Kunne du finde på at købe en BENZINbil i 2026
- Gylgon
- Nyt medlem
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Middelfart
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 61 times
Re: Kunne du finde på at købe en BENZINbil i 2026
Jeg er ik færdig med ådseljuice endnu.
Men indrømmet, den næste bil bliver en
Duracell drevet.
Det er udelukkende økonomisk valget lander der.
Men det betyder så også at der hurtigere kan blive råderum til bil nr 2.
Jeg har længe, som i meget længe,
drømt om en Volvo 850/V70.
Jeg har været der i et års tid, men det hang dårligt sammen i økonomien på det tidspunkt,
så måtte desværre sende den videre,
jeg fik dog et rigtigt godt bud på den.
Men indrømmet, den næste bil bliver en
Duracell drevet.
Det er udelukkende økonomisk valget lander der.
Men det betyder så også at der hurtigere kan blive råderum til bil nr 2.
Jeg har længe, som i meget længe,
drømt om en Volvo 850/V70.
Jeg har været der i et års tid, men det hang dårligt sammen i økonomien på det tidspunkt,
så måtte desværre sende den videre,
jeg fik dog et rigtigt godt bud på den.
Kald mig bare "Just"
Vores siden nov. ´21
2020 VW T-Cross 1.5 TSI Style, DSG.
Vores siden nov. ´21
2020 VW T-Cross 1.5 TSI Style, DSG.
- VWAU
- Aktiv medlem
- Geografisk region: København
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 869 times
Jeg er 192 cm og så direkte ind i den øverste del af ruderammen med sædet i laveste stilling
-
Sace
- Medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 128 times
- Been thanked: 235 times
Der er ingen tvivl om at en Taycan er dyr pga afskrivning. Men der ud over har den ikke været det. Og selvom jeg ikke er miljø frelst, så syntes jeg det er unødvendigt at køre den mængde km. om året i noget der kører 10km/l, hvilket leder mig tilbage til at det skulle være en nr. 2/3 bil hvis jeg skulle have en benziner igen.Rune_B skrev: ↑15. mar 2026, 21:34Kan sagtens forstå din pointe. Men tænker nu nok man kan få noget fornuftig benzinbil for det, det koster at køre Taycan
Men der skal nok tænkes lidt anderledes og i min optik er man nødt til at kigge benzinbiler i 2015-2022 årgangene hvis de skal balancere pris/lyd/teknologi. Synes det går kraftigt ned af bakke herefter.
Det er lidt sjovt at læse din post, for det minder godt nok meget om hvordan jeg selv har det. Jeg syntes teknologien er super spændende at følge med i. Altså man skal jo tænke på at for 10 år siden var det eneste forummet her handlede om jo DSG7 problemer osv.JSA skrev: ↑16. mar 2026, 07:53Det korte svar er: Nej. Hos mig er der sket det modsatte af det som beskrives af flere herover. Efter 5 dieselbiler, 14 benzinbiler, ca. en håndfuld konebiler og nu den tredje elbil, er bilentusiasmen høj som for lang tid siden. Det er lang tid siden, at jeg har fulgt så godt med som nu. Jeg sluger alle artikler, besøger bilforhandlere og ser Youtube - alt omkring elbiler er SÅ spændende - synes jeg. Bare det at "posen er rystet" og der er kommet nye "spillere" på banen er fantastisk. Jeg tror aldrig at bilbranchen bliver sig selv igen - heldigvis.
Mvh Anders
- VWAU
- Aktiv medlem
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 869 times
Om sommeren på Shell oktan 100 og om vinteren på Andel Energi.
-
superbeszzz
- Aktiv medlem
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 377 times
- Been thanked: 693 times
Ja, jeg tror nærmere, at det går op for folk, hvor meget det koster at holde bil.mobworld skrev: ↑16. mar 2026, 14:33Det har jeg ikke undersøgt endnu, da det stadig er i et tidligt stadie.
Har dog tidligere kigget på flex i anden sammenhæng, og der synes jeg godt nok at flex blev en dyr fornøjelse. Specielt når man selv indestår for alle løbende udgifter (service/forsikring/nedbrud/grønne afgifter etc , imodsætning til privatleasing hvor meget af dette er inkl).
Reg afgiften, er fomwntlig højere end du tror. De tvil meget sjældent kunne betale sig rent økononisk at hente en 8-15 år gammel brændstofbil i Tyskland. Det skal være af andre årsager end økonomi man gør det.
- These users thanked the author superbeszzz for the post:
- mobworld
Herrebil: 2024 Mercedes EQS 450+
Ged: 2024 Pinarello F, Zwift ride
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Mercedes EQE AMG 53, BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Tidligere biler: - Mercedes EQE AMG 53, BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
-
DangerDane
- Medlem
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 221 times
- Been thanked: 170 times
Sådan har jeg det omvendt med en elbil. Jeg synes de er utroligt kedeligt, intetsigende osv at kører i. Så vil jeg sq hellere "nøjes" med en 1.4 TSI, selv DEN får jeg mere glæde og smil ud af at kører i kontra en ellert.
Der er vi gudskelov forskellige. Skal jeg havde noget acceleration der minder om noget jeg gider så er jeg hurtigt oppe i en 286 hestes Enyaq da 204 Hestes ikke er spændende nok for mig på det punkt. Og skal også op i det leje hvis at jeg skal have en elbil der faktisk kan og må trække noget og ikke kun må trække rundt med en "trillebør" eller en cykel.
- Fonne
- Medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 230 times
Står ikke og skal skifte bil i år, men hvis det rigtige tilbud kom ville en anden diesel / benzin bestemt ikke genere mig overhoved, selvom elbils markedet om 3 år sikkerts har mere at byde brugt til den tid..
Hvor vi er i livet er det vigtigeste ved en bil at komme sikkert frem fra A-B og have mindst mulig samlet omkostning på vores budget. Den nuværende pendler holder et 20+ km/l snit (22,4 km/l ved sidste tank), koster 240 kr i årlig afgift, billig forsikring og et værdi tab der er yderst minimalt.
Skal jeg have en elbil på nuværende tidspunkt der kan passe ind er vi oppe omkring 200.000 kr og opefter, og så vil vi skulle optage et billån og alene værdi tabet vil være større end jeg syntes er "sjovt".
Hvor vi er i livet er det vigtigeste ved en bil at komme sikkert frem fra A-B og have mindst mulig samlet omkostning på vores budget. Den nuværende pendler holder et 20+ km/l snit (22,4 km/l ved sidste tank), koster 240 kr i årlig afgift, billig forsikring og et værdi tab der er yderst minimalt.
Skal jeg have en elbil på nuværende tidspunkt der kan passe ind er vi oppe omkring 200.000 kr og opefter, og så vil vi skulle optage et billån og alene værdi tabet vil være større end jeg syntes er "sjovt".
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 856 times
- Been thanked: 2399 times
Der er jeg uenig. Har haft 1.4 TSI. Fin motor, men dæleme ikke spændende. Slet ikke med det medfølgende DSG. Min ellert har 326 heste, firehjulstræk og må trække 2.5T - den er heller ikke ‘hurtig’. Sådan er vi så forskellige.DangerDane skrev: ↑16. mar 2026, 19:18Sådan har jeg det omvendt med en elbil. Jeg synes de er utroligt kedeligt, intetsigende osv at kører i. Så vil jeg sq hellere "nøjes" med en 1.4 TSI, selv DEN får jeg mere glæde og smil ud af at kører i kontra en ellert.
Der er vi gudskelov forskellige. Skal jeg havde noget acceleration der minder om noget jeg gider så er jeg hurtigt oppe i en 286 hestes Enyaq da 204 Hestes ikke er spændende nok for mig på det punkt. Og skal også op i det leje hvis at jeg skal have en elbil der faktisk kan og må trække noget og ikke kun må trække rundt med en "trillebør" eller en cykel.
‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus
-
DangerDane
- Medlem
@GaSelle Nu er min så med den 6 trins manuelle og det giver da lidt synes jeg i forhold til at hvis jeg havde valgt DSG. Der er da andre biler der er mere spændende, men i forhold til en elbil der er den for mig at foretrække da jeg godt kan lide at man kan hører motoren, mærke vibrationerne osv og det kan man bare ikke i en elbil endnu. Men hvad er det for en ellert du har, for det er næsten minimum sådan noget jeg skal ud ud i hvis at det skal "matche" mine behov hvis vi lige ser bort fra lyden og vibrationerne
.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
Det er en BMW iX. Jeg forventede heller ikke at vi alle blev enige herinde. Jeg kan også se, at to har bekendtgjort at de stemmer på EL 
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus
-
DangerDane
- Medlem
I det mindste kan man da være enige uden at ryge i totterne på hinanden
Men drømmen er da noget RS3/RS6 eller en Golf R. Men umiddelbart er mit drømme projekt noget Passat 4Motion af nyere dato, ombygget med en RS3 motor, synet godkendt und alles og så i noget sleeper konfiguration så det bare ligner en "lidt" gejlet Passat, lige indtil at man starter klaveret
- JerrilD
- Aktiv medlem
- Geografisk sted: Trekants Området
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 74 times
til en hver tid. Skal aldrig have en Elbil 
Suzuki SJ410 Tintop 1985
Suzuki Jimny 1.5 Adventure
Suzuki Jimny 1.5 Adventure
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Has thanked: 643 times
- Been thanked: 330 times
Den ene er mig, i protest over man ikke kan stemme blankt
Kør og vær glad 

- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
Så er jeg 50% mere rolig.
- These users thanked the author GaSelle for the post (total 2):
- DanielB12 • donfetaful
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus
- Realtor
- Aktiv medlem
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 572 times
Jeg tror ikke vi får en fossilbil ind på matriklen igen.
Måske noget sjovt og hurtigt hvis vi en dag vinder i lotto, men som alm. familiebiler syntes jeg el-biler er langt fossilerne overlegne i komfort og pris/kvalitet.
En makker købte en 911 cab sidste år, ala den tonny havde. Fin bil og lidt klassiker over den, men personligt syntes jeg ikke den er de 500k værd den står ham i.
Alle de her dage hvor folk øffer over høje benzin og dieselpriser, ja så er man glad for noget clever one.
Måske noget sjovt og hurtigt hvis vi en dag vinder i lotto, men som alm. familiebiler syntes jeg el-biler er langt fossilerne overlegne i komfort og pris/kvalitet.
En makker købte en 911 cab sidste år, ala den tonny havde. Fin bil og lidt klassiker over den, men personligt syntes jeg ikke den er de 500k værd den står ham i.
Alle de her dage hvor folk øffer over høje benzin og dieselpriser, ja så er man glad for noget clever one.
Audi E-tron 55
-
akaup
- Nyt medlem
- Has thanked: 708 times
- Been thanked: 120 times
Benziner? Har nok i min gamle Rover, der lige har fået en renoveret Weber på, i stedet for en kina-Zenithkopi.
Jeg håber lidt naivt at kunne gå fra 4km/l til 5km/l ved at skifte karburator <3 Pt gør fruens elbil så absolut det den, skal til en pris der er svær at slå, så ingen grund til at ændre på det. Den har så rigeligt med kræfter, at jeg synes det er for voldsomt, hvis den sættes fra Chill til normal - men jeg er heller ingen fartdjævel
Min egen gamle dieselspand derimod kunne godt tænke sig at blive udskiftet, og her er jeg noget skuffet over at TDI'erne ikke straks er faldet markant i pris, nu vi snakker op til 17kr/L diesel 
Jeg er dog nok for nærig, og overvejer om ikke den skal holde lidt endnu, og så bruge pengene på en lille "sommerferie-jolle" i stedet for
Den skulle i så fald til gengæld helt sikkert have en masse benzin 
Kørte til Fyn for små 2 uger siden - glemte desværre at se den skifte til 333.333km
Jeg håber lidt naivt at kunne gå fra 4km/l til 5km/l ved at skifte karburator <3 Pt gør fruens elbil så absolut det den, skal til en pris der er svær at slå, så ingen grund til at ændre på det. Den har så rigeligt med kræfter, at jeg synes det er for voldsomt, hvis den sættes fra Chill til normal - men jeg er heller ingen fartdjævel
Jeg er dog nok for nærig, og overvejer om ikke den skal holde lidt endnu, og så bruge pengene på en lille "sommerferie-jolle" i stedet for
Kørte til Fyn for små 2 uger siden - glemte desværre at se den skifte til 333.333km
Ikke sendt via TapaTalk eller Iphone
Mvh Andreas
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen - Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Mvh Andreas
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen - Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
-
DangerDane
- Medlem
Synes personligt en del af dem der på markedet er nogle forfærdelige plastkasser med store infotainmentskærme der er dårligt integreret i instrumenteringen IMO.
- Ozona
- Medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 111 times
Drømmen lever.... Om at få noget der ser lidt mere sportslig ud end de kedelige elbiler i dag, og så noget lyd... 6 benet. - og skulle man opfylde alle kriterier så også noget cabriolet.
Altså noget Audi A3/A4 cab.
Det blev nok som bil nr. 3
....men helt ærligt, jeg er sgu nok blevet for nærig.
Altså noget Audi A3/A4 cab.
Det blev nok som bil nr. 3
....men helt ærligt, jeg er sgu nok blevet for nærig.
Maj 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Konebil: Maj 2024 - E-Golf 2020
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Konebil: Maj 2024 - E-Golf 2020
-
Rune_B
- Nyt medlem
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 27 times
Fedt at få alle jeres perspektiver.
Forstår godt det økonomiske argument og komfortdelen. Det er virkelig en komfortabel oplevelse at køre el.
Men er der nogen der sidder med en elbil de synes giver en involverende og engagerende køreoplevelse?
Er det ikke “bare” maks komfort fra A-B?
Forstår godt det økonomiske argument og komfortdelen. Det er virkelig en komfortabel oplevelse at køre el.
Men er der nogen der sidder med en elbil de synes giver en involverende og engagerende køreoplevelse?
Er det ikke “bare” maks komfort fra A-B?
BMW M550i '22 | Alfa Romeo Giulietta QV '16 | Porsche Taycan Sport Turismo '22 | Mercedes E43 '17 | BMW 530E '21 | BMW 520I '19 | Volvo XC60 '17 | VW Passat '15 | Volvo S60 2,4 '06 | Alfa Romeo Giulietta '10
- HansH
- Admin
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 4205 times
- Been thanked: 5780 times
Jo, korrekt - max komfort fra A-B, og ingenting der kildrer i numsen.
Vi har med sikkerhed ejet den sidste ICE bil ... med mindre der skulle ske noget helt vildt.
Behageligheden ved eldrift har vi taget fuldstændig til os her i huset. Også driftøkonomien.
Og jeg har slet ikke det der benzin-i-blodet gen der tørster efter retrolook, lyd, vibration, bagvognsudskridning, launch control osv osv
Måske ulogisk, men hvis vi snakkede om en lastbil, så forholder det sig lige omvendt.
Jeg syntes allerede det var lidt fesent da de allesammen begyndte at få automatgear.
Og hvis man nu blev sendt sydpå i en ellert ..... arrgh, der ville forsvinde yderligere en lille del af herligheden.
Jeg ved ikke. Der er bare noget der...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
Jeg synes de er præcist lige så involverende som sammenlignelige fossilbiler. For mig tilfører et 3/4 cylindret hakkebræt ikke rigtigt noget positivt til køreoplevelsen endsige gør den mere involverende. Vi har en elektrisk Mini Cooper også, som jeg vil vove at påstå er ret sjov at køre i - det har igen ikke noget med brændstof at gøre. Skal en motor tilføje noget til køreoplevelsen skal det være en ældre 6 eller 8 cylindret, som man virkeligt kan høre og mærke. I nye fossilbiler er motorerne så afdæmpede, at det ikke rigtigt flytter noget for mig. En kammerat har en BMW 545e og selv for fuld spade synes jeg ikke den siger ret meget. Flemming har flere gange gjort opmærksom på, at han sætter pris på lyden og rystelserne i hans 1.4 TSI - personligt vil jeg hellere være fri. Så kort opsummering: jeg synes ikke nødvendigvis der kan sættes lighedstegn mellem driftsmiddel og en involverende/engagerende køreoplevelse.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus
- DanielB12
- Meget aktiv medlem
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 5091 times
- Been thanked: 2288 times
- Kontakt:
- DanielB12
- Meget aktiv medlem
- Kontakt:
Var sammen med en af vores naboer der er noget fleet-ejer hos en stor logistik-virksomhed. De har lige modtaget de første 5-6 eActross trækkere (ud af en større ordre) efter en længere prøveperiode, hvor samtlige ældre chauffører var ufattelig negative inden første tur, og så blev omvendt alene pga det kæmpe komfort-løft der er i at køre 8 timer uden rystelser. Deres næste skridt er at gå igang med nogle læger og en europæisk chauffør-organisation om at undersøge om den øgede komfort i en el-lastbil, samt de nye muligheder inden for assistenter, kan gøre at der kan komme forskellige regler for køre-hviletid baseret på type af lastbil og hvordan kørslen har været. Tyske myndigheder er allerede gået igang med at kigge på det..HansH skrev: ↑17. mar 2026, 07:29Måske ulogisk, men hvis vi snakkede om en lastbil, så forholder det sig lige omvendt.
Jeg syntes allerede det var lidt fesent da de allesammen begyndte at få automatgear.
Og hvis man nu blev sendt sydpå i en ellert ..... arrgh, der ville forsvinde yderligere en lille del af herligheden.
Jeg ved ikke. Der er bare noget der...
Vi kan høre skiftet til ellastbiler hos Lidl der ligge bag os. eller vi kan netop ikke høre det
Det er jo bare for sjovt
-
superbeszzz
- Aktiv medlem
Min søn er lige fyldt 20 år. Han har kun kørt elbil mens han har haft kørekort. Den hurtigste var en EQE AMG53 med Dynamic Plus pakke, der giver den næsten 700 hk. Alt sammen meget godt. Da jeg hentede ham fra soldat i fredags og han for første gang prøvede at køre en 6-cylindret motor, syntes han virkeligt det kunne noget. Så meget at da vi nåede hjem spurgte han om han ikke bare måtte køre en tur, hvorefter han var væk 2 timer.GaSelle skrev: ↑17. mar 2026, 07:35Jeg synes de er præcist lige så involverende som sammenlignelige fossilbiler. For mig tilfører et 3/4 cylindret hakkebræt ikke rigtigt noget positivt til køreoplevelsen endsige gør den mere involverende. Vi har en elektrisk Mini Cooper også, som jeg vil vove at påstå er ret sjov at køre i - det har igen ikke noget med brændstof at gøre. Skal en motor tilføje noget til køreoplevelsen skal det være en ældre 6 eller 8 cylindret, som man virkeligt kan høre og mærke. I nye fossilbiler er motorerne så afdæmpede, at det ikke rigtigt flytter noget for mig. En kammerat har en BMW 545e og selv for fuld spade synes jeg ikke den siger ret meget. Flemming har flere gange gjort opmærksom på, at han sætter pris på lyden og rystelserne i hans 1.4 TSI - personligt vil jeg hellere være fri. Så kort opsummering: jeg synes ikke nødvendigvis der kan sættes lighedstegn mellem driftsmiddel og en involverende/engagerende køreoplevelse.
Han kan i hvert fald også godt lide BMW 545e drivlinjen
- These users thanked the author superbeszzz for the post (total 2):
- jansom • The Micktrix / Dk
-
DanielPT
- Medlem
- Has thanked: 122 times
- Been thanked: 97 times
Aldrig brændstof igen.
Kompleks og gammeldags. Ingen fordele overhovedet.
Elbiler er vejen frem.
Jeg kan sagtens vende hovedet efter en fed brændstof bil men gad ikke selv bøvlet
Kompleks og gammeldags. Ingen fordele overhovedet.
Elbiler er vejen frem.
Jeg kan sagtens vende hovedet efter en fed brændstof bil men gad ikke selv bøvlet
- These users thanked the author DanielPT for the post:
- Passatg 3c
- HansH
- Admin
Det er en ret spændende pointeDanielB12 skrev: ↑17. mar 2026, 08:00.. Deres næste skridt er at gå igang med nogle læger og en europæisk chauffør-organisation om at undersøge om den øgede komfort i en el-lastbil, samt de nye muligheder inden for assistenter, kan gøre at der kan komme forskellige regler for køre-hviletid baseret på type af lastbil og hvordan kørslen har været. Tyske myndigheder er allerede gået igang med at kigge på det..

Der kan jo nok ikke være meget tvivl om hvilken vej det går.
"Kunne du finde på at køre efter PAPIRKORT i 2026" ...
Måske man skal se det som dengang vi sad og rodede med ... gode gamle Strassenatlas, Falk Plan over byerne, og hvad der ellers var ... og til GPS gjorde sit indtog. Og man kunne pludselig bare smide de to kasser man havde med slidte papirkort ude i sideskabene på bilen, i containeren. To kasser papirkort med små notater og egne markeringer rundt omkring ..... To kasser nostalgi og charme...
Jeg har gemt en del af dem. De ligger i en skuffe, og en sjælden gang imellem kigger jeg i dem ... for tilbageblik.
De har dælerneme vist meget vej.
Men hold nu k... hvor forekommer det bare helt håbløst i forhold til hvad vi har nutildags. Mine børn har aldrig set sådan et kort. De kender kun telefonen og google maps.
Man kalder det vist for "udvikling" .. med et fint ord ...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
-
superbeszzz
- Aktiv medlem
Ahh Hans, det syntes jeg ikke er god analogi.
Elbiler og ICE-biler kan jo nøjagtigt det samme. Det er som at cykle fra A til B, men bruge forskellige typer cykeldæk. Der kommer nye teknologier til som vinder indpas, men nogle vender allievel tilbage til de gamle, da de også fungerer godt. Eller debatten om Helårsdæk, hvor helårsdæk er det nye smarte og det der udvikler sig mest. Helårsdækket er helt klart rigtigt godt til mange, men andre vil finde det utilstrækkeligt, selvom det er det nyeste teknologi.
Med kort derimod, der er det næsten omvendt. Kort var kompliceret at benytte for mange, særligt når man for alvor kom på udebane. Det minder næsten om el-bilen, hvor det 100% er noget mere kompliceret at skulle køre en lang tur ned igennem Europa. Der er vi faktisk gået imod noget, der er mindre convinient og kræver langt større planlægningsindsats og et behov for at tingene skal spille i forhold til de relativt mange uforudsete udfordringer, der kan opstå. De diskussioner man kan have i cockpittet minder faktisk utroligt meget om dem, der opstod, når man var drejet af et forkert sted og dramaet om at finde tilbage på ret kurs spillede af. Jeg har været ned igennem Europa 10-20 gange i elbil og kender til planglægning og udfordringer.
Jeg hendtede i sidste uge en hybrid bil ved Dusseldorf. Fyldte tanken op og kørte omkring 550 km i et hug med Ø130 km/t. Tankede ved grænsen så var der styr på resten af turen hjem. Det er sgu noget lettere.
Elbiler og ICE-biler kan jo nøjagtigt det samme. Det er som at cykle fra A til B, men bruge forskellige typer cykeldæk. Der kommer nye teknologier til som vinder indpas, men nogle vender allievel tilbage til de gamle, da de også fungerer godt. Eller debatten om Helårsdæk, hvor helårsdæk er det nye smarte og det der udvikler sig mest. Helårsdækket er helt klart rigtigt godt til mange, men andre vil finde det utilstrækkeligt, selvom det er det nyeste teknologi.
Med kort derimod, der er det næsten omvendt. Kort var kompliceret at benytte for mange, særligt når man for alvor kom på udebane. Det minder næsten om el-bilen, hvor det 100% er noget mere kompliceret at skulle køre en lang tur ned igennem Europa. Der er vi faktisk gået imod noget, der er mindre convinient og kræver langt større planlægningsindsats og et behov for at tingene skal spille i forhold til de relativt mange uforudsete udfordringer, der kan opstå. De diskussioner man kan have i cockpittet minder faktisk utroligt meget om dem, der opstod, når man var drejet af et forkert sted og dramaet om at finde tilbage på ret kurs spillede af. Jeg har været ned igennem Europa 10-20 gange i elbil og kender til planglægning og udfordringer.
Jeg hendtede i sidste uge en hybrid bil ved Dusseldorf. Fyldte tanken op og kørte omkring 550 km i et hug med Ø130 km/t. Tankede ved grænsen så var der styr på resten af turen hjem. Det er sgu noget lettere.
- These users thanked the author superbeszzz for the post:
- jansom
- DanielB12
- Meget aktiv medlem
- Kontakt:
Kan huske som barn, at jeg var meget imponeret over at min far vidste hvor alle FDB-butikker på Sjælland lå, og derfor kendte stort set alle landsbyer og små genveje, fordi han leverede varer til dem for FDB.HansH skrev: ↑17. mar 2026, 08:39Det er en ret spændende pointe
Der kan jo nok ikke være meget tvivl om hvilken vej det går.
"Kunne du finde på at køre efter PAPIRKORT i 2026" ...
Måske man skal se det som dengang vi sad og rodede med ... gode gamle Strassenatlas, Falk Plan over byerne, og hvad der ellers var ... og til GPS gjorde sit indtog. Og man kunne pludselig bare smide de to kasser man havde med slidte papirkort ude i sideskabene på bilen, i containeren. To kasser papirkort med små notater og egne markeringer rundt omkring ..... To kasser nostalgi og charme...
Jeg har gemt en del af dem. De ligger i en skuffe, og en sjælden gang imellem kigger jeg i dem ... for tilbageblik.
De har dælerneme vist meget vej.
Men hold nu k... hvor forekommer det bare helt håbløst i forhold til hvad vi har nutildags. Mine børn har aldrig set sådan et kort. De kender kun telefonen og google maps.
Man kalder det vist for "udvikling" .. med et fint ord ...![]()
20260317_083712.jpg
I dag sætter han navigationen til når han skal fra Holbæk til Køge
Det er jo bare for sjovt
- HansH
- Admin
Arr... vel ikke hvis du kigger på hvad der er essensen i denne tråd ? Så er det jo netop at de to typer biler *IKKE* kan det samme.superbeszzz skrev: ↑17. mar 2026, 08:55Ahh Hans, det syntes jeg ikke er god analogi.
Elbiler og ICE-biler kan jo nøjagtigt det samme..
I hvert fald når vi kigger på sjæl, følelser, nostalgi osv.
Jeg er godt med på at begge typer biler får dig fra A til B. Men jeg opfatter tråden her som værende en appel til følelserne i bilejeren ...
Rune_B's opening statement har i hvert fald intet at gøre med bare at komme fra A til B ..
"Det er ingen hemmelighed at jeg siden jeg var helt lille har været bidt af biler: mekanikken, lyden, lugten af olie og benzin. Jeg voksede (til dels) op på bagsædet af en Alfasud Sprint QV."
Og det er selvsamme aspekt jeg adresserer med min kort-analogi - følelserne/nostalgien/charmen.
På samme måde som nogen kan finde på anno 2026 at købe en retrobil med V8 sugemotor, for at få stimuleret nostalgien, så kunne man tilsvarende tage på roadtrip i Tyskland uden at bruge navi, men have som erklæret mål kun at køre på papirkort, og så genopleve gamle dages udfordringer og charme ved dette.
Det er dét jeg mener.
-
Rune_B
- Nyt medlem
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 27 times
Jeg synes heller ikke sammenligningen er helt fair. Måske på nostalgien. Men elbiler er gode til nogen ting og benzinbiler er nu engang bedre på f.eks langtur.
Synes det er sjovt at flere nævner at det skal være 6- eller 8 cylindre.
BMW’en af vores har 8 og kæft den lyder godt.
Men Alfa’en med sin 1750 motor og magneti marrelli udstødning, lyder virkelig også godt. Hvis man har bare lidt benzin i blodet så er det fandme fedt.
Synes det er sjovt at flere nævner at det skal være 6- eller 8 cylindre.
BMW’en af vores har 8 og kæft den lyder godt.
Men Alfa’en med sin 1750 motor og magneti marrelli udstødning, lyder virkelig også godt. Hvis man har bare lidt benzin i blodet så er det fandme fedt.
Senest rettet af Rune_B 17. mar 2026, 10:08, rettet i alt 3 gange.
BMW M550i '22 | Alfa Romeo Giulietta QV '16 | Porsche Taycan Sport Turismo '22 | Mercedes E43 '17 | BMW 530E '21 | BMW 520I '19 | Volvo XC60 '17 | VW Passat '15 | Volvo S60 2,4 '06 | Alfa Romeo Giulietta '10