Golf GTI 50 Edition - er det en god idé?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
soren b
Nyt medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 61 times

Golf GTI 50 Edition - er det en god idé?

Indlæg af soren b » 1. mar 2026, 10:59

Hejsa

Jeg har fået den nok lidt vanvittige tanke at købe en GTI 50 Edition, det bliver i så fald en ren sommerbil som nok kun kommer til at køre maks 5000km om året og som jeg så forventer at skulle have til jeg ikke længere kan køre bil,

Vi har i dag en Touran R-Line fra 2019 som af forskellige årsager aldrig har kørt om vinteren og sidste år kørte den knap 3000km….. selv om jeg synes det er en fin bil er den jo ikke specielt eksotisk og bliver nok heller aldrig en eftertragtet klassiker, og det er derfor tanken om Golfen er begyndt at vokse på mig. Men hvad vil være den bedste løsning hvis jeg vælger at føre drømmen ud i livet?

At “skampule” friværdien og hæve +800.000,- er jo en mulighed, men vil en bedre løsning være noget leasing i de første år hvor den så senere frikøbes? Ved ikke engang om det er en mulighed….. måske skal man finde en der har været indregistreret i Tyskland og så betale afgift senere, vil godt kunne acceptere en der har kørt få kilometer.

Jeg aner intet om leasing, men tænker der måske er nogen der har en idé til hvordan det gøres smartest.

Søren

nbryde
Medlem
Geografisk region: København
Has thanked: 110 times
Been thanked: 172 times

Re: Golf GTI 50 Edition - er det en god idé?

Indlæg af nbryde » 1. mar 2026, 12:06

Sådan lige for hoften - for +800k er der voldsomt mange andre spændende biler jeg ville kigge efter, f.eks BMW M2, Porsche eller lign

Sent from my iPhone using Tapatalk

soren b
Nyt medlem

Indlæg af soren b » 1. mar 2026, 12:31

BMW M2 er helt sikkert også en fed bil, men tænker også startprisen er tæt på det dobbelte, En Porsche frister mig på ingen måde… og den starter vel også på over 2,5mill for en fabriksny 911?

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 856 times
Been thanked: 2401 times

Indlæg af GaSelle » 1. mar 2026, 13:13

Jeg tror ikke, det bliver en god forretning. At give 800K for en Golf er helt væk, i min bog. 8’eren er heller ikke specielt køn hverken ude eller inde - så hvis din tanke er investering, tror jeg det er bedre at finde noget andet.

‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus

Brugeravatar
Gylgon
Nyt medlem
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Middelfart
Has thanked: 141 times

Indlæg af Gylgon » 1. mar 2026, 15:49

@GaSelle
Så har jeg sgu nok læst din bog😉
For en Golf til 800k med fuld afgift... 😬

Men hvis du @soren b alligevel kun vil bruge den om sommeren,
Og kun køre 5000 km i den, så lyder det som en leasing som en bedre løsning.

Når leasing aftalen udløber og en ny skal forhandles, så er bilens markedsværdi måske, eller måske ikke steget i værdi.
Men hvis den falder, taber du kun af bilens værdi og ikke bil + dansk afgift.

Stiger biler derimod i vil det blive lidt dyrere i leasing næste gang.

Men, det har man også råd til, fordi du "kun" har et billån på 450K, og ikke 800K.

Et hurtigt tjek på mobile.de så står de til ca €60k med 0 km på klokken.
Kald mig bare "Just" :D
Vores siden nov. ´21
2020 VW T-Cross 1.5 TSI Style, DSG.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Geografisk region: Midtjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 992 times

Indlæg af Thor-thor » 1. mar 2026, 16:52

"Vanvittig" er det centrale ord emm... :mrgreen:
800k for en Golf er helt uden for kategori og medmindre den kun bliver lavet i få eksemplarer er det næppe en "investering"
Derudover, så er det jo stadig "kun" en Golf?

Jeg ville kigge på andet og så gå efter noget sæsonleasing, når du kun vil bruge den om sommeren, så du ikke skal af med fuld afgift.
Man kan få en del sjove brugte biler til eks. 500k i Tyskland, som måske ville holde prisen nogenlunde (måske endda stige, hvis man var dygtig/heldig) og så korttidsleasing med plader på om sommeren.
These users thanked the author Thor-thor for the post:
nbryde

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 13 times
Been thanked: 172 times

Indlæg af Dikal » 2. mar 2026, 12:18

Tænker heller ikke, at sådan en GTI 50'er vil være nogen god investering.

Hvis den kun skal køre 3000km om året og kun om sommeren, så var jeg helt sikkert hoppet i noget med alder istedet.
Det kunne være enten en ældre GTI (Eller måske endda R32?)
Eller en ældre A4/A5 i topløs udgave med noget V6
Nuværende: Mercedes C220d Night Edition
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke, 1x Kinesisk Svensker

Brugeravatar
JSKristensen
Nyt medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Has thanked: 226 times
Been thanked: 81 times

Indlæg af JSKristensen » 2. mar 2026, 17:12

Sidste rigtige GTi på markedet og du beholder den som din sidste bil, med 3-5000 km årligt.

GØR DET!
Har du råd, så lever man kun én gang og hvorfor ikke nyde sommeren i sådan en bil?

Vi sparer op hele livet, vi glemmer også bare at leve hele livet.

Sendt fra min SM-S721B med Tapatalk

These users thanked the author JSKristensen for the post (total 4):
RIXjansomTomDKlennert andersen

soren b
Nyt medlem

Indlæg af soren b » 2. mar 2026, 17:35

GaSelle skrev:
1. mar 2026, 13:13
Jeg tror ikke, det bliver en god forretning. At give 800K for en Golf er helt væk, i min bog. 8’eren er heller ikke specielt køn hverken ude eller inde - så hvis din tanke er investering, tror jeg det er bedre at finde noget andet.
Jeg tænker det ikke som en god forretning eller investering, planen var at beholde den til jeg ikke er her mere, og så må ungerne se om den er 10tusind eller 1mill værd til den tid, enig i at 800k er mange penge for en Golf, men en almindelig Golf er jo også stukket af i Pris….. Uden sammenligning i øvrigt er 2,5mill for en BMW M5 jo også vanvittigt når man kan få en 520D til 750K…

Det kunne også være en Golf 7,5 GTi som jeg faktisk synes er en federe bil…. Men Golf 8 er faktisk vokset på mig…

En af udfordringerne som jeg ser det er at det det bare går ned af bakke hver gang der kommer en ny model…og det gælder faktisk for de fleste mærker, engang så man frem til at der kom en ny og endnu federe model, hvor man i dag tænker at man skal skynde sig at købe inden modellen udgår…..engang havde en Golf en 3,2 6cylindret motor, i dag er det en 4 benet 2,0, En BMW M5 var engang 10cylindret nu er det en 6 benet hybrid.
These users thanked the author soren b for the post:
JSKristensen

Brugeravatar
Hej-Hej
Medlem
Geografisk sted: Gelsted
Has thanked: 196 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af Hej-Hej » 2. mar 2026, 19:10

Du har ret, verden er at lave. Nu du selv nævner den, så havde jeg nappet en 520D over den Golf.. men er det sådan en Golf du går og drømmer om og du har muligheden, så hiv sådan en af hylden! Er det en god ide?.. -hvis det gør dig til en glad mand, så er det da ;)

RIX
Meget aktiv medlem
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 365 times
Been thanked: 104 times

Indlæg af RIX » 2. mar 2026, 20:13

Jeg er på go holdet 😋😎 er dog ikke selv til de forlygter på golf 8, så havde jeg pengene var det en golf 7.5 clubsport S eller en rs3 sedan. Det er så meget sjovere og lamme tæve en på motorstien i en anonym (underdog bil) og en m2 ja det da her kommer jeg bil ,igen mange der har haft meget vilde/hurtige biler, har faktisk down sizes fordi bilen ikke kan bruges, især med de nazi regler idag med klip i kortet og konfiskering af bil. Golfen vil være billigere i service m.m plus den er nem og finde en p plads til. 9 ud af 10 aner ikke det er andet end en golf😋😎 mvh

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2889 times
Been thanked: 1060 times

Indlæg af jansom » 2. mar 2026, 20:23

KØB! Det er en mega fed Golf, og den kommer uanset hvad ikke til at falde i værdi. Det ser jeg som usandsynligt.
These users thanked the author jansom for the post (total 2):
RIXmalern
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
TomDK
Nyt medlem
Has thanked: 92 times
Been thanked: 66 times

Indlæg af TomDK » 2. mar 2026, 20:42

Dine penge, så gør med dem hvad du vil

Økonomisk giver det ingen mening, men hvis sæsonleasing af en fx Porsche ikke er drømmen for dig, så er det jo ikke det du skal.

Det med at vente nogle år med at betale fuld afgift, kan muligvis godt svare sig. Det gjorde mine forældre med en dyr BMW og de sparede mange kr på at vente og kørte o periode en flexleadingaftale. Udfordringen kan være, at du ikke ved hvad der sker med afgifter på benzinbiler om X år. Så det kan potentielt blive dyrere pga afgiftsstigning (ikke noget jeg har hørt om, blot et tænkt scenarie).

Vælger du leasingvejen er det noget med at bilen vist skal have kørt over x.xxx km af hensyn til noget afgift eller brugtmoms. Jeg havde på et tidspunkt en chef, som købte en næsten helt ny dyr premium SUV, hvor selskabet der hentede den hjem til ham fik til opgave at få kørt nogle tusinde km i den, så det stemte hermed ved bilsyn / toldsyn i Danmark

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 72 times
Been thanked: 572 times

Indlæg af Realtor » 3. mar 2026, 00:19

Forskellen er 19% kontra 25% i moms, men tit kan man så få en billigere case hvis bilen er billigere i tyskland end dk.

En af mine naboer hentede en i4 i tyskland sprit ny, og der endte han vidst med at spare små 80k kontra en tilsvarende i dk.
Audi E-tron 55

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 11 times
Been thanked: 149 times

Indlæg af LowDog » 3. mar 2026, 07:28

De skal også være 3 år for at afgiftsatsen bliver 0,5% istedet for 1% medmindre det er ændret de sidste par år. Flexleasing er blevet pissedyrt og i får det til at lyde som at man kun betaler for den procentvise skatteprocent. I glemmer lige en meget fed avance til både bilforhandler og leasingselskabet (medmindre det er en og samme firma naturligvis), som ofte ligger "skjult" i 1. gangs ydelse og mdl ydelse eller restværdi. En bil som koster 60k euro som en skriver, lyder dog heller ikke som noget der kan svare sig at flexlease. De _skal_ også nedskrives i værdi (hvilket betyder du skal betale til lavere restværdi) hver gang du fornyer aftalen, uagtet om bilen er steget i værdi eller ej. Samt naturligvis ny udbetaling hver gang.

For at svare på spørgsmålet, så lyder det som hul i hovedet at bruge 800k på at trille rundt i en Golf om sommeren :lol: Men er det det som giver livsglæde så skal man da bare gøre det.
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / Nardo RS6 / Hvid Q8 / X5 40D / 2024 MB E 220D, 2025 MB GLC 300D, 2025 MB GLC 300D Nightpack
Current: , Zeekr 7X P AWD (640hk), Mazda MX-5 1,6 2004, Honda CB650R 2021

superbeszzz
Aktiv medlem
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 377 times
Been thanked: 693 times

Indlæg af superbeszzz » 3. mar 2026, 09:00

LowDog skrev:
3. mar 2026, 07:28
De skal også være 3 år for at afgiftsatsen bliver 0,5% istedet for 1% medmindre det er ændret de sidste par år. Flexleasing er blevet pissedyrt og i får det til at lyde som at man kun betaler for den procentvise skatteprocent. I glemmer lige en meget fed avance til både bilforhandler og leasingselskabet (medmindre det er en og samme firma naturligvis), som ofte ligger "skjult" i 1. gangs ydelse og mdl ydelse eller restværdi. En bil som koster 60k euro som en skriver, lyder dog heller ikke som noget der kan svare sig at flexlease. De _skal_ også nedskrives i værdi (hvilket betyder du skal betale til lavere restværdi) hver gang du fornyer aftalen, uagtet om bilen er steget i værdi eller ej. Samt naturligvis ny udbetaling hver gang.

For at svare på spørgsmålet, så lyder det som hul i hovedet at bruge 800k på at trille rundt i en Golf om sommeren :lol: Men er det det som giver livsglæde så skal man da bare gøre det.
Da flexleasing også følger den generelle rentesætning, er det blevet markant billigere de seneste 12 måneder. Det er faldet fra 5,9 til 3,8% Det, der ligger skjult i førstegangsydelsen er i store træk det samme, som man betaler i forhandleravance, hvis man køber en bil. Avancen eller provenu, når man "ruller" en bil på ny kontrakt er nærmest 0. Der vil være lidt til leasingselskabet.

Jeg har netop købt en bil til EUR 61.500 inkl moms som jeg flexleaser. Det syntes jeg bestemt kan svare sig.
Herrebil: 2024 Mercedes EQS 450+
Ged: 2024 Pinarello F, Zwift ride
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Mercedes EQE AMG 53, BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 11 times
Been thanked: 149 times

Indlæg af LowDog » 3. mar 2026, 10:17

superbeszzz skrev:
3. mar 2026, 09:00
Da flexleasing også følger den generelle rentesætning, er det blevet markant billigere de seneste 12 måneder. Det er faldet fra 5,9 til 3,8% Det, der ligger skjult i førstegangsydelsen er i store træk det samme, som man betaler i forhandleravance, hvis man køber en bil. Avancen eller provenu, når man "ruller" en bil på ny kontrakt er nærmest 0. Der vil være lidt til leasingselskabet.

Jeg har netop købt en bil til EUR 61.500 inkl moms som jeg flexleaser. Det syntes jeg bestemt kan svare sig.
Altså jeg har flexleaset flere gange og lavet regnestykket ligeledes mange, samt fået udregningerne at vide. Der er stor fortjeneste og 90% af alle restværdier er alt for højt sat som udgangspunkt. Men godt at renten er faldet, så kan forhandleren tage ekstra i fortjeneste :) Jeg er i hvert fald stoppet (for nu), samt flere andre jeg kender.
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / Nardo RS6 / Hvid Q8 / X5 40D / 2024 MB E 220D, 2025 MB GLC 300D, 2025 MB GLC 300D Nightpack
Current: , Zeekr 7X P AWD (640hk), Mazda MX-5 1,6 2004, Honda CB650R 2021

superbeszzz
Aktiv medlem
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 377 times
Been thanked: 693 times

Indlæg af superbeszzz » 3. mar 2026, 10:58

LowDog skrev:
3. mar 2026, 10:17
Altså jeg har flexleaset flere gange og lavet regnestykket ligeledes mange, samt fået udregningerne at vide. Der er stor fortjeneste og 90% af alle restværdier er alt for højt sat som udgangspunkt. Men godt at renten er faldet, så kan forhandleren tage ekstra i fortjeneste :) Jeg er i hvert fald stoppet (for nu), samt flere andre jeg kender.
Jeg arbejder bla med flexleasing, så jeg tænker egentlig jeg har et rimeligt overblik over tal, salærer, renter og provenu. Vi tjener oftest mere på salg end på leasing.

Når det er sagt er det vel åbenlyst, at der er nogen, der tjener penge på at levere en service og/eller låne penge ud. Det har man hørt om før. At man kan betale for meget for en ydelse, har man også hørt om. Der er store forskelle på, hvor meget man egentlig betaler i kontraktperioden. Har man ikke overblik over det, er flexleasing ikke vejen frem.
Herrebil: 2024 Mercedes EQS 450+
Ged: 2024 Pinarello F, Zwift ride
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Mercedes EQE AMG 53, BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Nicklossi
Aktiv medlem
Has thanked: 91 times
Been thanked: 757 times

Indlæg af Nicklossi » 3. mar 2026, 11:09

Det der taler for er vel, at det er den sidste golf der bliver lavet med ICE, samt de kun bliver produceret i 2026.

Det i sig selv gør vel også, at værdien vil stige på et tidspunkt, såfremt bilen bliver holdt pænt og ordentligt.
These users thanked the author Nicklossi for the post:
superbeszzz

Brugeravatar
vrod
Medlem
Geografisk sted: Fredensborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 17 times
Kontakt:

Indlæg af vrod » 3. mar 2026, 11:35

Havde selv en 7 gti performance jeg stadig savner… men 800k er sindssygt, det er mere end jeg gav for min 2 år gamle Q7 :shock:
Nuværende: 2023 Audi Q7 55 TFSi e - HD MxB m. Laser, B&O Advanced, Optikpakke sort Plus, Head-up, Læder overalt, Pano, Soft-close, Parfume (what?), etc.
Tidligere: 2021 Audi A6 Avant 55 TFSi e // 2015 Audi S6 Avant // 2015 Touareg // 2014 G7 GTI Performance

Brugeravatar
The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 462 times
Been thanked: 286 times

Indlæg af The Micktrix / Dk » 3. mar 2026, 19:34

Hvis det gør dig glad, så gør det.

Men der findes godt nok mange andre fede biler i 800.000 kr klassen 8-)
Daliy driver - Mercedes w204 200 Kompressor 400.000 km ♻️ 💪
Only for fun - Mercedes W124 280 TE 1995 / Maserati Gransport 2007 8-) ☀️
Next project - Datzun 240z 🫡

DangerDane
Medlem
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 221 times
Been thanked: 170 times

Indlæg af DangerDane » 3. mar 2026, 19:54

Nicklossi skrev:
3. mar 2026, 11:09
Det der taler for er vel, at det er den sidste golf der bliver lavet med ICE, samt de kun bliver produceret i 2026.

Det i sig selv gør vel også, at værdien vil stige på et tidspunkt, såfremt bilen bliver holdt pænt og ordentligt.
Det var da trist, men så må man jeg se hvad alternativet så er hvis det ikke skal være el.

Men ja som andre siger, vi er ikke dig og hvis du har lyst til at gøre det så go for it :D
Mvh Flemming Jacobsen
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT Billede

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"