Billederne skal ses nedefra og op.
Der var meget sod på VNT'en (på billedet er den renset med bremserens), jeg åbne turboen bare for at se hvad det skyldes, men er ikke blevet klogere på hvorfor den revnede midt over, nærmest eksploderede.
Min teori: Turbine akslen knækkede og slynde turbinehoved mod sneglen. Det resulterede i en sneglen knækkede midt over på ALU-siden
Er er nogle turbo eksperter som har en anden teori ?
Jeg vil lægge flere billede op senere. Jeg fik turboen ud nedefra ved at afmontere inderst trækaksel, afmontering tog ca. 2.5 timer, der var også tid til en lynfrokost...
EGR'en/motorflap fik en omgang tjærerens.
En ny turbo er på vej fra Tyskland
Hvordan renser jeg intercooleren for metalrester fra turboen, Kan jeg gøre det uden at afmontere intercooleret ?
En anden ting, jeg mister lidt kølevæske gennem et stykke tid og havde mistanke om en utæt EGRkøler men det viser sig at kølerne ser fint og er tør indeni,
så gik undersøgelsen videre til topstykket og cylinderne er også tørre, jeg vil ikke vise alle
cylinderne hullerne her, men de er pæne tørre af sod, ingen spor af vand eller hvidt kølevæske rester, så hvor er utætheden ???
Hvordan kan jeg trykprøve kølesystemet i garagen, finder der et kit til hjemmebrug ? Bilen kan jo ikke køre nogen steder uden turbo
Det kan ende med at jeg går i krig med også at udskifte topstykket men det er en større omgang !
Update: Se evt. min topstykke udskiftning, motoren er en BKD.
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=51208