Hvis og hvis og hvis.....
Hvis der nu var blevet fastsat en periode, er det ikke op til den enkelte betjent at vurdere, hvad der er rigtigt og forkert...
Hvis og hvis og hvis.....
Nej, det er vi da enige om, men du efterlyser en klar ramme, men vil ikke forholde dig til vejrforhold udenfor rammen?
Skal vi nu ikke lige få styr på de tre magtbegreber (i Danmark i det mindste)jencka skrev: Er helt med på hvad du mener om loven vedr. sommer-/vinterdæk - så det er ikke det jeg ikke forstår.
Hvis du kan frigøre dig fra det her med dækkene og se på det i forhold til trafikforseelser generelt og overordnet?
Du skriver "det dur jo ikke at politiet skal være den dømmende magt nu, og tager de den i retten så ved vi jo alle hvordan det går"
Jeg læser det sådan at du er imod at politiet skal være den dømmende magt (udstede bøder) og samtidig virker det som om det også er galt hvis det så tages i retten i stedet.
Hvordan skal politiet så agere hvis de hverken må udskrive bøder for noget eller tage sagen i retten?
Så kan de jo slet ikke noget i forhold til trafikforseelser.
Men det er måske kun lige med det her med dækkene at du synes de skal holde nallerne helt væk?
Enig med magtens tredelingtvartou skrev: ↑21. nov 2025, 13:34Skal vi nu ikke lige få styr på de tre magtbegreber (i Danmark i det mindste)
Den lovgivende magt (folketinget)
Den udøvende magt (Politi)
Den dømmende magt (domstolene)
Men, det er jo altid noget rod at blande en vurdering ind i lovgivningen.
Var lyset tændt - ja/nej
Kørte du 28 km for stærkt - ja/nej
Er dækkene åbenlyst uanvendelige i det føre du kører i lige nu? Den ene vil mene det ene, mens en anden vil mene noget andet.
Nu skal der nogle sigtelser gennem systemet, nogle tager den forhåbentlig i retten (og sikrer sig godt med billeder af føret, screenshots af vejrudsigter, måling af kørebanetemperatur, billeder af slidbaner og hvad man ellers kan finde på.
Og så til næste vinter kan det være der kommer nogle rettelser og præciseringer
Sendt fra min SM-S901B med Tapatalk
Men der er jo mange skønsmæssige begreber i forvejen i både straffeloven og færdselslovenjencka skrev: Enig med magtens tredeling
Men pointen i mit indlæg er at der netop er vurderinger i forvejen:
Var der rødt lys - eller ej
Havde du håndholdt mobil - eller ej
Er bare to eksempler.
Den udøvende magt har netop for politiets vedkommende også vurderinger inden for deres rammer.
Edit - noget senere:
Det er selve det at vurderinger skal holdes fuldstændig ude af færdselsloven mv. i forhold til trafikforseelser, som jeg mener er umuligt, og jeg opponerer imod.
Så medgiver jeg at der kan være forskellige holdninger til præcis hvilke paragraffer og punkter der der skal hhv. stift rammesættes og fakta bevises og hvilke der skal vurderes
Nemlig - that´s my pointMartin1986 skrev: ↑21. nov 2025, 16:06Men der er jo mange skønsmæssige begreber i forvejen i både straffeloven og færdselsloven

Der skete en alvorlig trykfejl i mit indlæg, der skulle have stået “tager du den i retten”, og så blev meningen jo en helt anden med det jeg skrev.jencka skrev: ↑21. nov 2025, 06:33Er helt med på hvad du mener om loven vedr. sommer-/vinterdæk - så det er ikke det jeg ikke forstår.
Hvis du kan frigøre dig fra det her med dækkene og se på det i forhold til trafikforseelser generelt og overordnet?
Du skriver "det dur jo ikke at politiet skal være den dømmende magt nu, og tager de den i retten så ved vi jo alle hvordan det går"
Jeg læser det sådan at du er imod at politiet skal være den dømmende magt (udstede bøder) og samtidig virker det som om det også er galt hvis det så tages i retten i stedet.
Hvordan skal politiet så agere hvis de hverken må udskrive bøder for noget eller tage sagen i retten?
Så kan de jo slet ikke noget i forhold til trafikforseelser.
Men det er måske kun lige med det her med dækkene at du synes de skal holde nallerne helt væk?
Bøden angående åbenlyst uegnede dæk kommer kun til udtryk i form af hvis at man er involveret i eller skyld i et uheld. Og at der er "forkert" dæk montage i forhold til føret.Thor-thor skrev: ↑21. nov 2025, 14:03Spændende snak.
Skal vejrudsigten indgå i vurderingen?
Hvis der er mulighed for sne på udsigten, er sommerdæk så "åbenlyst uegnede" eks. 4 timer før der, måske, kommer sne?
Er der i så fald forskel på, om jeg kun skal ned til bageren og er hjemme om et kvarter, eller om jeg er på vej til et møde og skal køre retur om 4 timer?
Jeg enig i lovens intention om at folk skal kunne få en bøde for at køre på sommerdæk i snevejr (hvilket man jo har set masser af gange).
Men det begynder at blive noget tyndere/mere elastisk, såfremt man kan få en bøde fordi vejrudsigten viser at der "måske" er vinter-vejr/-føre senere...
Ikke korrekt. Som tidligere nævnt i denne tråd er der (mindst) én der er har fået en bøde pga. dæk uden at være involveret i et uheldDangerDane skrev: ↑21. nov 2025, 20:45Bøden angående åbenlyst uegnede dæk kommer kun til udtryk i form af hvis at man er involveret i eller skyld i et uheld. Og at der er "forkert" dæk montage i forhold til føret.
Hvordan vil man så argumenterer for at dækkene faktisk har været uegnet til vejrliget hvis at der ikke har været nogen hændelse, fx sommerdæk på Fredericiavej eller Horsensvej i vejle i bare lidt ok vintervejr kan være noget værre lort, og der ville man jo lave kø og der ville politiet jo nok komme og tage en snak med føreren.
Så 6 ud af 12 politikredse har ikke uddelt bøder for dæk, endnu?Tor Morrison skrev: ↑22. nov 2025, 17:48Det her er fra i går på DR:
Midt- og Vestsjællands Politi: Har ikke umiddelbart kendskab til, at man har givet bøder ud.
•
Københavns Vestegns Politi: Har ikke haft nogle sager endnu.
•
Fyns Politi: Har udstedt nul bøder.
•
Syd- & Sønderjyllands Politi: Har ikke uddelt nogen bøder.
*
Østjyllands Politi: Ingen bøder uddelt.
•
Københavns Politi: Ingen bøder uddelt.
Nu præciserer Midt- og Vestsjællands Politi, hvilken definition man i politikredsen arbejder med, hvis der skal gives bøder for forkerte dæk.
Det skal bero på en eller anden form for hændelse, hvor et køretøj er kørt galt, har siddet fast eller er blevet kørt usikkert, siger Mads Haugaard, der er vicepolitiinspektør i færdsel og dyrevelfærd hos Midt- og Vestsjællands politi.
Det ser sådan ud. Det kan også være at nogle af dem der ikke er blevet spurgt heller ikke har. Der har heller ikke været meget vinterføre endnu.
Det kan vel, i langt de fleste tilfælde, være svært for værkstedet at vide hvordan føret var på uheldstidspunktet...? Og dermed vurdere om dækkene har været uegnede.HansH skrev: ↑29. nov 2025, 07:54Opslag set på facebook. Forsikringsselskaberne ser potentiale i den nye lovgivning ..![]()
https://www.facebook.com/Rosautocenter. ... gMinaZ8Twl
Snap88.jpg
Tja.. Mon ikke værkstedet overlader den vurdering og den slåskamp til forsikringsselskabet ? Dvs værksted indsender bare billeder af tingene, og så må fors. tage den derfra med kunden.
Men det er jo bare ikke hvad der står i den tekst du har indsat billede af. Der beder forsikringsselskabet jo om billeddokumentation i tilfælde hvor det tydeligt fremgår, at der er monteret uegnede dæk. Så det må jo så være værkstedet der skal foretage den vurdering. Ellers giver den formulering ingen mening.
Ja det har du helt ret iTarget skrev: ↑29. nov 2025, 09:02Men det er jo bare ikke hvad der står i den tekst du har indsat billede af. Der beder forsikringsselskabet jo om billeddokumentation i tilfælde hvor det tydeligt fremgår, at der er monteret uegnede dæk. Så det må jo så være værkstedet der skal foretage den vurdering. Ellers giver den formulering ingen mening.
Det er jo en helt fair betragtning.HansH skrev: ↑29. nov 2025, 09:07Ja det har du helt ret i![]()
Jeg tænkte nok egentlig bare hvordan jeg ville forholde mig til den formulering hvis jeg var værksted. Så tror jeg, at jeg bare ville sende billeder ind uanset ..... og på den måde undgå at JEG skal vurdere hvornår der er behov for det, og hvornår ikke.
Det ville være MIN måde at skubbe den vurdering videre til forsikringsselskabet.
Hvis så fors ikke skal bruge mine billeder, så kan de jo nok godt finde ud af bare at trække de vedhæftninger til Papirkurven..