7 mia koster det at afskaffe registreringsafgiften

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: 7 mia koster det at afskaffe registreringsafgiften

Indlæg af SteffenR » 3. jul 2014, 14:12

Lindegaard skrev: Ja, det er jeg godt klar over. Men hvorfor skal den afskrives? Billede

Det var "forslaget".
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."

Ironi kan forekomme

Lindegaard
Medlem
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Ørbæk
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Lindegaard » 3. jul 2014, 14:17

HansH skrev:
Lindegaard skrev:Nej - hvorfor tror du jeg gør det. Du kan jo gøre dig den ulejlighed og kigge i min signatur! Men ja, der skal betales.... Hvordan havde du ellers lige regnet med det skulle ske? Billede
Pointen er ikke så meget om du har en sådan bil. Min pointe er, som jeg uddybede, at det indgreb du er fortaler for, vil ramme meget skævt på den måde at jo nyere/dyrere bil du besidder, jo mere vil du blive straffet.

Og jeg mener ikke at der skal betales noget. Det er dig der siger at der skal betales.

Jeg synes at jeg gennem den reg.afgift jeg har betalt gennem tiden, har ydet min del til den fælles kasse indtil nu. På lige fod med alle andre. Derfor har jeg da slet ikke lyst til nogen ekstraregning/værditab.
Jeg er fortaler for, at den omlægning der gerne må komme, skal tilgodese de nuv. bilejere, så det bliver omkostningsneutralt for bilejerne.
Og det er dér det rigtig svære kommer ind i den øvelse..
Jamen det er muligt det skal være på den måde...Billede

Men du gættede fuldstændigt forkert...! :) du må gerne prøve igenBilledeBillede
Touran 2.0 TDI 170hk DSG Highline 7pers Fuld læder
Passat TDI Variant, 3b afn, Highline. SOLGT
Golf III TDI 1z SOLGT
Touran 1,9 TDI 7pers 03 SOLGT

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 516 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af KBoesen » 3. jul 2014, 15:10

HansH skrev: Jeg synes at jeg gennem den reg.afgift jeg har betalt gennem tiden, har ydet min del til den fælles kasse indtil nu. På lige fod med alle andre. Derfor har jeg da slet ikke lyst til nogen ekstraregning/værditab.
Jeg er fortaler for, at den omlægning der gerne må komme, skal tilgodese de nuv. bilejere, så det bliver omkostningsneutralt for bilejerne.
Og det er dér det rigtig svære kommer ind i den øvelse..
Dette kan jo ikke komme til at lade sig gøre. Uanset over hvor mange år man vil afskaffe den skod afgift, vil bilernes værdi jo falde hurtigere end normalt, fordi afgiften bliver lavere og lavere for hvert år på nyere biler.

Så spørgsmålet er bare hvor lang tid det skal tage at få revet det plaster af.
2013 Porsche Boxster S
2013 VW Move Up!

Brugeravatar
HansH
Admin
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 3. jul 2014, 15:20

KBoesen skrev:Dette kan jo ikke komme til at lade sig gøre. Uanset over hvor mange år man vil afskaffe den skod afgift, vil bilernes værdi jo falde hurtigere end normalt, fordi afgiften bliver lavere og lavere for hvert år på nyere biler.

Så spørgsmålet er bare hvor lang tid det skal tage at få revet det plaster af.
Tja.. jeg mistænker at éns holdning vil være en lille smule farvet af hvor mange penge man har bundet i sin bilpark :) Så det kan vi nok aldrig blive helt enige om.
I den ideelle verden vil en omlægning være omkostningsneutral for bilejere og -forhandlere. Og (minimum) provenuneutral for statskassen. Jeg har de ansvarlige stærkt mistænkt for at prioritere det sidste højere end det første.
Men hvorom alt er, så er det bare ikke så let en opgave som mange gerne vil gøre det til.
Jeg har ikke svaret. Og jeg føler ikke trang til nogen ekstraregning.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

Kevinff
Aktiv medlem
Geografisk region: Vestsjælland
Has thanked: 967 times
Been thanked: 508 times

Re: Sv: 7 mia koster det at afskaffe registreringsafgiften

Indlæg af Kevinff » 3. jul 2014, 15:58

HansH skrev:
Lindegaard skrev:Jeps - og jeg er personligt klar til at tage tabet på min bil.... Så bare sæt igang...
Lad mig gætte: du kører ikke i en Audi RS7 til 2.2 mio.... !

Men det er jo klart at sådan et indgreb vil ramme hårdest, jo mere værdifuld en bil man ejer. Hvis man kører rundt i en gammel bil der nærmer sig skrotpræmien, så vil man jo være totalt upåvirket af den manøvre.

Derfor vil sådan et tiltag ramme meget skævt. Og derfor er det ikke "bare lige" efter min mening.

Og hvad med igangværende privatleasingkontrakter ? Jo, der er nok at se til :-)
Dem der kører i rs7 har nok flexleaset alligevel

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem

Indlæg af SteffenR » 3. jul 2014, 16:04

Største delen af de dyre luksus biler, der er på de danske veje, er købt og betalt, da flexleasing er mega dyrt, når der er tale om biler i den klasse.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."

Ironi kan forekomme

Kevinff
Aktiv medlem

Re: Sv: 7 mia koster det at afskaffe registreringsafgiften

Indlæg af Kevinff » 3. jul 2014, 16:40

SteffenR skrev:Største delen af de dyre luksus biler, der er på de danske veje, er købt og betalt, da flexleasing er mega dyrt, når der er tale om biler i den klasse.
Har du nogen statestik på det? For det er ikke hvad min erfaring siger når dem med sådanne biler fortæller om hvordan og hvorledes

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem

Indlæg af SteffenR » 3. jul 2014, 19:18

Der var der postede den for noget tidsiden.

Ironi kan forekomme

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem

Indlæg af SteffenR » 3. jul 2014, 19:57

Fandt det
MrTbag skrev:
Men gider man flytte til udlandet, for at få bilen billigere? Nej, vi har det sgu fint, når alt kommer til alt herhjemme, til trods for den høje registreringssafgift :-) Læste faktisk forleden, at der bliver solgt flere og flere dyre biler herhjemme, så helt skidt kan det ikke gå, se evt. http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyhede ... 133371.ece

Ja, faktisk går det så godt med salget af de dyre biler, at der nu for første gang siden 2005 er solgt en ny Rolls-Royce herhjemme. Det skete i maj, hvor mærket, hvis modeller koster fra omkring seks mio. kr. kom på danske nummerplader. Vel at mærke på fuld afgift og ikke grænseplader. Bilen fremgår ikke af de normale statistikker, men med lidt hjælp fra foreningen De Danske Bilimportører fik vi gravet en Rolls Royce frem. Desværre uden angivelse af model ...

I den 'billige' ende af skalaen er der solgt 24 eksemplarer af den nye Range Rover, som koster fra 2,5 mio. kr. stykket på hvide plader, samtidig har importøren 50 ordrer på den nye Range Rover Sport, der med ekstraudstyr let løber op i 2 mio. kr.

De rige er stadig rige
Ifølge Michael Lund, pressechef hos importøren, British Car Import, er der et konstant marked i premium-segmentet, som er rimelig upåvirket af de økonomiske vinde.

– Det er typisk folk, som er vant til at købe bil i den prisklasse. Det kan for eksempel være selvstændigt erhvervsdrivende eller nogle, som har solgt deres virksomhed, forklarer Michael Lund.

En lignende melding har BMW Danmark. I år har importøren til dato solgt fire af de såkaldte M-modeller, fordelt på M6 Gran Coupé, M6 Cabriolet og M5 sedan. Det er modeller, som ligger mellem cirka 1,6 -2,7 mio. kr. Og det er et antal, som ligger stabilt.

– Der findes folk, der har pengene og køber det, de vil have, siger Mette Lolholm, der er pressechef hos importøren, som forventer at sælge en halv snes af den nye supersportsvogn BMW i8, som kommer til næste år til en pris på 2,5 mio. kr.

Ikke lease - købe
Enkelte fleksleaser men, men de fleste køber bilen.

– Det er dyrt at lease på det niveau. Og de fleste vil alligevel hellere eje bilen selv, siger Mette Lolholm.

Dyre afgifter

Foreløbigt er der i år solgt 11 af den store SUV, Porsche Cayenne og 5 af den ligeledes imposante Panamera. Som et kuriosum er der i 2011 også solgt en Bentley Mulsanne af den slags kongehuset har, her er nyprisen omkring en halv snes millioner kroner. Der findes dog også nyere importerede biler i superklassen. En nordjysk bilforhandler havde for et par år siden en Rolls-Royce Phantom årgang 2006 til 4,4 mio.kr. i vinduet.

Ironi kan forekomme

Kevinff
Aktiv medlem

Indlæg af Kevinff » 3. jul 2014, 20:01

Det havde jeg ikke regnet med. Samtlige folk jeg har snakket med har flexleaset deres og en del af selskaberne siger også at de har oplevet en hel del fremgang i flexleasing af dyre biler (ca samme klasse som dit citat).. Men det må være de forkerte folk jeg har snakket med så :)

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem

Indlæg af SteffenR » 3. jul 2014, 20:10

Der er flere rige end du går og regner med.

Ironi kan forekomme

Kevinff
Aktiv medlem

Indlæg af Kevinff » 3. jul 2014, 20:41

Ja åbenbart :)

gugi
Nyt medlem
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Indlæg af gugi » 3. jul 2014, 21:52

Dem som stadig køber bilerne i den helt dyrere klasse, kender ikke flexleasing og ved ikke hvad det er, de tror det er alm leasing. Men flexleasing er på vej frem i stor fart, fordi flere og flere gør det.

Ud af alle de beregninger jeg har lavet på min kunder med dyrere biler og mindre dyrere biler, så er flexleasing lang billigere end "bare " at købe den kontant eller låne i banken og på de helt dyre af slagsen er besparelsen rigtig stor

Afskrivningen på rigtig dyre biler er enorme de første 2-3 år og flexleasing vil altid være billigere også selv om de er helt nye.
Audi RS6 Avant 2013
Audi SQ5 2013
Porsche 911 Turbo S 2014

http://www.specialcars.dk
Import af biler og Flexleasing
tgs@specialcars.dk

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem

Indlæg af SteffenR » 3. jul 2014, 22:47

Min erfaring er nærmere, at mange af de hnwi og uhnwi, der vælger køb over flex, er enten fordi de ikke forstår det og/eller fordi de holder deres biler i længere perioder.

Mr Tbag er herinde er vidst et meget godt eksempel.

Ironi kan forekomme

gugi
Nyt medlem

Indlæg af gugi » 4. jul 2014, 12:37

Det er en kombination med at de ikke forstår det og at de ikke kender til det.
Derfor jeg altid har møder med mine kunder, for at tegne og fortælle dem omkring hvad det er, så de bedre kan tage deres beslutning om hvad der passer dem og deres behov. Synes det er vigtig at man for den mulighed og man så enten vælger at flexlease eller købe på andre måder
SteffenR skrev:Min erfaring er nærmere, at mange af de hnwi og uhnwi, der vælger køb over flex, er enten fordi de ikke forstår det og/eller fordi de holder deres biler i længere perioder.

Mr Tbag er herinde er vidst et meget godt eksempel.
Audi RS6 Avant 2013
Audi SQ5 2013
Porsche 911 Turbo S 2014

http://www.specialcars.dk
Import af biler og Flexleasing
tgs@specialcars.dk

sup3rior
Medlem
Geografisk region: Sverige - (syd)
Geografisk sted: Skåne

Indlæg af sup3rior » 7. jul 2014, 09:50

Lindegaard skrev:
Ja, det er jeg godt klar over. Men hvorfor skal den afskrives? Billede
Det var det HrHansen skrev i sit forslag:

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 79#p937079
Nuværende:
2008 Volkswagen Golf GTI | 2013 Citroen C5 eXclusive

Tidligere:
1998 Mercedes Benz C240 | 2004 Mercedes-Benz E 400 CDI | 2008 Mercedes-Benz B 200 CDI | 2004 Audi A8 4,0 TDI | 1998 BMW 328i | 1996 Opel Calibra 2,5 V6 | 1989 Audi 90 2,3E Coupe | 2001 Subaru Impreza WRX STI | 1999 Mercedes Benz S 500 L | 2003 Fiat Punto Sporting | 2010 Mercedes Benz Vito 115 CDI | 2001 Mercedes Benz E 320 CDI | 2015 Opel Ampera | 2004 Mercedes Benz E 55 AMG

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem

Indlæg af SteffenR » 13. aug 2014, 15:59

Berlingske Business har tema omkring afgifter i øjeblikket.

http://www.business.dk/emne/bilafgifter

Ironi kan forekomme

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Geografisk sted: Bryrup

Indlæg af Uffe » 13. aug 2014, 16:47

Det er sgu da grotesk at ævle om værditab som argument for at beholde den enormt høje registreringsafgift. Regner i ikke med at købe en bil mere senere hen?

"Tabet" på den nuværende bil skal i såmænd nok nå at indhente bare i køber 1 bil mere i løbet af jeres liv. Og køber i ikke en bil mere, så tror jeg alligevel ikke i er interesseret i debatten, udover i gerne vil have andre til at betale for jeres politiske overbevisning.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km

Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

ClausP
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 50 times

Indlæg af ClausP » 13. aug 2014, 18:29

Som reglerne er nu, kan man jo eksportere sin bil, og få afgiften tilbage af den aktuelle værdi, beregnet på samme måde som hvis man importerede en brugt bil.
Dog ved eksport beregnes der et gebyr på vistnok 15% af beløbet der skal retur.

Jeg forudsiger at der ville komme en eksport storm op til sådan en lov om fjernelse af afgiften ville træde i kraft.

Så mon ikke en aftrapning, eller tilbagebetalelses ordning, af afgiften ville være svær at komme uden om.
Jeg har dog ingen ide om hvordan det skulle skrues sammen, men nok noget afhængigt af alderen på vogntøjet.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Misser
Nyt medlem
Geografisk sted: Århus C
Been thanked: 4 times

Indlæg af Misser » 13. aug 2014, 19:40

Er det ikke i Sverige, at de betaler mere i moms i alt, end danskere betaler i afgift?
Altså fordi de fylder udstyr i bilerne.
Kan ikke finde linket, men syntes jeg læste det for lidt siden.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem

Indlæg af SteffenR » 13. aug 2014, 21:48

Det tror jeg rolig du kan regne med, der er også solgt 3 eller 4 LaFerrari i Stockholm alene. :shock:

Ironi kan forekomme

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Geografisk sted: Bryrup

Indlæg af Uffe » 14. aug 2014, 05:34

ClausP skrev: Jeg forudsiger at der ville komme en eksport storm op til sådan en lov om fjernelse af afgiften ville træde i kraft.

Så mon ikke en aftrapning, eller tilbagebetalelses ordning, af afgiften ville være svær at komme uden om.
Jeg har dog ingen ide om hvordan det skulle skrues sammen, men nok noget afhængigt af alderen på vogntøjet.
Slet ikke.

Loven udformes bare med virkning fra en vis dato, alle der kommer bagefter med deres eksportønske får den nye afgift tilbage i stedet for den gamle.

Du må være gal - få penge tilbage af staten når de laver en afgift om? :lol:
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km

Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

jokskilove
Medlem
Has thanked: 8 times
Been thanked: 77 times

Indlæg af jokskilove » 15. okt 2014, 13:57

Ser ud til, vi må stemme på Liberal Alliance næste gang...

http://politiken.dk/indland/politik/ECE ... safgiften/

Decipher

Indlæg af Decipher » 16. okt 2014, 12:16

Ja, man skal i hvert fald (som sædvanlig) nok bestille tid hos sin læge, hvis man stemmer på Enhedslisten ;)

http://politiken.dk/indland/politik/ECE ... nansloven/

Riis
Nyt medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Vamdrup
Been thanked: 3 times

Indlæg af Riis » 3. apr 2015, 23:37

Havde en snak med en kammerat den anden dag, som mente at køb af ny bil burde udskydes til næste år, grundet lovgivning fra EU, der skulle give en betydelig sænkning af registreringsafgiften. Er det noget som har noget på sig?
VH Allan

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem

Indlæg af SteffenR » 4. apr 2015, 10:18

Tvivler meget, det eneste der har været fremme er, at EU vil have at danskere skal kunne lease biler i tyskland til tyskepriser etc., men det skal de nok få smyget sig udenom.

Ironi kan forekomme

ph
Aktiv medlem
Geografisk region: Sydsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Indlæg af ph » 4. apr 2015, 14:52

MikkelVAG skrev: Hmm
1) En stor del af de danske bilerforhandlere - minus nogle af de store mærker, har deres brugtvogne stående via deres kassekredit. Bliver bilernes værdi pludselig sænket med mere end 50%, skal der altså løbes stærkt for at hente de penge. Dette kan selvfølgelig ikke lade sig høre, og banken lukker biksen.
.
sælg dem til udenlandsk opkøber, hiv afgiften og kom videre i livet...
Fjern Afgiften NU!
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"