig mest, så sig endelig til
Hvis der er nogen i Hobro/Aalborg, hvor jeg befinder mig mest, så sig endelig til
- HansH
- Admin
Hmm... prøv evt at kontakte Tim - https://carsol.dk/
Han holder til på Hjallerup kanten og laver full time eftermontering på VAG biler.
Om dette lille hack også er en del af hans produktkatalog ... pas! Men det kan han nok selv svare på.
Han holder til på Hjallerup kanten og laver full time eftermontering på VAG biler.
Om dette lille hack også er en del af hans produktkatalog ... pas! Men det kan han nok selv svare på.
-
ljohannesen86
- Helt nyt medlem
Tak Hans
Tim holder til i Langholt, og det ville være perfekt lokation for mig. Men han laver det desværre ikke denne kodning. Han koder dog travel assist mv. men med et skift af rattet.
Tim holder til i Langholt, og det ville være perfekt lokation for mig. Men han laver det desværre ikke denne kodning. Han koder dog travel assist mv. men med et skift af rattet.
- These users thanked the author ljohannesen86 for the post:
- HansH