Lad mig starte med at advare jer for dette indlæg bliver et stort, langt og detaljeret omkring en rigtigt fed oplevelse jeg har haft med opgradering af min nye bil.
For kort tid siden har jeg købt en Golf 4 GTI som jeg ikke helt synes kører som den bør standart.
Jeg fandt så ud af en trykslange var utæt, og kunne mærke den blev LIDT bedre men var stadig ikke heeelt noget jeg synes var spændende, kvikt eller en sjov køretur.
Min googling begyndte og jeg stødte på BN-Autoteknik. Jeg tog kontakt til de to herrer da jeg havde nogle spørgsmål da det er vigtigt for mig den kan synes også.
Efter en længere snak blev vi enige om at skrive videre på mail omkring detaljer, hvilket gav mig flere spørgsmål og ideer om udstødning, forrør, dyser, boostcontrooler etc. og hver gang var der gladeligt hjælp og endnu mere gode priser.
Jeg var nede hos dem et par gange for at se og høre omkring deres løsning med boostcontroller og foreslag til den og jeg kom selv med andre ideer og ændringer til hele setup'et flere gange og RIGTIGT mange spørgsmål.
Jeg har haft snakket med en del firmaer og folk om at få lavet ting ved tidligere biler og hver gang er jeg blevet en smule skuffet over deres mangel på professionalisme efter jeg ændrer setup'et 3. gang til noget helt andet og der skal andre priser på, for ofte resulterer de i der ikke svares eller ikke giver et svar tilbage som om de har lyst til at bruge mere tid på mig (hvilket som sådan kan være forståeligt fordi jeg bruger en masse af deres tid som de ikke får penge for eller mere for ved det endelige køb heller).
Efter ca. 1-1,5 måneds skriverier frem og tilbage med samtaler osv. besluttede jeg mig for at nu skulle det altså være for der var ikke noget sjovt ved at køre i den GTI som sagde intet og ikke havde noget power. Så vi blev enige om jeg skulle komme ned med depositum til dem til udstødning og forrør og så kunne de bestille det hjem og ugen efter ville jeg kunne komme og sætte bilen og de ville gå igang.
Jeg skrev en mail omkring depositum, og ville høre hvor meget jeg skulle komme med men det endte med jeg ikke skulle ligge noget depositum men så bare betale det hele samlet.
I sidste øjeblik kom jeg i tanke om at jeg gerne ville have bilen målt før og efter arbejdet var udført for at have et sammenligningsgrundlag, som også blev presset ind.
Jeg skulle derudover også sørge for BoostController og ure og holder til montering i a-stolpen - hvilket ikke blev til noget pga. problemer fra ebay og leverandøren.
BoostControlleren endte det med de oveni også købte og lagde ud for så endnu mere flot de også påtog sig det.
Mandag blev bilen afleveret rimeligt sent, og torsdag holdt de et lille meet hvor jeg blev inviteret med til.
Da jeg kom ned stod min bil inde på værkstedet og færdig var den. Det var da fantastisk og yderst professionelt arbejde.
Der kom kun et lille "men" som var at koblingen ikke kunne holde til kræfterne så den fedter bare så den kunne ikke måles efter, og der var derfor heller ingen ide i at sætte BoostControlleren til.
Jeg fik en prøvetur og den fik ENDELIG et smil frem på mine læber for ellers var den bil simpelthen så død og kedelig på trods af sine tidligere målte 148 heste.
Den fedtede ganske rigtigt ja, hvor de anbefalede jeg tog N75 ventilen fra så den kørte standart og kunne skåne koblingen, men så længe man behersker sig kan det lade sig gøre at få en dejlig tur ud af den.
De eneste "men" 'er der var fra min side var at bagskørtet skulle tilpasses bagpå i venstre bag da det ikke var kommet helt ind under og sad på plads, og så er der et par clips til varmeskjoldet der er gået så den rasler lidt engang imellem. Og så mangler jeg endnu et tilbud på en SPEC's kobling for så kan den måske komme i samtidigt med de andre småting skal ordnes (for så jeg sikker på den kan klare en eventuel senere opdatering til flere heste) men det trods alt ikke mere end en uge og to dage siden jeg fik bilen så det skam helt iorden.
Vi blev enige om jeg kunne komme dagen efter og hente bilen.
Her gik vi ud og kiggede i motorrummet hvor vi så på delene der var skiftet og fortalt om det.
Vi så på regningen og de fortalte der var kommet lidt flere ting på, men det var ganske iorden og ikke noget nævneværdigt for budgettet.
Der var fratrukket en del af monteringsbeløbet fordi der ikke skulle monteres ure i a-stolpen eller BoostController (endnu), så dette er klar til næste gang.
Ellers gennemgik vi punkterne og der blev fortalt om det forskellige hvorefter jeg trak dankortet frem.
Der var endnu ikke mulighed for dankort betaling så det skulle foregå via kontooverførsel
PIS tænkte jeg for ville jo rigtigt gerne ud og nyde den "nye" bil så hurtigt som muligt, men inden jeg nåede at få noget sagt fik jeg og vide jeg bare skulle betale derhjemme og her blev jeg endnu mere chokeret
Jeg fik nøgler og bil og lov at køre uden jeg havde lagt depositum eller en eneste rød reje selvom der lige var ordnet for 30k på bilen, hvilket jeg slet ikke havde forventet! Så det første jeg gjorde var at skynde mig hjem og få betalt, for det er fandme iorden service!
Ikke alene gider de begge to snakke om muligheder frem og tilbage, finde gode priser og hvad der er gode ting der passer sammen for at få det bedste resultat uden det betyder merepris for de har brugt adskillelige timer fordi man er en "besværlig/ubeslutsom" kunde, men de arbejder yderst professionelt og hurtigt hvor der ikke skal være nogen mangelpunkter.
Se fx. mine "men"-punkter er vi blevet enige om at ordne næste gang jeg skal have noget lavet, men hvis jeg ikke kunne vente med fx varmeskjoldet og det irriterede mig for meget var jeg velkommen til at komme ned og få det ordnet med det samme.
Jeg vil til enhver tid anbefale de to som dem der skal lave noget ved jeres bil om det er almindelige ting med skifte fælge, for/baglæbe eller en større opgradering for de fyre har virkelig styr på det til de bedste priser jeg har kunne finde noget som helst sted!
Nu har jeg jo haft bilen i en uge og vænnet mig lidt til den og må sige den udstødning lyder SÅ godt! Det er en Miltek med 3" forrør og resonated cat-back der ender i 2x76mm (singleside).
Dagen jeg fik bilen skulle mig og kæresten på en lille romantisk tur til Fyn som indebar en del motorvejskørsel og det jeg synes er fedt ved denne som tidligere SuperSprint også har, er at den er stille når du ikke trykker til den og så når den begynder at arbejde larmer den sprødt uden bare at være larm. Tror 3" forrør gør den siger noget mere, men Miltek er da absolut et fedt mærke som vræler på den fede sporty måde uden bare at være larm. Og endnu mere lækkert så kommer der engang imellem ved gearskift de lækre små puf's hvor man kan høre den skyder, men ikke noget vildt brag men tilpas lækkert til den føles endnu mere sporty og kontrolleret.
Vil så sige efter et par timer på motorvejen med 130 kan man godt høre udstødningen bliver varm for her begynder den at brumme noget mere selvom du ikke presser den og når du presser den bliver vrælet kørt endnu højere op af den høje tone's skala så det bliver en lidt speciel lyd.
Jeg er godt tilfreds med jeg valgte resonated for den kan lige fornemmes i bilen men uden overhovedet at være benærkelsesværdig og irriterende. Den bliver lidt dybere når den har kørt lidt tid og udstødningen er blevet godt varm, men synes heller ikke her det bliver en irriterende lyd så resonated og miltek kan ABSOLUT kun anbefales!
Den er passende til almindelig kørsel for man kan høre hvordan motoren kører (nogen glemmer de er i 4 ved 90), men uden det er irriternede men sådan som en udstødning skal lyde både ved afslappende kørsel, og når du trykker til den.
De skal ihvertfald lave en ting mere på min, og hvis jeg får råd og behov (læs: lyst) til mere så bliver det nok også dem der kommer til at stå for den opgradering for god og behagelig service er SJÆLDENT set lignende!