Endnu et kapitel i tandempumpesagaen på TDI motorer - VIDEO
- preben76
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 79 times
Re: Endnu et kapitel i tandempumpesagaen på TDI motorer - VI
Ja så blev det min tur til at få skiftet en pumpe.
Havde for kort tid siden købt en just in case. Og den fik jeg så brug for idag. Motoren er en 2.0 TDI BKD motor.
Havde besluttet mig for at lave et lille olie og filterskift på bilen for at have frisk olie på til på torsdag hvor bilen skal rulles.
Ved samme lejlighed tænkte jeg at jeg da lige kunne checke hvordan mit brændstoffilter så ud.
Den har sidst fået skiftet olie og filter og brændstoffilter ved 97000. Og har idag kørt 110500km.
Om der ikke er blevet skiftet brændstoffilter sidste gang eller om der ikke var noget at se på filteret eller om mekanikeren bare ikke har set det eller ved bedre ved jeg ikke. Men idag var mit filter ihvertfald sort.
Lidt sort må man sige.
Nu havde jeg været forudseende og købt både pakning og nyt filter så det hele var lige til at gå til. Jeg har dog ingen mekanisk uddannelse så var da lidt nervøs for om det nu var noget jeg kunne gøre selv. Men det var nu egentlig nemt nok. Alt ialt har jeg brugt 2½ time på at pakke ud og skifte olie og pumpe og pakke værktøj sammen igen.
Og jeg vil sige at det er ikke et svært stykke arbejde.
Af med motorskjoldet og luftfilterkassen og så blev jeg nød til at pille slangen af til kølevandet også. Det kan man sikkert undgå hvis man har en lang umbarco top med rundt hovede. Men det havde jeg ikke så det blev min løsning på problemet.
Jeg har de sidste par måneder følt at bilven var blevet lidt sløv i det ved bykørsel og at den ikke kørte så langt på literen mere. Sidst jeg tankede var 45 liter efter 470 km. Det er lidt over 10 km pr liter. Det er altså ikke meget selv om jeg bruger mit oliefyr 2 gange 30 min hver dag syntes jeg stadig er er i underkanten.
Men nu er pumpen skiftet og det føles umiddebart som om den reagere bedre ved bykørsel end den gjorde før. Den har ihvertfalde fået en mere blid motorgang i tomgang så det kan ikke være helt skidt.
Havde for kort tid siden købt en just in case. Og den fik jeg så brug for idag. Motoren er en 2.0 TDI BKD motor.
Havde besluttet mig for at lave et lille olie og filterskift på bilen for at have frisk olie på til på torsdag hvor bilen skal rulles.
Ved samme lejlighed tænkte jeg at jeg da lige kunne checke hvordan mit brændstoffilter så ud.
Den har sidst fået skiftet olie og filter og brændstoffilter ved 97000. Og har idag kørt 110500km.
Om der ikke er blevet skiftet brændstoffilter sidste gang eller om der ikke var noget at se på filteret eller om mekanikeren bare ikke har set det eller ved bedre ved jeg ikke. Men idag var mit filter ihvertfald sort.
Lidt sort må man sige.
Nu havde jeg været forudseende og købt både pakning og nyt filter så det hele var lige til at gå til. Jeg har dog ingen mekanisk uddannelse så var da lidt nervøs for om det nu var noget jeg kunne gøre selv. Men det var nu egentlig nemt nok. Alt ialt har jeg brugt 2½ time på at pakke ud og skifte olie og pumpe og pakke værktøj sammen igen.
Og jeg vil sige at det er ikke et svært stykke arbejde.
Af med motorskjoldet og luftfilterkassen og så blev jeg nød til at pille slangen af til kølevandet også. Det kan man sikkert undgå hvis man har en lang umbarco top med rundt hovede. Men det havde jeg ikke så det blev min løsning på problemet.
Jeg har de sidste par måneder følt at bilven var blevet lidt sløv i det ved bykørsel og at den ikke kørte så langt på literen mere. Sidst jeg tankede var 45 liter efter 470 km. Det er lidt over 10 km pr liter. Det er altså ikke meget selv om jeg bruger mit oliefyr 2 gange 30 min hver dag syntes jeg stadig er er i underkanten.
Men nu er pumpen skiftet og det føles umiddebart som om den reagere bedre ved bykørsel end den gjorde før. Den har ihvertfalde fået en mere blid motorgang i tomgang så det kan ikke være helt skidt.
Preben
Touran 2.0 TDI 2005 http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=72309 Solgt
Touran 2.0 TDI 2017 R-Line http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 8&t=129008
Solgt
Touran 2.0 TDI 2005 http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=72309 Solgt
Touran 2.0 TDI 2017 R-Line http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 8&t=129008
Solgt
- holberg19
- Nyt medlem
- Geografisk region: Bornholm
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 37 times
Et sort filter er vel ikke altid pga. olie? Tænker at slam fra dieselen også kan farve filtret?
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Kan tandempumpen have indflydelse på motoren, af og til starter "hårdt op", at motoren giver et delvis kraftigt ryk når den opstartes?
Umiddelbart er der ikke olierester i beholderen.
105 HK BKC
Gubs
105 HK BKC
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
-
Petersen81
- Nyt medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Been thanked: 0
Erfaring efter skift på min 105 HK BJB er en betydelig ændring i opstart, specielt ved varm motor. Min havde tendens til lidt hård opstart ved varm motor, eller ved længere stilstand (dage), og efter skift stort set ingen problemer.Gubbi skrev:Kan tandempumpen have indflydelse på motoren, af og til starter "hårdt op", at motoren giver et delvis kraftigt ryk når den opstartes?
105 HK BKC
Gubs
Seat Toledo 5P 1.9 TDI BJB Stylance 105 HK fra 06
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Lyder bekendt med den hårde opstart når motoren er varm og har stået i længere tid.Petersen81 skrev:Erfaring efter skift på min 105 HK BJB er en betydelig ændring i opstart, specielt ved varm motor. Min havde tendens til lidt hård opstart ved varm motor, eller ved længere stilstand (dage), og efter skift stort set ingen problemer.Gubbi skrev:Kan tandempumpen have indflydelse på motoren, af og til starter "hårdt op", at motoren giver et delvis kraftigt ryk når den opstartes?
105 HK BKC
Gubs
Der er dog ingen olie i dieselbeholderen, hvor filteret sidder, men pumpen kan vel sagtens være slidt efter 260000 km.
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
-
Petersen81
- Nyt medlem
Min havde gået 210.000kmGubbi skrev:Lyder bekendt med den hårde opstart når motoren er varm og har stået i længere tid.Petersen81 skrev:Erfaring efter skift på min 105 HK BJB er en betydelig ændring i opstart, specielt ved varm motor. Min havde tendens til lidt hård opstart ved varm motor, eller ved længere stilstand (dage), og efter skift stort set ingen problemer.Gubbi skrev:Kan tandempumpen have indflydelse på motoren, af og til starter "hårdt op", at motoren giver et delvis kraftigt ryk når den opstartes?
105 HK BKC
Gubs
Der er dog ingen olie i dieselbeholderen, hvor filteret sidder, men pumpen kan vel sagtens være slidt efter 260000 km.
Gubs
-
Jannik
- Aktiv medlem
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 261 times
Se nedenstående billeder fra min Altea, hvor pumpen IKKE fejler noget.Krill skrev: Er der ikke nogen der kan smide et billede op af et brugt filter, men hvor tandempumpen er ok?
Dette filter har kørt 15.000km og skal skiftes om 5.000 km. Jeg skifter brændstoffilter for hvert andet olieskift.
Filteret er mørkegråt, men ikke fedtet. Husk nu inden i springer ud og skifter pumper, at diesel indeholder svovl, som vil farve et hvidt papirfilter næsten omgående efter filtrering startes.
Iøvrigt er det et WIX filter, som tidligere er blevet kritiseret i denne tråd. Filteret her er købt i THansen og er af ganske fin kvalitet. Har haft Bosch, som er helt identisk med dette.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_1520.jpg (173.51 KiB) Vist 2250 gange
-
- IMG_1518.jpg (71.27 KiB) Vist 2250 gange
-
- IMG_1517.jpg (118.38 KiB) Vist 2250 gange
-
- IMG_1516.jpg (142.7 KiB) Vist 2250 gange
Min bil: Mercedes Benz EQE 350+ - 12/2024
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: En enkelt Mercedes, men ellers udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: En enkelt Mercedes, men ellers udelukkende VAG
- wahlstrom
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 19 times
Jannik skrev:Se nedenstående billeder fra min Altea, hvor pumpen IKKE fejler noget.Krill skrev: Er der ikke nogen der kan smide et billede op af et brugt filter, men hvor tandempumpen er ok?
Dette filter har kørt 15.000km og skal skiftes om 5.000 km. Jeg skifter brændstoffilter for hvert andet olieskift.
Filteret er mørkegråt, men ikke fedtet. Husk nu inden i springer ud og skifter pumper, at diesel indeholder svovl, som vil farve et hvidt papirfilter næsten omgående efter filtrering startes.
Iøvrigt er det et WIX filter, som tidligere er blevet kritiseret i denne tråd. Filteret her er købt i THansen og er af ganske fin kvalitet. Har haft Bosch, som er helt identisk med dette.
Hvordan så dieselen ud tæt på.. Helt uden små partikler?? For det har jeg i min.. Mit filter var også gråt..
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
- Krill
- Nyt medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Hjørring
Jeg tror jeg har det som wahlstrøm. Jeg har svært ved at vurdere hvornår man har et problem eller ej.
Jeg tror også holdningerne til det er forskellige hvilket jo ikke gør det nemmere
Nogle rapporterer jo om problemer efter 60.000km, andre ingen problemere efter 260.000. Der må være nogle forskelle på noget, for det er ikke tilfældigheder der afgør så stor holdbarhedsforskel imellem pumper.
Er der nogen pumper/motorer der er værre end andre, eller hvad kan det være?
Så kan man jo altid skifte pumpen for at forebygge, men det er jo også en skam, hvis der rent faktisk er 200.000km tilbage i pumpen endnu.
Jeg tror også holdningerne til det er forskellige hvilket jo ikke gør det nemmere
Nogle rapporterer jo om problemer efter 60.000km, andre ingen problemere efter 260.000. Der må være nogle forskelle på noget, for det er ikke tilfældigheder der afgør så stor holdbarhedsforskel imellem pumper.
Er der nogen pumper/motorer der er værre end andre, eller hvad kan det være?
Så kan man jo altid skifte pumpen for at forebygge, men det er jo også en skam, hvis der rent faktisk er 200.000km tilbage i pumpen endnu.
Audi A4 B6 Avant: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 55#p536355
- Smurf
- Medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: 7323 Give
Tror ikke man skal forebygge ved at SKIFTE, men ved at UNDERSØGE. Så af med filteret, og er man i tvivl efter det, så af med pumpen. Det tager ikke så lang tid, og det er bare af/på. Ingen indstilling eller noget.
Har ETKA hvis nogle skulle bruge hjælp til noget.
Har adgang til Peugeot ServiceBox (reservedelskatalog) 24/7
VW Touran 2.0 TDI AZV Highline fra 2004 med 342.000km på klokken (ny top/dyser ved 160.000km - ny dyse 1 ved 250.000km)
Ny motor ved 342.000km. Bolten til remstrammeren sprang, og motoren var billigere end nyt topstykke
18-19km/l
VW Passat 1.6 GTD SB fra 1991 med 682.500km på klokken (org motor). 21km/l - 'RIP'
Skoda Fabia HB 1.4 MPI AQW Comfort fra 2001 med 193.000 på klokken. 17km/l - 'Solgt'
Peugeot 206 SW 1.4HDi 8HX S-Line fra 2007 med 117.000km på klokken. 23km/l
VW Touran 2.0 TDI AZV Highline fra 2004 med 342.000km på klokken (ny top/dyser ved 160.000km - ny dyse 1 ved 250.000km)
VW Passat 1.6 GTD SB fra 1991 med 682.500km på klokken (org motor). 21km/l - 'RIP'
Skoda Fabia HB 1.4 MPI AQW Comfort fra 2001 med 193.000 på klokken. 17km/l - 'Solgt'
- Krill
- Nyt medlem
- Geografisk sted: Hjørring
Jeg er helt enig i at man skal undersøge fremfor blot at skifte, det er netop der jeg vil hen.
Når du nu siger af med pumpen i tvivlstilfælde, mener du så skifte pumpen, eller undersøge den?
Det var egentlig også i disse tvivlstilfælde efter undersøgelse af filter, jeg mente at man evt. kunne vælge den strategi at skifte pumpen for at forebygge. Men det til trods for at der måske var mange kilometer i den endnu.
Når du nu siger af med pumpen i tvivlstilfælde, mener du så skifte pumpen, eller undersøge den?
Det var egentlig også i disse tvivlstilfælde efter undersøgelse af filter, jeg mente at man evt. kunne vælge den strategi at skifte pumpen for at forebygge. Men det til trods for at der måske var mange kilometer i den endnu.
Audi A4 B6 Avant: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 55#p536355
- Smurf
- Medlem
Af med pumpen, og undersøg hvordan akslen har det. skal ad, og se hvordan den ser ud indeni.
Ny motor ved 342.000km. Bolten til remstrammeren sprang, og motoren var billigere end nyt topstykke
18-19km/l
- clausvp
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- Been thanked: 1 time
Det var da vist godt jeg allerede har indkøbt en ny tandempumpe!
1,4 TDI BMS efter 111.000 km.
Det ser værre ud på billederne end det er. Filteret er kun let fedtet, og brændstoffet let farvet.
Men jeg agter at skifte pumpen asap!
1,4 TDI BMS efter 111.000 km.
Det ser værre ud på billederne end det er. Filteret er kun let fedtet, og brændstoffet let farvet.
Men jeg agter at skifte pumpen asap!
- Vedhæftede filer
-
- image.jpg (135.11 KiB) Vist 2130 gange
-
- image.jpg (116 KiB) Vist 2130 gange
-
- image.jpg (143.28 KiB) Vist 2130 gange
- tief und breit
- Medlem
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Svendborg
- Been thanked: 6 times
Kan man se/høre på nogen måde om pumpen er i orden/defekt når man prøver en brugt vogn?
- Riber
- Nyt medlem
- Geografisk sted: Randers.
tief und breit skrev:Kan man se/høre på nogen måde om pumpen er i orden/defekt når man prøver en brugt vogn?
Det skulle vel næsten kun være fordi, at du så vil opleve nogen af de symptomer som er beskrevet i topic. Men jeg tror ikke på, at du ved en prøvetur, 100% ville kunne sige at pumpen er defekt.
- tief und breit
- Medlem
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Svendborg
- Been thanked: 6 times
- clausvp
- Aktiv medlem
I mit tilfælde 2448 kr.tief und breit skrev:Hvad koster det når pumoen er gået?
- wahlstrom
- Aktiv medlem
Kan man selv kan det gøres for 1600-1700,-tief und breit skrev:Hvad koster det når pumoen er gået?
+ nyt filter og evt bell-ADD, liqui moly eller anden dyserens
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
-
Diesel
- Nyt medlem
- Geografisk region: København
- Geografisk sted: Taastrup
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Mit gamle filter smittede lidt af, som fortyndet olie. Men det havde også ramt holdbarhedsdatoen ifølge servicebogen. Diesel var helt klart. Diesel der kom fra filtret havde en smule partikler i sig, men det er vel meget normalt når det er løbet ud på den beskidte side.
Er diesel i filter beholderen altid klart, også selv om at pumpen er defekt ?
Er diesel i filter beholderen altid klart, også selv om at pumpen er defekt ?
Diesel
Sort røg er sundt !!!
Sort røg er sundt !!!
- clausvp
- Aktiv medlem
Nu bliver jeg satme lidt i tvivl...!
Jeg har luret på det diesel jeg tappede af filteret forleden, og efter at det har bundfældet, er det næsten helt klart!
Er vi enige om at motorolie vil flyde oven på dieselolie?
De " residues" jeg ser i dieselolien ligger på bunden af min beholder, og er tydeligt små partikler, og ikke olie!?
Jeg har luret på det diesel jeg tappede af filteret forleden, og efter at det har bundfældet, er det næsten helt klart!
De " residues" jeg ser i dieselolien ligger på bunden af min beholder, og er tydeligt små partikler, og ikke olie!?
-
tvh
- Nyt medlem
Jeg skiftede filter på min BMS ved 60000km og det så lige sådan ud, også med noget sort grums i bunden af brændstof filteret, så det er nok ikke helt unormalt bare det ikke er smurt ind i sort olie, for så er man jo ikke i tvivl om hvad der skal tilclausvp skrev:Nu bliver jeg satme lidt i tvivl...!
- Vedhæftede filer
-
- Seat Ibiza 1.4 TDI BMS brændstof filter 2
- DSC_0321.JPG (127.32 KiB) Vist 1946 gange
-
- Seat Ibiza 1.4 TDI BMS brændstof filter
- DSC_0317.JPG (161.29 KiB) Vist 1946 gange
Seat Ibiza 1.6 TDI 2013
Seat Ibiza 1.4 TDI (BMS) 2008 (R.I.P)
Seat Ibiza 1.4 TDI (BMS) 2008 (R.I.P)
- RKS
- Nyt medlem
Er den nye pumpe så identisk med den gamle eller er de her problemer løst??
2011 Skoda Octavia VRS TDI DSG
- wahlstrom
- Aktiv medlem
Mhm så er jeg også i tvivl.. Har heller ikk skiftet min endnu..
Eneste der taler for(men kunne også være andre ting) er:
Blålig røg ved koldstart(kortvarigt)
En meget svag "rumlen" ved 1900-2000 omdrejninger..
Og så de partikler i dieselen..
Eneste der taler for(men kunne også være andre ting) er:
Blålig røg ved koldstart(kortvarigt)
En meget svag "rumlen" ved 1900-2000 omdrejninger..
Og så de partikler i dieselen..
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
-
Petersen81
- Nyt medlem
Altså mit lignede til forveksling jeres.
Jeg skiftede min for at være sikker og det resulterede i langt bedre starter, specielt ved varm motor og ca. ½ km/l længere, men det kan igen være andre ting som spiller ind på økonomien.
Jeg bilder mig også ind at den ryger lidt mindre end før, men igen, kan være placebo.
Dog var der tydeligt slør i akslen, som i ca. 2mm til hver side...
Jeg skiftede min for at være sikker og det resulterede i langt bedre starter, specielt ved varm motor og ca. ½ km/l længere, men det kan igen være andre ting som spiller ind på økonomien.
Jeg bilder mig også ind at den ryger lidt mindre end før, men igen, kan være placebo.
Dog var der tydeligt slør i akslen, som i ca. 2mm til hver side...
- ICON
- Aktiv medlem
- Geografisk sted: Fun city
- Has thanked: 2 times
Nu faldt jeg lige over det her pakningssæt:
http://www.ebay.de/itm/140809928275?ssP ... 1423.l2649
Men kan det bruges til, at forebygge problemerne nævnt i denne tråd, hvis man kører med en af de ældre 1,9 pd, eks. ATD?
http://www.ebay.de/itm/140809928275?ssP ... 1423.l2649
Men kan det bruges til, at forebygge problemerne nævnt i denne tråd, hvis man kører med en af de ældre 1,9 pd, eks. ATD?
Jack of all trades, master of none
- Smurf
- Medlem
Det er kun pakningerne mellem pumpen og topstykket. Ikke inden i pumpen, hvor problemet er.
18-19km/l
- scrallar
- Nyt medlem
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4690 Haslev / 3500 Værløse
Det kunne også godt se ud til min tandempumpe skal skiftes.
Info om bilen: Skoda Octavia 1,9tdi 12/2009, BLS motor, Har kørt 150.000km
Sort filter som smitter af på en hvid klud.

http://peecee.dk/uploads/042013/Billede_001.jpg
Lidt olie i dieselen.

http://peecee.dk/uploads/042013/Billede_003.jpg
Man kunne ikke se bunden i beholderen, og dieselen ser sådan her ud da det blev suget op.

http://peecee.dk/uploads/042013/Billede_005.jpg
Info om bilen: Skoda Octavia 1,9tdi 12/2009, BLS motor, Har kørt 150.000km
Sort filter som smitter af på en hvid klud.
http://peecee.dk/uploads/042013/Billede_001.jpg
Lidt olie i dieselen.
http://peecee.dk/uploads/042013/Billede_003.jpg
Man kunne ikke se bunden i beholderen, og dieselen ser sådan her ud da det blev suget op.
http://peecee.dk/uploads/042013/Billede_005.jpg
Bil: Skoda octavia combi elegance 1,9 TDI 12/2009
http://www.bilgalleri.dk/galleri/261210 ... ance_combi
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 277 times
- Kontakt:
Byt til nyt.
G5 R32 - Porsche Diesel Junior
- scrallar
- Nyt medlem
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4690 Haslev / 3500 Værløse
Watcher er på sagen 
Bil: Skoda octavia combi elegance 1,9 TDI 12/2009
-
Marmada
- Nyt medlem
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Fik lige bilen rullet idag, manglede cirka 12 hk på toppen...
Fik at vide det kunne skyldes filter/tandempumpen, så kiggede lige til filter for at se.... Total sort, snasket og fyldt med partikler
Så nu bliver pumpen og filter skiftet og så må jeg vente og se til engang jeg skal have den rullet igen om det er blevet bedre
Det mest underlige er at jeg synes bilen spinder som en mis, så blev lidt overrasket over at den ikke køre som den skal
Fik at vide det kunne skyldes filter/tandempumpen, så kiggede lige til filter for at se.... Total sort, snasket og fyldt med partikler
Så nu bliver pumpen og filter skiftet og så må jeg vente og se til engang jeg skal have den rullet igen om det er blevet bedre
Det mest underlige er at jeg synes bilen spinder som en mis, så blev lidt overrasket over at den ikke køre som den skal
-2021 Skoda Enyaq 60+
-2018 Citroen Grand C4 Picasso 1.6 Blue Hdi Intensive+ Solgt
-2016 Ford S-max 1.5 Ecoboost TitaniumSolgt
-2007 VW Passat 3C Variant 170 HK TDI HighlineSolgt
-2001 Audi A4 1.8t Limosine Solgt
-1997 Audi A3 1.8t Ambition Solgt
-2018 Citroen Grand C4 Picasso 1.6 Blue Hdi Intensive+ Solgt
-2016 Ford S-max 1.5 Ecoboost TitaniumSolgt
-2007 VW Passat 3C Variant 170 HK TDI HighlineSolgt
-2001 Audi A4 1.8t Limosine Solgt
-1997 Audi A3 1.8t Ambition Solgt